Fillareista

Hybridissäkin, kuten muissakin pyörissä, on hyödyllistä käyttää eri renkaita kesällä ja talvella. Ajelee kesällä kapeammilla ja keveästi rullaavilla slickseillä ja talveksi asentaa leveämmät nastarenkaat alle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieman kanssa lisäkommenttia kaipaisin tohon acera hommaan, itellä kanssa aceran takavaihtaja ja ei oo mitään ongelmaa ollu vaikka pyörällä on ajettu maastolenkkiä ja maantielenkkiä. Jos vaan muistaa säätöjä välillä tarkistaa, niin en tiiä miks acera olis niin huono, toki jos budjetti riittää niin kai xtr olis sit paras, mutta saako niistä tavallinen fillaristi mitään iloa... noi vaihtajat muutenkin on vaan muutaman kympin osia eli enemmän keskittyisin rungon laatuun (eli lähinnä painoon varauksella) ja vanteiden laatuun...

No hyvä, että on toiminut. Omat kokemukset ei yhtä positiivisia.

Keskeisimpänä pointtina kuitenkin, että jos on sijoittamassa 400e pyörään niin kaupasta sillä saa paskaa. Pari sataa lisää niin alkaa nettikaupoista jo löytymään edellisvuosien ihan kohtuullista tasoa olevia pyöriä. Miksei siis sijoita rahaa siten, että pyörä alla ei ole paskaa? Tiukasti mainitussa budjetissa pysyen ainoa ratkaisu, IMO, on käytetyn ostaminen. Tällöin alle saa uutena mahdollisesti yli tonnin kustantaneen vehkeen.

Kuluvia osia pyörissä on kuitenkin aika rajallisesti (toki kaikki osat kuluvat enemmän tai vähemmän) ja kaikki vaihdettavissa. Jos ostat käytetyn pyörän joka oli laatukamaa 2-4 vuotta sitten, on se sitä edelleen. Jos ostat samalla rahalla paskaa uutena, on se paskaa myös myöhemmin, eikä osien vaihtaminen tällaiseen ole kovin järkevää koska se runko todennäköisesti on myös sontaa.
 
Pitäs varastetun trekin tilalle hommata uus fillari, kattellu Cuben paria mallia: Analog Disc tai Attention. Kenelläkään kokemuksia noista?
 
Kaks pyöräehdotelmaa jo tyrmätty. Kysytääs sit näin päin: mikä fillari kannattaa ostaa? Hybridiä etsin hintaluokasta alle 500e.
 
Mites sit tää
http://www.duosport.fi/epages/duosp...ps/duosport/Products/331/SubProducts/331-0001

Toi olis paikallisessa kaupassa tarjouksessa 399e.
Minä ainakin ostaisin tuon Crescentin ehdottomasti. Toi on hyvä peruspyörä ja kaiken lisäks siihen tulee lokaritkin niin uskaltaa vähän kovempaa ajaa sateella, vaikkei noin lyhyet kuraa hirveästi pitelekään. Ei tuossa mun silmiin mitään vikaa ole ainakaan. Arvon raadin mielestä käytetty on ainoa oikea vaihtoehto ja siinä se varmasti on oikeassa, mutta itse en näkisi tuossa fillarissa mitään estettä. Kunhan pysyy noin halvoissa pyörissä joustohaarukoista erossa niin säästää paljon painoa ja hermoja.
 
Oon innostunu taas pyöräilemään, kun aerobista piti lisätä.
Veloiks saatu huono jarrunen, yks vaihteinen mummokela, leveillä nastarenkailla :haart:
 
Hieman kanssa lisäkommenttia kaipaisin tohon acera hommaan, itellä kanssa aceran takavaihtaja ja ei oo mitään ongelmaa ollu vaikka pyörällä on ajettu maastolenkkiä ja maantielenkkiä. Jos vaan muistaa säätöjä välillä tarkistaa, niin en tiiä miks acera olis niin huono,
Itsellä ollut yksi pyörä vähän paremmalla Alivio takavaihtajalla (edessä oli Acera). Jos ajaa huonolla kelillä niin niitä säätöjä tosiaan saa tarkastaa - vähän väliä. Muutaman vuoden päästä ei enää tarkastukset riitä, sillä ei vaan yksinkertaisesti löydy säätöjä, jolla kaikki rattaat löytyisi pidemmän aikaa kuin muutaman päivän täydellisestä puhdistuksesta huolimatta. Enkä edes aja maastossa vaan pahimmillaan hiekkatietä. Kun pyörässä on Aceran vaihteet, siinä todennäköisesti on myös Aceran takarattaat. Näidenkin kanssa jos erehtyy märälle hiekkatielle, niin pakan ja ketjujen vaihtoon voi varautua useamman kerran vuodessa, mikä fillariliikkeessä teetettynä maksaa helposti yhdessä vuodessa saman, minkä tuo pyöränpaska kustansi uutena. Itse tekemällä pääsee halvemmalla, mutta tuskin tulee laitettua sitten samoja paloja takaisin.

Nykyisen fillarini ostin käytettynä 400e hintaan ja se tuli Deore komponenteilla (Shimanon maastopyöräpalikat menevät laatujärjestyksessä Acera -> Alivio -> Deore -> XT -> XTR). Elämänlaatu parani huomattavasti, kun vaihdoin takarattaat ja -vaihtajan Deoresta XT komponenteiksi - säädöt löytyvät helposti ja pysyvät pitkääääään.

Täältäkin ääni tuolle Kona Dew plussalle. Edelleenkin siis neuvot perustuvat tilanteeseen, jossa sitä ostettua fillaria oikeasti ajetaan vaikka vähän sataisikin. Itse olen ajanut duunimatkaa fillarilla muutaman vuoden kesät talvet, joten hieman kokemustaustaa on takana. Vähän rupuisemmilla palikoilla homma on jatkuvaa remonttia.
 
Nyt on pakko hieman sohaista kepillä muurahaispesää ja ihmetellä, mikä helvetti tässä maastopyöräinnostuksessa on oikein takana.
Uskallan väittää, että suuri osa tämänkin ketjun kirjoittajista ajelee maastossa juuri sen verran kuin bissenhakureissulla joutuu lähiskutsin läpi oikaisemaan, ja matkakilometrejä tulee sen verran, että mukavalla yksivaihteisella hybridillä tai ihan rehellisellä ja mukavalla mummomallilla pärjäisi oikein hyvin. En halua kyseenalaistaa kenekään valintoja, mutta onko se etuhaarukan jousitus niin pirun tärkeää kun ajellaan ihan vaan kaupunkiolosuhteissa?
Jos pyöräily on kuntoilua eikä pelkkää leppoisaa siirtymistä paikasta toiseen, niin kaupungissa tulee ympäri vuoden aika kovaa hittiä kun pompitaan reunakiveyksille ja niiltä alas. Itsellä on esim. ollut kolme U-lukkoa joista on runkokiinnikkeet katkenneet normaalissa kaupunkiajossa. Lisäksi jos ajaa talvella, niin ranteet tulee ilman jousitusta oikeasti kipeiksi jos vauhdilla päästää menemään koppuraisiksi jäätyneillä pyöräteillä (jäätyneitä jalanjälkiä, traktorinuria, tms.).

Pelkkään kaupungin keskustassa ajamiseen suosittelisin minäkin yksivaihteista menopeliä.
 
Itsellä ollut yksi pyörä vähän paremmalla Alivio takavaihtajalla (edessä oli Acera). Jos ajaa huonolla kelillä niin niitä säätöjä tosiaan saa tarkastaa - vähän väliä. Muutaman vuoden päästä ei enää tarkastukset riitä, sillä ei vaan yksinkertaisesti löydy säätöjä, jolla kaikki rattaat löytyisi pidemmän aikaa kuin muutaman päivän täydellisestä puhdistuksesta huolimatta. Enkä edes aja maastossa vaan pahimmillaan hiekkatietä. Kun pyörässä on Aceran vaihteet, siinä todennäköisesti on myös Aceran takarattaat. Näidenkin kanssa jos erehtyy märälle hiekkatielle, niin pakan ja ketjujen vaihtoon voi varautua useamman kerran vuodessa, mikä fillariliikkeessä teetettynä maksaa helposti yhdessä vuodessa saman, minkä tuo pyöränpaska kustansi uutena. Itse tekemällä pääsee halvemmalla, mutta tuskin tulee laitettua sitten samoja paloja takaisin.

Nykyisen fillarini ostin käytettynä 400e hintaan ja se tuli Deore komponenteilla (Shimanon maastopyöräpalikat menevät laatujärjestyksessä Acera -> Alivio -> Deore -> LX -> XT -> XTR). Elämänlaatu parani huomattavasti, kun vaihdoin takarattaat ja -vaihtajan Deoresta XT komponenteiksi - säädöt löytyvät helposti ja pysyvät pitkääääään.

Unohdit tuosta LX:n välistä. Itse vielä ajelen juuri LX:n takavaihtajalla, joka on ihan kivasti toiminut, ja onkin kokemukseni perusteella halvin mitä suosittelisin. Kerran tai kaksi kesässä joutuu hieman viilaamaan säätöjä, mutta kovempi käyttö ei aiheuta ongelmia. Vaihtotarkkuus ei ihan XT:n tasoa liene, mutta muuten ei taida ratkaisevia eroja olla. Seuraavaksi tosin valitsen XT:n tai vaihdan SRAMin leiriin.

Tuli äsken lenkillä käydessä kyllä niin mieleen tämä threadi ja viimeiset postaukset, kun jossain ylämäessä ohitin kaverin joka puski menemään perus markettipyörällä. Se ritinä ja ratina mitä perseellään olevat säädöt takavaihtajassa saavat pahimmillaan aikaan on vain jotain aivan järkkyä. Moni vain noilla halpiskomponenteilla polkenut ei varmaan edes ymmärrä kuinka kriittistä pyöräilykokemuksen nautinnollisuuden suhteen on mm. vaihteiden jämpti toimivuus. Kävi kyllä miestä sääliksi.
 
Unohdit tuosta LX:n välistä. Itse vielä ajelen juuri LX:n takavaihtajalla, joka on ihan kivasti toiminut, ja onkin kokemukseni perusteella halvin mitä suosittelisin.

Nykyään Shimanon maasto-osissa SLX-sarja on korvannut LX:n, ja LX on profiloitu retkipyöriin.
 
Saan tällä viikolla itselleni uuden fillarin, tosin hieman käytettynä. Runko vanha, muut osat kilometrin verran käytetty. Takuuta osilla jäljellä hyvin 3-6kk.

-Schwinn Homegrown Pro-runko (-00, hienossa kunnossa)
-Manitou-etuiskari
-Mavicin kiekot
-Schwalben kumit
-Shimano XTR-takavaihtaja
-Shimano XT-etuvaihtaja
-Shimano XT-kammet
-Shimano XT-levyjarrut


Shimanon lukkopolkimet saan myös, mutta vaihdan joihinkin piikkipedaaleihin. Katselin, että takapakkakin on XT-sarjaa..

Hinta laatuun nähden reilusti alakanttiin.. :)
 
Tänään tuli tehtyä kaverin kanssa fillarille keväthuolto, ah sitä iloa kun on uudet ketjut ja öljyä metallin ja metallin välissä.
 
Saan tällä viikolla itselleni uuden fillarin, tosin hieman käytettynä. Runko vanha, muut osat kilometrin verran käytetty. Takuuta osilla jäljellä hyvin 3-6kk.

-Schwinn Homegrown Pro-runko (-00, hienossa kunnossa)
-Manitou-etuiskari
-Mavicin kiekot
-Schwalben kumit
-Shimano XTR-takavaihtaja
-Shimano XT-etuvaihtaja
-Shimano XT-kammet
-Shimano XT-levyjarrut


Shimanon lukkopolkimet saan myös, mutta vaihdan joihinkin piikkipedaaleihin. Katselin, että takapakkakin on XT-sarjaa..

Hinta laatuun nähden reilusti alakanttiin.. :)


Mukavan näköistä pakettia tulossa :pano: Jokin erityinen syy lukkiksien poisvaihtamiseen?
 
NP:llä ihan mukava setti tiedossa. Hintahan noin vanhalla ei pilviä edes voi hipoa, eli ihan järkeenkäypää jos sen saa halvalla.
Itsellä päivittyy jäykkikseen melkosesti osia. Evil Sovereign runko suurimpana, siihen vielä kingin laakeria sun muuta hipoa osaa. :dance: Tosi pitkään jo kuolannut ko. runkoa, joten en meinaa pöksyissäny pysyä että pääsen tuota polkemaan. :hyvä:
 
Tuli tänään haettua tuo inseran x-cross hybridi. Tm:n testin voitti että ei pitäisi ihan huono olla. Samalla pyöräilykengät ja kypärä tuli ostettua. Pitää huomenna heittää pieni testilenkki, niin näkee pyörän todellisen luonteen. Viimeiset vuodet pyöräily on ollut lähinnä mammapyörällä salille, joten hybridi voi tuntua hiukan kevyemmältä.

Tarkoitus olisi mennä työmatkat(10km suunta) pyörällä, kunhan kelit nyt vielä hiukan lämpenevät aamulla.

Kirjoittelen lisää kunhan hetken aikaa olen ajellut ja tullut sinuiksi pyörän kanssa.

Nyt on pyörällä ajeltu muutama sata kilometriä. Eipä ole valittamista. Todella kevyesti rullaa verrattuna maastopyöriin. Lukkopolkimetkin tuntuvat hyviltä, kunhan niihin ensin tottuu. Jos tuohon hintaan etsii hybridiä niin en pidä pahana vaihtoehtona, vaikka merkki onkin insera. Kuitenkin löytyy mm. deoren vaihtajaa, xt takavaihtaja ja hydrauliset levyjarrut yms.

Nyt olisi tarkotus hankkia jokin kirja polkupyörien huollosta, ettei tarvitse viedä aina kalliiseen huoltoon. Perus huollot nyt onnistuu, mutta esim vaihteiston säädöstä ei ole mitään hajua. Onko ehdotuksia hyvästä kirjasta?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom