Finxit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SIC-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miksi täällä vertaillaan Suomea koko ajan johonkin Sveitsiin ja Norjaan? Aivan saatanan naiiveja argumentteja nämä "kyllä näyttää Sveitsilläkin hyvin menevän". Joillakin mailla on jo historiallisista ja maantieteellisistä seikoista johtuen parempi tilanne kuin toisilla. Sillä on syynsä, ettei esimerkiksi Sveitsi ole halunnut liittyä EU:niin, mutta Suomi on. Mutta hei onhan meilläkin Himos ja Näsinneula.
Sveitsihän on vuorien keskellä oleva maa, jolla ei ole oikein mitään luonnonvaroja. Mikä Sveitsin historiassa ja/tai maantieteellisissä seikoissa on niin paljon paremmin kuin Suomella, ettei maita voi verrata toisiinsa?

Sveitsihän on vuorien keskellä oleva maa, jolla ei ole oikein mitään luonnonvaroja. Mikä Sveitsin historiassa ja/tai maantieteellisissä seikoissa on niin paljon paremmin kuin Suomella, ettei maita voi verrata toisiinsa?

No sähän vastasit jo osin itsellesi. Sveitsillä on maantieteellisen sijaintinsa takia pienehkönä valttina esimerkiksi Alpit. Äläkä jaksa verrata mihinkään Leviin, eri asia. Historiasta nyt vaikka sen verran, että Sveitsi ei ollut mukana kummassakaan maailmansodassa, eikä maata ole tarvinnut jälleenrakentaa. Sveitsi on brändi, mitä Suomi ei tule koskaan olemaan. Ei se ole mitään sattumaa, että sinne on kertynyt huikeasti varallisuutta.

Siirtelet nyt maalitolppia. Perusteluni on se, että mikään demokraattisesti valittu taho ei voi tehdä uusia lakialoitteita EU:ssa. Kansanvalta ei voi toteutua mitenkään EU:ssa tuollaisen takia.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että EU:n pitäisi olla läpinäkyvämpi, ja demokraattisempi. Pidän tästä huolimatta jäsenyyttä parempana vaihtoehtona kuin ulkopuolelle jäämistä. EUn governance ei ole pysynyt vakiona Suomen jäsenyyden aikana, eikä kehitys ole pysähtynyt.
Tähän ketjuun on postattu useita eri ekonomistien näkemyksiä siitä miten Suomi kärsii eurossa. Kyllä se vain pitää paikkansa.
Se, että Suomi kärsii eurossa, ei automaattisesti tarkoita sitä, että se kukoistaisi euron ulkopuolella. Itse asiassa juuri päinvastainen on totta. Suomen ongelmat eurossa johtuvat Suomen ihan ikiomista valinnoista, jotka olisivat olleet ihan yhtä typeriä markkamaanakin, elleivät sitten vieläkin typerämpiä.
Luultavasti Finxit saa yli 50k ääntä ja ehkä Suomessa nähdään kansanäänestys. Silloin varmasti asiasta käytäisiin faktapohjaista keskustelua.
Pidän kansanäänestystä paljon todennäköisempänä kuin tuota faktapohjaista keskustelua. Suomen talous sakannee joka tapauksessa poliittiseen populismiin ja impotenssiin, joten ainakin omalla kohdallani meinaan myydä kämpän ja siirtää rahat turvaan.

No sähän vastasit jo osin itsellesi. Sveitsillä on maantieteellisen sijaintinsa takia pienehkönä valttina esimerkiksi Alpit. Äläkä jaksa verrata mihinkään Leviin, eri asia. Historiasta nyt vaikka sen verran, että Sveitsi ei ollut mukana kummassakaan maailmansodassa, eikä maata ole tarvinnut jälleenrakentaa. Sveitsi on brändi, mitä Suomi ei tule koskaan olemaan. Ei se ole mitään sattumaa, että sinne on kertynyt huikeasti varallisuutta.

Suomella on hyvä maine maailmalla. Ei oikeasti ole mitään syytä miksi Suomi ei voisi kehittyä samanlaiseksi brändiksi kuin Sveitsi. Minusta sinä aliarvioit Suomea.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että EU:n pitäisi olla läpinäkyvämpi, ja demokraattisempi. Pidän tästä huolimatta jäsenyyttä parempana vaihtoehtona kuin ulkopuolelle jäämistä. EUn governance ei ole pysynyt vakiona Suomen jäsenyyden aikana, eikä kehitys ole pysähtynyt.

Se, että Suomi kärsii eurossa, ei automaattisesti tarkoita sitä, että se kukoistaisi euron ulkopuolella. Itse asiassa juuri päinvastainen on totta. Suomen ongelmat eurossa johtuvat Suomen ihan ikiomista valinnoista, jotka olisivat olleet ihan yhtä typeriä markkamaanakin, elleivät sitten vieläkin typerämpiä.

Pidän kansanäänestystä paljon todennäköisempänä kuin tuota faktapohjaista keskustelua. Suomen talous sakannee joka tapauksessa poliittiseen populismiin ja impotenssiin, joten ainakin omalla kohdallani meinaan myydä kämpän ja siirtää rahat turvaan.

Minä toivon, että Brexitin myötä kaikkialla EU:ssa alkaa omat exit äänestykset ja tämä joko aiheuttaa EU:n lakkauttamisen tai sitten EU tekee mittavan reformin. Epäilen, että Michael Goven suunnitelma on juuri tämä, että Brexitin kautta pakotetaan EU muuttumaan.

Suomella on hyvä maine maailmalla. Ei oikeasti ole mitään syytä miksi Suomi ei voisi kehittyä samanlaiseksi brändiksi kuin Sveitsi. Minusta sinä aliarvioit Suomea.

Minä toivon, että Brexitin myötä kaikkialla EU:ssa alkaa omat exit äänestykset ja tämä joko aiheuttaa EU:n lakkauttamisen tai sitten EU tekee mittavan reformin. Epäilen, että Michael Goven suunnitelma on juuri tämä, että Brexitin kautta pakotetaan EU muuttumaan.
Vitut on. Menepä sinne maailmalle pitämää pientä katugallupia Suomesta.
Ei tarvitse paljoa saksaa kauemmas mennä kun siitä saa vääntää että onko suomi eu:ssa, onko se kaukasuksella vai Ukrainan takana ja osa venäjää. Saati sitten muut maat..
Parhaimmillaan lähinnä sellasta puola-liettua tasoa se arvostus. Ei suomea kovin hyvin tunneta edes sakuissa.
Sveitsi on maailman arvostetuin maa ja brändi. Suomi ei sitä ole eikä koskaan tule.
Olisi jo voittoa jos 50% + eu-kansalaisista osaisi sijoittaa suomen kartalle ja tietäisi että se on eu-maa

Loppuosasta en sano enää mitään. Saa sitä toivoa.

Ei tarvitse paljoa saksaa kauemmas mennä kun siitä saa vääntää että onko suomi eu:ssa, onko se kaukasuksella vai Ukrainan takana ja osa venäjää. Saati sitten muut maat..
Parhaimmillaan lähinnä sellasta puola-liettua tasoa se arvostus. Ei suomea kovin hyvin tunneta edes sakuissa.
Sveitsi on maailman arvostetuin maa ja brändi. Suomi ei sitä ole eikä koskaan tule.
Olisi jo voittoa jos 50% + eu-kansalaisista osaisi sijoittaa suomen kartalle ja tietäisi että se on eu-maa

Karlsruhenin yliopistolla vieraillessani eivät monet tekun opiskelijat ainakaan tietäneet, missä Suomi on :D Varsinkaan naiset.

Karlsruhenin yliopistolla vieraillessani eivät monet tekun opiskelijat ainakaan tietäneet, missä Suomi on :D Varsinkaan naiset.
Saksassa töissä ollessa ne samat naiset sijoitti suomen azerbaijanin viereen eikä uskoneet että Suomessa ei ole vuoristoja. Ne samat myös ihmetteli että puhutaanko Suomessa kielenä saksaa vai kenties englantia, ne ei tienneet että Suomessa on oma kielensä.
Kaverille Saksasta autoa ostaessa ne ei millään meinanneet suostua myymään vientikilpiä koska niillä EI saa ajaa autolla Ukrainassa ja itselle toisella kertaa autoa ostaessa ne ei millään olisi uskoneet että suomi on eu-maa, vaikka passia näytin että siinähän se seisoo.
Hollannissa asuessa kukaan ei uskonut että oon Suomesta koska suomi ei ole eu maa ja sieltä ei saa muuttaa Hollantiin, olet oikeasti Saksasta, et vaan halua meille sitä myöntää, ei se mitään emme inhoa saksalaisia.

Ja mä osaan saksaa niin että ne ei usko useimmiten että oon ulkomaalainen vaan sijoittaa yleensä olemaan kotoisin jostain toiselta paikkakunnalta / alueelta saksasta eli ei siksikään ole "tietämättömiä" että ne pitäisi niin borattina että vittuillaan / suomalaiset on jostain kaukasukselta koska ne vaikuttaa tollaisilta borateilta.. Keskimäärin Euroopan oikeissa maissa ei tiedetä Suomesta hirveän paljoa ja vieläpä keskimäärin suomi on heikäläisille ihan yhtä se ja sama kuin suomalaisille on keski-afrikan tasavalta, ruanda tai paraguay

E. Mulle on muuten Hollannissa tuotu baarissa löydetty maannainen amorin apulaisina jututettavaksi kun ollaan samasta maastakin. Loppujen lopuksi muija oli ihan hyvännäköinen, puhu aika huonosti englantia ja mä taas olen koulussa lukenut kohtuullisen lyhyen georgian..;)

Viimeksi muokattu:
Paitsi, että vuoristossa eläminen ei ole valtti vaan pirunmoinen haaste, joka tekee esimerkiksi maanviljelystä, liikkumisesta ja infran rakentamista hankalaa. Se, että Sveitsi ei ole sotinut on osoitus siitä, että suora demokratia toimii poikkeuksellisen hyvin. Kannatta pohtia syitä siihen, miksi Sveitsistä on tullut brändi. Eristäytynyt pikkuu vuorten takana ei aina sitä ole ollut. Mun mielestä myös Suomen kannattaisi Tehdä itsestään brändi ja kerätä varallisuutta maahan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä myös Suomen kannattaisi Tehdä itsestään brändi ja kerätä varallisuutta maahan.

Vähän menee offtopiciksi, mutta tästähään oli about 2010 jotain isompaakin projektia. Tarkkoja yksityiskohtia en muista, mutta ehkä parempi niin. Wikipedia kertoo oleellisen: "Heinäkuussa 2014 maabrändin verkkosivut ja sosiaalisen median tunnukset poistettiin käytöstä."

kylla Aasiassa jotain tiedetaan joten voidaan liikkua kauemmaksi Saksaa. Tosin vaikka Korealaisille naisille tieto on lahinna Muumeja ja marimekkoa ja noihan on lahinna Ruotsalaisia brandeja. Mut en ole fixshitin kannattaja.

Itse käsitin niin, että Lord Chancellor. Govella on nykyisessäkin hallituksessa oikeusministerin salkku, sekä tämä Lord Chancellor positio,
Sinänsä ihan turhaa spekulaatiota, mutta ennen näitä viime päivien nopeita käänteitä oli aika laajasti huhuttu, että Johnsonilla ja Govella olisi ollut diili, jonka mukaan Johnsonista tulee pääministeri ja Govesta valtiovarainministeri (esim. linkki alla). Lord Chancellor on lähinnä seremoniallinen tehtävä.

http://www.telegraph.co.uk/news/201...chael-gove-prepare-dream-team-to-lead-govern/

Vähän offtopikkia, mutta miettikääpäs pitääkö jotain kuluttajatavaroita ostavan Ikeassa tai H&M:ssä asioivan jenkin osata sijoittaa Ruotsi maailmankartalle? No ei pidä. Vielä vähemmän sillä on väliä investointitavaroissa. Mitä väliä tietääkö se loppukäyttäjä minkälaisesta maasta sen rakennuksen hissi tulee kunhan on laadukas.

Jaetaan vähän näkökulmia jotka häiritsee itseä, kun koko ajan verrataan Suomea Sveitsiin. Itse asunut Sveitsissä vuodesta 2012, joten jotakin osaan jo tämän maan menosta kertoa.

Sveitsi omaa ison ja vahvan teollisuuden, joka on tyypillisesti vielä korkean jalostusasteen teollisuutta (lääketeollisuus esim. Roche & Novartis, kelloteollisuus, aseteollisuus jne). Lisäksi Sveitsillä on iso turismi ala Alpit ja pankkisektori. Mainittakoon vielä, että verojärjestelyjen takia monen ison kansainvälisen yrityksen pääkonttori sijaitsee Zug:in kantonissa. Näiden asioiden lisäksi harvoin puhutaan korkean hintatason lisäksi siitä, että Sveitsissä työn tuottavuus on euroopan huippua. Työviikko pituus on 42h, ammattijärjestöt käytännössä olemattomia (toimintaa kuvastaa hyvin se, että hoitajien ammattijärjestö torppasi muutama vuosi sitten työnantajien ehdottaman palkankorotuksen kilpailukyvyn heikkenemisen pelossa) ja toimitusvarmuus eli käytännössä lakot loistavat poissaolollaan.

Mitä tulee hehkutettuun suoraan demokratiaan, niin siitä on jäänyt varsin ristiriitaiset fiilikset. Äänestyksiä sataa kuin vettä taivaalta ja sen seurauksena ihmisiä ei aina jaksa kiinnostaa perehtyä niiden sisältöön, jonka seurauksena äänestysprosentit ovat yleensä luokkaa 40-50% ja varsinkin nuoret eivät tietään uurnille löydä. Äänestyksiä ajetaan myös yleensä varsin populistisilla mainoksilla mutta valtiontasolla ja mediassa sentään käydään yleensä varsin asiallista keskustelua. Järjestelmä toimiikin hyvin paikallisten kysymysten ratkaisuun, kuten esimerkiksi tuleeko autoilijoiden subventoida julkista liikennettä tai pitäisikö Gotthardin tunneliin porailla lisää reikiä. Huonojakin esimerkkejä on tarjoilla. Sveitsissä äänestettiin paikallinen Brexit-katastrofi 2 vuotta sitten. "Gegen Masseneinwanderung"-Iniatiivissa äänestettiin maahanmuuton rajoittamisen puolesta myös EU:n alueelta. Tuolloin äänestysprosentti oli 57% joka on täkäläisittäin korkea ja rajoituksia puoltavat voittivat 50,3%. Äänestyksen jälkeen ilmassa oli samaa krapulaa kun Britanniassa nyt, koska varsinkaan nuoret eivät jaksaneet äänestää, kun kukaan ei uskonut kyseisen kampanjan läpimenoon. Parlamentille annettiin aikaraja iniatiivin toimeenpanoon, mutta mitään ei ole sittemmin tapahtunut, eikä edes SVP eli paikallinen populisti kansanpuoluekaan ole juuri keksinyt mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Ongelmaksi muodostuu Sveitsin ja EU:n väliset bilateraalisopimukset jotka EU on ilmoittanut katkeavan siihen pisteeseen kun Sveitsi yksipuolisesti alkaa EU kansalaisten maahanmuuttoa rajoittamaan. Sveitsin elinehto on pääsy EU:n sisämarkkinoille ja EU:n kanssa onkin yritetty neuvotella uusista sopimuksista, mutta EU:lle ei ole kelvannut Sveitsiläisten yritys poimia rusinoita pullasta ja siksi asia ei olekaan edennyt alkumetreiltä mihinkään. Nyt varsinkin Brexitin takia Brüssel ei ole juuri kiinnostunut vääntämään Sveitsin kanssa, joten täällä tullaan luultavasti näkemään uusi äänestys joka siitä, että alkuperäinen äänestys kumotaan tai sitten äänestetään bilateraalien katkaisemisesta. Itse toivon, että siinä vaiheessa Sveitsissä heräävät myös nuoret ja korkeasti koulutetut äänestämään, sillä kyseessä olisi käytännössä harakiri teollisuuden viennistä ja elintarvikkeiden ja raakamateriaalien tuonnista riippuvaiselle Sveitsille.

Anteeksi pitkä vuodatus, mutta halusi tuoda pari näkökulmaa miksi ei ole mielekästä verrata Suomea Sveitsiin.

Pitäisi nähdä yksikin hyvä exit suunnitelma että voisi jollain tasolla kannattaa sitä.

Nyt äänestys on vähän kuin elämänkoululaisten erotaanko eikö erota avioliitto neuvottelu. Minkäänlaista suunnitelmaa siitä mitä sen jälkeen ei ole näkynyt.

Olen asunut ulkomailla ja kyllä siellä arvostettiin Suomea. Suomi ei todellakaan ole missään Liettuan tasolla, vaan Suomea pidetään pohjoismaana ja rikkaana ja edistyneenä valtiona. Nuo sinun jutut on täysin naurettavia, kun koko ajan puhut Suomesta kuin tämä olisi joku itäblokin maa.

Vähän offtopikkia, mutta miettikääpäs pitääkö jotain kuluttajatavaroita ostavan Ikeassa tai H&M:ssä asioivan jenkin osata sijoittaa Ruotsi maailmankartalle? No ei pidä. Vielä vähemmän sillä on väliä investointitavaroissa. Mitä väliä tietääkö se loppukäyttäjä minkälaisesta maasta sen rakennuksen hissi tulee kunhan on laadukas.

Hissien suhteen loppukäyttäjän ajatuksilla ei niin väliä, mutta sen hissin siihen rakennukseen hankkineella taholla onkin jo sitten vähän toinen merkitys. Kyllä valmistajan luotettavuus painaa kun tehdään isompia hankintoja.

Jaetaan vähän näkökulmia jotka häiritsee itseä, kun koko ajan verrataan Suomea Sveitsiin.

Sveitsi omaa ison ja vahvan teollisuuden, joka on tyypillisesti vielä korkean jalostusasteen teollisuutta (lääketeollisuus esim. Roche & Novartis, kelloteollisuus, aseteollisuus jne). Lisäksi Sveitsillä on iso turismi ala Alpit ja pankkisektori. Mainittakoon vielä, että verojärjestelyjen takia monen ison kansainvälisen yrityksen pääkonttori sijaitsee Zug:in kantonissa. Näiden asioiden lisäksi harvoin puhutaan korkean hintatason lisäksi siitä, että Sveitsissä työn tuottavuus on euroopan huippua. Työviikko pituus on 42h, ammattijärjestöt käytännössä olemattomia (toimintaa kuvastaa hyvin se, että hoitajien ammattijärjestö torppasi muutama vuosi sitten työnantajien ehdottaman palkankorotuksen kilpailukyvyn heikkenemisen pelossa) ja toimitusvarmuus eli käytännössä lakot loistavat poissaolollaan.

Anteeksi pitkä vuodatus, mutta halusi tuoda pari näkökulmaa miksi ei ole mielekästä verrata Suomea Sveitsiin.

Itse en taasen ymmärrä näkökulmaa, jonka mukaan Suomea ei voi verrata Sveitsiin, koska Sveitsissä asiat ovat niin hyvin. Mun mielestä vertailua pitää tehdä nimenomaan niihin maihin, joista voi oppia jotain hyödyllistä. Sveitsi on mun mielestä hyvä verrokki siksi, koska Sveitsin hyvinvointi on rakennettu omalla työllä ja fiksuilla päätöksillä ilman luonnonvaroja tai alusmaita.

Mihin maahan mielestäsi on mielekästä verrata Suomea?

Olen asunut ulkomailla ja kyllä siellä arvostettiin Suomea. Suomi ei todellakaan ole missään Liettuan tasolla, vaan Suomea pidetään pohjoismaana ja rikkaana ja edistyneenä valtiona. Nuo sinun jutut on täysin naurettavia, kun koko ajan puhut Suomesta kuin tämä olisi joku itäblokin maa.
Itse olen törmännyt molempiin näkökulmiin. Toiset mieltää Suomen juurikin joksikin Liettuan kaltaiseksi entiseksi Neuvostotasavallaksi ja toiset puhuvat kehittyneestä nokiamaasta. Ei tarvitse mennä kuin Saksaan, niin kaikki näkökulmat ovat mahdollisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom