Hanskat ei kasva

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No amattimaisen kehonrakennuksen lahjakkuus kiteytyy oikeastaan kolmeen kohtaan:

-ruumiinrakenne: pituus, vyötärö/hartiasuhde, luuston ja nivelten koko, raajojen ja kropan mittasuhteet yms...
-hormonivaste
-elimistön kyky kestää isoja roinamääriä pidemmällä aikavälillä

ja ekstrana vielä taloudelliset reaaliteetit, kyky hankkia hormoneja...

Esimerkiksi luontasella voimakkuudella, jota suomalaisilla on usein aika paljon, ei ole mitään merkitystä...korkeintaan haittaa, rikkoo ittensä helpommin

No amattimaisen kehonrakennuksen lahjakkuus kiteytyy oikeastaan kolmeen kohtaan:

-ruumiinrakenne: pituus, vyötärö/hartiasuhde, luuston ja nivelten koko, raajojen ja kropan mittasuhteet yms...
-hormonivaste

Esimerkiksi luontasella voimakkuudella, jota suomalaisilla on usein aika paljon, ei ole mitään merkitystä...korkeintaan haittaa, rikkoo ittensä helpommin
Hahahahahha :D :D :D

kehityksestä

Geneettiseen lahjakkuuteen voimailulajeissa kuuluu olennaisesti oman kehon tuottama testosteroni, jos tasot ovat hyvin alhaiset kehittyminen on tietysti hitaampaa. Useimmat naiset ovat myös tästä syystä miehiä hitaampia kasvattamaa lihasmassaa ja voimia. Varmasti niillä ns. luonnonvahvoilla kavereilla testotasot ovat normaalia korkeammat. Mutta monesti nämä luonnonvahvatkaan eivät kehity vaikka silloin tällöin salilla sattuvat piipahtamaan koska keho ei juuri ärsykettä saa. Silloin kovaluonteinen puurtaja menee väkisin jossain vaiheessa ohi.

Viimeksi eilen katselin yhden säännöllisesti salilla treenailevan urheilullisen kaverin treenejä ja näin kyllä miksi ei enää kehitystä ole muutamaan vuoteen tullut, vaikka treenamassa käydäänkin useampi kerta viikossa. Kaikki sarjat tehdään aivan liian pienillä painoilla ettei hikeä tai irvistystä vahingossakaan näkyisi, olen totaalisen varma että painot ovat vain noin 50% mahdollisista eivätkä suoritustavat pienistä painoista huolimatta olleet täysin puhtaat tai menneet perille harjoitettavaan lihakseen, koska ei koskaan yritetä tehdä treeniä niin että se antaisi lihakselle uutta ärsykettä, tai kiinnitetä huomiota tuntuuko liike todella lihaksessa jota on tarkoitus rasittaa.

Toinen kaveri on tehnyt jo vuosia kaikki liikkeet ylikorostetun hitaasti ja varmasti ja liikkeen negatiivinen vaihe on aina nopeampi kuin positiivinen vaihe joka sitten esim. penkkipunnerruksessa tehdään todella hitaasti hyödyntämättä lainkaan räjähtävää voimaa ja oikeastaan tekemällä kaikki niin, että saataisiin muutettua nopeat lihasolut jotenkin tarkoitushakuisesti hitaiksi.
Kun kaveri sitten tekee vipunostoja taljassa, taas liike tehdään hitaasti mutta ei kuitenkaan alaslaskiessa jarruteta kunnolla ja ylä asennon hetken pito puuttuu tastä liikkeestä jossa se toimisi erittäin hyvin.
Eli kaikki liikkeet tehdään samalla hitaalla monotomisella tavalla ja jo noin kymmenen vuoden ajan. Penkin ja vipunoston sivulle taljassa tekniikka ei eroa mitenkään, eristävät ja kolminivelvoimaliikeet tehdään täysin samalla tekniikalla vaikka eristävissä pitäisi olla hitaampi negatiivinen ja ehkä pieni pysäytys ja pito lopussa ja voimaliikeissä taas nopeampi positiivinen vaihe.

On myös selvää että jos on tyyppiä jolla on pääasiallisesti kestäviä lihassoluja lihasmassan saaminen on vaikeaa. Aikuisiän koko on myös ratkaiseva tekijä, 100 kiloinen nostaa enemmän kuin 60 kiloinen.
Ammattilmaisessa kehonrakennuksessa tai voimanostoissa ei ole mitään merkitystä kuinka paljon keho tuottaa testosteronia, kun se kuitenkin otetaan ampullista.

oletko tuota mieltä mitä tekstisi lopussa sanot?....onko se mutua vai faktaa?

oletko tuota mieltä mitä tekstisi lopussa sanot?....onko se mutua vai faktaa?

Esimerkkinä Marko Savolainen, Suomen massiivisin kehonrakentaja ja alottaessaan kenties yksi suomen surkeimmista kynäniskoista.
Luulen että hänellä oli juuri kaikki muu geneettinen perimä kehonrakennukseen kohdallaan, paitsi testotasot ja kun ne otettiin "ulkopuolelta" alkoi valtava kehitys.
Ilman aineita olisi tuskin päässyt täälläkin kirjoittelevan classic bodarin Hulkin tasolle.

Ei kukaan edes Suomen huipulla olevista voimanostajista ole puhdas ja vaikka kehonrakennusta halverataan roinalajiksi, tiedän että ainakin 95% oman paikkakuntani roinaajista on puolipaskoja voimanoston harrastajia/kilpailijoita kylätasolla... Ammattilaisista tuskin kukaan voimanosto tai kehonrakennus puolen edustaja on puhdas. Mutta voimanostoissa harvempi harrastelijakaan jaksaa kovin kauan natuna sitä voimaa hankkia.

-hormonivaste

Aika paljon totta yhdellä poikkeuksella, viime vuonna suurin osa SM-bodi kisojen voittajista siis vuonna 2010 ei täyttänyt edes lähellekään noita kriteereitä ja lihasmassa ja kireys menivät aina edelle mittasuhteiden tai lihasten kiinnityskohtien, mutta overalin voittaja tänä vuonna oli kyllä symetrinen ja hienon kehon balanssin omaava.

Vitutti kuunella TV:stä Ouraman ja kumppaneiden selostusta kuinka jollakin oli pitkä selkä tai muuta vikaa kehon mittasuhteissa, mutta silti vaan sarjavoitto tuli aina kunhan massaa ja varsinkin kireyttä oli riittävästi, vaikka olisi mitta suhteet olisivat olleet kuinka helvetisti pielessä tai hartiat malliltaan kuin colapullossa ja kapeammat kuin perse.

Aletaan olla Archeyn kanssa enempi samaa mieltä.

Geneettiseksi lahjakkuudeksi voisi kyllä myös lukea sen, että miten keho reagoi horkkaan.

Eli miten hyvin keho kasvaa/reagoi kun sille annetaan kunnolla horkkaa. Jotkut eivät kasva niin tehokkaasti kuin toiset horkkaa saadessaan. Tämä juttu on myös ammattilaisilla kohdallaan, keho reagoi herkästi aineisiin.

Esimerkkinä Marko Savolainen, Suomen massiivisin kehonrakentaja ja alottaessaan kenties yksi suomen surkeimmista kynäniskoista.
Luulen että hänellä oli juuri kaikki muu geneettinen perimä kehonrakennukseen kohdallaan, paitsi testotasot ja kun ne otettiin "ulkopuolelta" alkoi valtava kehitys.
Ilman aineita olisi tuskin päässyt täälläkin kirjoittelevan classic bodarin Hulkin tasolle.

Ei kukaan edes Suomen huipulla olevista voimanostajista ole puhdas ja vaikka kehonrakennusta halverataan roinalajiksi, tiedän että ainakin 95% oman paikkakuntani roinaajista on puolipaskoja voimanoston harrastajia/kilpailijoita kylätasolla... Ammattilaisista tuskin kukaan voimanosto tai kehonrakennus puolen edustaja on puhdas. Mutta voimanostoissa harvempi harrastelijakaan jaksaa kovin kauan natuna sitä voimaa hankkia.

Ota selvää asioista. Aivan varmasti on puhtaita SVNL:n alaisissa kisoissa, heitä testataan jatkuvasti. Jopa pienissä kisoissa käy toisinaan adt:n testaajat paikalla. Oma lukunsa sitten muiden liittojen nostajat, joissa ei testausta ole.

Toki IPF:n alaisissakin kisoissa doping on ongelma, mutta Suomessa ei montaa käryä vuoteen enään satu. Eli kyllä puhdaskin voi päästä kansalliselle huipulle, kun vahvasti dopingin vastaista työtä tekevä liitto on olemassa.

Voimaa pystyy naturaalinakin hankkimaan melko hyvin, ei tietenkään siinäkään pääse lähellekään lahjakkaan roinaajan tasolle. Mutta lähimainkaan kovan kehonrakentajan kroppaa ei naturaalina pääse.

Ota selvää asioista. Aivan varmasti on puhtaita SVNL:n alaisissa kisoissa, heitä testataan jatkuvasti. Jopa pienissä kisoissa käy toisinaan adt:n testaajat paikalla. Oma lukunsa sitten muiden liittojen nostajat, joissa ei testausta ole.

Toki IPF:n alaisissakin kisoissa doping on ongelma, mutta Suomessa ei montaa käryä vuoteen enään satu. Eli kyllä puhdaskin voi päästä kansalliselle huipulle, kun vahvasti dopingin vastaista työtä tekevä liitto on olemassa.

Voimaa pystyy naturaalinakin hankkimaan melko hyvin, ei tietenkään siinäkään pääse lähellekään lahjakkaan roinaajan tasolle. Mutta lähimainkaan kovan kehonrakentajan kroppaa ei naturaalina pääse.

On melko naiivia luulla, että adt:n testit riittäisivät kertomaan onko joku puhdas vai ei.

Mutta toisaalta sama pätee siihen, että väittää että KAIKKI, JOKAIKINEN käyttäisi aineita. Ehkei kuitenkaan.

edit. Tätä voi varmaan jatkaa roinpuolella jos on jatkamista?

Mistä muuten erottaa jotenkin toisen kehosta, että onko geneettiset puolet tähän lajiin hyvät? Oon helvetin huono selittämään, mutta jos nyt ajatellaan jotain ihan normi ihmistä joka ei nosta punttia, niin voiko sen joku sitten huomata että jos toi alkais veivaa punttia, niin alkais lihasta tulee toden teolla. :D Sori tyhmä kysymys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jatketaan tämänverran tässä. Jos vedät testoa tai steroideja, niin aivan varmasti näkyy perus kusitesteissä ne ja pitkään. Se on ihan eriasia kun huippu-urheilijoilla, ei tämmösellä peruspertillä ole mitään mahdollisuutta roinata jäämättä kiinni adt:n alaisuudessa, ehkä välivuosia pitämällä ja palaamalla uudestaan kuvioihin, mutta ei muuten.

Eikä ne testit ole pelkästään kisoissa, seurakaveria jolla muutama junnujen SE penkkipunnerruksessa, on testattu 0,5h varoajalla harjoituskaudella(kotikäynti). Joten esim. Freddiä ym. IPF huippunostajia on varmasti testattu melkoisesti.

Mistä muuten erottaa jotenkin toisen kehosta, että onko geneettiset puolet tähän lajiin hyvät? Oon helvetin huono selittämään, mutta jos nyt ajatellaan jotain ihan normi ihmistä joka ei nosta punttia, niin voiko sen joku sitten huomata että jos toi alkais veivaa punttia, niin alkais lihasta tulee toden teolla. :D Sori tyhmä kysymys.

Ymmärrän mitä haet. Sen vaan näkee. Miulla on pari kaveria, juuri tällaista, mitä tässä haetaan. Toinen alkoi vast'ikään aikuisiällä treenaamaan ja innostui siitä tosissaan. Ajattelin jo alussa, että tuo se saattaa vielä rautaa kesyttää ja joo, kyllä näköjään. Jotain alta sata on ukolla noin satakasikymppisessä ruhossa painoa ja rauta lentää. Mm. vedossa paukkuu aivan surkean treenimäärän jälkeen jo kohta 250kg. No, se offtopicista.

Jatketaan tämänverran tässä. Jos vedät testoa tai steroideja, niin aivan varmasti näkyy perus kusitesteissä ne ja pitkään.

Esim. valkoisilla noin 10% horkka ei näy vaikka käyttäisivät. Sama 2/3 osaa aasialaisista.

Tutkittiin jokunen vuosi sitten tämä asia.

Geneettistä lahjakkuuta kai tuokin, että kuuluu tuohon ryhmään...

Se on ihan eriasia kun huippu-urheilijoilla, ei tämmösellä peruspertillä ole mitään mahdollisuutta roinata jäämättä kiinni adt:n alaisuudessa.

Absoluuteissa ajatteleminen on usein väärin.

Eikä ne testit ole pelkästään kisoissa, seurakaveria jolla muutama junnujen SE penkkipunnerruksessa, on testattu 0,5h varoajalla harjoituskaudella(kotikäynti). Joten esim. Freddiä ym. IPF huippunostajia on varmasti testattu melkoisesti.

I know. Ei muuta mitään.

Ei oo yhtään tyhmä kysymys :) Kysehän on noista vartalotyypeistä, joita on kolmea eri päälajia. Ectomorph (luonnon hoikka), mesomorph (luonnollisesti lihaksikas) ja endomorph (lihavuuteen taipuvainen). Voi olla myös sekoituksia noista, mutta yleensä ihmiset on helppo jakaa yhteen pääkehotyypeistä. Tässä pari linkkiä:

http://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html

http://www.bodybuilding.com/fun/becker3.htm (täs on joku testi :))

http://www.superskinnyme.com/Body_Type/Body_Type.html (täs on tosi kattavasti kaikkee)

Tähän voin kans esimerkkinä kertoa, kuinka edellisessä opistossa tapasin erään kaverin, jonka kanssa kävin kans salilla jonkun aikaa. Hämmästys oli suuri kun kuulin, että herra ei oo koskaan salitouhuja harrastanu, muutaman kerran salilla satunnaisesti käyny, muuten harrastaa tai on harrastanut lähinnä muita urheilulajeja (paini, hiihto ym.). Joka tapauksessa, ite kutsuin sitä mielessäni aina pikku-Arnoldiksi :D Jotain yhdennäköisyyttä siinä oli. Jamppa oli aika samois mitois ku minä (183cm/~86kg), mutta suoraan pakasta vedettynä paljon raamikkaampi ja juuri oikeanmallisen vartalotyypin omaava, ja lihasta ehkäpä enemmän ku mulla kahen vuoden treenin jälkeen (ite kuitenki alottanu laihana 64 kilosena). Eniwei, sit ku kerran vedettiin about samoihin aikoihin ekaa kertaa satanen penkistä ni tyyppi lopetti puntteilun! Sano, et tavotteet tuli tehtyä! :eek: Ja takana oli 2 kuukautta treeniä... Veti samoil sarjapainoilki ku minä :) Ja itehän oon pääsääntöisesti ectomorphi.

Pointti tässä tarinassa oli se, että vaikka me tuolloin raameiltaan oltiin suurin piirtein samanlaisia, niin se lihasmassa minkä hankkimiseen mulla meni 2 vuotta, oli tällä jampalla jo luonnostaan edes käymättä salilla! Ja se voima minkä hankin 2 vuoden treenillä, tämä saavutti 2 kuukaudessa. Vaikka okei, jälkimmäiseen vaikutti se, että sillä oli jo noin paljon massaa aloittaessa...

Pointti tässä tarinassa oli se, että vaikka me tuolloin raameiltaan oltiin suurin piirtein samanlaisia, niin se lihasmassa minkä hankkimiseen mulla meni 2 vuotta, oli tällä jampalla jo luonnostaan edes käymättä salilla! Ja se voima minkä hankin 2 vuoden treenillä, tämä saavutti 2 kuukaudessa. Vaikka okei, jälkimmäiseen vaikutti se, että sillä oli jo noin paljon massaa aloittaessa...

Toi on kyllä niin väärin. :) Itsekään en luonnostaan ole erityisen lihaksikkaan näkönen ja etenkin kädet on edelleen ihan narut. Tää taitaa kyllä olla ongelma suurimmalla osalla natuista...

Mikäköhän tyyppi itse sitten mahdan olla? Painoin syntyessäni jo 4,5kg ja koulussa oli joskus juttua noista syntymäpainoista, niin taisin olla luokan toiseksi painavin ja aina ollut "suhteellisen" roteva ja useat sanoneetkin rotevaksi, vaikken ole sillon mitään punttia vääntänytkään. Mutta lihas ei kyllä tartu millään paitsi poikkeuksena jalat turpoo. et taidan sit olla toi endomorph tai jotain sinnepäin. :D Et oon vaan läski. :(

Ite olen endomorphi ihan selvästi :D Olen huimat 170cm, jaloissa riittää potkua verraten muuhun kroppaan ja ihra tarttuu ihan liian helposti. 5 kiloa jouluna vaikken edes syöny paljon :) Ja sen tiputtamiseen tuntuu kestävän vähintään 3 kuukautta.

Ite olen endomorphi ihan selvästi :D Olen huimat 170cm, jaloissa riittää potkua verraten muuhun kroppaan ja ihra tarttuu ihan liian helposti. 5 kiloa jouluna vaikken edes syöny paljon :) Ja sen tiputtamiseen tuntuu kestävän vähintään 3 kuukautta.

En oikein löydä itseäni noista ruumistyypeistä. Reilut kolme vuotta sitten mitat oli 178cm/53kg, joten ectomoporph lähin mutta oli silti leveät hartiat. Toistaalta nykyään (178cm/90kg) painon saaminen ei ole ongelma, lihaksen saaminen ehkä on, endomorph lähin :) Ja toisaalta paino putoaa helposti (5vk 7kg ja piti jarrutella) etten kuulu kyllä siihenkään.

Toistaalta luusto on niin kapea etten usko olevani mesomorph, joka vain söi ennen liian vähän.

Kyllä mä taidan suurimmaksi osaksi olla ainakin toi mesomorphi + pari endomorphin piirrettä löytyy :) Rasva kyllä tarttuu aika helposti, mutta helposti sitä lähtee myös pois.
Yli 5kg painoin ainakin kun synnyin, mutta en silti luonnollisesti mikään läski ole koskaan ollut. (syömällä sitä tietenkin sain itseni läskiksi)

Tähän voin kans esimerkkinä kertoa, kuinka edellisessä opistossa tapasin erään kaverin, jonka kanssa kävin kans salilla jonkun aikaa. Hämmästys oli suuri kun kuulin, että herra ei oo koskaan salitouhuja harrastanu, muutaman kerran salilla satunnaisesti käyny, muuten harrastaa tai on harrastanut lähinnä muita urheilulajeja (paini, hiihto ym.). Joka tapauksessa, ite kutsuin sitä mielessäni aina pikku-Arnoldiksi :D Jotain yhdennäköisyyttä siinä oli. Jamppa oli aika samois mitois ku minä (183cm/~86kg), mutta suoraan pakasta vedettynä paljon raamikkaampi ja juuri oikeanmallisen vartalotyypin omaava, ja lihasta ehkäpä enemmän ku mulla kahen vuoden treenin jälkeen (ite kuitenki alottanu laihana 64 kilosena). Eniwei, sit ku kerran vedettiin about samoihin aikoihin ekaa kertaa satanen penkistä ni tyyppi lopetti puntteilun! Sano, et tavotteet tuli tehtyä! :eek: Ja takana oli 2 kuukautta treeniä... Veti samoil sarjapainoilki ku minä :) Ja itehän oon pääsääntöisesti ectomorphi.

Paini ja muut lajit tuppaa kyllä kasvattaa sitä lihasta myöskin, varsinkin jos ne on seuratasolla kilpailumielessä harrastettuja lajeja. Kyllä siellä on kuntopiiriä väännetty ja kaveria kannettu. Kyseessä ei siis ole pakasta vedetty, täysin treenaamaton jamppa jolla olisi luonnostaan tollanen määrä lihasta. Treenin tulosta, vaikkei oo salilla käynykkään(se kun ei ole se ainoa tapa kasvattaa lihasta).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom