Giant settien eli jättiläissarjojen toimiminen käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omakohtainen kokemus gianteista-> Niistä on apua-> tosin sama apu olisi saatavissa tekemällä muutakin esim: ylämäkijuoksu on hyvä tähän-> kunto kasvaa hapenotto paranee -> sarjakestävyys paranee ja tämä vaikuttaa tulevaisuudessa AIVAN suoraan kaikkeen treenaamiseen. Lihasten tekemiseen on kyllä mun mielestä parempiakin tapoja JOS treenaajan kunto on riittävän hyvä että jaksaa treenata kovaa.

(tosin monella ei ole) Ei ollut omakaan kunto sillon kun tosissaan treenasin pelkkää punttia.-

Tää on itseasiassa tosi mielenkiintoista - siis onko tämä vain persoonaheittausta vai jotain älypuhelinsodan kaltaista jihadia?

Koska olen pyörinyt saleilla vuosikaudet vemputtamassa kaikenlaista perusjuttua, enemmän ja vähemmän kevyellä intensiteetillä. Nyt yksi 10 viikkoa, jossa mukana giantsettejä. Niissä oli tekemisen meininki, salihimot nousivat ihan uuteen potenssiin entisestä ja syystä tai toisesta kehitystä oli enemmän kuin aiemmalla räpiköinnillä.

Ja kun uskaltaa ääneen sanoa tuon, palaute on luokkaa ylläoleva?

Oot pyöriny vuosia salilla ja silti penkki 3x80 kg? :D

Eikös ihminen (nisäkkäät) oo sen takia olemassa kun ollaan hyviä sopeutumaan?

raskas vastus -> ihminen yrittää sopeutua ==> lihaksen poikkileikkaus kasvaa -> enemmän voimaa

Tuohon nojaten onko isompi lihas huonompi vai parempi 30-50 toiston sarjaan?

Oot pyöriny vuosia salilla ja silti penkki 3x80 kg? :D

Sanoppas muuta. En toki aikanaan tiennyt pätkääkään mitä olin tekemässä. Mutta kyllä tuossa 2012 sitkeästi koitettiin penkkiä hinkata ja tuskaista oli painojen lisääminen. Milläs muulla se penkkitulos paranee kuin penkkaamalla?
Olin itseasiassa helvetin tyytyväinen että tuon verran sai omapainolla heiluteltua. Mut hei, olen nimimerkkini veroinen.

Mutta puhuttiinko täällä giant-settien toimimisesta käytännössä vai naureskeltiin mun sarjapainoille? Molempiin aiheisiin voin toki antaa inputtia, miten vain...

EI millään pahalla mutta toi "salinpieninmies" on nyt sellanen tän gianthömpötyksen ja liiallisen Miken ja Peterin fanaamisen uhri mistä täs threadis jo aiemmin esitin huoleni. ELi tyypit joiden peruslihaksisto ja voimatasot täysin alkutekijöissä rupeaa fanittamisen seurauksena pelleilemään jollain gianteilla. Ihan oikeesti "salinpieninmies" herää nyt unesta. Eti joku joka ottaa sut treeneihinsä mukaan ja kokeile muutama kuukaus syödä hyvin ja noudattaa raskasta intensiivistä agressiivista 4 jakosta ohjelmaa missä tehdään jaloille pelkkä kyykky ja muille lihaksille 2 liikettä per treeni. Noi giantit voi olla hyvää ärsykkeen vaihtelua erittäin pitkälle päässeille treenaajille mutta koittajaa ny tajuta että niillä tyypeillä on raskasta perustreeniä takana vuosikausia ja lihaa ja voimaa on pohjalla niinku aikuisten oikeesti niin että soi ja paukkuu..esimerkkinä vaikka Hulkki tai Peter tai Mike. En mä niiden kohdalla giantteja täysin tuomitse, ne tietää kyllä mitä ne tekee. Turha niitä on aliarvioida.

Toistan itseäni, mutta olen vemputtanut ihan perinteisillä suorilla sarjoilla, 1/2/3 -jakoisilla ohjelmilla helvetisti enemmän kuin giantteja. Tuota giantteja sisältävää aloittaessani en tiennyt mitävittua giantit edes ovat, en fanittanut ketään, Bullin tiesin nimeltä ja Milosista koskaan kuullutkaan. Kunhan kokeilin huvikseni jotain muuta. En kuollut, halvaantunut, surkastunut. Minun kohdallani tuo vaihtelu oli toimivaa. Nyt palaan tekemään taas kaikkien iloksi "perinteisempää".

Ketjun otsikosta päättelin että giant-settien toimivuudesta jutellaan, itse niitä juuri asiallisen ajanjakson suorittaneena kerroin kokemukseni. Haters gonna hate. Kokeilkaa vittu itse, älkääkä mutuilko.

Toistan itseäni, mutta olen vemputtanut ihan perinteisillä suorilla sarjoilla, 1/2/3 -jakoisilla ohjelmilla helvetisti enemmän kuin giantteja. Tuota giantteja sisältävää aloittaessani en tiennyt mitävittua giantit edes ovat, en fanittanut ketään, Bullin tiesin nimeltä ja Milosista koskaan kuullutkaan. Kunhan kokeilin huvikseni jotain muuta. En kuollut, halvaantunut, surkastunut. Minun kohdallani tuo vaihtelu oli toimivaa. Nyt palaan tekemään taas kaikkien iloksi "perinteisempää".

Ketjun otsikosta päättelin että giant-settien toimivuudesta jutellaan, itse niitä juuri asiallisen ajanjakson suorittaneena kerroin kokemukseni. Haters gonna hate. Kokeilkaa vittu itse, älkääkä mutuilko.

Mä en haluu dissata, jokainen kehittää itseään ja taistelee itsensä kanssa treenihommis. Tiedän vaan että salit on pullollaan ahkeria treenaajia jotka ei vaan oo ikinä päässy sisään kunnolla koko harrastukseen ja siks kehitys on ollu vähäistä. Sitä voi salilla olla reipas ja ahkera ja tehdä paljon liikkeitä ja sarjoja, giantteina tai suorina..mutta on ihan oma maailmansa se että osataan oikeesti kohdistaa se treeni, ja saadaan painetta ja käskyy sinne kudokseen mitä kulloinkin treenataan. Se on aikapaljon mentaalipuolen homma, eikä sitä oikein voi kellekkään netissä opettaa. Noi "isotpojat" tuntee kroppansa ja osaa käskyttää sitä, ne saa pumpin päälle vaikka simuloimalla liikkeitä ilman mitään laitett atai painoo, ihan pelkillä käsillään. SIks niillä voi giantit toimia. Tsemppii treeneihin.

Hih, oikeesti jaksoit vaivaa käydä kaivamassa :david: Mä en millään viitsisi, mutta...

- Miten Timban penkkaaminen on verrannollinen minun kehitykseeni gianteilla?
- En ole kokeillut penkkimaksimeita kuin kerran ja silloin tein 3x3x80kg. Aikaa ennen tätä nyt paketoitua 10 viikon ohjelmaa.
- Maksimitulokset määrää lihasmassan kehityksen?

Ja nyt sitten hampaat irvessäkin olen enää vastaamatta mitään, kun niin ootee.

No se nyt vaan on sillä lailla, että tuolla sarjapainojen tasolla kehityt jokatapauksessa vielä, saisit vielä kehitystä vaikka sitte crossfitillä ;)

Jaahas, itsepä olen ketjun avannut aihetta kritisoidakseni, joten katson kyllä oikeutetuksi sitä jatkaa.

En ole treenannut giganteilla, tai no olen mä tehnyt neljän sarjan settejä, mutta todennut sitten että ei se järjetön hapotus ainakaan perustreeniin sovi. Triplat vielä meneen liikepareilla, tyyliin hauis-ojentaja-hauis ja ojentaja-hauis-ojentaja mutta silti AINA treenin ekat liikkeet molemmille lihasryhmille on joku perusperusliike ja siinä 5-8 toiston sarjat.

No se nyt vaan on sillä lailla, että tuolla sarjapainojen tasolla kehityt jokatapauksessa vielä, saisit vielä kehitystä vaikka sitte crossfitillä ;)

Nyt päästiin vähän paremmin ytimeen. Haluaisinkin nyt osoituksen siitä kohdasta, jossa väitin gianttien olevan The Juttu lihasten kasvatukseen?

Siinä vaiheessa kun keskusteluun osallistuin, oli suurinpiirtein koko touhu leimattu pinkkien käsipainojen höpöhöpöheilutteluksi. Hateclub oli niin voimissaan ettei kukaan viitsinyt edes noteerata mainintaani minkälaisilla prosentuaalisilla sarjapainoilla giantteja on tehty (sehän on järkevämpi vertailukohta kuin kilot, eikös?).

Minä junnasin aiemman treenini kanssa sekä motivaatiolta että kehitykseltä paikallaan ja giantteja sisältävä toi ihan uutta pontta touhuun. Eikä se peilikään valehtele. Vaikka kehitykseni olisi peruspakkislaiseen(tm) verrattuna huvittavaa, minulle se on kuitenkin kehitystä. On tässä vuosien varrella jo todettu että näillä ikävuosilla, fysiikalla ja vammoilla ei ponkaista vuodessa möykyksi, millään ohjelmalla.

Kun ihan järkeviä havaintoja gianteista on tänne esittänyt, vitun vaikea ymmärtää fleimauksen määrää. Koska en vedä mave/penkki/kyykky maksimeja omapainokertoimella 2, olen kyvyttömämpi arvioimaan treenimetodia jota olen itse menestyksekkäästi käyttänyt, kuin "perinteitä kunnioittava" pakkislainen?

Valot päälle nyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^ itse uskon kyllä, että suorilla sarjoillakin olisi mahdollista se 3x3x80 nostaa penkistä. OLEN NÄHNYT! :hyvä:
Ei pahalla, mutta tuossa asiassa on jo niin monta muuttuvaa asiaa mitä et ole ottanut huomioon.

1) tekniikan parantuminen
2) omapainon lisääntyminen
3) ravinnon parantuminen
4) motivaation parantuminen (psyykkisesti mukana touhussa)
5) sait vasta gianteilla tasapainoisen treeniohjelman

Aloittaessa se kehitys tulee muutenkin jo todella nopeasti.
Milloinka tuota OIKEASTI voisi verrata - olisi kokeneella kaverilla, jolla jo kaikki ylläolevat asiat on kunnossa. Ja tietenkin, joku jolla ei olisi asennevammaa giantsettejä kohtaan ;) niinkuin täällä monella tuntuu olevan.

Ja itse giant-sarjoista, minkä takia ei olisi toimiva tapa? Lepotaukoja, kuormia, liikkeitä ja sarja/toistopituuksia voidaan muokata, niin varmasti saa toimivaa settiä aikaseksi.

Koska en vedä mave/penkki/kyykky maksimeja omapainokertoimella 2, olen kyvyttömämpi arvioimaan treenimetodia jota olen itse menestyksekkäästi käyttänyt, kuin "perinteitä kunnioittava" pakkislainen?

Kyllä. Koska kokemus on mutua arvokkaampaa. Nimittäin jos suorilla sarjoilla et ole ikinä 80 kiloa penkistä edes nostanut, voidaan melkeinpä sanoa että ei siellä salilla ole mitään suoria sarjoja koskaan tehtykään. Sori.

Kyllä. Koska kokemus on mutua arvokkaampaa. Nimittäin jos suorilla sarjoilla et ole ikinä 80 kiloa penkistä edes nostanut, voidaan melkeinpä sanoa että ei siellä salilla ole mitään suoria sarjoja koskaan tehtykään. Sori.

Tuo nyt oli ihan päätön kommentti, kumosit argumenttisi samassa virkkeessä. Minulla on kokemusta gianttien käyttämisestä, sinulla ei, silti sinä ja kaikki muut ovat kokemusperäisesti viisaampia asiassa. Wtf?

Muut pointtisi olivat ihan hyviä, poislukien kasvanut massa. Ikävä kyllä paino on oikeasta syömisestä huolimatta tippunut, koska olen onneton syöjä.

Ja sisälukutaidossa parantamisen varaa, ne mainitut penailut tein ennen giant ohjelmaa.

Mutta mulle ihan sama, osaltani case closed. Kerroin kokemukseni, perus pakkistyyliin niillä ei ole painoarvoa koska:
- En penaa 100kg
- En maveta 150kg (ehkä saattaisin, jos kokeilisin)
- En ole treenannut 16 vuotta

Edit: Tykkäsin sikana tosta "isot pojat saa pumpin vaikka ilman painoja". Mageeta, sitten joskus 16 vuoden päästä kun olen iso, ei tarvi tuhlata enää euroja edes salijäsenyyteen :)

Ongelma on siinä että esität jotain treenijumalaa vaikka noi sun tulokset saavutetaan 6-12kk treenillä normaalisti ilman mitään gianttipaskaa. Toki sitä voi olla kova teoreetikko ja nojatuolibodari, mutta eipä ne loistavat metodit suhun ainakaan ole tehonneet, tai et osaa edes treenata sinnepäin kun tulokset on mitä on. Jätä vähän vähemmälle se teoretisointi ja alota joku perus 2 jakonen ohjelma ja aseta tavoitteita vaikka 100kg penkki tänä vuonna jne. ni pääset eteenpäin. Nyt tuntuu että keskityt enempi siihen gimmaas siellä salilla ja treenit ontuu, ja tuskin olet koskaan mitään kovaa treeniä vetänytkään kun aika kesyjä rautoja on vielä. Tää oli siis rakentavasti.

Edit: Tykkäsin sikana tosta "isot pojat saa pumpin vaikka ilman painoja". Mageeta, sitten joskus 16 vuoden päästä kun olen iso, ei tarvi tuhlata enää euroja edes salijäsenyyteen :)

No mutta jos oot oikeella tavalla nöyrin mielin liikkeellä ja valmis kehittämään itseäs ni mahdollisesti jo ensvuoden puolella tajuat mitä tolla tarkoitin ja saat kans pumpin ja tuntuman ilman painoja ja vehkeitä :) Mutta jos et oo valmis oppimaan perusasioita ni voi olla että junnaa treenit about samas kohtii vielä 16 vuodenkin päästä :) Missäpäin suomee muuten treenaat? Jos etelässä ni lähde joskus messiin yhelle hc salille.

Tuo nyt oli ihan päätön kommentti, kumosit argumenttisi samassa virkkeessä. Minulla on kokemusta gianttien käyttämisestä, sinulla ei, silti sinä ja kaikki muut ovat kokemusperäisesti viisaampia asiassa. Wtf?

Muut pointtisi olivat ihan hyviä, poislukien kasvanut massa. Ikävä kyllä paino on oikeasta syömisestä huolimatta tippunut, koska olen onneton syöjä.

Ja sisälukutaidossa parantamisen varaa, ne mainitut penailut tein ennen giant ohjelmaa.

Mutta mulle ihan sama, osaltani case closed. Kerroin kokemukseni, perus pakkistyyliin niillä ei ole painoarvoa koska:
- En penaa 100kg
- En maveta 150kg (ehkä saattaisin, jos kokeilisin)
- En ole treenannut 16 vuotta

Ensinnäkin, tällä palstalla on ihan syystä tuo aloittelijoiden osio.

Olen tehnyt giantteja. En tiedä mistä toisen käsityksen sait. Oletko kenties vain silmittömästi vihainen tästä aiheesta? :D

Minkä takia jauhat ja jauhat täällä aiheesta, johon sulla ei näytä olevan mitään vertailukohtaa?

No jospa onkin käynyt niin, että on ostettu kallis harjoitusohjelma ja veivattu gianttia ja tuntumaa niin pirusti ja kasvanut on vain meisseli ottaan. Mistä näistä tietää. Edelleen sivusta seuranneena kyllä kaveri hifisteli minkä pystyi ja mitään oikeaa kehitystä ei nähnyt. Toistan taas itseäni, mutta näin se vaan meni.

Eikä kyse ollut siitä että olisi vasta-alkaja opetellut treenitekniikoita. Vaan siitä että se lihas kuulemma kasvaa hifillä ruokavaliolla ja tuntumalla pumppailemalla. No ei kasvanut. Otanta on paska, mutta ehkä jollakin on parempi?

Giantit auttaa ihan varmasti joskus buustina ja just esim. hapenottokyvyn kanssa. Ja ylipäätään välillä kannattaa treenatakin niin että kestävyys nousee. Siitä on se iso hyöty, että kykenee treenaamaan tarvittaessa lyhyemmässä ajassa kovat treenit tai tekemällä siihen noin tuntiin enempi sarjoja.

Edelleen siis giantit on erikoistekniikkana hyvä lisä treeniin, mutta ei niistä edelleenkään mihinkään lihaskasvatustreenin perustaksi ole.

Muscleandstrength.com:issa ja Flexonlinessa korostetaan ettei noista giant seteistä hyödy ilman pitkää harjoitustaustaa.
Täällä kuitenkin vuoden pari treenikokemuksella ollaan sitä mieltä ettei niillä mitään tee.

Useimmiten pitempään treenanneita kiinnostaa kokeilla erilaisia erikoistehosteitaan treeneissään. Suorissa sarjoissa voi varioida vain toistomäärillä, painoilla tai tauoilla, ei niistä paljoa voi kirjoitella eikä niistä paljoa voi treeneissä varioida. Jos niillä meinaa parjatä lopun ikänsä, niin okei, terve menoa jatkuva kehitys ja tervetuloa junnaava samoina toistuvien treenien läpikäynti. Tietysti voi vaihdella liikkeitä, mutta kun liikkeen vaihdon jälkeen menee aina kuukausi ennen kuin voimaa tai massaa voi sillä kehittää, niin jatkuva treeniliikkeiden vaihtelu ainoastaa haittaa kehitystä. Se alun nopea edistyminen uuden liikkeen sarjapainoissa on vain liikkeen motoriikan ja koodinaation kehittymistä.

Itse en juuri giantteja ole käyttänyt, eikä tällä hetkellä kiinnosta edes kokeilla kun kaikki muut erikoistekniikat riittävät. Lisäksi yli kolmen saman lihasryhmän liikkeiden tekeminen tauotta putkeen pienentää liikaa sarjapainoja, sillä on vaikea keksiä riittävän erillaisia liikkeitä, etteivät ne veisi tehoa toisiltaan niputettaessa niitä giant seteiksi.

No jospa onkin käynyt niin, että on ostettu kallis harjoitusohjelma ja veivattu gianttia ja tuntumaa niin pirusti ja kasvanut on vain meisseli ottaan.
Räkätin tälle kun heikkopäinen :hyvä:

Tää ketju alkaa jo pikkuhiljaa muistuttamaan crossfit vs bodaus väittelyä mikä oli oikein hyvää viihdettä :dance:
Sori offtopic, jatkakaa.

Itse en juuri giantteja ole käyttänyt, eikä tällä hetkellä kiinnosta edes kokeilla kun kaikki muut erikoistekniikat riittävät. Lisäksi yli kolmen saman lihasryhmän liikkeiden tekeminen tauotta putkeen pienentää liikaa sarjapainoja, sillä on vaikea keksiä riittävän erillaisia liikkeitä, etteivät ne veisi tehoa toisiltaan niputettaessa niitä giant seteiksi.

Tätä minäkin olen yrittänyt sanoa. Järkevästi rakennetut triplat vielä saa vedettyä kunnon romuilla ja saa silti (halutessan) järkyttävän pumpin, mutta ennenkaikkea tiiviisee pakettiin kovan volyymin ja aivan varmasti erilaista ärsykettä ja 101% varmasti yleinen jaksaminen esim. fyysisessä työssä paranee jne. Ei noitakaan silti passaa tehdä joka treenissä jatkuvasti. Erikoistekniikka siinä missä muutkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom