Fillareista

Ainoa kerta kun maantiepyörää olen kokeillut, oli 40km lenkki joka meni noin kolmeen varttiin. Parhaillaan autojen kanssa lähes yhtämatkaa 80 alueella loivassa alamäessä. Kait tuossa oli joku myötänen myrskytuuli, tiedä häntä... ;)


Tourin avauksessa juuri Armstrong polki lyhyen aika-ajon 46 km/h keskinopeudella eli reippaasti olisi sulle hävinnyt.. :hyper:

Tietty olisit luultavasti voinu tasoittaa tilannetta ja ajaa sillä maastofillarilla niin olisi varmaan tiukempi kisa tullut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mites muuten jos hommaa sinkulaan pienempää takaratasta (vittu maaliskuussa vaihdettu ketjut+takaratas ja btw nyt jo rätisee eli tullu pari kilsaa polettua :D) niin kuinka iso merkitys on yhden piikin vähentämisellä takana?

yritän just pohtia kun isoimmatkin mäet kulkee 50-60rpm sotkemistahtia niin onko 2 piikkiä vähemmän totaalinen itsemurha? fillarina tunturi akseli, vakiorattaat tällä hetkellä edessä ja takana. sen verran hurahtanut touhuun että lisää haastetta ja vauhtia pitäisi saada.


Vaihdoin juuri keväällä yhden piikin isompaan eli 39-16 -> 39-17 (joo, tykkään kevyestä välityksestä :)). Kyllä ton huomasi juurikin ylämäissä, vaikka ero ei dramaattinen ollutkaan.

Tossa on näpsäkkä kalkulaattori, jolla voit yrittää arvella kuin iso muutos kaksi piikkiä olisi: http://software.bareknucklebrigade.com/rabbit.applet.html

Ps. Vaihda taakse White Industriesin Eno, niin loppuu ylimääräiset rätinät :)
 
Uuden fillarin osto olisi edessä ja jotain hybrid-mallia ajattelin. Vanhan pyörän vaihteista on todella huonoa kokemusta, joten jotain mahdollisimaan kestävää haluaisin. Vaihteita ei välttämättä monta tarvi olla, 7 ehkä riittää. Yleisesti tuntuu, että nuo jossa on rattaat sekä edessä että takana hajoaa helpommin, vai? Napavaihde ilmeisesti tuon vastakohta.

Mitä ylipäätänsä kannattaa tarkistaa pyörää ostaessa, ts. mikä tekee laadukkaan pyörän. Mikä esim. voi selittää, että pyörä maksaa yli 2k? Joka tapauksessa itse olisin valmis maksamaan pyörästä noin 1k.
 
Uuden fillarin osto olisi edessä ja jotain hybrid-mallia ajattelin. Vanhan pyörän vaihteista on todella huonoa kokemusta, joten jotain mahdollisimaan kestävää haluaisin.
Fillareissa hinta ja kestävyys korreloi, joten köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Vaihteita ei välttämättä monta tarvi olla, 7 ehkä riittää. Yleisesti tuntuu, että nuo jossa on rattaat sekä edessä että takana hajoaa helpommin, vai? Napavaihde ilmeisesti tuon vastakohta.
Kyllä nuo ratasvaihteistot kestävät vaikka mitä, mutta avoimena rakenteena vaativat puhdistusta aika ajoin. Näissäkin laatu maksaa. Rattaat ja ketjut ovat kuluvia osia kummassakin vaihteistotyypissä, joten niitä pitää aika-ajoin vaihtaa. Napavaihde hävittää polkutehoa enemmän, mistä syystä noita on lähinnä ns. kaupunkipyörissä - hybrideissä on suurimmassa osassa ratasvaihteet samoista komponenttisatseista, mitä maastopyörissäkin käytetään. Napavaihteetkin ovat halpoina markettiversioina suolesta, ja oikeasti hyvälaatuiset maksavat paljon rahaa.
Mitä ylipäätänsä kannattaa tarkistaa pyörää ostaessa, ts. mikä tekee laadukkaan pyörän.
Mikään tehdas ei varsinaisesti valmista fillareita, vaan kokoonpanee niitä valmiista komponenteista. Yleensä runko on merkin oma. Muut komponentit tulevat sitten muilta valmistajilta. Shimano esimerkiksi tekee vaihteistot melkein joka merkille. Noita komponentteja on sitten eri tasoisia ja hintaisia, mistä on tässäkin ketjussa ollut juttua jo aiemmin. Hinnan noustessa kestävyys ja suorituskyky paranee ja eron selkeästi myös tuntee.
Mikä esim. voi selittää, että pyörä maksaa yli 2k? Joka tapauksessa itse olisin valmis maksamaan pyörästä noin 1k.
Haettaessa komponenteilta parempaa suorituskykyä (lujuus vs. paino) materiaalien hinta nousee (teräkset => alumiiniseokset => hiilikuitu). Kalliimpia satseja tehdään tietysti pienemmillä volyymeilla, mikä sekin lisää hintaa. Fillarissa on melkoinen määrä komponentteja.
 
Napavaihde ilmeisesti tuon vastakohta...Joka tapauksessa itse olisin valmis maksamaan pyörästä noin 1k.
Ei pitäisi olla mitään estettä löytää laadukas hybridi tuohon hintaluokkaan.
Napavaihde on ehkä huoltovapaampi eikä tarvitse murehtia vaihtajan kolhiintumista jos pyörä kaatuu tai sitä kolhitaan telineissä. Mutta napavaihde on myös painavampi. Ketjujen voitelu säännöllisesti ja niiden vaihtaminen kun alkavat venyä, pidentää rattaiden ikää. Kannattaa myös miettiä haluaako levyjarrut vai perinteiset. Merkkejä on paljon, itse tsekkaisin ainakin Focuksen mallit, tosin en tiedä löytyykö heiltä napavaihdetta. Crescentillä taisi sellainen olla.
 
Mjoo eli ratasvaihteet ovat varmaan se parempi vaihtoehto, pitää vaan opetella huoltamaan niitä välillä.

Entä miten toimisi vaihtoehto, että ostaa maastopyörän ja vaihtaa vaan siihen kaupunkiin sopivammat renkaat? Miten tuo edes noin yleisesti enää eroaa hybridistä? Ilmeisesti (?) Bilteman pyöristä löytyy ihan laadukkaat rungot, tulisikohan halvemmaksi jos ostaisi sellaisen ja vaihtaisi muut vähän heikommat osat laadukkaimpiin?
 
Mjoo eli ratasvaihteet ovat varmaan se parempi vaihtoehto, pitää vaan opetella huoltamaan niitä välillä.

Entä miten toimisi vaihtoehto, että ostaa maastopyörän ja vaihtaa vaan siihen kaupunkiin sopivammat renkaat? Miten tuo edes noin yleisesti enää eroaa hybridistä? Ilmeisesti (?) Bilteman pyöristä löytyy ihan laadukkaat rungot, tulisikohan halvemmaksi jos ostaisi sellaisen ja vaihtaisi muut vähän heikommat osat laadukkaimpiin?


Jos sulla on tuhannen euron budjetti niin unohdetaan heti alkuun biltema. Katsele joku laadukas hybridi joltain suht tunnetulta merkiltä, tai sitten cyclocross pyörä jos käyrä tanko kiinnostaa. Kannattaa käydä koeajamassa useita eri vaihtoehtoja.
 
Mjoo eli ratasvaihteet ovat varmaan se parempi vaihtoehto, pitää vaan opetella huoltamaan niitä välillä.

Entä miten toimisi vaihtoehto, että ostaa maastopyörän ja vaihtaa vaan siihen kaupunkiin sopivammat renkaat? Miten tuo edes noin yleisesti enää eroaa hybridistä? Ilmeisesti (?) Bilteman pyöristä löytyy ihan laadukkaat rungot, tulisikohan halvemmaksi jos ostaisi sellaisen ja vaihtaisi muut vähän heikommat osat laadukkaimpiin?
Laadukkaammat osat tulevat ehdottomasti halvemmaksi ostaa paremman ja kalliimman pyörän mukana. Osilla on ihan eri hinnat pyörätehtaille ja kuluttajille.
 
Harrastusvuosia pyöräilyssä on sen 7 melko aktiivista. eli eikös se tee jotain 02 aloitusvuodeksi.
Miten on mahdollista, että 7 vuoden harrastamisen jälkeen et tiedä edes suurin piirtein, kuinka lujaa pyörillä on mahdollista polkea? Ihan sama kun joku 7 vuotta punttia vääntänyt kehuskelisi nostavan 600 kiloa maasta ja penkkaavansa 500 kiloa RAWina tietty.
 
Entä miten toimisi vaihtoehto, että ostaa maastopyörän ja vaihtaa vaan siihen kaupunkiin sopivammat renkaat? Miten tuo edes noin yleisesti enää eroaa hybridistä?
Yhdyn edellisiin siinä että saat varmasti kokonaisen pyörän ostamalla laadukkaamman paketin kuin kasaamalla itse.
Maastopyörän mukana yleensä tulee se joustohaarukka eteen ja se on kaupunkiajossa aivan turha. Suurimpaan osaan hybridejäkin niitä kaupataan, mutta niissäkin se on turha ja lisää vain painoa. Jos jostain syystä päädyt joustohaarukkaan, niin varmista että sen pystyy myös lukitsemaan pois käytöstä.
Maastopyörissä on erilainen rungon geometria ja vannekootkin poikkeaa hybridistä. Todennäköisesti et saa maastopyörän vanteelle niin kapeaa rengasta kuin hybridiin. Käy ihmeessä hyvässä pyöräkaupassa ihmettelemässä eri malleja.
 
Kyllähän maastopyöräänkin kapeat renkaat saa, jos normaali ensiasennus rengas on maastopyörässä 26x2.3, niin ainakin 26x1.5 saa menemään, jossain olen nähnyt 26x1.3 kumitkin maastopyörässä. Sitä en tiedä kuinka järkevä/mukava noin kapee rengas on kaupunkiajossa. Omaan laitoin kesäksi 26x1.9 sileämmän renkaan ja kyllähän se ihan eri tavalla rullaa kun leveämpi nappularengas. Tolla pystyy viel ajamaan hyvin hiekkatiet ja vähä hyväkuntoisia polkujakin, kunhan on kuiva keli :)
 
Osaako kukaan arvioida millaista hintaa viitsisi pyytää vuoden -97 Kuwahara Extreme Team maastopyörästä? Aikoinaan hankin tuollaisen kun oli tarkoitus alkaa DH:ta harrastaa mutta harrastus sit jäi. Hintaa pyörällä oli tuolloin 15 000 mk. Viime kesänä purin pyörän atomeiksi ja maalasin rungon. Eli käytännössä tuo on todella hyvä kuntoinen. Osina ovat, ainakin tuolloin -90 luvun lopulla hyvät, shimanon XT palikat ja etuhaarukkana marzocchi z1 ja takaiskarina foxin (alps 5 r) ilman/öljy. Eihän tämä enää nykypyörien rinnalla ole oikein mitään mutta kyllä tuo bilteman/markettien täysjoustot hakkaa 6-0. Tilalle haluaisin jonkun mukavan peruspyörän. Tuossa on nykyisessä on tuo ajoasento on turhan urheilullinen joten pyöräilyt ovat jääneet ~5 km/v.
 
Kyllähän maastopyöräänkin kapeat renkaat saa, jos normaali ensiasennus rengas on maastopyörässä 26x2.3, niin ainakin 26x1.5 saa menemään, jossain olen nähnyt 26x1.3 kumitkin maastopyörässä. Sitä en tiedä kuinka järkevä/mukava noin kapee rengas on kaupunkiajossa.
Mä ajan kesät tuollaisilla. Hyvin noilla voi ajaa niin hiekkatiellä kuin katukivienkin yli.
 
Tarvis jotku perstopatut ajoshortsit mitkä vois laittaa sit piiloon oikeiden housujen alle.
Onko kellään kokemuksia?

Lyhyet henkselittömän ajohousut toimii yleensä paremmin kuin bokserimalliset. Laatuun kannattaa satsata, jos meinaa käyttää useammin kuin kerran kuukaudessa.
 
Eipä tullut vielä ostettuu uutta fillaria:D

kumpis näistä olisi kannattavampi ostos?
merida vai felt

Se kumpi tuntuu itelle sopivammalta :D Meridassa Suntourin keula 80mm joustolla ja SR:t ei hirveen hyvää palautetta yleensä oo saannu, johtuu varmaan siitä, että valmistaa myös 20 euron keuloja markettipyöriin. Toi Feltin RS Dart2 on hiukan paremman olone, kun Meridan Suntour.. Meridassa Shimano M485 levarit, missä on ainakin hiukan ollu valmistusvikoja, Feltissä M486, ehkä, jos on.. Feltti ainakin itselle hiukan "arvostetumpi" merkki kuin Merida.
 
Ajattelin jos ostais tohon Trekin hybridiin uudet vanteet ja niihin maastorenkaat niin ei tarvis renkaita vaihella vaan olis omat vanteet noille. Tuleeko vanteissa mukana jarrulevyt ja vaihdepakka vai pitääkö ne ottaa noista alkuperäisistä vanteista?? Ainakaan kauppaveljien sivuilla olevissa kiekkoseteissä ei missään ollut noita kiinni.
 
Ei ole pakkaa tai levyä yleensä vanteissa mukana. Kannattaisiko harkita ostaa toiseen takavanteeseen omat osat, niin ei tarvitse vaihdella joka välissä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom