Giant settien eli jättiläissarjojen toimiminen käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tää on kyllä helevetin hyvvää viihettä tää ketju ollu ku yhestä erikoistekniikasta muitten joukossa tapellaan verenmaku suussa kehittääkö vai ei, tulee mieleen ihan 200kg penkistä natuna ketju :D

Kaikkista parasta tuossa on että eilen muuten tein etureidet giant setteinä ja tänä aamuna ku menin puntarille niin 1.0kg oli paino noussu ylöspäin, eli sen täytyy olla 1kg puhdasta lihasta vuorokaudessa vaikka reenasin eilen vähä puolivaloilla ja 50-60% kuormillakin vielä :D TRUE STORY jätkät, repikää siitä, ens kerralla teen vähä pienemmillä painoilla että mahun tulevaisuudessakin vielä CBB painorajoihin.................. :hyper:

Sit pojat vähän jäitä hattuun. Joudin pahimmat navan alle iskut poistamaan. Voitte mulle vittuilla jos se helpottaa elämää mutta koittakaa nyt ylipäätään väittää sitä henkilökohtaisuuksiin menemistä ja toisen päälle hyökkäämistä.

Enkä siis deletoinut mitään itseäni koskevaa juttua ennenkuin joku ehtii vinkasta.

Tänään tein ensimmäisen (pampers) giant -setin ikinä.

Arnold press
Viparit sivuille
Pystysoutu taljassa
Viparit koneessa

Toistot 8-12 ja neljä kierrosta vedin.

Ovaskaista lainaten voin sanoa, että tuli "kantosidepumppi".

Näitä vois aina sillon tällön alkaa veivaa :)

Saanko arvata? Olet juuri sellainen voimiltaan heikko treenaaja jolle nämä gianthömpötykset on nyt trendinä niinkuin taivaan lahja. Nyt on hyvä peitetarina minkä taa voi piiloutua heikon voimatasonsa kanssa, ja mikä parasta saa myös edelleen pysyä heikkona. Kyllä mä oon sun kaltaisia nähny saleilla paljonkin. Teikäläiset on aina selittämässä millon mitäkin, kaikki jotka treenaa teikäläisiä isommilla painoilla on joko mahdottomia roinaajia tai sitten niiden tekniikka on surkea. Aina löytyy joku selitys sille miks muut on vahvempia. Oon teikäläisiltä esim kuullu sellasen kommentin, että "kokeileppas tehdä toi hauiskääntö selkä seinää vasten" ja tää heitto siis johtui vaan siitä koska tein haukkarii huomattavasti isommilla raudoilla kuin tää pelle...mutta kumma kyllä olin myös hauiksen osalta kuten muutenkin huomattavasti isompi ja lihaksikkaampi kuin hän :)

Sitten sellainen homma, että väitätkö että bodailu ei olis kokonaisuudessaan egon buustausta? Voitko tajuta että jotkut haluu olla sekä lihaksikkaita että vahvoja? Voithan sä tilata syntholii tai käyttää jotain toppauksii vaatteissa jos sulle riittää vaan se miltä näytät. Moni kuitenki haluu olla myös vahva.

Sitten sellainen pointti, että isot raudat ja suoriin sarjoihin pohjautuva agressiivinen treeni joka höystetään sopivasti erikoistekniikoin ei tartte olla yhtään ristiriidassa sen kanssa etteikö liikkeissä olis hyvä tuntuma ja etteikö tekniikat ja liikeradat olis hallussa. Se vaan on fakta että pikkupainoilla ei ikinä saada samaa painetta treenattavaan lihaskudokseen ku isolla raudalla. Kaikenlaisia painoja tarvitaan mutta ei kannata ny olla niin ikionnellinen jostain gianteista.

Just. Eli se joka on perustellusti eri mieltä, on heikko mitättömyys, ja ne jotka tekevät habaa ylisuurella heijaamisella, ovat "bodaajia". Taisi ego ottaa osumaa siitä mitä kirjoitin, voi voi, miten tässä nyt näin kävi.

Hulkilta hyvää tekstiä aiheesta:

Lihaskasvun mekanismit osa 4: giant setit | Fast Sports Nutrition

Eli vähän saman suuntaista olen itse peräänkuuluttanut, eli ei mitään 10 eri liikettä ja jokaisessa iso määrä toistoja, vaan 3-5 liikettä ja toistot siinä jossain 5-8 haarukassa.

Täytyy itsekin ottaa testiin olkapäille tuo viparit sivulle / pystypunnerrus / pystysoutu tripla. Tuo itseasiassa on sellainen kombo että kaikki sarjat pystyy vetään suht kovilla painoilla kun tuossa tosiaan todella hyvin vaihtuu se apulihas.

Tähän voisi keräill muitakin vastaavia mieleen tulevia?

Rinnalle voisi ainakin olla joku peck-deck / penkki / ristitalja.

Noita kahden eri lihasryhmän komboja on helppo keksiä mutta jos pysytään saman lihasryhmän sisälle. Todella monella olkapäät ja rinta on hankalat ja näin se on itselläkin joten siksi nuo oli mielekkäät esimerkit. Kädet ja jalat itsellä vastaa treeniin hyvin joten ne ei periaatteessa edes tarvi mitään erikoisempaa, rittää kun niitä vaan treenaa.

^^ Tuossa Hulkin kirjoituksessa on asiatietoa noiden toimivuudesta. Ollut hauskaa luettavaa kun täällä "vanhat" patut huutelee kovaan ääneen että mitä paskaa nää giant setit on vaikka omakohtaista kokemusta ei ole yhtään. Erittäin toimiva erikoistekniikka siinä missä muutkin. Egoilijoille vaan taitaa ottaa liian koville. Nyyssölä oli blogiinsa tänään kirjoittanut asiasta kun oli keskustellut Heinosen Tommin kanssa joka oli ollut treenamassa viime kuukausina pro ukkojen kanssa.

^^ Tuossa Hulkin kirjoituksessa on asiatietoa noiden toimivuudesta. Ollut hauskaa luettavaa kun täällä "vanhat" patut huutelee kovaan ääneen että mitä paskaa nää giant setit on vaikka omakohtaista kokemusta ei ole yhtään. Erittäin toimiva erikoistekniikka siinä missä muutkin. Egoilijoille vaan taitaa ottaa liian koville. Nyyssölä oli blogiinsa tänään kirjoittanut asiasta kun oli keskustellut Heinosen Tommin kanssa joka oli ollut treenamassa viime kuukausina pro ukkojen kanssa.

Ihan sama mutta älkää puhuko samas lausees itsestänne ja heinosista, nyyssölöistä, hulkeista ym proo ukoista. Oon ihan satavarma että esim sä Spider tuhlaat vaan aikaas ku edes mietit moisia erikoistekniikoita. Aloittelevat, keskitasoiset ja kovas kunnos olijat kuuluu ihan arkisen sorvin ääreen, hyvin pienin lisämaustein. Huippukuntoiset ittensä äärimmäiseen kuntoon lääkkeillä tai jokuharva natuna reenannu on eriasia. Sä et Spider taida kuulua siihen ryhmään. Giantit ei oo erikoistekniikka vaan ihan oma maailmansa, kokonainen treenimetodi ja 99,9% pakkislaisista lähinnä upottava suo mikä pitäis kiertää kaukaa. Erikoistekniikat on eriasia, hyvä niitä on viljellä selkeen kovan treenin sekaan.

edit. lainaus Toni Katajan tekstistä:

Ja miksi giant setit eivät sitten ole hyvä ratkaisu aloittelijalle? Niiden tekeminen vaatii mielestäni niin hyvää lihaskontrollia, sekä myös jo hieman isompaa lihasvolyymiä, ettei aloittelija voi vielä omata sellaisia. Se, että esim. Mentulan Jari tekee vipunostoja olkapäille kuuden kilon käsipainoilla toimii, koska hän pystyy kohdistamaan tuntuman juuri sinne sivuolkapäälle, jonne sen pitäisikin mennä...

Aloittelija ei myöskään pysty vielä treenaamaan lihastaan yhtä loppuun, kuin pidempään treenannut henkilö. Eikä tämä ole kiinni siitä, miten kovapäinen henkilö on kyseessä. Aloittelijan lihakset eivät vain ole vielä valmiita ottamaan vastaan yhtä eristettyä treeniä, kuin harjaantuneemmalla harjoittelijalla...

Entäs sitten kokeneemmat, pidempään treenanneet ja giant setit. Tässä vaiheessa uskon, että giant setit ovat ihan hyvä valinta mukaan tuomaan lihaksille uutta tehokasta ärsykettä, samalla kun harjoituspainot ja sitä kautta myös loukkantumisriski voidaan pitää pienempänä, kuin suorissa sarjoissa. Mutta en usko, että Jari Mentula, Jerry Ossi, Jay Cutler, Dorian Yates, Ronnie Coleman, tai kukaan muukaan isoja laadukkaita lihaksia omaava henkilö, näyttäisi siltä miltä näyttää, jos koko treeniura olisi menty läpi giant seteillä. Uskon siihen, että lihasten kasvattaminen vaatii myös isoja painoja ja lyhyempiä suoria sarjoja...

Giantit ei oo erikoistekniikka vaan ihan oma maailmansa

Saanen olla eri mieltä asiasta, giant settejä voi kyllä käyttää "erikoistekniikkana" siinä missä vaikka pudotussarjoja tai rest pausejakin, eikös se ole kuitenkin kiinni siitä miten niitä käytetään :)

Saanen olla eri mieltä asiasta, giant settejä voi kyllä käyttää "erikoistekniikkana" siinä missä vaikka pudotussarjoja tai rest pausejakin, eikös se ole kuitenkin kiinni siitä miten niitä käytetään :)

no joo, mutta bodyscenes se on liikkeellä niinku omana treenimetodina. ei se oikein oo giant jos raskaiden suorien sarjojen päätteeks veivaan pikkupainoilla ja pudotuksilla ilman taukoja. Kyllä giant harhoihin kuuluu että suorat raskaat liikkeet hylätään vähintäänki määräajaks kokonaan..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no joo, mutta bodyscenes se on liikkeellä niinku omana treenimetodina. ei se oikein oo giant jos raskaiden suorien sarjojen päätteeks veivaan pikkupainoilla ja pudotuksilla ilman taukoja. Kyllä giant harhoihin kuuluu että suorat raskaat liikkeet hylätään vähintäänki määräajaks kokonaan..

Siis kyllä itsekin teen aina koko treenin sitte gianttina kun teen, mutta en kyllä lähtis edes kuukautta treenaamaan vain gianttien varassa. Mulla tulee noin 1 treeni viikossa tehtynä giant treeninä ja edelleenkin pidän sitä itselleni vain yhtenä erikoistekniikka treeninä. En voisi edes kuvitella tilannetta että näillä treenattaisiin koko ajan ja pitkiä jaksoja, voimatasot pitkässä juoksussa ainakin mulla kärsis varmasti ja niistä pidän kyllä kiinnin kaikin keinoin.

Siis kyllä itsekin teen aina koko treenin sitte gianttina kun teen, mutta en kyllä lähtis edes kuukautta treenaamaan vain gianttien varassa. Mulla tulee noin 1 treeni viikossa tehtynä giant treeninä ja edelleenkin pidän sitä itselleni vain yhtenä erikoistekniikka treeninä. En voisi edes kuvitella tilannetta että näillä treenattaisiin koko ajan ja pitkiä jaksoja, voimatasot pitkässä juoksussa ainakin mulla kärsis varmasti ja niistä pidän kyllä kiinnin kaikin keinoin.

niin ja sä oot pitkänlinjan koijari jolla pohjat kunnos..mitäs oot mieltä ku pakkiksen lippalakkipojat sotkeentuu giantteihin ku lihaa ei oo edes fyysistä työtä tehneen maalaispojan vertaa..

niin ja sä oot pitkänlinjan koijari jolla pohjat kunnos..mitäs oot mieltä ku pakkiksen lippalakkipojat sotkeentuu giantteihin ku lihaa ei oo edes fyysistä työtä tehneen maalaispojan vertaa..

Ei kai minussakaa oo niin palijua lihhaa vaikka oonki maalaispoika joka vielä reenannuki turvenuija aikojen jäläkkeen :D

Ei missään nimessä ole mikään vaihtoehto ihan aloittelijoille, kuten ei kyllä oo muutkaan erikoistekniikat tarpeellisia eka treeni vuosina. Minun mielestä siis. Sitten näitä vasta tarvitsee kun se helppo kehitys on tehty ja joutuu ärsykevaihtelun kautta hakemaan sitä vähäistäkin kehitystä. Joku menee kyllä perustreenissä raakasti persiilleen jos pittää yrittää gianttien yms. kautta hakea sitä kehitystä ihan ekojen treenivuosien aikana.

Tosin olisihan se mielenkiintosta nähä kasvaako joku vaikka giant seteillä heti treeniuran alusta asti paremmin kuin perustreenillä, en vain usko siihen, tosin se ei tarkoita sitä etteikö se mahdollista voisi olla.

No siis tuollainen jatkuva giant treenimuotona on jo vuosia tunnetu bodypumpina, että olen edelleen tätä mieltä.

Ja kanssasi samaa mieltä siitä että tavalliselle salijormalle ja vähän edistyneemmällekin se on ihan hyvä erikoistekniikka järkevästi käytettynä. Toki se voi olla jollakin treenimetodikin, mutta lopulta minä en jaksa pohtia jonkun pro ukon treenimetodeja, mutta sen voin sanoa jo omalla kokemuksella että tavallisen harrastajan ja vähän tosissaankin töitä paiskivan on ihan turha näihin hurahtaa.

Ihan sama mutta älkää puhuko samas lausees itsestänne ja heinosista, nyyssölöistä, hulkeista ym proo ukoista. Oon ihan satavarma että esim sä Spider tuhlaat vaan aikaas ku edes mietit moisia erikoistekniikoita.
Olenko verrannut itseäni noihin? Mistä helvetistä sä tiedät sata varmasti että tommoset on ajan tuhlausta jos sulla ei ole muuta kuin mutu tietoa?

Aloittelevat, keskitasoiset ja kovas kunnos olijat kuuluu ihan arkisen sorvin ääreen, hyvin pienin lisämaustein. Huippukuntoiset ittensä äärimmäiseen kuntoon lääkkeillä tai jokuharva natuna reenannu on eriasia. Sä et Spider taida kuulua siihen ryhmään.
Tunnetko sä mut jostakin vai mistä tiedät että kuka edes olen? Mistä sä tiedät mun tason?

Giantit ei oo erikoistekniikka vaan ihan oma maailmansa, kokonainen treenimetodi ja 99,9% pakkislaisista lähinnä upottava suo mikä pitäis kiertää kaukaa. Erikoistekniikat on eriasia, hyvä niitä on viljellä selkeen kovan treenin sekaan.
Sä et vois enempää olla pihalla. Se nimenomaan on erikoistekniikka. Näyttää siltä että sä et edes vaivautunu lukemaan tuota Hulkin kirjoitusta. Tässä leikkaus siitä:
Pelkkien gianttien tekeminen on todellisuudessa aika yksipuolista treeniä, joka jättää samalla tavalla paljon muiden treenitapojen hyötyjä käyttämättä, kuin esimerkiksi pelkistä raskaista suorista sarjoista koostuva ohjelma. Mekaaninen kuormitus on haettava jostain muualta kuin gianteista – esimerkiksi juurikin niistä raskaista suorista sarjoista. Tupla/tripla/jättiläissarjojen käyttö jokaiselle lihasryhmälle myöskin kuormittaa hermostoa turhan railakkaasti (jatkuvan failuren johdosta), mutta esimerkiksi heikoiten hermottuneiden lihasryhmien aktivointiin ja väsyttämiseen giantit voivat toimia todella hyvin. Myös cardiokondis paranee siinä samalla.

edit. lainaus Toni Katajan tekstistä:

Ja miksi giant setit eivät sitten ole hyvä ratkaisu aloittelijalle? Niiden tekeminen vaatii mielestäni niin hyvää lihaskontrollia, sekä myös jo hieman isompaa lihasvolyymiä, ettei aloittelija voi vielä omata sellaisia. Se, että esim. Mentulan Jari tekee vipunostoja olkapäille kuuden kilon käsipainoilla toimii, koska hän pystyy kohdistamaan tuntuman juuri sinne sivuolkapäälle, jonne sen pitäisikin mennä...

Aloittelija ei myöskään pysty vielä treenaamaan lihastaan yhtä loppuun, kuin pidempään treenannut henkilö. Eikä tämä ole kiinni siitä, miten kovapäinen henkilö on kyseessä. Aloittelijan lihakset eivät vain ole vielä valmiita ottamaan vastaan yhtä eristettyä treeniä, kuin harjaantuneemmalla harjoittelijalla...

Entäs sitten kokeneemmat, pidempään treenanneet ja giant setit. Tässä vaiheessa uskon, että giant setit ovat ihan hyvä valinta mukaan tuomaan lihaksille uutta tehokasta ärsykettä, samalla kun harjoituspainot ja sitä kautta myös loukkantumisriski voidaan pitää pienempänä, kuin suorissa sarjoissa. Mutta en usko, että Jari Mentula, Jerry Ossi, Jay Cutler, Dorian Yates, Ronnie Coleman, tai kukaan muukaan isoja laadukkaita lihaksia omaava henkilö, näyttäisi siltä miltä näyttää, jos koko treeniura olisi menty läpi giant seteillä. Uskon siihen, että lihasten kasvattaminen vaatii myös isoja painoja ja lyhyempiä suoria sarjoja...
Onko Katajan sana laki? Kuka helvetti on edes väittäny että PELKÄSTÄÄN giant seteillä kasvaisi Ronnieksi?? Ja kuka muutenkaan treenaa koko uraansa SAMALLA tyylillä??

Juuri näin.

:face: Pari kappaletta Hulkkia lisää:
On ollut huvittavaa seurata, kuinka varsinkin nettifoorumeilla tämä treenimetodi on tuomittu maanrakoon ”tyttöpainoilla naama punaisena ähisemisenä”, koska siinä ei käytetä harrastelijatreenaajien luonnollisestikin suosimia ylisuuria painoja rumalla tekniikalla. Tämä tosin on jo ihan oma ilmiönsä, joka kertoo mielestäni enemmänkin saliharrastajien psykologisista taipumuksista, kuin eri harjoitustapojen hyvistä tai huonoista puolista.

Se tosin on mainittava, että giant setteihin tottuneella treenaajalla painot eivät putoa jättiläissarjan aikana läheskään niin paljon kuin voisi kuvitella. Liikekulman ja suoritustavan vaihtuminen aina failuren jälkeen aiheuttaa aina hieman erilaisen hermostollisen (ja myös lihaksistollisen) rasituksen, kuin saman liikkeen hinkkaaminen vaikkapa useilla pudotuksilla.

Kokeile ennen kuin tuomitset.

:face: Pari kappaletta Hulkkia lisää:
On ollut huvittavaa seurata, kuinka varsinkin nettifoorumeilla tämä treenimetodi on tuomittu maanrakoon ”tyttöpainoilla naama punaisena ähisemisenä”, koska siinä ei käytetä harrastelijatreenaajien luonnollisestikin suosimia ylisuuria painoja rumalla tekniikalla. Tämä tosin on jo ihan oma ilmiönsä, joka kertoo mielestäni enemmänkin saliharrastajien psykologisista taipumuksista, kuin eri harjoitustapojen hyvistä tai huonoista puolista.

Se tosin on mainittava, että giant setteihin tottuneella treenaajalla painot eivät putoa jättiläissarjan aikana läheskään niin paljon kuin voisi kuvitella. Liikekulman ja suoritustavan vaihtuminen aina failuren jälkeen aiheuttaa aina hieman erilaisen hermostollisen (ja myös lihaksistollisen) rasituksen, kuin saman liikkeen hinkkaaminen vaikkapa useilla pudotuksilla.

Kokeile ennen kuin tuomitset.

Löysit ongelman ytimen? Se on se, että asian tuomitseminen on helppoa eikä näytä vaativan ajattelua lainkaan. Sen sijaan kokeileminen voi johtaa siihen, että joutuu myöntämään olevansa väärässä. Arvaa kumpi on mieluisampaa näille tyypeille, joiden ego ei anna myöten kokeilla? Tuo "ylisuuria painoja rumalla tekniikalla" luo henkisen addiktion, koska se hivelee näiden heppujen egoa kiihottavalla tavalla, eivätkä he tämän ilmiön luoman sokeuden vuoksi kykene näkemään mitään muuta tarkoituksenmukaisena. Enkä tarkoita ketään erityisesti, vaan ketä hyvänsä keskimääräistä treenaajaa, mm. itseäni 80-90 luvulla. Sitten kun kasvaa ns. isoksi myös henkisesti, saattaa jopa älytä että tarkoituksenmukaisuus voikin olla jossain muualla. Se ikävä kyllä edellyttää jonkin verran sitä kaikkein raskainta työtä, ajattelua, ja siksi valtaosa treenaajista treenaa kuin kakarat eikä neuvot uppoa umpiluisiin päihin millään.

Löysit ongelman ytimen? Se on se, että asian tuomitseminen on helppoa eikä näytä vaativan ajattelua lainkaan. Sen sijaan kokeileminen voi johtaa siihen, että joutuu myöntämään olevansa väärässä. Arvaa kumpi on mieluisampaa näille tyypeille, joiden ego ei anna myöten kokeilla? Tuo "ylisuuria painoja rumalla tekniikalla" luo henkisen addiktion, koska se hivelee näiden heppujen egoa kiihottavalla tavalla, eivätkä he tämän ilmiön luoman sokeuden vuoksi kykene näkemään mitään muuta tarkoituksenmukaisena. Enkä tarkoita ketään erityisesti, vaan ketä hyvänsä keskimääräistä treenaajaa, mm. itseäni 80-90 luvulla. Sitten kun kasvaa ns. isoksi myös henkisesti, saattaa jopa älytä että tarkoituksenmukaisuus voikin olla jossain muualla. Se ikävä kyllä edellyttää jonkin verran sitä kaikkein raskainta työtä, ajattelua, ja siksi valtaosa treenaajista treenaa kuin kakarat eikä neuvot uppoa umpiluisiin päihin millään.
Kyllä juuri tämä. Saattaapi löytyä näiden takaa juuri syy miksi jotkut ei vaan kehity vuosien varrella. Junnataan samoissa painoissa vuosikausia ja kroppa ei muokkaannu mihinkään. Ego se salitreenaajan suurin ongelma.

Oletteko nyt sitten mitä mieltä? Eli giantit on oikotie onneen ja kasvuu vai että kroppa tarvii vaihtelua?

Minä olen tuon jälkimmäisen kannalla ja sitä varmasti moni välttelee, siinä joutuu jopa poistumaan omalta mukavuusalueelta mikä pidemmän päälle on aikalailla se ainut tapa kehittyä. Jotkut toki voi tajuta sen vaista gianteilla mutta ei siihen sitä tarvita kuitenkaan, toki ei varmasti järkevästi käytettynä edelleenkään ole haitaksikaan.

No jos luet noi keskustelut sun edellisen kommentin (#266) jälkeen tuohon #276 asti niin näät mitä mieltä mä olen. Siis mun mielestä erittäin toimiva erikoistekniikka muiden joukossa ja on kokeilemisen arvoinen. Ja painotan sanaa erikoistekniikka eli ei treenimuoto. Itse juuri tykkään poistua siltä omalta mukavuusalueelta treeneissäni ja olen uskoakseni sillä juuri saanut todella nopeaa kehitystä "saliurani" aikana. Kuten sanoit ei giantit ole oikotie onneen eikä mikään muukaan erikoistekniikka. Järkevästi käytettynä toimiva erikoistekniikka.

En jaksanut lukea koko threadia kiireisen työaamuni ohessa, mut haluan tuoda esille kuitenkin, et kuka noita giantteja pystyy normisalilla edes treenaamaan?!

Suositut

Back
Ylös Bottom