Itse en taasen ymmärrä näkökulmaa, jonka mukaan Suomea ei voi verrata Sveitsiin, koska Sveitsissä asiat ovat niin hyvin. Mun mielestä vertailua pitää tehdä nimenomaan niihin maihin, joista voi oppia jotain hyödyllistä. Sveitsi on mun mielestä hyvä verrokki siksi, koska Sveitsin hyvinvointi on rakennettu omalla työllä ja fiksuilla päätöksillä ilman luonnonvaroja tai alusmaita.
Mihin maahan mielestäsi on mielekästä verrata Suomea?
Mielestäni ei ylipäätänsä ole järkevää verrata maita keskenään, koska asetelmat ovat yleensä hyvin erilaisia. Jos nyt väkisin pitäisi joku maa keksiä, niin Ruotsi kai on Suomelle paras verrokki, vaikka heilläkin on vahvempi teollisuus kuin Suomella.
Siinä olet täysin oikeassa, että paljon voisi ottaa oppia miten menestystä voisi luoda, mutta henkilökohtaisesti epäilen vahvasti, että Suomessa pystyttäisiin henkisesti muuttumaan niin paljon kuin vaadittaisiin ja tällä viittaan lähinnä Suomessa vallitsevaan kateuden ja katkeruuden ilmapiiriin joka vallitsee yritystoimintaan ja henkilökohtaiseen menestymiseen liittyen. Lisäksi julkisen puolen keveyden seurauksena täällä ei odoteta, että valtio hoitaa kaiken puolestasi, vaan yksilön vastuu omista valinnoistaan on myös paljon suurempi. Hyvinvointijärjestelmä Sveitsiläisittäin on siis hyvin erilainen siihen malliin nähden, mitä Suomessa on koitettu pitää yllä. Ottamatta kantaa mikä olisi Suomen kannalta parasta, niin Suomessakin on ollut poliitikoita, jotka ovat tähän suuntaan koittaneet järjestelmää ajaa, mutta ovat tulleet aika pahasti torpatuiksi.
Mitä tulee suomikuvaan maailmalla, niin aika tietämättömiä ihmiset yleisesti ottaen ovat Suomen suhteen olleet. Tässä suhteessa on kyllä Suomen maabrändäys epäonnistunut mielestäni surkeasti. Positiivista sentään omalta kannalta katsottuna on, että suomalaisiin suhtaudutaan melko neutraalisti tai lievästi positiivisesti eli ei ainakaan negatiivisesti. Ja nokian, lordin ja jääkiekkoilijoiden lisäksi ei täällä keski-euroopassa ainakaan hirveästi enempää Suomesta tiedetä.