Fillareista

Mitä muuta tolle voi tehdä keventääkseen ajamista? Vai onko ratkaisu sliksien renkaiden jälkeen mallia "Kaikki uusiksi"? Ja millanen fillari tollaseen työmatka/maantieajo/kaupunkiajo -käyttöön? Ihan kaupunkipyörä, maantie/cyclocross vai hybridi?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä muuta tolle voi tehdä keventääkseen ajamista? Vai onko ratkaisu sliksien renkaiden jälkeen mallia "Kaikki uusiksi"? Ja millanen fillari tollaseen työmatka/maantieajo/kaupunkiajo -käyttöön? Ihan kaupunkipyörä, maantie/cyclocross vai hybridi?

Kyllä se seuraava vaihe taitaa olla kokonaan uusi, erityylinen fillari. Muuttuu ajaminenkin sitten taas ihan erilaiseksi. Suosittelisin jotain laadukasta hybridiä, myöskään cyclocrossari ei varmaan huono olisi. han maantiekilpuria en lähtisi ostamaan tuohon käyttöön kuitenkaan. Sitten vaan hyvät polkimet ja ajokengät, hyvät pöksyt ja muut varusteet kuntoon niin ajaminen on oikeen mukavaa kevätauringossa. :)
 
Aamulla kelailin että kuinka moni kaivaa pyörän kellarista kun ulkona alkaa paistamaan aurinko. Voin suositella pitämään pyörät kellarissa siihen asti kunnes toi jääkerros on poistunut pyöräteiltä. Aika v-mäinen ajaa :D
 
Hohhoijaa. Pitäisi pyörän takakumi paikata, mutta ei saa takarenkaan kuusikulmaista pulttia auki millään. 2 jakoavainta jo katkennut vääntäessä. Ihan tavallisesti vastapäivään koitan vääntää. Pitääköhän viedä paska takaisin liikkeeseen, ei ole kuin viikon vanha pyörä .
 
Hohhoijaa. Pitäisi pyörän takakumi paikata, mutta ei saa takarenkaan kuusikulmaista pulttia auki millään. 2 jakoavainta jo katkennut vääntäessä. Ihan tavallisesti vastapäivään koitan vääntää. Pitääköhän viedä paska takaisin liikkeeseen, ei ole kuin viikon vanha pyörä .

Onhan siinä takuu, liikkeeseen vaan.
 
Uus lelu :haart: wanhan (ks. http://www.pakkotoisto.com/showthre...in-ankarasti&p=2831918&viewfull=1#post2831918 ) tilalle.

gt_force_2_10.JPG


Ja vauhtia siihen lumen sulamiseen :D

E: 3:lla lukolla aattelin iskeä paikasta riippumatta kiinni, saas nähä kauan tämä yksilö säilyy. Onneks koulu loppu tuolla Vantaan Myyrmäessä niin ei sinne oo enää asiaa. 1½v sitten samasta paikasta pöllittiin kahella paksulla vaijerilukolla (joo tiedän, U-lukko uupui) ollut täysjousto keskellä kirkasta päivää. Ja tosiaan tossa jokunen viikko sitten renkaat ja jarrut edeltäjästä. Että vinkkinä polkupyöräilijöille: välttäkää Myyrmäkeä.
 
Pitkään selasin kaikenmaailman foorumeja ja kuuntelin toinen toistaan viisaampien miesten vinkkejä pyörän hankinnasta. Loppujen lopuksi ostaa täräytin nahkahousujen maasta tällaisen keksinnön : Klik On ainakin speksien mukaan ihan laatukilkettä kiinni, enkä ainakaan minä löytänyt tuohon hintaan vastaavalla tekniikalla olevaa uutta mistään muualta. Rungot tulevat kaiketi samalta hihnalta kuin Cuben rungot.
Nyt sitten vaan odotellaan Itellamiestä kiihkeästi.

Päivitystä pyöräilyhistoriaani:

Tuo Radon oli kiinni kahdella vaijerilla ja kahdella u-lukolla taloyhtiön pyöräkellarissa kahden lukitun oven takana.
Pöllittiin.
Edellisen maasturin tilalle ostamastani fitness-Crescentistä pöllittiin hydrauliset levyjarrut tuolta samasta kirotusta pyöräkellarista.
Ruhtinaallisilla vakuutuskorvauksilla hankin tälläisen: Klik klik
Sillä eka lenkki kesti 53 min ja päättyi takarenkaan puhkeamiseen 110-tien läheisyydessä Kaarinan takamailla.
Pyörä oli hyvän tuntuinen, siis renkaan puhkeamiseen asti.
Ja noin kevyttä pyörää on mukava taluttaa.

Uskon silti, että hyville tapahtuu kuitenkin loppujen lopuksi hyviä asioita.
Ja minä olen hyvien puolella.
 
Miten usein pinnat kannattaa käydä kiristelemässä ammattimiehellä?
Vähän myöhäinen vastaus, mutta sen pinnojen löystymisen kyllä huomaa kun kokeilee niiden jäykkyyttä siten että puristaa kahta pinnaa peukalo-etusormiotteella (ikäänkuin painaa toisiaan kohden). Kun käy niitä pareittain läpi, niin huomaa onko eroja. Toinen tapa on pyörittää vannetta ja katsoa onko heittoa.
Jos löytyy heittoja jäykkyydessä tai vanteen muodossa, niin huoltoon.
Erityisesti uusia vanteita kannattaa seurata, ja ohje taitaa olla käyttää ne rihtauksessa 500 kilometrin jälkeen.
 
Kevätauringon houkuttelemana vois herätellä tätä threadia eloon! Tarttis fillarin, jolla on suht kevyttä polkea, jotta vois kiskoa pidempiäkin matkoja. Suunnitelmissa ainakin Tour de Helsinki, eli 140km reissu kesällä kaupunki- ja maantieajoa. Muutenkin käyttö ois lähinnä samaa, tosin työ- ja koulumatkojen ym. arkiliikunnan parissa.

Pituutta mulla on 188cm ja painoa 115kg, tosin se tulee putoamaan n. 90 paikkeille. Löytyy tallista Kona Hoss Deluxe ja mietin, että pitäskö sillä kuitenkin ajella kunnes saa painoa ton 25kg alaspäin? Siinäkin meni originaalivanteet hetkessä solmuun, vaikka piti olla isolle ukolle tarkoitettu. Nyt on DH-kiekot alla. Oliskohan paljonkin apua, jos vaihtais noi kohokuvioidut suht leveet maastonakit johonkin kapeampiin hyvin rullaaviin sliksirenkaisiin? Ideoita?

Ostaisin maantiefillarin kunnon vanteilla. Halpisvanteista ainakin Mavicin Acksiumeja on kehuttu kestäviksi. Toinen vaihtoehto on teetättää vanteet kestävällä kehällä ja laittaa reilusti pinnoja. Halvan maantiepyörän jos ostaa niin vanteet on takuulla solmussa ekan kuopan jälkeen. Tolla painolla kannattaa varmaan tähdätä alumiinirunkoon. Halvemmat hiilikuiturungot ei ehkä tykkää noin suuresta painosta. Joku ehdotti tuolla laadukasta hybridiä, mutta mielestäni sellaisia ei ole olemassa. Hybridien ajoasento on epämukava pitkällä matkalla ja hyppykepillä ei tee mitään. Fitnesspyörän ehkä vielä hyväksyisin. Cyclocrossarin ostaisin jos tulee ajeltua myös syksyllä, alkutalvella ja loppukeväällä. Etuna tietysti se että saa vähän leveämmän renkaan, sekä lokasuojat. Kesäajossa maantiepyörä on huomattavasti fiksumpi.

Vaihda ihmeessä paremmat renkaat maastofillariin, jos ajelet sillä pääasiassa asfaltilla. 26" rengaskoko kyllä rajoittaa itsessään jo nopeutta jonkin verran.
 
Uus lelu :haart: wanhan (ks. http://www.pakkotoisto.com/showthre...in-ankarasti&p=2831918&viewfull=1#post2831918 ) tilalle.

Ja vauhtia siihen lumen sulamiseen :D

E: 3:lla lukolla aattelin iskeä paikasta riippumatta kiinni, saas nähä kauan tämä yksilö säilyy. Onneks koulu loppu tuolla Vantaan Myyrmäessä niin ei sinne oo enää asiaa. 1½v sitten samasta paikasta pöllittiin kahella paksulla vaijerilukolla (joo tiedän, U-lukko uupui) ollut täysjousto keskellä kirkasta päivää. Ja tosiaan tossa jokunen viikko sitten renkaat ja jarrut edeltäjästä. Että vinkkinä polkupyöräilijöille: välttäkää Myyrmäkeä.

Tuossa on jo sen tasoista palikkaa kiinni, etten säilyttelisi kyllä filoa yhtään missään julkisessa paikassa, vaikka olisi kolmekin lukkoa kiinni pitämässä.
 
Tuossa on jo sen tasoista palikkaa kiinni, etten säilyttelisi kyllä filoa yhtään missään julkisessa paikassa, vaikka olisi kolmekin lukkoa kiinni pitämässä.

Oon tätäkin kyllä miettiny. Ainakin pyrin mahdollisimman vähän jättämään tota yhtään mihinkään, varsinkaan muutamaa varttia pidemmäksi ajaksi. Sen verran kummittelee kyllä nää kaks edellistä tapausta. Duuniin luulen tuolla kyllä meneväni, sillä siinä on vartijat päivystämässä 24/7 oven vieressä. Tai sitten pelaan vielä varmemman päälle ja pyydän saada viedä sisätiloihin jemmaan.

Kuinkahan helposti tollasen U-lukon sitte saa paskaks tai tiirikoitua? Luulis nyt ainaki että 2-3 U-lukkoa ja vaikka vaijeri päälle pitäis, ellei nyt sitten Venäjän mafia ole kyseessä.
 
Oon tätäkin kyllä miettiny. Ainakin pyrin mahdollisimman vähän jättämään tota yhtään mihinkään, varsinkaan muutamaa varttia pidemmäksi ajaksi. Sen verran kummittelee kyllä nää kaks edellistä tapausta. Duuniin luulen tuolla kyllä meneväni, sillä siinä on vartijat päivystämässä 24/7 oven vieressä. Tai sitten pelaan vielä varmemman päälle ja pyydän saada viedä sisätiloihin jemmaan.

Kuinkahan helposti tollasen U-lukon sitte saa paskaks tai tiirikoitua? Luulis nyt ainaki että 2-3 U-lukkoa ja vaikka vaijeri päälle pitäis, ellei nyt sitten Venäjän mafia ole kyseessä.

Ja mitähän mahtaa 3 U-lukkoa painaa? Ei niitä ainakaan mukana viitti kantaa.
 
Vähän myöhäinen vastaus, mutta sen pinnojen löystymisen kyllä huomaa kun kokeilee niiden jäykkyyttä siten että puristaa kahta pinnaa peukalo-etusormiotteella (ikäänkuin painaa toisiaan kohden). Kun käy niitä pareittain läpi, niin huomaa onko eroja. Toinen tapa on pyörittää vannetta ja katsoa onko heittoa.
Jos löytyy heittoja jäykkyydessä tai vanteen muodossa, niin huoltoon.
Erityisesti uusia vanteita kannattaa seurata, ja ohje taitaa olla käyttää ne rihtauksessa 500 kilometrin jälkeen.

Ylivoimaisesti paras on kuitenkin kuunnella pinnasta lähtevää äänen taajuutta, kun sitä (pinnaa) napauttaa. Jos rihtauskokemusta ei ole, niin kannattaa jättää itse tekemättä suuremmat säädöt.
 
Ja mitähän mahtaa 3 U-lukkoa painaa? Ei niitä ainakaan mukana viitti kantaa.

Light weight baby, eli reppuun vaan ja menoks!
 
Joo, tuon tason pyörä kannattaa kyllä jättää viemättä ihan sinne pyörävarastoonkin. Kämppään vaan. Itsellä ainakaan vakuutus ei korvaa kumpaakaan pyörää jos pyörävarastosta pöllitään, joten säilytän niitä tuosssa sängyn vieressä. :)
Kohta olisi tilaukseen lähdössä kolmas pyörä tuohon huoneen nurkkaan. Pitäisi fixi tilata saksasta, luultavasti Subrosa Malum Fixed.

Ja rihtauksesta: gaf on ihan oikeessa, tosin vain paremmissa kiekoissa ja paremmilla pinnoilla. Tosi vanhasta peltivanteella olevasta kiekosta jos erehtyy liikaa kiristelemään pinnoja niin saattaapi paukahtaa vanteesta läpi. Ja kerran on meinannut lentää pinna silmään kun yksi vanha ja hapettunut otti ja katkesi laipan juuresta. Muutamat ääripäät asiakkaiden omista sävellyksistä on nippeli vanteesta läpi tai muutamat pinnat helvetin kireät ja loput löysällä, ja siten ihmetellään kun ei oo hyvä. Jos on oikeesti aikaa ja halua opetella ni siitä vaan varaa kunnolla aikaa ja löysää melko suorasta kiekosta kaikki pinnat ihan löysiksi asti ja kiristää tasaisesti tarpeeksi, jonka jälkeen säätää kireyksiä heittojen mukaan. Kyllä siinä alkaa pikkuhiljaa oppia kun hakkaa päätä seinään monta tuntia. :D
 
Mihin mä Ultegran osia tarviin? Se on käyttöpyörä ja mulla ainakin kelpaa ihan 105:n osat työmatkapyöräilyyn. Yritän päästä mahdollisimman halvalla, niin sen voi huoletta jättää joka paikkaan eikä vituta niin paljoa vaikka pöllittäisiin lukittuna.
 
Mä arvaan, et toi Elaston konkeli painaa noin 8,6Kg ;)

Ajaksää Elasto ihan kilpaa? Ollaankohan oltu joskus samalla viivalla jossain?
 
Valaiskaahan vähän hölmöä, mutta mikä ihme tekee fixeistä homojen pyöriä? En voi ymmärtää...

PS. Ei siis liity mitenkään tämän palstan kirjoituksiin, vaan tuli vaan mieleen nettiä selatessa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom