Fillareista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kvu sanoi:
Jou! Olen ostamassa maastofillaria, jolla tarkotus ajaa 30km/vrk tästä puoli vuotta eteenpäin. Millaiset kengät ja lukkopolkimet kannattaa hommata, kun vaatimuksena on pakkasen- ja veden pito sekä hengittävyys?
Harrastan itse maantiepyöräilyä ja omasta kokemuksesta voin sanoa että kesäkengät ovat saatanan kylmät jo noin +5 celsiuksessa. Itselläni ei ole talvipyöräilykenkiä, mutta Active-sports http://www.active-sports.net/?siteid=240 myy Lake- talvikenkää ainakin.

En tiedä kuinka kokenut kuski olet mutta liukkaat+lukkikset saattaa olla vaikeasti hallittava yhtälö.

Ja vielä tuosta keulasta, talvikäyttöön kannattaa hommata kunnollinen keula, tai siis ostaa heti kerralla kunnollisilla osilla oleva pyörä. Jäykkä keula on parempi kuin huono jousto.

Ehtymätön tietopankki pyöräilystä on fillari-lehden foorumi, http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/forumdisplay.php?f=55 En tiedä mainostussäännöistä, yritin lukea säännöt, sori jos on liikaa linkkejä!
 
Vielä pyörän koosta..
Jos ajaessa joutuu kurottamaan tai polkee polvet suussa, pyörä on väärän kokoinen. Satulaa pysyy säätämään vertikaalisessa suunnassa mutta pyörän pituutta on helvetisti vaikeampi säätää, eli ostakaa oikean kokoinen runko!
 
Jumalaut. Tänään piti luovuttaa tuo huuto.netissäkin ollut pyörä uudelle omistajalleen. Vaan mikä odottikaan pyörävarastossa? Tyhjä kohta. Varkaat kävivät sitten sopivasti viime yönä noutamassa pyörän.. on muutaman metrin mittainen tappi otsassa.

Lisäinfoa tapauksesta http://markus.juuti.net/kuwahara/
 
setae sanoi:
Jumalaut. Tänään piti luovuttaa tuo huuto.netissäkin ollut pyörä uudelle omistajalleen. Vaan mikä odottikaan pyörävarastossa? Tyhjä kohta. Varkaat kävivät sitten sopivasti viime yönä noutamassa pyörän.. on muutaman metrin mittainen tappi otsassa.

Lisäinfoa tapauksesta http://markus.juuti.net/kuwahara/

Voi jumalauta... Kiinassa vielä 50 vuotta sitten ammuttiin tollaset varkaat - samat lait tänne... niin saatanan vittumaista tommone :curs:
 
Tuskin sitä kiinni saadaan, jollei nyt koita myydä sitä väärässä paikassa. Muitakin pitkäkyntiset ovat kohdelleet kaltoin viimeaikoina, nimittäin kaveriltani varastettiin vähän aikaa sitten asunnosta sisältä (stereoiden ja kannettavan lisäksi) pyörä, jossa oli alle viikon vanha 3000 euron runko, eikä muutkaan osat sieltä halvimmasta päästä olleet. Jos joku kauppaa siis Trekin Top Fuel 98-täysjoustopyörää niin tännepäin saa vihjaista, toimitan infon eteenpäin.

No, onni onnettomuudessa; tuo oli Bastan kaarilukolla kiinni tuo pyörä. Vielä eilen täysjoustoni (arvoltaan vähintään 6x tuon pyörän) oli sillä lukolla kahlittu, kunnes eilen sitten kävin ostamassa järeimmän lukon mitä urheilukaupoilla oli tarjota. Täysjousto pysyi paikallaan :)
 
Luotto biltema pyöräni varastettiin, mutta hätä ei ollut tuon näköinen "sain" vakuutusyhtiöltä omavastuuta vastaan uuden pyörän.

http://www.patrol.fi/scott_polkupyorat.php?hid=817

Kävin vähän testaamassa tuota aikani kuluksi. Ihan eritavalla kyllä rullas kun biltema, mutta huomasin nojatessa stongaan niin kämmenien kohdalta kädet puutuivat aika nopeasti. Tuossa mitä äkäseen ehdin tutkia niin ei taida olla varsinaista stongan korotus mahdollisuutta(?) mutta sellasilla pienillä korokkeilla sitä voi ilmeisesti vähän säädellä..

Miten säädetään pyörä muuten oikea oppisesti. Kuinka korkealla satulan o hyvä olla jne.
 
Pakkasta kun rupee olemaan niin pitäisi vaihtaa vähän osia pyörään ja tehdä syyshuolto. Millaista öljyä on porukka käyttänyt talviölyjynä ketjuissa ja jousissa? Pyörä on yöt lämpimässä varastossa, joten ei koko aikaa ulkona seiso mutta huomas viime talvena että perusöljy jäykistyy nopeasti kovemmilla pakkasilla.
 
MJ45 sanoi:
Eilen kävin ostamassa Tunturi Aquran :)
On kyllä todella mukavan tuntuinen pyörä!!
Ihmetyttää muuten hieman että Tunturin sivuilla ei ole mitään mainintaa tosta mun maastopyörästä!!!
Ehkä ne ei sitten ole laittanu vielä uusia malleja sinne...:jahas:
 
Eli olis tuollainen pikku ongelma että ostin juuri maastopyörään digitaali mittarin(Sigma Sport - BC800).

Etuhaarukassa olevan jutun ja pinnoissa olevan jutun väliin saisi jäädä max. 5mm. ja mulla siinä jää väkisinkin 15-20mm.

Onkos mitään keinoa saada tuota rakoa pienemmäksi? Kun nyt se ei tietenkään toimi ollenkaan.... :(

Täällä kuitenkin on varmaan monella maastopyörässä mittari....
 
Itse käytin mm. nippusiteitä ja vaahtomuovia tuon välin pienentämiseen.

Tuli muuten vakuutusyhtiöltä viimein korvaus varastetusta pyörästäni.. nyt sitten saa käydä hakemassa maahantuojalta uuden kuwaharan omavastuuosuuksien hinnalla. Alkaa näitä pyöriä olemaan jo joka sormelle :D
 
Tälläinen kysymys vielä että mitenkän toi laite osaa muka mitata niin tarkasti esim. matkan?? Voihan renkaassa olla vaikka millaiset kuviot vaan... jossain vaikkapa korkeammat.
Entä mitäisikö sen magneetti jutun olla aivan pinnan yläosassa vai onko sillä mitään väliä?
Itse en saa sitä laitettua pinnan yläosaan koska vastakappaletta ei saa mitenkään niin ylös.
 
MJ45 sanoi:
Tälläinen kysymys vielä että mitenkän toi laite osaa muka mitata niin tarkasti esim. matkan?? Voihan renkaassa olla vaikka millaiset kuviot vaan... jossain vaikkapa korkeammat.
Entä mitäisikö sen magneetti jutun olla aivan pinnan yläosassa vai onko sillä mitään väliä?
Itse en saa sitä laitettua pinnan yläosaan koska vastakappaletta ei saa mitenkään niin ylös.
Tarkoitatko Sigma Sport BC800:aa? Laitteeseen syötetään renkaan koko. Yhdellä kierroksella rengas pyörii (loogisesti) aina samanpituisen matkan. Pyörän haarukkaan kiinnitettävä vekotin välittää signaalin aina, kun magneetti osuu vekottimen kohdalle ja välittää tämän tiedon itse pyörätietokoneelle. Pyörätietokone laskee jatkuvasti (esim. aina viimeisen 5 sekunnin aikana) tapahtuneiden "osumien" (=pyörän kierroksien) määrän, joista voidaan helposti laskea sitten pyörän kulkema matka.

Näinollen on mittauksen tarkkuuden kannalta on yhdentekevää, missä kohtaa magneetti on.
 
Jeps juuri tuota tarkoitin. Tuntu vaan vähän oudoilta lukemilta mitä laite antoi ensimmäisen testikerran jälkeen... matka jonka ajoin 2,16km ja aikaa tuohon meni 8min.36s. ja ajoin kuitenkin suuren osan matkasta aika vauhdilla.:joulu7:
 
kevät tulee...

Ja pyörä pitäs ostaa. Vanha Crescentin maastopyörä alkaa olla jo vähän turhan pieni. Sopiva hinta ois jossain 500e paikkeilla. Ihan yleisajoa ja kuntoilua olis tarkotus sillä ajella. Asfaltilla ja hiekkateillä, säällä kuin säällä. Tällä hetkellä oon vähän enemmän hybridin kannalla, mutta pitää joku päivä käydä kattelemassa ja koeajamassa.
 
Jos jollain on hyvä vinkki fillarista ympärivuotiseen työmatkakaahaukseen niin kiitollisna otan vastaan. Alkaa v-käyrä nousta omasta ruosteita taas rapsutellessa kun on suolavesilätäköistä paahtanut läpi kevään.

Vaatimuksia:
- mielellään joustokeula joka ei jäädy jumiin -20C (alkutalven jääkoppura hakkaa ikävästi ranteille)
- vaihteet jotka pelittää samassa lämpötilassa vaikka olisivat kastuneetkin (ei paikkaa pitää pyörää sisällä, pressu vain)
- jarrut jotka toimii talvikeleillä, loskassa jne. eli varmaan mekaaniset levyt ois parhaat?
- kesällä suht kivasti rullaava peli ja asfaltillakin kantatessa pitävät gummit
- reippaasti alle 15kg paino
- katu-uskottava ulkonäkö

Meinasin ostaa kesäksi fitness-pyörän ja ajaa nykyisellä ens talven mutta kyllä taitaa vaaka kallistua kokovuotisen vehkeen puolelle (eli varmaan maastofillari) sen sijaan että taas uhraisi iltoja halpis-Konan huolloille sormet kohmeessa. Pyörä on yöt ulkona pressun alla.
 
Dopey sanoi:
Vaatimuksia:
- mielellään joustokeula joka ei jäädy jumiin -20C (alkutalven jääkoppura hakkaa ikävästi ranteille)
- vaihteet jotka pelittää samassa lämpötilassa vaikka olisivat kastuneetkin (ei paikkaa pitää pyörää sisällä, pressu vain)
- jarrut jotka toimii talvikeleillä, loskassa jne. eli varmaan mekaaniset levyt ois parhaat?
- kesällä suht kivasti rullaava peli ja asfaltillakin kantatessa pitävät gummit
- reippaasti alle 15kg paino
- katu-uskottava ulkonäkö

Kovat on vaatimukset fillarille, varsinkin jos ei oo mahdollista pitää fillaria sisällä. Jos oikeasti aikoo koko talven pitää fillaria ulkona, niin pyrkisin minimoimaan liikkuvien osien määrän eli suomeksi ei jousitusta, ei vaihteita, jalkajarrut. Muutenkaan en näe jousitusta tarpeelliseksi siirtymisajoihin, ainoastaan yksi erittäin suuri huoltokohde. Ite hoidan päivittäiset siirtymiset katu-uskottavalla mummopyörällä ja sit harrasteajoon useamman k euron rassi (Balfa BB7). Joskus jos jaksais viritellä niin vois kaupunkiajoon rakentaa hieman paremmista palikoista jonkun cruiserin, tosin en tod laittais siihen jyystökeulaa, ehkä vaihteita. Periaatteessa hydrauliset levyt ois kova sana, kun ei tuota pysäytystehoa voi olla koskaan liikaa mummojen seassa kurvaillessa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom