Miksi täällä vertaillaan Suomea koko ajan johonkin Sveitsiin ja Norjaan? Aivan saatanan naiiveja argumentteja nämä "kyllä näyttää Sveitsilläkin hyvin menevän". Joillakin mailla on jo historiallisista ja maantieteellisistä seikoista johtuen parempi tilanne kuin toisilla. Sillä on syynsä, ettei esimerkiksi Sveitsi ole halunnut liittyä EU:niin, mutta Suomi on. Mutta hei onhan meilläkin Himos ja Näsinneula.
Sveitsiä ja suomea ei voi kauhean hyvin verrata, Sveitsissä kun kuitenkin on mm. laajaa teollisuutta, erittäin kalliita premiumtuotteita ala patek philippe jotka myyvät koska ne on sveitsiläisiä vaikka hintaa onkin kymmeniä tuhansia euroja. Koska Sveitsi on brändi ja made in switzerland on maailman ehkä vahvin brändi. Laadun tae.
Sveitsi on hieno mesta, tosin erinomaisen kallis. Mitä mä olen Sveitsissä käynyt niin pidin kyllä näkemästäni. Mulla pari vanhaa kaveria on muuttaneet Sveitsiin ja ei ainakaan vielä ole takaisin tulleet. Vaikka maa älyttömän kallis onkin.
Ei vaan voi mitenkään verrata Suomeen. Ei me saada samanlaista maabrändiä ikinä vaikka meidän valuutta olisi etelä-Afrikan randi.
Riippumatta eu jäsenyydestä tai jäsenyydettömydestä.
Mä sanoisin että ennemmin integroidutaan länteen eikä itään.
Mitä enemmän länsimaalaisena suomea pidetään sitä paremmin meillä tulee menemään, eu-jäsenyys antaa imo. sellaista vakuuttavuutta ja arvovaltaa ja vaihtoehtona olisi olla sen itänaapurin etupiirinä