Fillareista

Joo, aika tiukkaa pyörää dopey kaipaa. Varaudu sijoittamaan vähän isompi raha sitten, jos nuo vaatimukset tosiaan ovat ehdottomia. Varsinkin tuo "reippaasti alle 15kg" tuntuu aika tiukalta, kun enduroajajat mm. poraavat reikiä jarrukahvoihin ja muihin osiin saadakseen kiristettyä sitä painoa hieman, ja näillä pyörien painot liikkuu tuolla 13kg tuntumassa..

Hydrolevyt kyllä toimivat viime talven ajoissa paljon mekaanisia paremmin; levyn pintaan kun tulee vähän huurretta, niin pito heikkenee. Mekaanista levyjarrua saa kiskoa kiukulla että siihen saa tarpeeksi painetta maksimijarrutustehon saamiseksi, jolloin kitkan vaikutuksesta levy "sulaa", ja pyörä pysähtyy. Hydroissa taas se paine saadaan edelleen sillä pikkurillillä.
Itselläni Shimanon hydrot (xt & deore) ja promaxin mekaaniset, shimanoissa merkin omaa "mineral oil" litkua sisällä, eikä noissa ~15 asteen pakkasissa ainakaan esittänyt hyytymisen merkkejä. Tosin en säilö pyörääni ulkona, vain ajon (n. tunti) ajan oli ihan ulkona ulkona.

Keuloissakaan ollut ongelmaa, vähän tietysti oli tahmeampaa jousto (keulat rst sigma xl 2k, rs psylo xc tullio, rst gila t6). Sama juttu vaihteiden kanssa, shimanon xt:tä ja lx:ää oli talven kiinni. Itseasiassa, en oikein huomannut minkään osan kanssa ongelmaa talven ajoissa, ajajaa lukuunottamatta..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän hifi-fillarikin toimii vähän kovemmallakin pakkasella jos sillä vaan ajetaan ulkona, mutta jos fillaria on tarkoitus säilyttää myös ulkona koko talvi niin en usko että mikään fillari toimii silloin. Ei ainakaan mikään lähellekään Dopeyn vaatimukset täyttävä fillari.
 
Heppi sanoi:
Kyllähän hifi-fillarikin toimii vähän kovemmallakin pakkasella jos sillä vaan ajetaan ulkona, mutta jos fillaria on tarkoitus säilyttää myös ulkona koko talvi niin en usko että mikään fillari toimii silloin. Ei ainakaan mikään lähellekään Dopeyn vaatimukset täyttävä fillari.

Mulla on sellanen vanhaa rahaa 12k fillari ja paskempaa talvipyörää en tiedä. Enkä edes ole säilyttänyt sitä ulkona. 20 astetta pakkasta niin toiminta alkaa ontua siinä 10 minuutin ajon jälkeen. Ne iskaritkaan ei oikein arvosta kylmää pitemmän päälle. Jopo on paras.

edit: Myönnettäköön että se ei ollut minään harrastuspyöränä minulla missään vaiheessa, kuljin sillä työmatkat, kauppareissut yms.
 
Kaminari sanoi:
Mulla on sellanen vanhaa rahaa 12k fillari ja paskempaa talvipyörää en tiedä... Ne iskaritkaan ei oikein arvosta kylmää pitemmän päälle. Myönnettäköön että se ei ollut minään harrastuspyöränä minulla missään vaiheessa, kuljin sillä työmatkat, kauppareissut yms.

Itselläni on vanhaa rahaa 20k fillari, ja parempaa laitetta ei olekaan talviajoon, peräjäykkä on tosin.
Mutta jos tuntuu siltä että iskarit eivät toimi pakkasessa niin vika on silloin kuskissa, koska silloin ei ole vaihdettu iskariin talvipakkasille sopivia öljyjä. (useissa iskareissa kun tuo öljy on se syy miksi ne eivät toimi kunnolla).
Ei voi mitenkään olettaa että iskari toimisi samoilla säädöillä yhtä hyvin +30 ja -20 asteessa. Itselläni oli kesäisin 7,5W öljyt ja talveksi laitoin aina jotkin 2,5W niin johan alkaa toimimaan.
Myös öljymerkeissä huomaa suuria eroja.. Mainittakoon öhlinsin öljy johon ei mielestäni kelit vaikuttaneet mitenkään, hintaa tosin oli moninkertaisesti perus castroleihin verrattuna.

Ps. jos iskarissa nyt sattuu olemaan elastomeerit niin siihen ei sitten ole mitään pelastusta :) Omat iskarini ovat aina toimineet kierrejousi/öljy yhdistelmällä.

DOPEYlle: ei todellakaan mitään mekaanisia levyä, saatanan keksintöjä... hydrauliset niiden pitää olla jos halutaan pitoa ja toimintavarmuutta. Katu-uskottavaa ulkonäköä saa täältä http://www.finnpeakcycle.fi/ , taitaa vieläkin tehdä ihan mittatilauksena noita vehkeitä (hinnat ovat sitten pelkille rungoille, mutta sehän on pyörän sydän). Itse olen ollut todella tyytyväinen, ja jos runko murtuu niin korjaus hoituu.. Se että sopivatko nuo työmatkapyöräilyyn, on ihan sinusta kiinni. Minusta sopivat erinomaisesti.
 
Omasta mielestäni eivät ole mahdottomia vaatimuksia. Alla on edelleen 10v vanha Konan Fire Mountain eli aivan einari halpismalli ja tän talven kokemuksien mukaan suurin osa fillarista täytti tän speksin hyvin. Tässä niitä loppukohtia joihin pitäisi saada parannusta:

- märän kelin jälkeen pakkasyö niin isommalle ei enää voi vaihtaa, mikä johtunee vanhan STX takavaihtajan jousen löysyydestä. Vähän auttaa jos muistaa edellisenä päivänä laittaa pienimmälle rattaalle
- jäykkä keula on todella arsesta jäisellä koppuralla ajettaessa, mutta elastomeeri hyppykeppi ei parantane asiaa oleellisesti
- sen ajan perus-MTB jarrut on arsesta, vaihdoin hiihtolomalla uudet V-jarrut, kaapelit, jne. tilalle ja reilun kuukauden jälkeen ne pitäisi aika perusteellisesti käydä läpi taas kun kahvat tulee kiinni grippeihin
- halvat komponentit ruostuvat kastuessaan ja niitä saa olla jatkuvasti jynssäämässä

Mutta siis tuolla mankelilla on tullut vuosi nyt ajettua duuniin n. 3 kertaa viikossa -25 ... +30C lämpötiloissa ja mieli tekisi merkittävää laatu-upgradea. Lähinnä kiinnostaa, että miten isolla investoinnilla saisi merkittävän lisän elämänlaatua ja missä saisi parasta vastinetta rahalle tällä hetkellä. Huuto.netissä on mennyt sivu suun jo puoli tusinaa pyörää jotka olisi olleet selkeitä parannuksia.
 
jjj84 sanoi:
Itselläni on vanhaa rahaa 20k fillari, ja parempaa laitetta ei olekaan talviajoon, peräjäykkä on tosin.
Mutta jos tuntuu siltä että iskarit eivät toimi pakkasessa niin vika on silloin kuskissa, koska silloin ei ole vaihdettu iskariin talvipakkasille sopivia öljyjä. (useissa iskareissa kun tuo öljy on se syy miksi ne eivät toimi kunnolla).
Ei voi mitenkään olettaa että iskari toimisi samoilla säädöillä yhtä hyvin +30 ja -20 asteessa. Itselläni oli kesäisin 7,5W öljyt ja talveksi laitoin aina jotkin 2,5W niin johan alkaa toimimaan.
Myös öljymerkeissä huomaa suuria eroja.. Mainittakoon öhlinsin öljy johon ei mielestäni kelit vaikuttaneet mitenkään, hintaa tosin oli moninkertaisesti perus castroleihin verrattuna.

Ps. jos iskarissa nyt sattuu olemaan elastomeerit niin siihen ei sitten ole mitään pelastusta :) Omat iskarini ovat aina toimineet kierrejousi/öljy yhdistelmällä.

Tämä selvä. Ei siellä enää mitään öljyjä ole. Ne tiivisteetkin on jo ihan paskana. Teen siitä romusta kuivaustelineen.
 
Selailin taas 1/2006 fillarilehteä ja kyllä hirvitti fillareiden hintaerot 500-5000 e. Paras hinta/laatusuhde lienee 1500-2000 e kohdalla? Lähinnä tarkotan XC-fillareita.
 
Dopey sanoi:
Jos jollain on hyvä vinkki fillarista ympärivuotiseen työmatkakaahaukseen niin kiitollisna otan vastaan. Alkaa v-käyrä nousta omasta ruosteita taas rapsutellessa kun on suolavesilätäköistä paahtanut läpi kevään.

Vaatimuksia:
- mielellään joustokeula joka ei jäädy jumiin -20C (alkutalven jääkoppura hakkaa ikävästi ranteille)
- vaihteet jotka pelittää samassa lämpötilassa vaikka olisivat kastuneetkin (ei paikkaa pitää pyörää sisällä, pressu vain)
- jarrut jotka toimii talvikeleillä, loskassa jne. eli varmaan mekaaniset levyt ois parhaat?
- kesällä suht kivasti rullaava peli ja asfaltillakin kantatessa pitävät gummit
- reippaasti alle 15kg paino
- katu-uskottava ulkonäkö

aika paha lista.
joustokeula katupyörässä on saatanasta. jos jääkoppura hakkaa näpeille niin pulleampi rengas alle tai painetta vähemmälle.
vaihteiden toimivuus ilman, että niistä pitää huolta on utopiaa. varsinkin jos ajaa yhtään enempää. se on ihan sama mikä xtr-crc-x0 siellä takana heiluu jos vaijeri on jäässä. sinkuloistalkin meinaa jäätyä vapaaratas jos ajaa vuoroin sohjossa ja pakkasessa.. muutoin sinkula on kuitenkin toimintavarmin.
miksi mekaaniset? niissä on vaijeriveto ja vaijeri jäätyy kohtuu helposti. hydrauliset levarit.
mehän hylättiin jo tuo joustokeula, joten sliksit alle ja kyllä rullaa.
jäykkien sinkuloiden paino on lähempänä 10 kiloa kuin 15:sta.
katu-uskottava.. :lol2:

oma suositus, teräsrunkoinen jäykkäkeulainen sinkula levareilla. esim
2K4_Unit_460.jpg

ja tohon sitten levarit tarvittaessa.
 
Wintikka sanoi:
Selailin taas 1/2006 fillarilehteä ja kyllä hirvitti fillareiden hintaerot 500-5000 e. Paras hinta/laatusuhde lienee 1500-2000 e kohdalla? Lähinnä tarkotan XC-fillareita.

Njaa, epäilen. Veikkaisin tommosta tonnin, vähän alle, luokkaa parhaaksi, siis hinta/laatusuhteen perusteella. Tokihan laatu kun tuohon mainitsemaasi luokkaan siirrytään, mutta en usko hyödyn olevan enää läheskään niin suuri sijoitettuun rahaan nähden. Varsinkin jos takaa jättää iskarin pois, niin voi sen 500e napata myös (siitä 1500e) hinnasta. Onko takaiskari sitten sijoituksen arvoinen riippuu varmaan ihan siitä, miten kermaperse on :D (nimim. 2 täysjoustoa keittiössä)

Mistä muuten löysit 5ke vakio-osien XC-pyörän? :) joku Trekin top fuel tms?
 
setae sanoi:
Njaa, epäilen. Veikkaisin tommosta tonnin, vähän alle, luokkaa parhaaksi, siis hinta/laatusuhteen perusteella. Tokihan laatu kun tuohon mainitsemaasi luokkaan siirrytään, mutta en usko hyödyn olevan enää läheskään niin suuri sijoitettuun rahaan nähden. Varsinkin jos takaa jättää iskarin pois, niin voi sen 500e napata myös (siitä 1500e) hinnasta. Onko takaiskari sitten sijoituksen arvoinen riippuu varmaan ihan siitä, miten kermaperse on :D (nimim. 2 täysjoustoa keittiössä)

Mistä muuten löysit 5ke vakio-osien XC-pyörän? :) joku Trekin top fuel tms?

Heh, toi 5 ke menee jo maantieosastolle. Ja katselin lähinnä pelkkiä etujoustoja ja tarkemmin katsoessa 1000-1200 e saa aika tykin fillarin.
GF Paragon 29" maistuis kyllä, mutta hintaa löytyy jo 2000 e...... eli tyydyn tähän 26" Trekin 6500 DISCiin. Varsinkun kun takavanne on nyt mallia: "lard ass extreme"
On muuten oikeasti hyödyllinen ominaisuus, että saa etujousituksen lukittua, niin ei tule turhia keinumisia esim. työmatkoilla. Samoin slicksit vaikuttaa tyämatkailuun oleellisesti.
 
Kannattaako tälläisen 120kg jäbän edes haaveilla noista jousitetuista fillareista? jotenkin tuntuu, että ne on tarkoitettu köykäisemmille jampoille. miten asia on todellisuudessa?
 
kuuskajaskari sanoi:
Kannattaako tälläisen 120kg jäbän edes haaveilla noista jousitetuista fillareista? jotenkin tuntuu, että ne on tarkoitettu köykäisemmille jampoille. miten asia on todellisuudessa?

Itse painan 120-130 kg ja hyvin kestää Trek 6500 levyjarruilla. Tosin taakse piti laittaa läskeille tarkotettu vanne eli esim. mavicin dh-vanne kunnon pinnoilla.

Onhan siinä järkyttävät erot rasituksessa fillarille, kun 70 kg vs. 120 kg runnoo fillarilla menemään.
 
kuuskajaskari sanoi:
Kannattaako tälläisen 120kg jäbän edes haaveilla noista jousitetuista fillareista? jotenkin tuntuu, että ne on tarkoitettu köykäisemmille jampoille. miten asia on todellisuudessa?
keulaan jäykempää jousta ja taakimpaa öljyä sisään niin kestää ja toimii. varsinkin jos unohtaa ns. ajokoira-keulat (esim. RS Sid tai Manitou R7) ja valkkaa jonkun vapaa-ajeluun tarkoitetun pelin.
sama homma taka-iskareissa. joku perus kierrejousi iskari ja siihen sopiva jousi niin futaa.
 
Hankin kaksi vuotta sitten Gary Fisherin Dual 129:n jossa on siis 29" renkaat. Maksoi silloin 1899 plus lokarit, lukko ja kypärä eli yli kahden tonnin meni kulut. Olen ajanut jatkuvasti ympäri vuoden n. reilu 3000km per vuosi hyötyliikuntaa ja vähän pidempää matkaa kesäisin. Renkaita olen vaihdellut tarpeen mukaan, eli mukana tuli 40mm XC-semislicksit, vaihdoin viime kesäksi 23mm:n maantierenkaat ja viime talveksi 52 mm:n kevlarvahvisteiset Bontragerit. Aivan loistavasti toiminut ja todella monikäyttöinen. Joustokeula on lukittava ja hydrauliset levarit Hayesin HFX 6".

Olen kyllä sitä mieltä, että hinta-laatusuhde on kohdallaan. Kevyt runko ja hyvät osasarjat ja kapeille vanteille saa vaihdettua mitä vaan. Tosin nastoja en käytä, ku en tarvii. Niitä on vaikeampi kuulemma löytää vielä toistaiseksi. Isot renkaat rullaa vastasataneella lumellakin mainiosti ja esteiden ylitys menee kevyesti.

GF:n kotisuvuilla oli historiikissa mainittu, että ko. pyörä on valittu/sanottu 2000-luvun alussa monipuolisimmaksi maastopyöräksi ja sitä se minustakin on. Pitää olla valmis maksamaan ja opettelemaan huoltaminen, jos haluaa ajaa kaikissa olosuhteissa mukavasti. Suosittelen!:thumbs:
 
Kyllä noita joustoja voi hyvinkin 120kg hemmo käyttää, saahan siinä vähän tietysti asetuksia tuunata ja markettikamasta pitää aikuisten oikeasti miettiä, onko varaa ostaa halpaa. Noita joustoja kun tehdään kuitenkin jopa tuollaisia 10 metrin pudotuksia varten, niin siinä saa olla jäykkyyttä ja joustovaraa aika lailla enemmän kuin mitä edes 150kg kaveri "perusajossa" tarvitsee :)
 
setae sanoi:
Mistä muuten löysit 5ke vakio-osien XC-pyörän? :) joku Trekin top fuel tms?

Trek Fuel EX 9,5 vähän vajaa 5k€ Bike Planetista

Kannattaa muuten lukea TM 7/06, siinä on halvat alle 200€ pyörät vertailussa. Jos terveytenne on teille arvokas niin kannattaa jättää tuollaiset romut kaupan hyllylle.
 
Joo. Terveys oli kallis, tai ainakin luulin niin. Mitään ei kuitenkaan hajonnut kropasta - Gaspin pöksyt kyllä repeytyivät korjauskelvottomiksi, kun viime kesän alussa sitä ajettiin tuollaisella 350e pyörällä (ostettu 2001), ja ei ajettu pelkästään kilttinä katua pitkin. Loppujen lopuksi kyseistä pyörää on nyt varmaan laitettu lähemmäs 700 eurolla, ja ohjaustankoa sekä takavaihtajan vipua lukuunottamatta taitaapi olla kaikki osat vaihdettu kyseiseen pyörään, takavanne neljästi..

Kannattaa miettiä siis sen sijoitukselleen odottaman vastineen määrää ja pohtia, josko se pikkuinen lisäsijoitus tulisi sittenkin halvemmaksi. Etenkin siis, jos meinaa lähteä myös niillä ns. oikoreiteille.

No, harrastus on väärin valittu jos rahaa jää jäljelle. Ja kun ei ole vaimoa, moottoripyörää, autoa tahi purjevenettä, niin hyvinhän sitä sijoittelee opintotukirahoista 3 kiloa polkupyöriin vuodessa :D
 
kuuskajaskari sanoi:
voitteko suositella merkkiä/mallia minulle. käytössä ei ole kuitenkaan kuin 900€.
eli 120kg:lle. mountainbikea.


Konan Hoss-mallia on yleisesti suositeltu isojen miesten käyttöön, omakohtaisia kokemuksia ei valitettavasti ole. Näyttäisi sopivan perusmalli sun budjettiinkin. Ja 2005-malli näyttäisi olevan Kauppaveljillä tarjouksessa. www.kauppaveljet.fi
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom