Fillareista

Tässä harkitsen josko päästäisi vanhan fillarin eläkkeelle ja hommaisi uuden.
Maastopyörän varmaankin ostan, vaikka asfaltilla ajankin suurimman osan matkasta. Kuitenkin tykkään käydä välillä metsän puolella ja talvella maasturi vois olla parempi. Vuodessa ajan noin 3000-4000km kelistä riippumatta. Mietin, että fillarin kannattaisi varmaan noilla kilometreillä olla jo melko laadukas. Vaatimuksia olisi etujousitus, levyjarrut, kestävät vaihtajat. Mitähän suosittelisitte?
Nyt on osunu silmään
Insera alpina
Insera zeous

Budjetti olis kyllä aikalailla maksimissaan se 700€ että saakohan sillä käypää:(

Itsekkin mietin inseran zeousta kun on kuitenki varustettu suht välttävillä osilla. Kuitenkin tilasin Kauppa-veljiltä Kona fire mountainin.Saman hintainen oli ja Kona kuitenkin "merkki"pyörä.
Myös maastossa tulee kurvailtua ja kokemuksieni perusteella valitsin levyjarrullisen pyörän kun kurapoluilla vanne kastuu niin ei jarrut kuitenkaan häviä. Kannattaa katsoa kauppa-veljien sivuilta...toimittavat rahtivapaasti suomeen.
edit: Näköjään se kona olikin 200e halvempi kun zeous :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos noista :) pituutta mulla on 180cm. Mieluiten ostaisin kyllä ihan uuden pyörän. Mä oon kuvitellu, että Konalla on vaan himokalliita pyöriä, mutta olinkin väärässä :D tuolla kauppaveljien sivuilla oli myös trekin pyöriä, että täytyy niitäkin kurkata :)
 
Jenkkipyörät on halpoja kun taalan kurssi on niin alhaalla. Siksi Trek ja Kona ovat hyviä diilejä nykyään vaikka taalahinnat ovat pysyneet suhtkoht samoina. Niillä on varmaan komponenttien jne. pitkät ostosopparit myös USD-pohjaisina.
 
Tuli tänään haettua tuo inseran x-cross hybridi. Tm:n testin voitti että ei pitäisi ihan huono olla. Samalla pyöräilykengät ja kypärä tuli ostettua. Pitää huomenna heittää pieni testilenkki, niin näkee pyörän todellisen luonteen. Viimeiset vuodet pyöräily on ollut lähinnä mammapyörällä salille, joten hybridi voi tuntua hiukan kevyemmältä.

Tarkoitus olisi mennä työmatkat(10km suunta) pyörällä, kunhan kelit nyt vielä hiukan lämpenevät aamulla.

Kirjoittelen lisää kunhan hetken aikaa olen ajellut ja tullut sinuiksi pyörän kanssa.
 
Onkos tämä Helkaman CS2800 mistään kotoisin? Näyttäisi olevan TM-testivoittaja, ja hintakin on suht maltillinen 699e. Lisäksi on ainakin nimellisesti suomalainen pyörä, vaikkei sillä nyt merkitystä olekaan.

Pyörä tulisi työmatkoja sekä (toistaiseksi satunnaisia) pyörälenkkejä varten.
 
Josku nostelin tuollaista helkamaa kaupassa, painoa siinä ainakin oli aika reilusti. Mainoksen kuvissa ajoasento näyttää todella pystyltä, vastatuuli voi hyydyttää menon ja takapuoli puutua. Joustokeula on täysin turha ja laite työmatkoille.
 
Pitäs uus fillari hankkia vanhan varastetun tilalle.

Tollasesta Crescentistä sain aika hyvän tarjouksen...

Ostinpas sittenkin tollasen Trekin: http://www.bestbrakes.net/images/TREK%20SU%202.jpg

Ihan mukavasti tolla ajelee koulumatkat ym. ja tosi kätevä peli kaupungissa. Ja on sen verran kevyt että on helppo nostaa olalle ja kantaa portaita pitkin eteiseen turvaan pitkäkyntisiltä.

e: Näin joskus jossain nettikaupassa sellaisen pyörän lukon joka taittuu kasaan kuin linkkuveitsi. Onko kukaan nähnyt sellaista missään myynnissä?
 
Wanha fillari on painava kun synti, teräsrunkonen täysjousitettu joku Sarda Quantum (Tai jotenki niin)

Pistin tuos yöllä tilauksee semmosen kun Raleigh D-911 26'', 21 vaiht. Eessä levyjarruu, runko alumiinii, eessä jousitus (Taakse en ees halua semmosta itseasias) jne. Pitäis olla parempi ainaki.
 
Ei tee. Tulee vähän myöhään, toivottavasti et ostanut jo... Tai siis kuivassa kelissä jos ajelee 100km vuodessa ja kuivassa paikassa säilyttää niin tuolla ajaa monta vuotta pikkusäädöllä. Jos ajat säästä huolimatta niin kova homma on pitää tuo ajokuntoisena.

Jos alle neljän huntin pitää saada uusi hybridi, niin osta mieluummin Kauppa-Veljiltä Kona Dew. Vielä parempi idea on ostaa paremmilla osilla käytetty vehje.
 
Aceran palikoita en laittaisi edes pahimman vihamiehen pyörään.
Acerat ei ehkä ole mitään hipotasoa, mutta kuitenkin pitää myös muistaa pyörän hintaluokka. Tottahan toki jokainen ostais parhaimmat Shimanon heebelit, jos se sopis budjettiin. Itse en ainakaan näin äkkiseltään keksi kuitenkaan Acerasta mitään huonoa ainakaan omalla kohdallani, jos vaihtajaa silloin tällöin huoltaa ihan pesemällä siitä rasvat pois ja sitten rasvaa nivelet uudestaan. Mulla on pyörässä takavaihtajana Aceran 8v vaihtaja ja sillä on ajettu sellasta rallia metsässä, että vaihteita on paukutettu päälle täydestä vedosta ja hyvin on jaksanut vaihtaa ja aina siirtänyt oikealle vaihteelle. Säädöillä monesti noi vaihtajat pilataan ja sit ku ei ole mitään taitoa tai ymmärrystä niitä säätää, niin haukutaan ne alimpaa helvettiin. Ihmettelen itse hieman kommenttiasi.

Tiedän kyllä paljon porukkaa, joilla ei kestä tai toimi edes parhaimmat Shimanot pyörissä, mutta se johtuu täysin siitä, että ne ei osaa niitä säätää kuntoon. Ainakin metsässä säädöt häviää äkkiä jos joku karahka tai kanto osuu kovaa vaihtajaan. Jos säädöt ei oo tikissä, niin silloin hyppää satavarmasti ketju rattaan yli ja munat on violettina.

Jos budjettia katsotaan, niin eittämättä on selvää, että käytetyllä saa eniten vastinetta rahoilleen. Käytettyjen kaupassa saatavuus etenkin noin edullisissa pyörissä on hitusen heikkoa, mutta etsivä löytänee kyllä fillarin.

Hieman kyllä tuntuu siltä, että porukka pitää käyttökelpoisena pyöränä vain 1500+€ vehkeitä tän topicin perusteella. Voin olla väärässä, mutta kyllä mun mielestä noilla 400e fillareilla vetää mutkaista tietä näkymättömiin monta monituista vuotta. Ei ne osat tietenkään ole mitään huipputasoa, mutta pitää muistaa kohtuus hinta-laatusuhteessa.
 
Hieman kanssa lisäkommenttia kaipaisin tohon acera hommaan, itellä kanssa aceran takavaihtaja ja ei oo mitään ongelmaa ollu vaikka pyörällä on ajettu maastolenkkiä ja maantielenkkiä. Jos vaan muistaa säätöjä välillä tarkistaa, niin en tiiä miks acera olis niin huono, toki jos budjetti riittää niin kai xtr olis sit paras, mutta saako niistä tavallinen fillaristi mitään iloa... noi vaihtajat muutenkin on vaan muutaman kympin osia eli enemmän keskittyisin rungon laatuun (eli lähinnä painoon varauksella) ja vanteiden laatuun...
 
Nyt on pakko hieman sohaista kepillä muurahaispesää ja ihmetellä, mikä helvetti tässä maastopyöräinnostuksessa on oikein takana.
Uskallan väittää, että suuri osa tämänkin ketjun kirjoittajista ajelee maastossa juuri sen verran kuin bissenhakureissulla joutuu lähiskutsin läpi oikaisemaan, ja matkakilometrejä tulee sen verran, että mukavalla yksivaihteisella hybridillä tai ihan rehellisellä ja mukavalla mummomallilla pärjäisi oikein hyvin. En halua kyseenalaistaa kenekään valintoja, mutta onko se etuhaarukan jousitus niin pirun tärkeää kun ajellaan ihan vaan kaupunkiolosuhteissa?

Tämän ketjun reilun 60 sivun kokonaisuudesta taisin löytää peräti yhden rehellisen Jopo-diggarin.. :rock: Mulla ei enää vanhojen ruåttalaisten Kombien 22-tuumaiset kestä elopainoa, muuten suhaisin niillä edelleen.

Itse ajelen näitä 7 kilsan duunimatkoja ja muita 5-25 kilsan lenkkejä mukavasti ja tyylikkäästi ilman vaihteita, ilman jousituksia ja ilman paineita chopper/cruiser-tyyppisellä ajokilla.

Joten tässä vähän estetiikkaa ja asennetta:
http://sidewaypsycles.s4.bizhat.com/

Ottakaa iisisti ;)
 
Meikkis halus etujousituksen, koska en juurikaan teillä aja, vaan maastossa nimenomaan aina mennää. Takajousituksest en jostain syystä tykkää yhtää, vaikka se muka vaimentaaki jotain... nykyses fillaris on mut ääh.

Katkes saatana vaihevaijeri tänään yhtee ylämäkee, kyllä vitutti :P Iski toki isoimman vaihteen päälle ni oli vähä jäykkä. Ei se mittee, kaverihan ton vissii pois ostaaki, jos jo ensviikolla sais ton uuden.
 
Kyllähän sillä yksivaihteisellakin varmasti pärjäisi, mutta itse ajelen ympäri vuoden polkupyörällä nii tykkään että on maasturi alla. Talvella ohutrenkaiseen hybridiin verrattuna aika loistava. Ainut että pyörän suojat on ala-arvoiset. Loskakeleillä saa siis ajaa melko varovasti ettei jokapaikka ole märkä/kurainen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom