Fillareista

turilas sanoi:
ootteko käyttäneet pyörää ensihuollossa,onko se oikeesti niin tärkeä kuin ne myyjät antaa ymmärtää vai voiko sen tehdä itsekin?missä hinnoissa ne pyörii?

Jos osaat pinnat kiristää oikein niin osaat tehdä loppuhuollonkin itse (=kiristät löysät mutterit, säädät vaihteiston/jarrut kohdalleen ja lopuksi peität pyörän halpaan voiteluöljyyn, terkut vaan liikkeelle jossa itse käytin eka fillariani). Pinnat erikoisen tärkeät ihan sen takia että jos kiekkoon jää paikallisia jännityksiä niin pinnat saattaa lähteä napsumaan yks kerrallaan poikki.
 
Pyörätohtori velottaa joo 70+osat täyshuollosta. Ja asiakaspalvelu on erinomaista. Puitteet näyttävät karuilta ('autotallipaja'), mutta sitä tuskin on edulliselta mutta laadukkaalta huollolta hakemassakaan? ;)

Suosittelen kyllä omasta puolestani, jollei ole joku highend-pyörä (tuplakruunua, superkevyttä, hydrolevyjä), niitä osia sieltä ei välttämättä löydy.
 
Mistä saa mahdollisimman sliksejä gummeja dirttiinpyörään, ei noilla nappuloilla urbaanissa ympäristössä tee mitn. Semmosta 26"x2,3" bout.
 
Markettipyöriä tai Biltemavehkeitä ei kannata missään nimessä ostaa. Sellasia hempuloita ne on, eikä taho toimia välttämättä uutenakaan kunnolla. Entinen kämppis osti Biltemasta tollasen peruspyörän ja se tuntui alusta aika huteralta, vaihteet oli nihkeät ja varsinkin jarrut suorastaan onnettomat. Renkaat oli hieman soikeat ja pinnat löysällä.

Ite kävin paikallisesta Cittarista katsomassa sellasta halpis maastopyörää, mutta jätin kauppaan kun ei vaihteet pelannu edes siellä kaupassa. Marssin sitte paikalliseen erikoisliikkeeseen, mistä ostin muutaman vuoden vanhan Scottin pyörän, joka oli vielä aikoinaan ollut kallis mutta sain ihan hyvään hintaan sen sitten käytettynä. Lukko kaupanpäälle, ja vaihto vielä kokonaan uuden takakiekkopakan siihen. Enkä ole päivääkään katunu, takarenkaan ja jarrupalat uusin siihen, ja on pelannut. Vaihteet pelas läpi talven kaikilla keleillä, eikä tarvi jännittää että koska koko paska leviää alle.
 
Jos pyörä on hutera, niin olisiko vikaa kokoamisessa?

En tajua miksi eniten halppispyöriä dissaavat henkilöt, ketkä eivät ikinä sellaista ole edes omistaneet?

Mikä on todennäköisyys, että pyörä oikeasti hajoaa alle? Takuut pyörissä on kuitenkin aina.
 
modified sanoi:
Jos pyörä on hutera, niin olisiko vikaa kokoamisessa?

En tajua miksi eniten halppispyöriä dissaavat henkilöt, ketkä eivät ikinä sellaista ole edes omistaneet?

Mikä on todennäköisyys, että pyörä oikeasti hajoaa alle? Takuut pyörissä on kuitenkin aina.
No en ehkä tarkoittanut kirjaimellisesti alle hajoamista. Kokoamisen huonoudesta ei ole kyse, kiitos vain. Pyörä oli/on huteraa tekoa eikä työn jälki ollut laadukkaan ja kestävän näköistä. Mutta noi takuutkin on vähän niin ja näin, monesti on vain pelkkä runkotakuu, muu on sitten "kulutusosaa". Mulla on itellä ollu sellanen halpispyörä, enkä sellaista osta enää. Ne ei yksinkertaisesti kestä yhtä hyvin käyttöä eivätkä pelaa yhtä varmasti kuin kalliimmat ja laadukkaammat pyörät.
 
modified sanoi:
Jos pyörä on hutera, niin olisiko vikaa kokoamisessa?

En tajua miksi eniten halppispyöriä dissaavat henkilöt, ketkä eivät ikinä sellaista ole edes omistaneet?

Mikä on todennäköisyys, että pyörä oikeasti hajoaa alle? Takuut pyörissä on kuitenkin aina.

ei nyt varmaan atomeiksi hajoa, mutta hajoamiseksi voisi kutsua jo sitäkin, että vaihteet ei toimi tai pysy säädöissä.
tänään näin bilteman (?) Force10 täysjoustorungon, joka oli alua, mutta silti ihan ruosteessa. Maskussa kun olin töissä niin halpis maasturista ruostui alle kuukaudessa jarrulevyt. Samoin ohjaustanko, satulatolppa, kaikki pulttien päät jne.. Alu onkin jotain roskametallia ei alua.
Halvat keulat puskee öljyä ulos, jos niissä sitä on alunperinkään. Kiekot on tehty tinasta ainakin jos suorassa pysymisestä puhutaan. Keskiön narinasta tunnistaa useimmiten kulman takaa lähestyvän Sardan tai Inseran.
Entäs kun eturatas alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä? Vaihda kampineen päivineen koko paska kun rattaat on niitattu, ei pulteilla, kiinni.

Oma duuni/koulu/kauppa/maantie rassi on yli 20-vuotta teräsrunkoinen maantiepyörä. Maksoin siitä 300e muutama kesä sitten. Parempaa pyörää en ole vielä ajanut.. Näytäppä samanikäinen halpispyörä.

Jos ei ole halua pistää 700e pyörään niin sitten metsästämään käytettyä. 200-300e paikkeilla saa jo ihan toimivan ja luotettavan ratsun vuosiksi eteenpäin. Samaan hintaan ostettu uusi halpiskiituri on aivan varmasti verkonpainona kolmen vuoden kuluessa.
 
NATO sanoi:
ite löysin tällaset, http://www.et-sports.com/latest/tuotekuvat/maxxis_bmx_hookworm.jpg mut niissäki ehkä jopa liikaa kuvioo. Ihan semmosta sileetä haen, tosin noi hookwormit taitaa tarttua mukaan jos ei parempia löydy.


Mites ois Schwalben SuperMotot? On ainakin sileet ja ilmatilaakin löytyy, leveys muistaakseni 2,35". Kaverin urbaanisinkulaan laitettiin tommoset ja ihan tyytyväinen lienee ollu. Saanee paikalliselta pyöräkauppiaalta ainakin tilaamalla.
 
Toi nyt on totta, ettei 200€:n täysjoustopyörä voi olla hirveän hyvä. Toki sellaisella itse poljin muutaman vuoden kunnes lähti jonkun matkaan. Enkä edes huoltanut sitä.

Sitä en ymmärrä miksei muka jollain 300€:llä saisi tavallista 7-vaihteista pyörää, jossa on vielä jalkajarru. Tai ylipäänsä selittää, että on pyörä on paska jos se ei ole ostetty polkupyöräkaupasta. Ihan sama jos sanottaisiin, että kaikki muukin pitäisi ostaa erikoisliikkeestä eikä marketeista saa mitään käyttökelpoista.
 
modified sanoi:
En tajua miksi eniten halppispyöriä dissaavat henkilöt, ketkä eivät ikinä sellaista ole edes omistaneet?

Olen. Montana Quazar 500 viimeisenä, ja myös viimeisenä.

Keula pohjaa pienestä hassusta katukiven yli mentävästä pudotuksesta (painan 85kg), säätöjä ei tietenkään ole. Vanteet on luokkaa purukumia, ja vannejarrut kuluttavat niitä häkellyttävää tahtia. Takanapa muuten hajosi atomeiksi (katukiveltä pudotus, ikää reilu vuosi silloin), eikä yksikään kokeilluista pyöräkorjaamoista osannut irroittaa rataspakkaa siitä takanavasta. Jarrut nyt vaan on aivan paskat. Eivät pysy asennossaan millään, vaikka mitä ilvettä tekisi. Penkistä nyt tuskin tarvitsee mainita. Vaihdevivut (kiertokahvat) sen sijaan toimivat yllättävän hyvin, kuten myös stemmi ja tanko. Ohjainlaakeri kyllä alkoi klappaamaan pikkusen, mutta se ei juuri haitannut sillä muovinen keskiö alkoi murenemaan ja klappaamaan sitten siinä määrin että pakkohan se oli vaihtaa - tai ainakin yrittää, kun keskiö mureni osiksi ulos vedettäessä. Lopulta kikkailin rippeet ulos sieltä rautasahan terän, vasaran ja talttaruuvarin kanssa. Takavaihtajan rattaat olivat sitten jotain haurasta muovia. Ja lisäksi pyörä on ruma, mutta siitä nyt ei voi syyttää ketään kun itse moisen menin ostamaan.

Nyt pyörä kyllä toimii. Mitä nyt molemmat kiekot on vaihdettu napoineen pinnoineen (a 100e + rataspakka), keskiö (15e, käytetty), ketjut, penkki, etu- ja takavaihtajat ja -jarrut (shimano lx:ää, muista paljonko hupeni) ja niin edelleen. Halvaksi tuli, tm.
Ja siis tosiaan tuli ajettua työmatkaa viime kesä, 12 kilsaa suuntaansa, kovin maasto-osuus on vermon parkkipaikka, jossa on pientä töyssyä.

Biltemasta saa täysjoustopyörän levyjarruilla 165 euron hintaan. Ei tarvitse olla superlahjakas ymmärtääkseen, että ei se voi olla muuta kuin kasa roskaa. Vaikka jokainen osa maksaisi vain 10 euroa, ei se silti riitä, ei sitten millään. Tanko, stemmi, keula, navat, pinnat, vanteet, renkaat, runko, jarrukahvat, vaihdevivut, vaijerit, jarrut, jarrulevyt, vaihtajat, ketjut, eturattaat, rataspakka, kammet, polkimet, keskiö, satula, satulaputki... Mitähän vielä unohdin?
 
modified sanoi:
Toi nyt on totta, ettei 200€:n täysjoustopyörä voi olla hirveän hyvä. Toki sellaisella itse poljin muutaman vuoden kunnes lähti jonkun matkaan. Enkä edes huoltanut sitä.

Sitä en ymmärrä miksei muka jollain 300€:llä saisi tavallista 7-vaihteista pyörää, jossa on vielä jalkajarru. Tai ylipäänsä selittää, että on pyörä on paska jos se ei ole ostetty polkupyöräkaupasta. Ihan sama jos sanottaisiin, että kaikki muukin pitäisi ostaa erikoisliikkeestä eikä marketeista saa mitään käyttökelpoista.

tolla 300e saattaa perusfillarin saadakin, mutta kun nämä nettikeskustelut on aina luokkaa: "näin supersiistin maastopyörän meka-marketissa vain 199,-. Ostaisinko sen?"

pyöräkauppaan kannattaa mennä ihan samasta syystä kun huonekalut ostetaan huonekalukaupasta ja autot autokaupasta. asiantuntevat myyjät ei myy väärän kokoista pyörää, osaavat selittää asiakkaalle eron ketju- ja kappavaihteen välillä ja liike on panostanut valikoimaansa. marketissa olet sitten oman tietämyksesi varassa.

esim. biltema myy pyöriään tasan yhdessä koossa. aika hyvin jos se menee kaikille 160 ja 200cm välillä..
 
mä ostin tuolta joku aika sitten tuolta suomenpolkupyörätukusta insera reflex evo hybridin,maksoi joku 495.- mutta näyttää hinta vaihtuvan tarjousten mukaan.tähän asti se on pelittänyt ongelmitta,olen ajanut sillä about 300km,satulan pikalukitus oli ainoa jonka olen joutunut kiristämään uudestaan.

mun mielestä ton tasonen fillari palvelee aivan hyvin normaali viikonloppupyöräilijää joka ajelee lähinnä hyväkuntoisilla teillä,osien kestävyydestä ei pysty sanomaan mitään vielä noiden kilsojen perusteella mutta sen näkee vain ajan kanssa.toisaalta tossa on sama alevio vaihteisto kuin edellisessä nishikissäkin joka palveli luotettavasti 4vuotta.

toisena fillari vaihtoehtona mulla oli kona dew tai nishiki bigfoot mutta ostin tuon lähinnä kokeilumielessä kun kaikki parjaavat noita inseroita verrattuna noihin ns.merkki pyöriin,tähän asti ollut hintansa väärti.
 
Toki halppispyörissä vikaakin on:

Jostain syystä rattaista voi mennä hampaita poikki, johtuuko huolimattomasta vaihteiden käytöstä.

Vaihteiden säätö ei pysy kohillaan.

Loppuvaiheessa oli varmaan joku laakeri paskana, koska pienessä alamäessä vauhti hidastui vapaalla.
 
Tänään Eurosport Tour of Italy Stage 15.. klo 16 joka päivä. Jos joku haluaa oppia millaisella tekniikalla sitä fillarii viedään eteenpäin ja millä vehkellä!
 
Ei vittu meni hermot ku ostin jonkun suht arvokkaan retkipumpun pyörään. Pyörän venttiilistä tulee ilmaa sitä mukaa mitä ehtii pumpata ja jos nykäsee turhan pitkälle niin pumppu menee osiin ja taas fiksaamista. Mukava romu.

Onkohan noissa venttiileissä eroa? En ymmärrä paljonko sinne pitäisi saada painetta, ettei tuntuisi kokoajan siltä että melkein vanteella mennään. Vai eikö tuollaiset fitness renkaat ole suunniteltu 100kg ruholle?
 
modified sanoi:
Onkohan noissa venttiileissä eroa? En ymmärrä paljonko sinne pitäisi saada painetta, ettei tuntuisi kokoajan siltä että melkein vanteella mennään. Vai eikö tuollaiset fitness renkaat ole suunniteltu 100kg ruholle?
Katso renkaan kyljestä paljonko painetta saa laittaa, sen mukaan sitten. Omiini muistaakseni saa 5,5bar ja siinä vaiheessa ovat aikas kovat. Jos tuntuu vanne lyövän pohjaan niin taitaa olla paineet vielä melko matalat tai ilmatila vaan liian pieni sun käyttöön. Mitkä venttiilit niissä on? Malleja löytyy yleensä kolmea, se ikivanha mikä polkupyörissä on ollut niin kauan kuin muistan, auton venttiili ja presta. Prestassa on ruuvattava "kärki", auton venttiilit ja prestat toimivat ihan mukavasti.
 
Samanlaiset venttiilit ovat kuin autossa.

Tolla retkipumpulla pitäisi saada 70psi eli ~5baria, mutta ei varmasti saa edes 1,5. Täytyy vielä illalla kokeilla jospa sinne saisi enemmän. No 5:llä barilla renkaat olisivat varmaankin kivikovat.
 
Back
Ylös Bottom