Haluan vain avautua, Fotofinlandia 2006 kilpailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
modified sanoi:
Siis jos joku ei tiennyt, niin dodot on sukupuuttoon kuolleita lintuja...

Roihu sanoi:
Kyl musta noi dodot on leluja :jahas:

Jospa kuvat onkin otettu ennenkun ne on kerinny kuolla sukupuuttoon :jahas:

Aivan kauheita kuvia! Ei mitään järkeä. Tuolta moni saa varmaan semmoisen itsetunnon puuskan, että rupeaa myymään kuviaan alan lehtiin luullen tekevänsä tiliä.

hieman ohi, mutta paskin taideteos minkä koskaan nähnyt on styroksin pala, johon oli laitettu kaksi heinänkortta pystyyn, hinta oli 1200€. Vieläkin vituttaa kun ajattelen kuinka monokkelisilmät hörppii viintä ja pohtii sen tarkoitusta ja sanomaa ja sanoisivat minulle että en ymmärrä taiteesta mitään.
Ei ollut kullattu tai timanteilla koristeltu, sormella sitä tökin ja kääntelin...toivottavasti en rikkonut sitä.

setae sanoi:
Tuli noista kuvista mieleen, että joku taitoa ja lahjakkuutta omaava (Mike?) voisi tehdä kuvasarjan "loputon tuska", missä on kuvia niistä aamuaerobisten rankimmista metreistä, murhaavan raskaan sarjan viimeisistä nostoista, ja niin edelleen. Ei kylläkään järin originelli idea, mm. Myllylästähän on se kuvia missä mies vetää sauvat kädessä treeniä suossa.

Tuo ei muuten ole paska idea. Sen mitä oon noita Miken ottamia kuvia hieman kateellisena katellut niin laadultaan hyviähän ne on. Tollaseen tarvii vaan jonkin perspektiivin ja idean. Näyttää jotain sellaista mikä muuten jää huomaamatta. Ennemmin melkein napsisin kuvia bodareista tekemässä jotain muuta kuin vääntämässä rautaa. Asettaisin heitä johonkin tilanteeseen jossa vois kuvilla rikkoa stereotyyppejä joita täälläkin foorumeilla kovasti kirotaan. Tai tuoda roinauksen todellisuutta ja ihmiskasvoja esille. Tms. Kyllähän noita tarkastelupisteitä on vaikka kuin. Tarvitaan vaan skilliä!

Roihu sanoi:
Kyl musta noi dodot on leluja :jahas:

Joo niinpä se seisookin tuolla sivuilla että tämä kys herra on kuvanveistäjä myös.
Se tietysti sitten poistaa sen 3d-rendauksen sallinnan tuosta kisasta.
Eli olin näemmä väärässä siltä pohjalta että herran sivuilla ei lue mitään rendailemisesta. Hirmunen työ noissa on kyllä käsin tehdä ja väännellä eri asentoihin. 3d-mallintamalla paljon helpompaa.

Mike sanoi:
Itse jos osallistuisin ko. kisaan, niin tekisin 5 kuvan sarjan sairaista lapsista. Kysyisin luvan päästä kuvaamaan mustavalkoisia kuvia sairaaloihin. Sarjan nimi olisi elämä.

Kuulostaa ihan tekotaiteelliselta paskalta :D :whip:

Itse asiassa mä voisin ottaa osaa tuohon kisaan kans. Kamerakännyllä ottaisi kuvat muista kilpailijoista ja antaisi teokselle nimen "Tekotaiteelliset pa....." :lol2:

Jotenkin tuntuu hankalalta että taiteesta järjestetään kisoja. Ehkä jotain stipendejä voisi jakaa, mutta mielestäni on perseestä pitää toisten teoksia paremmuusjärjestykseen. Taide on kuitenkin kokemuksena subjektiivinen asia. Nyt tuomaristo saa päättää kenen kulttuuri on parempaa kun toisten. Ja kuten täälläkin on mainittu, niin varmaan politiikkakin vaikuttaa asiaan melko vahvasti. Jos jotenkin pitäisi arvostella, niin äänestämällä sitten. Kaikki saisi ruksata mieleisensä vaihtoehdon. Ja palkinto jaettaisiin suosion mukaan.

Jotenkin jää semmoinen tuntuma että pitäisi kuvata elämän ankeaa puolta jotta näissä taidekilpailuissa pärjäisi. Pitää olla ankeeta/likaista/rumaa/sukupuuttoon kuollutta/tuskaa/kaatumista, mitä vaan mikä kuvaa ihmisen elämän surkeutta.
Onneksi kännykkä kasvokuvat ovat hauskoja sinällään, mukava poikkeus tuossa tuskan suossa mitä muut kilpailijat viljelee. Jos haluaa tuskaa kuvista niin katsoo vaikka päivän hesarin tai muita lehtiä niin näkee paljon parempia kuvia tuskasta.

grumby sanoi:
Jotenkin jää semmoinen tuntuma että pitäisi kuvata elämän ankeaa puolta jotta näissä taidekilpailuissa pärjäisi. Pitää olla ankeeta/likaista/rumaa/sukupuuttoon kuollutta/tuskaa/kaatumista, mitä vaan mikä kuvaa ihmisen elämän surkeutta.
Onneksi kännykkä kasvokuvat ovat hauskoja sinällään, mukava poikkeus tuossa tuskan suossa mitä muut kilpailijat viljelee. Jos haluaa tuskaa kuvista niin katsoo vaikka päivän hesarin tai muita lehtiä niin näkee paljon parempia kuvia tuskasta.

Mutta sehän siinä onkin että löytää sieltä tuskasta, surusta ja rumuudesta jotain kaunista? Kontrastia. Itse ainakin nuo kasvokuvat lähinnä kuvastaa ihmisen typeryyttä ja yksinkertaisuutta. Siinähän se pointti kai onkin. Kaikki näkee ne asiat omasta perspektiivistä. Ei kaikki näe tuskaa siellä missä sinä. Esim siellä on kuvia voittajista. Yhdellä on huumeettomia päiviä, toisella pettämättömiä ja kolmannella väkivallattomia. Ihmisiä joita ei kuvata koskaan. Siinä itseasiassa on jo se pointti mitä hait.

Viittauksena:

<a target="blank" href="http://www.fotofinlandia.fi/sivusto/index.php?kuvaaja=9">http://www.fotofinlandia.fi/sivusto/index.php?kuvaaja=9</a>

Mike sanoi:
Itse jos osallistuisin ko. kisaan, niin tekisin 5 kuvan sarjan sairaista lapsista. Kysyisin luvan päästä kuvaamaan mustavalkoisia kuvia sairaaloihin. Sarjan nimi olisi elämä.

:eek: ootko tosissas? korni+klise+:wanha: x 1000000000

Hah,toihan oli helvetin hyvä.Erittäin ajankohtainen ja toimiva.Mitä nyt katoin noita muita niin tämä oli kyllä niistä paras.Hyvä läpsäsy kaikille "mä voitan tän kilpailun mun 10000 kameralla" tyypeille.

Ja jos noi linnut oli tuohon jälikäteen lisätty,niin ei siinä ole minun mielestäni mitään paikkaa valokuvauskilpailussa.En muutenkaan usko kuvien muuttamista jälkikäteen.Esim,täällä pakkiksella on näkynyt paljon tylsiä kuvia,mistä on saatu kivannäköisiä kauhealla photoshop pommilla.Buuu

D sanoi:
Hah,toihan oli helvetin hyvä.Erittäin ajankohtainen ja toimiva.Mitä nyt katoin noita muita niin tämä oli kyllä niistä paras.Hyvä läpsäsy kaikille "mä voitan tän kilpailun mun 10000 kameralla" tyypeille.

Ja jos noi linnut oli tuohon jälikäteen lisätty,niin ei siinä ole minun mielestäni mitään paikkaa valokuvauskilpailussa.En muutenkaan usko kuvien muuttamista jälkikäteen.Esim,täällä pakkiksella on näkynyt paljon tylsiä kuvia,mistä on saatu kivannäköisiä kauhealla photoshop pommilla.Buuu
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3089854

Tuolla on läppäsy kaikille tekotaiteellisille kamerakännykkäkuvaajille. Valokuvaus on jotain muuta kuin Fotofinlandia.

Mike sanoi:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3089854

Tuolla on läppäsy kaikille tekotaiteellisille kamerakännykkäkuvaajille. Valokuvaus on jotain muuta kuin Fotofinlandia.

Hieno kuva ja kyllähän toisen tosiaan hienompia löytyy netistä.Mikä sun pointtis on?

Nyt katoin vielä tarkemmin tuota kännykkäkuvia,niin on vieläkin loistavampi.Ei tuossa mitään tekotaiteellista ole.Loistava idea.Kuvat eivät ole teknisesti hienoja,mutta ei sillä pitäisikään voittaa valokuvauskilpailuja.

D sanoi:
Hieno kuva ja kyllähän toisen tosiaan hienompia löytyy netistä.Mikä sun pointtis on?

Nyt katoin vielä tarkemmin tuota kännykkäkuvia,niin on vieläkin loistavampi.Ei tuossa mitään tekotaiteellista ole.Loistava idea.Kuvat eivät ole teknisesti hienoja,mutta ei sillä pitäisikään voittaa valokuvauskilpailuja.
Pointti on vain yksinkertaisesti se, että valokuvaus on eria sia kuin Fotofinlandia kilpailu. Fotofinlandialla ei ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa, siinä vain tallennetaan teknisesti valokuvaksi juuri ja juuri tituleerattavissa oleva hetki ja sitten sitä selostellaan miten sattuu. Mutta onneksi maailmalla nähdään sitä oikeaa valokuvausta, taideihmiset voivat sitten paheksua niitä kun tietävät, etteivät itse ikinä kykenisi samaan.

Tällaisestakin puntaroinnista päästäisiin, kun asetettaisiin selkeät kriteerit kuvaajien ammattitaidolle karsintavaiheessa. Tuskin meikäläisen serkkupojalla esimerkiksi olisi kovia saumoja Finladiapalkinnon suhteen, vaikka helvetin hauskoja kännijorinoita kirjoittaakin.. ;)
Siis: Finlandiapalkinto ammattikirjailijalle, Fotofinlandia ammattikuvaajalle.

Misanthrop sanoi:
Siis: Finlandiapalkinto ammattikirjailijalle, Fotofinlandia ammattikuvaajalle.

Miten määritellään ammattikirjailija? Eli tarkoititko, että esikoiskirjailijat eivät pääsisi ehdolle, vaikka teos olisi kuinka hyvä? Sinäänsä esikoiskirjailijoiden palkitsemisesta on keskusteltu kulttuuripiireissä, lähinnä tason ylläpitämisen vaikeudesta, itse en ole siinä nähnyt ongelmaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom