Giant settien eli jättiläissarjojen toimiminen käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kyllä se voima ja lihas alkaa kehittyyn saman tien, kun liikettä vaihtaa, ei huolta. sarja-, toisto-, palautusaika- ja kilomäärien vaihtelukin riittää lopun ikäiseen kehittymiseen. tarpeeksi varioitimahdollisuuksia sieltä löytyy ihan taatusti. tää ei tietenkään tarkota, etteikö erikoistekniikoista olisi hyötyä. ei niitä siis vältellä kannata :)

kyllä se voima ja lihas alkaa kehittyyn saman tien, kun liikettä vaihtaa, ei huolta. sarja-, toisto-, palautusaika- ja kilomäärien vaihtelukin riittää lopun ikäiseen kehittymiseen. tarpeeksi varioitimahdollisuuksia sieltä löytyy ihan taatusti. tää ei tietenkään tarkota, etteikö erikoistekniikoista olisi hyötyä. ei niitä siis vältellä kannata :)

Ja ennenkaikkea kuorma kasvaa, tietysti sahaten. Ei joka treenissä voi nostaa enempi kuin aikaisemmissa tai kohta kaikki nostaisimme tuhat kiloa joka liikkeessä.

Eli siis taas selkeestä pelkistäen, jos ei sarjapainot kasva ei pattikaan kasva. Keinoja sarjapainojen nostamiseen on taas sitten monia kuten on todettu.

Minä en ainakaan mieti näitä siltä kannalta että miten Bull tai joku muu ammattilainen kehittyy tai on kehittymättä, vaan näiden soveltuvuutta kaltaiselleni tavalliselle sali-jormalle ja vielä vähän miettiän sitäkin että mite sellainen jolla ei ole juuri mitään treenitaustaa, eli ei tunne kroppaansa jne. Sellaista viedään hienoilla mainospuheilla kuin pässiä narussa.

kyllä mä kuitenki ehottomasti suosittelisin käyttään bodailussa erikoistekniikoita, tehdään sekin tässä selväksi vielä. parhaiten ne toimii, kun niitä yhdistää omina kausinaan ns. normitreeniin. esim 2 kk suurella nousujohteisella volyymillä suoria sarjoja ja sitten 1-2 kk restpauseilla, pakoilla, pudotuksilla, giantseilla jne. treenifrekvenssikin voi vaihdella, että taataan palautumiselle tilaa.

Ongelma on siinä että esität jotain treenijumalaa vaikka noi sun tulokset saavutetaan 6-12kk treenillä normaalisti ilman mitään gianttipaskaa. Toki sitä voi olla kova teoreetikko ja nojatuolibodari, mutta eipä ne loistavat metodit suhun ainakaan ole tehonneet, tai et osaa edes treenata sinnepäin kun tulokset on mitä on. Jätä vähän vähemmälle se teoretisointi ja alota joku perus 2 jakonen ohjelma ja aseta tavoitteita vaikka 100kg penkki tänä vuonna jne. ni pääset eteenpäin. Nyt tuntuu että keskityt enempi siihen gimmaas siellä salilla ja treenit ontuu, ja tuskin olet koskaan mitään kovaa treeniä vetänytkään kun aika kesyjä rautoja on vielä. Tää oli siis rakentavasti.

Nimenomaan tulin ketjuun kertomaan VAIN omista kokemuksistani, en ole mitään muuta teoretisoinut tai ylistänyt gianttien osalta. Venailen edelleen niitä lainauksia jossa gianttien ylivoimaisuutta kehonrakennuksessa ylistän. Kun jaksettiin kaivella vanhoja penkkituloksiani muista ketjuista, kai nyt viitsii tuon verran?

Mitään muutakaan rakentavaa ei mailissasi juurikaan ollut. Kun argumentit loppuu, täytyy näemmä käydä kaivelemassa henkilötasolta muita aiheita joita käyttää aseena. Tähän "gimmaas" heittoon ei maksaisi vaivaa edes kommentoida mitään, ko. nainen kun treenaa helvetin lujaa, eikä salilla sosialisoi minunkaan kanssani muutamaa sanaa enempää.

- - - Updated - - -

Ensinnäkin, tällä palstalla on ihan syystä tuo aloittelijoiden osio.
Minkä takia jauhat ja jauhat täällä aiheesta, johon sulla ei näytä olevan mitään vertailukohtaa?

Onko jengi näin uuslukutaidotonta, vai täh? Käsitys nyt ilmeisesti on että aloitin treenaamiseen 10 viikkoa sitten suoraan sohvalta MC:n pariin?

No jospa onkin käynyt niin, että on ostettu kallis harjoitusohjelma ja veivattu gianttia ja tuntumaa niin pirusti ja kasvanut on vain meisseli ottaan. Mistä näistä tietää. Edelleen sivusta seuranneena kyllä kaveri hifisteli minkä pystyi ja mitään oikeaa kehitystä ei nähnyt. Toistan taas itseäni, mutta näin se vaan meni.

Eikä kyse ollut siitä että olisi vasta-alkaja opetellut treenitekniikoita. Vaan siitä että se lihas kuulemma kasvaa hifillä ruokavaliolla ja tuntumalla pumppailemalla. No ei kasvanut. Otanta on paska, mutta ehkä jollakin on parempi?

Edelleen siis giantit on erikoistekniikkana hyvä lisä treeniin, mutta ei niistä edelleenkään mihinkään lihaskasvatustreenin perustaksi ole.

Vituiksi meni taas ja jos tosiaan olisit "sivusta seurannut" edes puolivillaisesti, tietäisit tarkemmin taustaa. Euroakaan ei ole käytetty rahaa ohjelmaan, ei ostettu sokkona mitään kylkiäisravinteita, ruokakin on ollut normaalia peruskuraa mitä varmasti suurin osa teistäkin mättää menemään. Sen tiedän ongelmana, että tarpeeksi en osaa (vielä) syödä.

Kun tämä menee jo täysin naurettavaksi ja henkilötasolle alkuperäisen aiheen ohi, koitan klousata jotenkin osaltani.

Kyllä, olen amatööri salilla. Ei, en koe olevani täysi aloittelija, jos kaikennäköistä perusvemputtelua on harrastettu on ja off vuodesta 2007 asti. Kyllä, olen ollut täysi pulkannaru ja edelleen kovin naru. Kyllä, tulokset ovat historiassa olleet paskaa, kun en ole osannut treenata oikein ja intensiivisesti. Ei, GIANTIT EIVÄT OLE OIKOTIE ONNEEN millään muotoa. Kyllä, minulle ne tuottivat kyseisessä ohjelmassa 10 viikossa (unohtamatta toki ohjelman jokaisessa päivässä olevaa kahta normaalia suoraa sarjaa failureen) enemmän tulosta kuin esim 20 viikkoa 3-jakoista vuoden alussa. Ei, minulla ei ole mitään tieteellistä näyttöä asiasta. Ei, en myy giantteja ajatuksena kenellekään - kerroin vain omat kokemukseni niistä.

Ja tärkeimpänä, EI en aio jatkaa giantteja nyt, enkä todennäköisesti pitkään aikaan. KYLLÄ, treenaan jatkossa taas perinteisemmillä menetelmillä.

retarded.jpg

kommentoimatta mitenkään sun treenijuttuihin, ton kuvan käyttö osottaa kohtuullista suurempaa huonoa makua ja häpeisin kyl silmät päästäni, jos olisin sinä.

Vituiksi meni taas ja jos tosiaan olisit "sivusta seurannut" edes puolivillaisesti, tietäisit tarkemmin taustaa. Euroakaan ei ole käytetty rahaa ohjelmaan, ei ostettu sokkona mitään kylkiäisravinteita, ruokakin on ollut normaalia peruskuraa mitä varmasti suurin osa teistäkin mättää menemään. Sen tiedän ongelmana, että tarpeeksi en osaa (vielä) syödä.

Minä en ole sinusta tässä ketjussa puhunut yhdelläkään ainoalla sanalla, ellet sitten ole se jonka tunnen henk kohta ja jota olen siis omin silmin seurannut, eikä ainakaan minua ole tulokset vakuuttaneet. Tosin voi olla että aikajänne liian lyhyt. Mutta en vaan tajua sitä että aikuinen ja treenannut mies puhisee pikkupainoilla ja vannoo tuntumaan. En vain suostu uskomaan että se toimii, ehkä varsinkaan kun en ole nähnyt kehitystä.

Olen taas nähnyt miten esim J_mp treenaa, treenattiin vuosia samalla salilla. Hyvinkin basic treeniä ja kovaa, mies kasvoi silmissä. Meikäläisen ohi parissa vuodessa.

Että vittu nyt ne lasit päähän ja tavaamaan tekstiä uudelleen, minä en sinun treenejäsi ole ainakaan tietääkseni seurannut, ei hajuaakaan mistään muusta sun osalta kuin mitä olet tähän ketjuun kirjoittanut.

Joo, pahoittelut. Timba, käsitin siis väärin "sivusta seuraamisen". Ei ehtinyt enää editoimaan edellisiä. Meni kuppi nurin.

Osui tietyssä mielessä arkaan paikkaan. Tässä on saanut kuunnella ihan riittävästi matkan varrella vittuilua laitteilla vemputteluista ja tyttöpainoista, vaikka kuinka saatanan kovaa treenaisi oman kroppansa, fysiikkansa, jne rajoissa. Ja kaikkea muuta kuin vemputtelemalla laitteissa.

Jotenkin tässä vain kulminoitui ikävästi sellainen pakkismentaliteetti, jota ainakaan minä en toivoisi kenenkään niskaan. Kävin kertomassa sinisilmäisenä omat kokemukseni asiasta jota itse olen kokeillut ja seurauksena on henkilötasolle menevää loanhaittoa.

EDIT: Tietty oma moka. Eihän tänne ole pakko kirjoitella ja pitäisi ymmärtää yleinen ilmapiiri, jos ei ole treenannut niin ja niin pitkään ja nosta niin ja niin paljon, ei sanoilla ole mitään painoarvoa.

Jos minä lähden juoksemaan muutaman kilometrin lenkin, joudun vetämään sen hampaat irvessä koska en juokse. Lihakset aivan varmasti kovassa pumpissa ja muutaman seuraavan päivän on DOMSia vaikka muille jakaa. Vitut ne silti kasva. Että ei tuo kuvaamasi ole mikään tae mistään kasvusta.

Vertaan tuota edelleen bodypumppiin. Siellä joskus toisten houkuttelemana kävin muutaman kerran. Pitihän sitä nyt enempi laittaa rautaa tankoon kuin naiset (jotka käyneet siellä säännöllisesti vuosia) ja eihän sitä ego kestänyt antaa periksi joten raivolla loppuun asti. Voi helvetti sitä pumpin ja poltteen määrää, etenkin jaloissa ja taas meni muutama päivä niin ettei kävellä tehynyt mieli.

Varmasti siis tekee hyvää aineenvaihdunnalle, hapenottokyvylle ja muutenkin todella hyvää vaihtelua. Mutta ei todellakaan ole mihinkään lihaskasvun perustaksi, ei vaikka bulli tai kuka niitä hieroisi miten paljon. Ja nuot videot nyt on muutenkin aina enempi ja vähempi showta, joten kannattaa varmaan ajatella että vain noin treenaa.

Toisin sanoen teini korsosta on jälleen kerran kaiken inhimillisen viisauden alkulähde, vaikkakin teoretisoi ilman minkäänlaista käytännön kokemusta keskustelun aiheesta. Annahan kun setä selittää sinulle teorian ja käytännön eron: teoriassa sinäkin käyt täysijärkisestä, mutta käytännössä et, koska et ymmärrä olla hiljaa. Näissä giant-seteissä kaikkein pelottavinta on se, että jos niitä kokeilee ja ne toimii, on pakko myöntää olevansa väärässä. Tai sitten jatkaa entiseen mallii, kiskoa rytkyttämällä ja heijareilla menemään kuten kaikki itseään ihmeenä pitävät salijärkäleet, jotka pitävät tekniikan lisäksi kokonsa vuodesta toiseen. Voit verrata sitä bodypumppiin ihan samoin kuin minä voin verrata sinua aasiin. Ei siinä mitään, ole rauhassa, kukaan ei pakota sinua mihinkään. Ymmärrä kuitenkin se, että tekniikkaa vastustaa lauma täydellisiä amatöörejä, ja sitä käyttää melko moni jotka treenaa kilpaillakseen. Ei suomessa, jossa ollaan lajin kehityksestä jäljessä noin vuosikymmen, mutta ns. suuressa maailmassa. Kisaajille kun tuo kehitys on tärkeämpää kuin olla oikeassa jossain nettiväitettelyssä. Mitä amatööreihin tulee, heidän joukossaan kilomäärät ovat huikeasti yliarvostettuja, koska niillä pyritään rakentamaan kehon sijasta egoa. Juuri sen vuoksi pienillä painoilla hinkkaaminen on heistä ja sinusta homojen hommaa, ja täysin hyödytöntä sätkimistä. Itse asiassa kaikki, mikä ei hivele egoa, on sitä, joten tehdään kuten on tehty edelliset vuodet, edes vaihtamatta liikkeitä tai järjestystä. Ikävä kyllä tuolla ei ole mitään tekemistä ns. kehonrakennuksen kanssa, vaan se kehittää pelkästään egoa, sitäkin huonompaan suuntaan. Sen sijaan niillä joilla ego on kunnossa, on mahdollisuus toteuttaa itseään hyödyllsesti ja niin että lihas todella kasvaa. Et varmaan osaa edes kuvitella miten mukavalta tuntuu treenata ilman egon sanelemia rajoituksia, lihasten ehdoilla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Roboz, ainakin undercover pro sanoi Milosista kysyttäessä gianteista näin: I have to say that many of his theories are shit. That's how it is with theories, not all of them are fact. The whole giant set thing is non-sense.

Kyl mä sanoisin että nuo giant sarjat toimii, äsken viimeks tuli vedettyä selkää 3 liikettä putkeen ja hartioita 3 liikettä putkeen. Hyvä pumppi tuli ja tuntuma. Painotkin oli suht isoja ettei voi puhua bodypumpista:)
Vähänkin huono päivä niin sit ei, hyvänä päivänä ja varsinkin kun junnaa paikoillaan niin varsin hyvä keino.
Mutta onhan se perusta kuitenkin normireeni.

Niin, onhan se todella vakavaa, että nuoret aloittelijat sen sijaan että noudattavat jonkin bodilehden/videon pro bodareitten ohjelmaa, aloittaisivat matkimalla systeemiä jossa tehdään täydellä liikeradalla ja oikein. Eihän tuo nyt sovi, vaan jokaisen tulee tehdä samat virheet jotka jokainen on lajin opettelun alussa tehnyt, eikö niin? Juuri tuo asenne, että ei opita kuin omista virheistä, on syypää evoluution hidastumiseen. Jos jokainen sukupolvi ottaisi oppia edeltävän virheistä, ihmiskunnalla olisi jo asumuksia ulkoavaruudessa. Sen sijaan keskitytään tekemään esi-isien virheet yhä uudelleen ja uudelleen.

Toisin sanoen teini korsosta on jälleen kerran kaiken inhimillisen viisauden alkulähde, vaikkakin teoretisoi ilman minkäänlaista käytännön kokemusta keskustelun aiheesta. Annahan kun setä selittää sinulle teorian ja käytännön eron: teoriassa sinäkin käyt täysijärkisestä, mutta käytännössä et, koska et ymmärrä olla hiljaa. Näissä giant-seteissä kaikkein pelottavinta on se, että jos niitä kokeilee ja ne toimii, on pakko myöntää olevansa väärässä. Tai sitten jatkaa entiseen mallii, kiskoa rytkyttämällä ja heijareilla menemään kuten kaikki itseään ihmeenä pitävät salijärkäleet, jotka pitävät tekniikan lisäksi kokonsa vuodesta toiseen. Voit verrata sitä bodypumppiin ihan samoin kuin minä voin verrata sinua aasiin. Ei siinä mitään, ole rauhassa, kukaan ei pakota sinua mihinkään. Ymmärrä kuitenkin se, että tekniikkaa vastustaa lauma täydellisiä amatöörejä, ja sitä käyttää melko moni jotka treenaa kilpaillakseen. Ei suomessa, jossa ollaan lajin kehityksestä jäljessä noin vuosikymmen, mutta ns. suuressa maailmassa. Kisaajille kun tuo kehitys on tärkeämpää kuin olla oikeassa jossain nettiväitettelyssä. Mitä amatööreihin tulee, heidän joukossaan kilomäärät ovat huikeasti yliarvostettuja, koska niillä pyritään rakentamaan kehon sijasta egoa. Juuri sen vuoksi pienillä painoilla hinkkaaminen on heistä ja sinusta homojen hommaa, ja täysin hyödytöntä sätkimistä. Itse asiassa kaikki, mikä ei hivele egoa, on sitä, joten tehdään kuten on tehty edelliset vuodet, edes vaihtamatta liikkeitä tai järjestystä. Ikävä kyllä tuolla ei ole mitään tekemistä ns. kehonrakennuksen kanssa, vaan se kehittää pelkästään egoa, sitäkin huonompaan suuntaan. Sen sijaan niillä joilla ego on kunnossa, on mahdollisuus toteuttaa itseään hyödyllsesti ja niin että lihas todella kasvaa. Et varmaan osaa edes kuvitella miten mukavalta tuntuu treenata ilman egon sanelemia rajoituksia, lihasten ehdoilla?

Kylläpä oli paska kirjoitus.

Perusteluna sanon, että ei sitä taloakaan rakenneta ilman pohjatyötä.

Kylläpä oli paska kirjoitus.

Perusteluna sanon, että ei sitä taloakaan rakenneta ilman pohjatyötä.

Eipä palon lisättävää. Ennen gianteja oli nämä pro ukkojen ohjelmat, joissa etureisiä hierottiin 40 sarjaa puolentoistatunnin ajan jne, näin vähän kärjistettynä.

Pitäisi nyt vaan paksukalloisemmankin tajuta että ne giantit on erikoistekniikka siinä missä kaikki muutkin tunnetut, eikä mikään treenimetodi jos nyt edelleen puhutaa bodailusta ja jos edelleen jätetään pro ukot pois. Niidenhän on kokeiltava jossain vaiheessa vaikka käteenvetoa jos sen todetaan kasvattavan edes vähän lihasta millä voisi erottua kilpailijastaan. Niillä on se pohja tehty ja se on ihan varmasti tehty ihan perus treenillä ja välillä sopivasti erikoistekniikoita käyttäen.

Erikoistekniikoita voi sinällään käyttää melkein joka treenissä jos niitäkin sopivasti kierrättä. Ei aina gianttia kuten ei aina pakkotoistojakaan jne jne jne.

Olisi kiva tietää moniko suu vaahdossa gianttien yms. perään huutava on maksanut jonkun kalliin ohjelman ja nyt on sitten vaan pakko todistellä (lähinnä itselleen) että investointi oli kannattava? Ja toisaalta moniko vaan on hurahtanut "johonkin uuteen" ja siitä sitten on muutenvaan pidettävä ääntä. Pidin itsekin joskus Miken 2x6 penkkailua aivan ylivertaisena tapana penkkiä kehittää, aikansa se toimikin. Ja yksinkertaisuudessaa on muutenkin toimiva juttu. Voi käyttää sopivan jakson mihin tahansa (pää)liikeeseen. Mutta ei tuollakaan kuuhun mennä.

Jokainen saa tietysti treenata miten haluaa eikä minua tai ketään muutakaan ole pakko kuunnella. Ja oma tarkoitus ei sitten ollut dissata bodypumppia vaikka sen mainittinkin aikaisemmin, varmasti aivan toimiva tapa kehittää lihaskuntoa, ei kaikki halua edes varsinaisesti kasvattaa lihaksia. Eipä sillä itelläkään enää isoa merkitystä ole, mutta silti tykkään treenata bodytyyppisesti.

Turpa kii jätkät.. Kohta tänne tulee tyyppi kuka ei oo ikinä treenaanut ennen ja vielä toipumassa jostain 2v syövästä.. Alkaa treenata ihmistunkin "ohjeella" sitten luetaan väittelyä seuraavat 30 sivua siitä onko toi SupergiantvoimaGoldenSiX paras tapa tehdä tulosta kun vuoden aikana yt nousi 30kg.

Saanko arvata? Olet juuri sellainen voimiltaan heikko treenaaja jolle nämä gianthömpötykset on nyt trendinä niinkuin taivaan lahja. Nyt on hyvä peitetarina minkä taa voi piiloutua heikon voimatasonsa kanssa, ja mikä parasta saa myös edelleen pysyä heikkona. Kyllä mä oon sun kaltaisia nähny saleilla paljonkin. Teikäläiset on aina selittämässä millon mitäkin, kaikki jotka treenaa teikäläisiä isommilla painoilla on joko mahdottomia roinaajia tai sitten niiden tekniikka on surkea. Aina löytyy joku selitys sille miks muut on vahvempia. Oon teikäläisiltä esim kuullu sellasen kommentin, että "kokeileppas tehdä toi hauiskääntö selkä seinää vasten" ja tää heitto siis johtui vaan siitä koska tein haukkarii huomattavasti isommilla raudoilla kuin tää pelle...mutta kumma kyllä olin myös hauiksen osalta kuten muutenkin huomattavasti isompi ja lihaksikkaampi kuin hän :)

Sitten sellainen homma, että väitätkö että bodailu ei olis kokonaisuudessaan egon buustausta? Voitko tajuta että jotkut haluu olla sekä lihaksikkaita että vahvoja? Voithan sä tilata syntholii tai käyttää jotain toppauksii vaatteissa jos sulle riittää vaan se miltä näytät. Moni kuitenki haluu olla myös vahva.

Sitten sellainen pointti, että isot raudat ja suoriin sarjoihin pohjautuva agressiivinen treeni joka höystetään sopivasti erikoistekniikoin ei tartte olla yhtään ristiriidassa sen kanssa etteikö liikkeissä olis hyvä tuntuma ja etteikö tekniikat ja liikeradat olis hallussa. Se vaan on fakta että pikkupainoilla ei ikinä saada samaa painetta treenattavaan lihaskudokseen ku isolla raudalla. Kaikenlaisia painoja tarvitaan mutta ei kannata ny olla niin ikionnellinen jostain gianteista.

Menee tylsäksi puolin ja toisin dissailuksi jälleen..

5 min of Google:

The major goal of giant sets training, then, is to complete each set of each exercise (a good rep range for both fat loss and muscle building being around eight to 12) with nothing left in the tank before moving onto the next set (exercise).

In fact, one of the benefits of doing giant sets is their brevity; depending on the body part trained an entire workout can be completed in around 35 to 45 minutes. Condensing three maximal bouts of sustained aggression into such a short period does wonders for both muscle building and fat loss.

One mistake many people who employ giant sets make is to relax workout intensity to achieve the completion of four exercises in succession. Doing this will not only negate the purpose of each set, which is to build muscle, but to lessen the fat burning effect brought about through a resulting elevated metabolic rate.

To shock a muscle into growing, giants sets are thought to be unequalled: by forcing more blood into a specific muscle group (which helps to deliver amino acids to enhance the healing process resulting from the micro tearing of the muscle fibers) compared with any other training protocol, they exponentially create a compounding effect that encourages extreme gains.

Tuon perusteella olen iloinen että itsekin tein giantit niin isoilla painoilla kuin vain suinkin pystyi setin läpi vetämään, huolimatta "tuntuma" ohjeistuksista. Fat-loss puoli selittänee myös miksi oli mahdoton saada omapainoa nousemaan, tai ainakin olisi pitänyt pystyä syömään ihan sekopäänä enemmän sen mahdollistaakseen.

Lähteiden luotettavuudesta ei mitään hajua, ensimmäisten hittien joukossa. Jutut vuosimallia 2011 näemmä:
Bodybuilding.com - Become A Fat-Burning Pyro With Giant Sets!
What Are Giant Sets? | Davey Wavey Fitness

No, ei kaduta että tuli tehtyä. Ei mulla muuta, jatkakaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom