Gallup: Cooper 3000+ penkki 100kg+

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
+3000M cooperissa on jo ihan tyydyttävä kunto voimailijalle jolla on kohtalaisesti lihasmassaa ja Cipe oli siinä ihan oikeassa etteivät raskaan sarjan +120kg kaverit juuri juokse pitempiä matkoja tai nosta tuota esittämääni 30xBw sotilas penkistä.
Mutta kun voimailussa mennään noihin superraskaisiin sarjoihin ei enää voida puhua kovakuntoisista urheilijoista vaan ihmisistä jotka pilaavat terveytensä voimanostotuloksien takia ja ovat kokoajan vaarassa saada sydänkohtauksen tai muita ylipainon mukaanaan tuomia sairauksia. 110kg sarjoissa ja alle sen löytyy kyllä paljon eri voimailulajien urheilijoita joilla kehonkoostumus on pääasiassa lihasta eikä vyötäröllä lellu läski.

Ihmettelen yleensäkin miksi kerätään sitä helvetilistä kehonpainoa alusta asti, kun ensin voisi ottaa kaiken irti alemmissa sarjoissa ja kun se 2x BW menisi penkissä, voisi sitten sen jälkeen hitaasti nostaa kehonpainoa, ettei tuloksena olisi 150kg sairaasti ylipainoinen joka nostaa penkistä sen oman painonsa juuri ja juuri.

Nyt tähän joku voi kommentoida että on liian kova vaatimus saada se 2xBW penkissä, ennen kuin alkaa yrittää saada massaa raskaan sarjan voimanostajaksi, mutta tähän voi vain todeta että jos se ei onnistu niin turha on koskaan nostaa painoaan noihin raskaimpiin painoluokkiin terveytensä vaarantaen koska ilmeisesti geenit ja motivaatio ei riitä voimanoston mitalipalleille ja miksi lihottaa itseään sumopainijaksi jos ei siitä ole muuta hyötyä kuin pallolaajennus 35 vuotiaana ja kakkos tyypin diabetes.

Joten vieläkin +3000m Cooperissa ja 30x BW soltussa sopii voimailijalle kuntotavoitteeksi, mutta 100kg penkkiennätys on hyvä tulos vain noin 65 kiloiselle kaverille, sitä vastoin tuo 30x BW solttu sopii kaikille painoluokille aina 110kg asti, vaikka se jo siinä painoluokassa onkin SM-tason suoritus.

Mä oon vielä vähän erimieltä osasta asioita. Mutta lähempänä totuutta me nyt ollaan :)

Mä en nää Cooperiaä oikeen muuna kuin vauhtikestävyyden testinä. Siinä se onkin varmaan kohtalaisen oiva testi.

Mä sanoisin, että voimailijan kestävyydelle parempi mittari olis esim. 10 km <60min (ppp-periaattella tietysti) tjsp. Toi Coopperin 15km/h vauhti on pitkäkestoisena liian kova, enkä näe peruskunnon/peruskestävyyden kannalta tollasia 12min pätkiä erityisen hyvinä harjoituksina voimailun kannalta.

Mä olen samaa mieltä siitä että painon vetäminen ylös pelkästään kovemman penkin toivossa on älytöntä, mutta tosiasia on että kovimmat raudat nostetaan raskaissa sarjoissa. Jos raskaansarjan voimannostoa tai kehonrakennusta mietitään, niin ei niillä lajeilla ole mitään tekemistä kansanterveyden kanssa. Ne on raakoja lajeja ja niissä kilpailevat kilpailijat tekevät niin oman terveytensä kustannuksella.

Mutta joo.. 30xBW soltussa on kovan luokan tavoite sarjan kuin sarjan nostajalle. Raskaammaksi käy mitä raskaampi nostaja on ja kun puhutaan +100kg nostajista niin silloin puhutaan jo SM-tason tuloksista. On siinä tavoitetta. 3000m Cooperia en edelleenkään nää järkeväksi kuntotavoitteeksi voimailijalle.

En ole varsinaisesti Cooperia harjoitellut, mutta maastojuoksua mäkisessä pururatamaastossa kyllä.
Olen juossut vautileikittelytyylisesti tasasella tasaista vauhtia, mäet lähes taysillä ylös ja alamaet rauhallisesti päkijöillä jarrutellen taas tasasilla holkäten ja palautuen sekä valmistellen seuraavan ylämäen kovaa vetoa varten.

Noin kilometrin pururadalla on viisi pientä mäkeä ja vedän radan kolmeen kertaan ja lopussa viimeisen pitemmän mäen niin paljon kuin irtoaa.

Punttisarjakestävyys on parantunut roimasti ja nyt teen esim. Hack:kia 220kg+kelkka 20 toistoa, kun ennen tätä maasto vauhtileikittely/intervallia meni korkeintaan 8-9 toistoa ja tulokset junnasivat varsinkin jaloissa kauan, kunnes mäkispurttien aloittamisen jälkeen tulokset nousivat alle kuukaudessa reilusti ja kaikki tehoharjoitteet supersarjat, rest pause ja pudotussarjat tuntuvat paljon helpommilta ja hengitys ja pulssi tasautuvat kolmisen kertaa nopeammin kuin aikaisemmin.

Omapaino on tällä hetkellä aamuisin noin 103kg ja risat eikä juokseminen ole mitenkään kevyttä, mutta nuo mäkispurtit lenkkeilyn ohella maastossa tuntuvat ikään kuin pirun pitkiltä ja kovilta kyykkysarjoilta ja varmasti parantavat sotilaspenkki ja Cooper tulosta paremmin kuin 10 kilometrin lenkki hitaasti lönkytellen.

Eiköhän tässä kysytä coopperia sen takia, että moni on sen tehnyt, ei siksi, että se olis joku täydellinen kunnon mittari / tavoite. Ei toki niin väitettykkään...

Testinä coopperi on ihan hyvä, koska eihän se tarkoita, että pitää treenata vauhtikestävyyttä. Voi parantaa coopper tulosta peruskuntoharjoittelun kautta. Vaikee myöskään kuvitella tyyppiä joka juoksee hyvän coopper tuloksen, jolla ei olis hyvää peruskestävyyttä (ainakin voimailijoiden mittapuulla). 12 minuuttia on kuitenkin sen verran pitkä suoritus. Vauhti ja paruskestävyys kuitenkin kulkee suht käsi kädessä...

Vaikee myöskään kuvitella tyyppiä joka juoksee hyvän coopper tuloksen, jolla ei olis hyvää peruskestävyyttä (ainakin voimailijoiden mittapuulla). 12 minuuttia on kuitenkin sen verran pitkä suoritus. Vauhti ja paruskestävyys kuitenkin kulkee suht käsi kädessä...

Tämä on kyllä 100%:sti totta. Ne, jotka juoksevat kovan tuloksen cooperissa, juoksevat varmasti kovaa myös kympin tai vaikka maratonin. Samat jätkät ne ratajuoksuissakin jyrää kaikilla matkoilla 3000m:stä eteenpäin. Nopeimmat pärjäävät jopa 1500m:llä.

"mulla on kova peruskunto" + huono tulos cooperissa = itselleen valehtelua

Viime syksynä meni cooperissa 3100m ja nyt menee varmasti saman verran ainakin. Penkissä tulee 110kg. Ihan tyytyväinen molempiin. Penkki tulosta ois tarkoitus pistää ylöspäin vielä reilusti ja coopperi tulos pitää yli 3000metrissä.

Paljonko sillon syksyllä penkkasit? Se on aika olennaista. Tuo "nyt menee varmasti saman verran ainakin" on hyvin petollista. Mulla oli vuosi sitten parempi juoksutulos kuin sulla syksyllä, ja nyt sama penkkitulos (110). Nykyään pääsen Cooperissa 2600. Kun menin juoksemaan sen tossa muutama päivä sitten, olisin voinut VANNOA että menee ainakin 2800-2900 koska olen koko kevään pyöräillyt 9+9 km matkan salille, joka kerran paluumatka suht täysillä ja viimeset kilometrit aivan täydellä raivolla polkenut. Lisäksi kovavauhtisia lenkkejä tehnyt. Vitutus oli kova kun tajusi ettei se ihan noin mennytkään.

En väitä että sun tapauksessa on näin, mutta suosittelen varmistamaan tuloksen ennen kun kehuu täällä tai muualla.

Sinällään 100 kg penkissä ja +3000 cooperissa ei vielä ole ihmeellinen juttu. Vielä 1970-luvulla oltiin sitä mieltä, että nyrkkeilijällä on erittäin hyvät voimaominaisuudet, jos penkissä meni 1,5 BW. Silloin 70 kiloinen ottaa jo 105. Hyvä 70 kiloinen kilpanyrkkeilijä juoksee tasan tarkkaan yli 3000 cooperissa.

Paljon kovempana juttuna pitäisin 200 kg kyykkyä (tai mavea) ja +3000 cooperia. Siinä on jalat ihan toisenlaisella koetuksella, jos treenaamista ajattelee.

Minlaisia tuloksia koripalloilijoilla on ?

Meikan nyrkkelysalilta lyotyy muutama 90kg kaveri, joka juoksee 3000+ coopperissa. Penkista ottavat 2 x 10 x 100kg. Maksimeita eivat juuri tee, mutta eikohan tuosta 150kg aika helposti tulisi.

Itse penkista 110 - 120kg, cooper on 3100. Omapaino 85kg, mista vois laskia tiputella, mutta sitten lahtee voimatkin.

Mulla on nyt hyvinkin lähelle niin että (sali)penkki on noin 130kg (110x6) ja Cooper rahtusen päälle 3300m.

EDIT: Toi penkkisarja otettu eilen ja toi Cooper tänään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kilpaa hiihtävänä voin sanoa, että meidän lajista löytyy näitä yli 100 kg penkkaavia ja yli 3000 metriä cooperissa juoksevia aika paljon...

Varmasti myös muista vähänkään voimaa ja kestävyyttä vaativista lajeista tällaisia urheilijoita löytyy paljon, esim. jääkiekko, paini jne.

Juu, eihän tuo ole urheilijalle mitenkään haastavaa. Esim. väittäisin, että 95% Rugby/JeFu -hyökkääjistä hoitaa tuon heittämällä. Läskit Tackle Guardit sitten erikseen.. :rolleyes:

Pidän itseäni normaalina liikuntaa harrastavana pulliaisena. Penkki 105 ja viime cooper 3060m 20.9.2010. Maraton kylmiltään 4.10.

100kg penkki vaatii keskikokoiselta mieheltä noin 6kk treeniä, vähemmälläkin pääsee jos on joskus nostelut vähääkään.
30 x omapaino penkiltä on paljon parempi lihaskunnon mittari ja antaa mahdollisuuden 60 kiloisillekin.

Jos taas joku 150kg norsu ei siihen pysty, ei ole ihmekään sillä 150kg äijällä ei voi juuri muuta kuntoa ollakkaan kuin maksimivoimaa.
Kun haetaan ihanteellista kestävyyttä/voimaa mittaria ei tiä ole helppo täyttää jos on yli 35kiloa ylimääräistä laskiä ja jos se onnistuisikin olisi muutettava testejä kovemmiksi sillä minusta reilusti ylipainoisena ei olla kunnossa, ollaan sitten vaikka huippuluokan kuulantyöntäjiä tai mitä tahansa muuta vastaavaa.

Ovathan sumopainijatkin mestareita alallaan, mutta keskimääräinen kuolinikä täitää näille olla 30-45 vuoden iässä ja se ei minusta kerro terveestä hyväkuntoisesta urheilijasta.

18-vuotiaana inttiin mennessä penkki oli 102,5 kg ja cooperissa painelin 3280 m. Tällä hetkellä penkki 110 kg ja cooperissa menisi ehkä 3100.
Saavutuksena ei loppupeleissä kovin kummoinen.

Onnistui suunnilleen viiden vuoden ajan, ikähaarukassa 16-21 vuotta. Sittemmin penkkitulos on hieman noussut ja cooper tippunut tuonne 2500-2800 väliin, lenkkeilyinnosta riippuen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom