Haluan vain avautua, Fotofinlandia 2006 kilpailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
H.R. sanoi:
Rehellisesti sanoen voisin. Tälläkin hetkellä on varmasti satoja OK biisejä, joita en kuitenkaan kotiini hommaa .

Kyse ei ollu että hommaatko OK-biisin kotiin vaan että otatko sen todella paskalla taidolla lauletun biisin (Idolssin ensimmäinen kierros) kotiin kuunteluun. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kodari76 sanoi:
Huomatkaa kuinka paljon kännykkäkuvat ovat saaneet aikaan keskustelua täälläkin. Kuvaajana olisin erittäin onnellinen tilanteesta ;)
Vähän niinkuin Matti Nykänenkin on onnellinen tilanteestaan? Paljon puhetta tyhjästä paskasta.

Tuo mikä on taidetta ja mikä ei on varmasti ikuinen keskustelun aihe, josta totuutta ei edes voi löytyä.

Yksi vaikeimmista alueista on varmaankin nyt Miken suunnittelema projekti. Näissä projekteissa yleensä kuvaaja ja mallit lähtevät liikkeelle puhtaasti taiteellisista tai ainakin esteettisistä päämääristä... Ja suurin osa yleisöstä rynnii paikalle katsomaan sen vuoksi että "Siäl näkyy tissi, mageeta". Taiteen tekeminen nude-puolella on ehkä kaikkein vaikeinta; varsinkin aloitteleva taiteilija joutuu perustelemaan motiivejaan ja päämääriään normaalia enemmän. Ja sama jatkuu suuremmissakin kuvioissa: kukaan ei kiistä Helmut Newtonin kuvallisia ja esteettisiä ansioita, mutta edelleenkin käydään keskustelua olivatko hänen kuvansa taidetta vai "vain" henkilökohtainen missio viettää elämäntyö alastomien kaunottarien parissa.

Itse olen iän myötä kallistumassa sille puolelle, että todellisinta ja "oikeinta" taidetta on kulinarismi ja eroottinen taide. Nuo keskustelevat syvimpien viettiemme: eloonjäämisen ja lisääntymisen kanssa ilman vallitsevan kulttuurin luomia pintarakenteita :)

modified sanoi:
Välineet sen teknisen tason ratkaisee.
No ei nyt sentään. Tietysti järkkärillä on helppo saada parempia kuvia kuin kännykameralla, mutta sekin riippuu taidosta.

Itse asiaan. Minusta noihin naamakuviin sopii tuo, että ne on otettu kännykameralla. Varmaan se on tarkoituskin, että ne näyttävät galtsukuvilta. En mä kyllä noita arvosta valokuvina, ehkä ne jotakin taidetta on. Sama pätee Jore Puusan moniin kuviin ja tälläiseen aukea-tyyppiseen taidekuvaamiseen, jossa kuvan tasolla ja teknisellä toteutuksella ei ole mitään väliä, ainoastaan sillä, mitä siinä kuvassa on, "sisällöllä".

Oma valokuvausidolini tällä hetkellä: Marc Adamus. Törkeän komeita maisemakuvia. Toinen on Andrzej Dragan, potretteja.

Mike sanoi:
Tais heilahtaa ohi ja lujasti sulta. Ymmärrätkö, että jos nuo ilmeet olisivat autenttisia, oikeasta tilanteesta, niin se olisi aidompi setti. Nyt se on täysin tekaistu setti jota koitetaan silotella selittämällä päälle.

Älä sinä tuhlaa turhaan energiaa, suurin osa ei ymmärrä kamerakännykkäkuvaa Fotofinlandian kisoissa vaikka sinä ymmärtäisitkin.

Se onkin ihan hauska kun kaikki ei ymmärrä ko teosta, sen nähtyään varmaan jokainen aattelee että saatana meitsin kännikuvatkin olis parempia, tää muija vaan keksi tehä tommosen ja pisti sen fotofinlandiaan. Ei mun mielestä mikään mahtavin teos mutta ihan hyvä ja ajankohtainen juttu, ei se ole mikään olohuoneen seinälle pistettäväkään setti mutta kuvatekstit ja kuvat kertoo kyllä omaa sanomaansa, ajankohtaista sellaista. Liekkö taidetta vai ei, mutta ihan osuva kollaasi siis. Ilmeet ja tilanteet ainakin valokuvaajan mukaan on oikeesta elämästä. Tätä ei ainakaan ole nähty aiemmin toisin ku alastomia naisia, sairaita lapsia tai kännisekoilu whatever...

kodari76 sanoi:
Matti Nykänen....? :confused:
Ei kyllä enemmän voi rautalangasta vääntää, yritin sitä jo tuolla: "paljon puhetta tyhjästä paskasta".

No jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa...

gid sanoi:
No ei nyt sentään. Tietysti järkkärillä on helppo saada parempia kuvia kuin kännykameralla, mutta sekin riippuu taidosta.

Oma valokuvausidolini tällä hetkellä: Marc Adamus. Törkeän komeita maisemakuvia. Toinen on Andrzej Dragan, potretteja.

Niinpä, ei pelkästään kameran hinta ratkaise kuvan teknistä laatua. Jos minulle annettaisiin joku saatanan kallis kamera käteen ja sanottaisiin että räpsippäs muutama hieno maisemakuva niin tuskin onnistuisi.

Noi Adamuksen kuvat on kyllä hienoja, mitä nyt noista pikkukuvista selvää sai :p

Goatse-mies teki aikoinaan teoksen, joka 100% varmasti on puhuttanut ja kiihottanut ihmisiä enemmän kuin tämä übebpaska kännykkäkuvasarja. Onko vereslihalla oleva avoin persereikä taidetta?

Tuokin kännykkäkuvaaja on varmaan saanut tuota varten 10000e apurahan :D

mira82 sanoi:
Se onkin ihan hauska kun kaikki ei ymmärrä ko teosta, sen nähtyään varmaan jokainen aattelee että saatana meitsin kännikuvatkin olis parempia, tää muija vaan keksi tehä tommosen ja pisti sen fotofinlandiaan. Ei mun mielestä mikään mahtavin teos mutta ihan hyvä ja ajankohtainen juttu, ei se ole mikään olohuoneen seinälle pistettäväkään setti mutta kuvatekstit ja kuvat kertoo kyllä omaa sanomaansa, ajankohtaista sellaista. Liekkö taidetta vai ei, mutta ihan osuva kollaasi siis. Ilmeet ja tilanteet ainakin valokuvaajan mukaan on oikeesta elämästä. Tätä ei ainakaan ole nähty aiemmin toisin ku alastomia naisia, sairaita lapsia tai kännisekoilu whatever...
Kuten tuossa jo joku sanoikin, niin irc galleriassa pelkästään on 99% noita naamakuvia webkameralla/kännykällä otettuna, sieltä vain poimimaan elämyksellisiä kuvia.

Mike sanoi:
Kuten tuossa jo joku sanoikin, niin irc galleriassa pelkästään on 99% noita naamakuvia webkameralla/kännykällä otettuna, sieltä vain poimimaan elämyksellisiä kuvia.

Nooh. Varmasti netistä lötyy enemmän alastomia/puolialastomia naisia kuvissa, kuin mitä kamerakännyllä otettuja räpsyjä :D

Siinä olen samaa mieltä, ettei kuvia pitäisi alkaa selittelemään sen enempää. Kyllä normi-ihminen olisi tuosta kännykamerakollaasista hokannut itsekin että siinä on ihmisiä tietokoneiden kimpussa.

Mutta IMHO paljon huonompi oli se yksi kuvasarja, missä oli esim. jamppa huppari päällä ja sen kerrottin esittävän ex-narkkaria. Kuvasta se ei ilmene mienkään. Itse asiassa kuvissa voisi olla vaikkapa kuvaaja itse. Tai hänen kaverinsa. Kavereille eri vaatteita päälle ja sitten keksitään raflaavat nimet. "Elinkautisesta armahdettu kirvesmurhaaja" tai "Hetero miespuolinen kampaaja tai vaikkapa "Tältä mieheltä on amputoitu kivekset." Jälkimmäiseen ei varmaan ketään saisikaan omalla naamalla.

Ne huppari kuvat näyttivät kovin tutuilta. Muistaakseni jossain mainoskuvina käytetty jo aikaisemmin.
Tämä on vähän turha postaus, kun ei pysty muistaan missä olen nähnyt nuo kuvat. Sen muistan, että jo silloin ihmettelin kuvien ideaa.

Näistä kännykkä kuvista sen verran: eivät ne ole mitään taidetta koska ei vaadi mitää taitoa tehdä tuollaisia.
Taiteen tekemisen pitää vaatia taitoa ja hieman vaivaakin. Muuten en sitä taiteeksi voi mieltää. Tämä oli siis vain minun mielipide, ei muuta.

Mike sanoi:

nii, mut on se innovaatio sinänsä eikö, en ole ainakaan itse nähnyt aiemmin vastaavaa vaikkei se mun mielestä mikään helvetin siisti juttu olekkaan, mut tuore kuitenkin siis se idea, ei kännykkä tms webbikamerakuvat

Mike sanoi:
Mitä helvettiä ne talot teki noissa kuvissa? Ei avaudu.

Joo siinä on yksi heikko lenkki. Kuvista pitäisi muodostua yhtenäinen sarja. Nyt siellä on vähän yksittäisen räpsyn oloisia otoksia. Ne romuttuneet autotkin nyt ehkä vielä menisi jonkinlaisena "pysäyttävänä" kommenttina liikenteestä. Mutta nuo talot on ihan kuin jostain Kastellin esitteestä. Ei oikein keksi mitään viestiäkään niistä. Ei edes hassua geometriaa. On vain kämppä edestäpäin kuvattuna. "hei mä sain aikaan aika hyvät mainosvärit"?

No oli niissä Pekka Niittyvirran kuvissakin pari kummajaista. Esim. se kuva poliisista. Kuvassa oli ihan tavallinen poliisi, neutraalilla taustalla. Miksi kuva otettiin? Mitä se kertoo? Mikä kuvan tunnelman pitäisi olla? Vähän sama juttu siinä urheilukenttä kuvassa. Ihan kuin kuvan sanoma olisi "vittu kun otin korkealta kuvan!" Olisi edes etsinyt jonkun uuden geometrisen oivalluksen tai jotain...

mira82 sanoi:
nii, mut on se innovaatio sinänsä eikö, en ole ainakaan itse nähnyt aiemmin vastaavaa vaikkei se mun mielestä mikään helvetin siisti juttu olekkaan, mut tuore kuitenkin siis se idea, ei kännykkä tms webbikamerakuvat

Innovaatio.... :hyper:
Tämän kilpailun nähneenä olisi parempi jos tuonne ilmoitettaisiin pelkästään kuvat, ei mitään liirum laarumia perään jolla paskat kuvat saadaan vaikuttamaan "hyviltä", enintään kuville nimet mutta muu ylimääräinen pois.

Valokuvauskilpailu ei Kiasman "pökäle seinällä on taidetta" kilpailu.

Feikkiedit. Ja tämä se vasta naurattaakin:
"Pikselit ovat yllätyksekseni kiinnostavia ja joudun itsekin tämän tästä niiden lumoihin. Tästä syystä suuri teoskoko on olennaista, sillä vasta silloin yksityiskohtien runsautta voi tutkia lähietäisyydeltä" :hyper:

Tuossa on kyllä niin nurinkurinen lause että hohhoijaa. 2 megapixelin kameralla ei pahemmin yksityiskohdilla juhlita ja jos täti tarkoittaa yhden pixelin yktityiskohtia, niin ei siinäkään mitään ole kuin yhtä väriä.

Tonni vetoa, niin tuo kameratyyppi on joku joka on läpällä mennyt tuohon. Katsoo kuinka pitkälle voi päästä paskan jauhamisella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom