modified sanoi:
En tajua miksi eniten halppispyöriä dissaavat henkilöt, ketkä eivät ikinä sellaista ole edes omistaneet?
Olen. Montana Quazar 500 viimeisenä, ja myös viimeisenä.
Keula pohjaa pienestä hassusta katukiven yli mentävästä pudotuksesta (painan 85kg), säätöjä ei tietenkään ole. Vanteet on luokkaa purukumia, ja vannejarrut kuluttavat niitä häkellyttävää tahtia. Takanapa muuten hajosi atomeiksi (katukiveltä pudotus, ikää reilu vuosi silloin), eikä yksikään kokeilluista pyöräkorjaamoista osannut irroittaa rataspakkaa siitä takanavasta. Jarrut nyt vaan on aivan paskat. Eivät pysy asennossaan millään, vaikka mitä ilvettä tekisi. Penkistä nyt tuskin tarvitsee mainita. Vaihdevivut (kiertokahvat) sen sijaan toimivat yllättävän hyvin, kuten myös stemmi ja tanko. Ohjainlaakeri kyllä alkoi klappaamaan pikkusen, mutta se ei juuri haitannut sillä muovinen keskiö alkoi murenemaan ja klappaamaan sitten siinä määrin että pakkohan se oli vaihtaa - tai ainakin yrittää, kun keskiö mureni osiksi ulos vedettäessä. Lopulta kikkailin rippeet ulos sieltä rautasahan terän, vasaran ja talttaruuvarin kanssa. Takavaihtajan rattaat olivat sitten jotain haurasta muovia. Ja lisäksi pyörä on ruma, mutta siitä nyt ei voi syyttää ketään kun itse moisen menin ostamaan.
Nyt pyörä kyllä toimii. Mitä nyt molemmat kiekot on vaihdettu napoineen pinnoineen (a 100e + rataspakka), keskiö (15e, käytetty), ketjut, penkki, etu- ja takavaihtajat ja -jarrut (shimano lx:ää, muista paljonko hupeni) ja niin edelleen. Halvaksi tuli, tm.
Ja siis tosiaan tuli ajettua työmatkaa viime kesä, 12 kilsaa suuntaansa, kovin maasto-osuus on vermon parkkipaikka, jossa on pientä töyssyä.
Biltemasta saa täysjoustopyörän levyjarruilla 165 euron hintaan. Ei tarvitse olla superlahjakas ymmärtääkseen, että ei se voi olla muuta kuin kasa roskaa. Vaikka jokainen osa maksaisi vain 10 euroa, ei se silti riitä, ei sitten millään. Tanko, stemmi, keula, navat, pinnat, vanteet, renkaat, runko, jarrukahvat, vaihdevivut, vaijerit, jarrut, jarrulevyt, vaihtajat, ketjut, eturattaat, rataspakka, kammet, polkimet, keskiö, satula, satulaputki... Mitähän vielä unohdin?