Haaste: toistomaksimi voimapyörässä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Se riippuu aika paljon siitä, että minkälaisella rullalla on eniten treenannut. Itsellä ei tosin ole merkittävää eroa toistomaksimissa tai lisäpainoilla tehtävässä ykkösessä leveän ja kapean voimapyörän välillä, vaikka leveällä rullalla tulee tehtyä selvästi enemmän, koska meidän salilta sellainen löytyy. Lisäpainoennätykseni voimapyörässä olen kuitenkin tehnyt kapealla rullalla eräässä toisessa treenipaikassa. Silloin meni ykkönen 25 kg lisäpainoliivillä ja olin tuolloin 15 toiston toistomaksimikunnossa. Pitäisikin viimeistään syksyllä testata ykkösmaksimi voimapyörässä, kun toistomaksimi on kuitenkin parantunut 6 toistoa lisäpainoennätyksen tekoajoista. Olen tosiaan leuanvetäjä ja voimapyörä on itselle oheisharjoittelua, kuten muukin yleisvoimailu. Viime aikoina olen treenannut vatsoja erikseen vain kerran viikossa ja useimmilla harjoitusjaksoilla voimapyörä on muodossa tai toisessa ollut osa keskivartalotreeniä. Voimapyörä polvilta lisäpainoilla on lostava apuväline kehittämään voimia ensimmäiseen seisaalta onnistuvaan voimapyörätoistoon. Itse tein tuota liikettä aika paljon vuonna 2010 ennen kuin sain ensimmäisen voimapyöräni seisaaltaan. Fysiikkavalmennushommia eri lajein urheilijoiden kanssa tehneenä voin sanoa, että keskivartalon voimatasot ovat jo ihan kohtuullisella tasolla, kun ensimmäinen kokonainen voimapyörätoisto seisaaltaan onnistuu. Liike ei ole kuitenkaan helpoimmasta päästä...

Mä en tituleeraa itseäni miksikään muuksi ku lähinnä herkuttelijaksi mutta kovimmat tulokset oon tosiaan tehnyt itsekin (voima)leuanvedossa ja uskoisin keskivartalon myös olevan vahvempi kuin naisilla keskimäärin. Siin määrin asiat liittyvät itselläni toisiinsa, että käytän keskivartaloa paljon leuanvedossa. :) Eniten tulee keskivartaloa treenattua nimenomaan isoilla koko kehon liikkeillä eli seiväshyppääjillä, lohikäärmelipuilla ja voimapyörällä, joskin suosien kahta ensin mainittua. Pilatesliikkeitä päälle sitten.

En oo varma saanko nokkaa koskemaan maata mutta huomenna olisi salilla tarkoitus kokeilla toistomaksimia joka tapauksessa. Jos ei suju, niin riittäähän tässä kesää tehdä se oma huipputulos. :)

Kovat tulokset tosiaan leuanvetäjällä kaikin puolin. :)

Näin on. Ei tarkoituksenani tosissaan ollut piiloutua ikäni taakse. Aloitin treenaamisen kahdenkymmen vuoden sohvallamakoilun jälkeen kolmisen vuotta sitten ja nyt olen paremmassa kunnossa kuin ikinä.

Wow! Vaikka meneekin off topicin puolelle, niin voisit kertoa treeneistäsi vähän tarkemmin.

Hyviä videoita oli muutkin.

Jos voimapyöräily ei onnistu vielä seisten, niin suosittelen kokeilemaan seinää vasten (niin että seinä pysäyttää voimapyörän liikkeen eteenpäin). Siinä on helppoa siirtyä aina muutama sentti taaemmas, kunnes asento vastaa puhdasta suoritusta. Keskivartalon tuki ei pääse pettämään ja selkä kiittää, kun aloittaa harjoittelun näin.

Tosiaan lähinnä kehopainotreenausta. Renkaat, nojapuut, tanko (vaaka ja pysty), jalkoja lähinnä erilaisilla kyykyillä ja hypyillä. Youtube-kanavaltani löytyy videoita treeneistä ( Laku Jokinen - YouTube ). Pyrin treenaamaan lähes joka päivä, joskus rankemmin, joskus kevyemmin. Oppinut tässä aika hyvin kroppaa kuuntelemaan niin on saanut terveenä treenata, mikä on mielestäni suurin saavutus. Ennen treenauksen aloittamista kärsin usein ankarista selkäkivuista mutta nekin ovat nykyään muisto vain. On siis kannattanut.

Alla videolla allekirjoittaneen suoritus tältä päivältä. Uskoisin pystyväni hieman parempaan, joten tässä kesällä vähän treeniä. :) Toisella sarjalla meni vielä 8 polvet ilmassa, sen jälkeen loput sarjat polvet maassa kun loppu aika hyvin jerkut alaselästä ja yläkropasta. 12 toistoa siis meni ja 13 oli toi ku lösähdän maahan. :D Nenä nyt on melko lailla yhtä lähellä maata ku tissit mut saa luvan kelvata.

Abwheel challenge/Voimapyörän toistohaaste 12+1 - YouTube

Voimapyörähaasteen säännöt:

Suorituksesi on hieno (tekniikasta riippumatta) ja itse en pysty moiseen, mutta itse katsoisin että jotenkin fiksusti säännöissä pitäisi myös saada rajoitettua käsien kulmaa suhteessa vartaloon. "Parhaassa" tapauksessa niiden pitäisi olla ylävartalon myötäiset ja erityisesti ylös lähdettäessä hommaa voi merkittävästi helpottaa vetämällä käsiä ensin (siirtämällä vatsapyörää lähemmäs varpaita) vartalon alle ja vasta tämän jälkeen alkaa taivuttaa keskivartaloa. Itse en ainakaan keksi mitään helppoa ja fiksua sääntöä, mutta jotain tyyliin: voimapyörä ei saa "ala-asennossa" tulla päälaen tasalle kuin vasta puolen välin jälkeen... pouliväli on tässä tapauksessa voimapyörän liikeradan puoliväli. Tämä estäisi sen, että maasta tullessa alkuvaiheessa pyörää ei saisi vedettyä ensin alleen ja vasta sitten punnerrettua ylös vatsalla vaan vatsan pitäisi toimia "koko matkalla".

Näissä parissa viimeisessä videossa, mitä tänne on postattu, on siis mielestäni tekniikka "fiksumpi".

Offtopiccia tähänkin threadiin!! LÄMMITELKÄÄ ennen voimapyörän tekemistä 2 kertaa nähnyt kun tullaan suoraan pukkarista ja aletaan vääntää voimapyörää "lämmittelyksi" liike on ÄÄRIMMÄISEN raskas kylmille olkapäille.. Aivan varmasti ajaa viat esille...
Oma tulos onneton 5, mutta takana voimapyörätreeniä vasta pari viikkoa (seliseliseli)..
Edit: omat olkapäät on ollu rikki aina, kapea asento sopii mulle paremmin ja käsiä ei saa päästää aivan suoraksi muuten tekee kipeää.

LSA_Vinnie:n kanssa samaa mieltä, että yläasentoon noustessa suoritusta voi huomattavasti helpottaa vetämällä voimapyörä kasvojen alle ennen kuin muu kroppaa liikkuu mihinkään. Kuvitteellisessa täydellisessä suorituksessa takapuoli nousee ekana ja muu kroppa seuraa tiukkana pakettina perässä. Yrittänyt Youtubesta etsiä sellaista "täydellistä" suoritusta, mutta en ole oikein löytänyt. Enkä nillitä kenenkään edellämainitun suorituksista, ei omakaan suoritus mikään täydellinen ole. Ei todellakaan.
Vartalo, kädet mukaanlukien, ei ala-asennossa ojentaudu suoraksi ja juuri tämä ylöslähtö ovat kaksi helpottavinta tekijää valtaosassa Youtube-videoissa joita olen katsellut.

Heimopäällikölle: Voimanostajista varmasti löytyy kovia kavereita tekemään näitä. Keskivartalon lihaksisto varmasti on omiaan tähän. Jossain videossa joku "guru" kehui, että muutama kovan luokan nyrkkeilijä suosii tätä treeniä ja voin kyllä kuvitella niidenkin toistomääriä. Kaikille kehopainotreenareille suosittelen, jos tavoitteena on esim. FL tai Human flag.

Vensku123: Jos kahden viikon treenillä saa viisi toistoa, on se kyllä huikea tulos! Itse tahkosin tätä hurjia määriä polviltaa ennen kuin sain ensinmäistäkään suorin jaloin. Lähtökohdat on sulla kyllä todella hyvät. Onnea treenaukseen. Ja lämmittelyä ei todellakaan saa unohtaa.

LSA_Vinnie ja Rebound: Mielestäni voimailussa on aina erotettava erikseen liikkeiden treenitekniikka, kuntotestitekniikka ja kisatekniikka. Treeneissä kunkin liikkeen suoritukset kannattaa tehdä spesifisti ajatellen sitä, mitä treenillä halutaan kehittää (esim. jos halutaan eristää työskenteleviä lihasryhmiä, niin eristetään tai jos halutaan mahdollisimman moni lihas mukaan liikkeessä tehtävään työhön, niin otetaan mahdollisimman moni lihasryhmä mukaan työhön). Kuntotesteissä ja kilpailuissa liike kannattaa suorittaa mahdollisimman helposti sääntöjen sallimalla tavalla, jotta saa maksimoitua tuloksen. Esimerkiksi toistoleuanvedon SM-kisoissa kisaajan ei kannata tehdä deadhang-leuanvetoja, joilla turhaan kuluttaa voimiaan, kun voi tehdä liikkeen kisasääntöjen puitteissa taloudellisemminkin ja saada täten kovemman tuloksen kisoissa. Taasen perusvoimakudella, kun toistoleuanvetäjä treenaa lisää lihasmassaa selkään, niin kannattaa käyttää treenissä myös deadhang-leuanvetoa. Ja sama koskee tietenkin lukemattomia muitakin liikkeitä: vaikkapa voimanostajan ja kehonrakentajan erilaiset tarpeet penkissä, penkkipunnerruksessa, maastavedossa – toiset treenaa liikkeitä ja toiset haluavat vain lihasmassaa mahdollisimman paljon lihaksiin…

On siis eri asia treenata ominaisuuksia ja lajia. Voimailukultuurissa tämä usein unohdetaan turhan päite. Jos penkkipunnertaja saa tukevan ja korkean kaaren penkkipunnertamiseen, niin hänellä on hyvä penkkitekniikka - eikä hän huijaa, niin kuin jotkut valitettavasti ajattelevat... Eihän keihäänheiton maailmanennätyksen jälkeenkään yleensä kuule kommentteja, että "ei se noin pitkälle olisi lentänyt, jos olisi viskannut kepakon poikittain...siinä se heittovoima oikeasti nähtäisiin..."

PS. Olen kanssanne ihan samaa mieltä siitä, että voimapyöräsuorituksen voi tehdä plajon rankemmallakin tekniikalla (ja vatsoja enemmän eristäen) kuin näissä tämän ketjun testisuorituksissa... Itsekin tein eilisessä ominaisuustreenissä voimapyörää 5 s isometrisillä alapidoilla... ei tarvinnut kovin pitkiä sarjoja veivailla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mitäs kettua. Saako toistomaksimikisoissa sitten heilua? Oon aina luullu, että siellä ollaan tosi tarkkoja myös sen suhteen.

Kohtuu tyhjentävä video aiheesta:

Säännöt ja esimerkkisuoritus :thumbs:

E: mitä paskaa, eihän tämä ollutkaan leukahaasteketju. Allekirjoittanut vetää kättä lippaan ja vetäytyy moonwalkilla takavasemmalle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kertokaas. Miten mun kannattaisi treenata kun saan suunnilleen tuohon videolla esiintyvään tasoon asti helposti 12 toiston sarjoja (pidempiä sarjoja en ole koittanu, mutta varmasti saisin). Kuitenkin kun pistää pikkasenkin matkaa lisää niin selkä kippaa heti lordoosiin, joten on vaikea vaan treenata "pikku hiljaa matkaa lisäämällä". Olen tehnyt sekä seinää apuna käyttäen, että ilman ja olen myös tehnyt polviltaan helppoja pitkiä sarjoja ihan nenä maahan asti eikä selkä kippaa lordoosiin siinä. Mulla on luonnostaan vähän tollasta anterior pelvic tiltiä eli ankkapersettä niin mietin, että vaikuttaako se tuohon ja pystynkö mä ollenkaan menemään alas asti vaikka voimaa riittäisi? Onko kellään mitään ajatuksia? Tuossa se video josta voi katsoa tämän hetkisen tilanteen (en siis itse ole videolla). Standing Ab-Wheel Roll Outs (Wall Assisted) - YouTube

Jos selkä menee lordoosiin, niin se tarkottaa, että vatsoista loppuu voimat. Ei ole mistään liikkuvuuksista kiinni. Vaikka sulla ois luonnostaa anterior pelvic tilt, niin voit voimapyörässä vääntää sen tarkotuksella posterior tiltii ja pitää siinä. Polvelta tehdyssä versiossa sulla ei "kippaa", koska se on helpompi liike.

Jos selkä menee lordoosiin, niin se tarkottaa, että vatsoista loppuu voimat. Ei ole mistään liikkuvuuksista kiinni. Vaikka sulla ois luonnostaa anterior pelvic tilt, niin voit voimapyörässä vääntää sen tarkotuksella posterior tiltii ja pitää siinä. Polvelta tehdyssä versiossa sulla ei "kippaa", koska se on helpompi liike.

Tuon halusinkin kuulla. Silti peräänkuulutan vielä treenivinkkejä, että miten tuosta nyt lähdetään lisäilemään tuota matkaa :) Kokeilin myös viedä pidemmälle seinää vasten ja tehdä siinä pienen pidon jonka jälkeen käytin röyhkeästi seinää apuna ja ponnistin takaisin. Ei oikein toiminut tuokaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom