Fuckarounditis

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zaltti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei itse asiassa ole itsestään selvää. Itse sovellan joka treenissä tuota...

Ok, itse vaihtelen toistomääriä hermotuksen vuoksi. Esim. kaksi rintatreeniä viikossa tarkoittaa sitä, että toinen viedään läpi näillä kolmen toiston sarjoilla ja toisessa pumppaillaan hieman pitempää sarjaa.

Tuo RPT (reverse pyramid training) nimenomaan toimii toistoalueella, joka itse valitaan. Tämä antaa todella paljon pelivaraa riippuen siitä, kuinka paljon painoa pudottaa sarjojen välillä (yleisimmin käytetään kai kolmea työsarjaa). Voit tehdä vaikka tiukan kolmosen, tiputtaa 15-20% ja tehdä 5-6, ja tiputtaa vaikka 50%:iin maksimiykkösestä ja pumpata hyvinkin pitkän sarjan. Omaksi tavaksi on tullut -10% ja +1 (paino laskee, vähintään yksi toisto lisää). Mutta jos on kaksi treeniä viikossa, niin ymmärrän kyllä eri sarjapituudet eri treeneissä.

15-20% ja tehdä 5-6, ja tiputtaa vaikka 50%:iin maksimiykkösestä ja pumpata hyvinkin pitkän sarjan. Omaksi tavaksi on tullut -10% ja +1 (paino laskee, vähintään yksi toisto lisää).

Minä taas olen havainnut, että perinteinen tasasarja (8-10 toistoa eli ei liian vähän toistoja) on paras, koska silloin paino pitää valita niin, että vika sarjassa mennään suorituskyvyn rajoilla hapotuksen osalta. Ei voi huijata niinkuin pyramidisarjoissa, joissa tietämättään helpottaa treeniä.

Valitettavasti voima ei siihen ulkonäköön (lihaksen kokoon) suoraan vaikuta, joka artikkelin kirjoittajalla tuntuu olevan se päätähtäin kummiskin, vaikka voimia mittarina käyttääkin. Itselle tartuu voima kohtuullisesti vaikka teen tosi pitkiäkin sarjoja pääliikkeissä, mutta ei sitä pattia kyllä hirveästi ole, ja varsinkaan tule... Menee nuo advanced tasot, tosin, jotkut vetää tuollaiset tulokset vuoden hyvällä treenillä (kun siellä puhuttiin viidestä).

Voimapuolella on paljon juttua tuosta maksimihermotuksesta, jos jotain kiinnostaa. Jto suosittelee maksimikautta peruskauden päätteeksi, ja pelkkä voima ei ole peruskauden tavoite, jos niin ei halua.

Tosi hyvä artikkeli! Olen itsekin miettinyt varsinkin tuota neloskohtaa eli "You're Doing Too Much Shit":iä ja sitä miten niin moni tekee kaikki päivät matalammalla intensiteetillä treeniä vs. lyhyemmät ja kovempi tehoiset treenit.

Täytyy sanoa että oon todella yllättynyt siitä että pakkotoistolta löytyy näinkin paljon ihmisiä joille ton artikkelin asiat on tullut "uutena ja hienona" juttuna.

Täytyy sanoa että oon todella yllättynyt siitä että pakkotoistolta löytyy näinkin paljon ihmisiä joille ton artikkelin asiat on tullut "uutena ja hienona" juttuna.

Tuskin tuo asia on monelle tullut "uutena ja hienona", ennen ekaa kertaa joku kirjoittaa niistä sopivan provosoivaan sävyyn.

Tuskin tuo asia on monelle tullut "uutena ja hienona", ennen ekaa kertaa joku kirjoittaa niistä sopivan provosoivaan sävyyn.

Näin minäkin sen näkisin. Tästä asiasta on hyvä puhua suoraan, selvästi ja provosoivaan sävyyn. Se on vaan niin helppoa nykyään "harhautua" fuckarounditiksen tielle, kun saleilla tarjoillaan jos jonkinnäköistä peck deck - ab machine tyylistä laitetta, johon on helppo köyttää itsensä istumaan. Nettiä kun selailee, niin vastaan tulee loputon määrä rintahauispelleily -ohjelmia, jotka on helppo kopioida omaksi ohjelmakseen. On helppoa uskotella itselleen, että jossain koneessa saa samat tulokset helpommalla kuin kyykkäämällä tai maastavedolla. Saleilla porukka käyttää aikaa enemmän lämmittelysarjoihin, kuin itse treenaamiseen. Lisäksi treenataan vääriä asioita, kun pelätään sellaisia asioita kuin leuanveto ja jalkakyykky.

Toinen asia on juuri tuo "You're Doing Too Much Shit". Varsinkin treenien alkuaikoina tulee kytkettyä treeniohjelmaan ihan liikaa eristäviä hifistelyliikkeitä, jotka syövät tehoja parhaiten kehittävistä perusliikkeistä. Samalla treeniaika venyy helposti 1,5 - 2 tunnin mittaiseksi ja taas syödään tehoja. Tällaisen artikkelin paikka on nimenomaan täällä pakkiksella, josta aloitteleva porukka tulee hakemaan neuvoja ja inspiraatiota treeniin.

Oliskos kellään heittää jotain kokonaista ohjelmaa, joka perustuisi tuolle martinin jaolle, jossa tehdään neljä eri treeniä, eli kyykky, penkki, mave, ja leuanveto. Leangainsia selaamalla en onnistunut löytämään tuon parempaa tietoa siitä. Kaveri saan sanoi tekevänsä vähän apuliikkeitä. Eli lähinnä kaipaisin hyviä ideoita siitä, mitä nämä apuliikkeet kunakin päivänä olisivat. Olen treenannut aina ennen niin toisella tyylillä, etten oikein itse osaa noita arpoa.

Saleilla porukka käyttää aikaa enemmän lämmittelysarjoihin, kuin itse treenaamiseen.

Itse käytän vielä cooling downiinkin enemmän aikaa kuin itse treeniin. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että teen rankkoja perusliikkeitä treeneissä, joiden takia treeniin ei tarvita montaa sarjaa. Kova tosissaan tehty treeni ilman pikkuliikkeitä vaatii valtavan panostuksen lämmittelyihin.

Ihan hyvää tekstiä tuo on, mutta jos äijän ideologian pohjalta alku- ja loppuverryttelyä aletaan pitämään nössöilynä, niin :down:.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse käytän vielä cooling downiinkin enemmän aikaa kuin itse treeniin. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että teen rankkoja perusliikkeitä treeneissä, joiden takia treeniin ei tarvita montaa sarjaa. Kova tosissaan tehty treeni ilman pikkuliikkeitä vaatii valtavan panostuksen lämmittelyihin.

Ihan hyvää tekstiä tuo on, mutta jos äijän ideologian pohjalta alku- ja loppuverryttelyä aletaan pitämään nössöilynä, niin :down:.

Eihän se tuossa lämmittelyä nössöilyks sano. Ilmottaa vaan että lämmittely- ja työsarjojen ero pitää olla selkeä jotta sen voi huomata vaikka siitä vierestä kattomalla, ei siihen tartte montakymmentä minuuttia tuhrata :) Lämmittelysarjat ei tartte olla 20+ toistoa vaan esim kyykyn 100kg työsarjoille pitäs riittää muutama lämppärisarja. Ite meen autolla salille ja raskaaseen kyykkyyn lämmittelen tasan neljällä sarjalla ilman mitään kuntopyöriä tai muita soutuvehkeitä: 10x20kg, 10x50kg, 6x70kg, 6x80kg ja siihen sitten maksimisarjat 3 kappaletta. Sama koskee muitaki raskaita pääliikkeitä paitsi treenin lopussa olevia (dipit, ranskal.punnerrus, hauistanko/kp, jne) joissa luotan siihe että alun raskaat on lämmittäny ja saanu veren kiertoon jollon riittää yks tai kaks totuttelusarjaa lihaksille...

Reenin perään tehtävästä venyttelystä/loppulämmöistä tuossa ei omasta mielestä sanottu yhtään mitään, ainakaan negatiiviseen sävyyn koska se ei kuulu siihen päätreeniin vaan on lihashuoltoa joka on jokaisen oma asia ja sitä ois syytä harrastaa vaikka siellä sitten hinkkais sitä prässiä niillä 10kg painoilla...

Oliskos kellään heittää jotain kokonaista ohjelmaa, joka perustuisi tuolle martinin jaolle, jossa tehdään neljä eri treeniä, eli kyykky, penkki, mave, ja leuanveto. Leangainsia selaamalla en onnistunut löytämään tuon parempaa tietoa siitä. Kaveri saan sanoi tekevänsä vähän apuliikkeitä. Eli lähinnä kaipaisin hyviä ideoita siitä, mitä nämä apuliikkeet kunakin päivänä olisivat. Olen treenannut aina ennen niin toisella tyylillä, etten oikein itse osaa noita arpoa.

Suosittelen tutustumaan jim wendlerin 531:n. Jos bodailu on sun juttu niin avut sitten se mielessä.

Tarkoitti sitä, että itse liikkeessä ei tuhlata liikaa voimia lämmittelyyn, eikä muutenkaan pidetä sitä lämmittelyä vaikka kuntopyörällä liian pitkänä. Siis jos kyykkäät vaikka pääsarjana 10x100, niin lämmitttelyksi jopa 10x70 voi olla turhan paljon ja pois pääsarjasta. Voi tehdä isoillakin painoilla lämmittelyt, mutta mielummin paljon lyhyitä sarjoja kuin päinvastoin, ja loiva nousu tietysti.

5/3/1:ssä (http://www.pakkotoisto.com/treeni/89273-jim-wendlers-5-3-1-a/) tulee tämäkin automaattisesti.

Toki kun sarjapainot lähentelee vaikka kahtasataa kiloa, niin itse ainakaan koe mitenkään huonoksi lämmittelyksi tehdä kilomääräisesti isoilla hypyillä, esim mavessa tein: (8x60, 6x100, 2x130) 5x147,5, 3x165 ja 5x185.

Itse kyllä lämppäilen mavea, kyykkyä, penkkiä ja dippiä ihan huolella ennen tekemistä. Varsinkin kyykyssä tämä on aivan pakollista jos haluaa päästä tarpeeksi syvälle (kireät sisäreidet). En koe tästä olevan mitään haittaa vaan päin vastoin hyötyä. Pitää vain muistaa pitää volyymi tarpeeksi matalalla, eli käytännössä koskaan ei kannata lämppäsarjassa tehdä yli viittä toistoa putkeen. Wendleriltä ja monilta muilta voimanostajilta joiden nimeä en nyt muista löytyy myös puoltavia mielipiteitä kunnon lämpästä.

Lämppääminen on sen verran yksilöllistä, ettei pitäisi mitään "4 lämppäsarjaa max" juttuja kirjoitella. Ja joo, luin myös koko alkuperäisen artikkelin eikä siinä tähän niin paljon takerruttu, mutta täällä foorumin puolella nyt asiasta kuitenkin keskusteltiin.

Viitsitkö avata vähän lisää, en oikein ymmärrä?

Toistojen vähentäminen helpottaa treeniä, vaikka laittaisi painoja lisää. Pyramidissa on se vaikutus, että tuntuu kuin treenaisi kovempaa kun laittaa lisää painoja (=isommat painot näyttää miehekkäämmältä).

Toistojen vähentäminen helpottaa treeniä, vaikka laittaisi painoja lisää. Pyramidissa on se vaikutus, että tuntuu kuin treenaisi kovempaa kun laittaa lisää painoja (=isommat painot näyttää miehekkäämmältä).

Puhutaanko me nyt vielä samasta aiheesta? Olen koko ajan puhunut laskevasta (reverse) pyramidista, jossa suurin panos laitetaan ensimmäiseen, kovimmalla painolla tehtävään työsarjaan. Tästä tiputetaan painoa ja lisätään vastaavasti toistoja. Tuloksena on se, että voi tehdä vaikka kolme äärimmäisen kovaa, eripituista sarjaa valitsemallaan toistoalueella. Myös hermosto saattaa olla paremmin mukana jälkimmäisissä sarjoissa, kun on jouduttu työskentelemään lähempänä maksimiykköstä.

Progressio voi tulla aluksi vaikka toisen sarjan toistoja tai painoa lisäämällä, mikäli tuntuu että varaa jää. Tätä voi muokkailla aika hyvin tuonkin suhteen, mikäli kikkailee toiseen ja kolmanteen sarjaan pudotettavalla painolla ja toistojen määrällä

esim kyykyn 100kg työsarjoille pitäs riittää muutama lämppärisarja.

Tartun tuohon sanaan 'pitäisi'. Miten niin pitäisi? Sanoa, että muutaman sarjan lämmittelyn pitäisi riittää, on melkein sama kuin sanoa, että kaikki sen jälkeen menevä on turhaa. Ja jos se on turhaa, niin kaikki fuckaround-miestä lukeneet tietävät, että se on vain itsepetosta ja nössöilyä :rolleyes:

En halua hyökätä ketään tai kenenkään lämmittelymielipiteitä vastaan :piis:, mutta kyllä tuollainen liian kovan treenamisen ihannointi on aika vaarallista. Tarkoitan siis sitä ideologiaa, jonka mukaan kaikki apuliikkeet ja kevyet sarjat on paskaa.

Ja sanottakoon vielä, että olen kovaa treenamisen puolella ja laitteissa istuskelua vastaan. Täytyy kuitenkin erottaa nössöily ja tarkoituksenmukainen keveys treeneissä.

Ihan järkeviä pointteja tuo hemmo esitteli noin karkealla tasolla. Mutta viestinnässä on mielestäni aikalailla parannettavaa. Ainakin omissa silmissä mm. vaatimukset 1RM seuraamisesta, vittuilut varusteiden käytöstä tai hatusta vedetty 25 kohdan lista, jonka mukaan henkilö x saattaa olla jonkin tason luuseritreenaaja, herättää vähän kummastusta. Entäs jos seuraan vain sarjamaksimeja? Entäs jos fysiologisista tai psykologisista syistä varusteet on ahkerassa käytössä? Itseeni vetoaa enemmän faktaan, perusteluihin ja lähdeviitteisiin nojaava sanailu, mutta ymmärrän tietysti räiskyvän tyylin käytön noin markkinointitarkoituksissa, varsinkin rapakon takana, jossa tietokirjoissakin on tavanomaisesti hillittömät määrät turhaa lätinää.

Periaatteessa no problem, jos omaa jonkinlaisia filttereitä, mutta joku Japi "tuleva Arnold" 14v saattaa lukea tuollaiset kolumnit 100% jumalan sanana, varsinkin tuolla tyylillä kirjoitettuna.

Taisi mainita myös sarjamaksimit ja tarkensi vielä, että varusteiden perustelematon käyttö on turhaa, mikä on aivan totta.

Razorblade: -Kannattaa muistaa, että se että on hiki pinnassa, ei ole yhtä kuin huolellinen/riittävä lämmittely.

Jos ja kun alkulämmittelyn pitäis sisältää AINAKIN: yleislämmittelyn (hengitys- ja verenkiertoelimistö), lihas- ja nivelkohtaiset lämmittelyt sekä liikeratojen läpikäynnit dynaamisin venytyksin ja liikekohtaiset lämmittelysarjat, niin kyllä mun makuun tuo muutama lämppäri sarja ennen kovia työsarjoja ei oikein yksistään riitä. Tilanteesta, harjoituksista ja harjoittelijasta riippuen, alkulämmittely voi sisältää vielä paljon muutakin.

Mutta eri mieltähän toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom