Fillareista

Viime kesän hankinta:

http://img411.imageshack.us/img411/5765/blur083bg1.jpg

runko: Santa Cruz Blur LT 2008 L
keula: Pike 545 Air U-Turn
vanteet: Mavic XM819
navat: Hope Pro 2
renkaat: 2.3" Nokia NBX tubeless
ohjainlaakeri: Cane Creek 110
satulatolppa: Thomson Elite
stemmi: Thomson 4x
kammet: Shimano XT
vaihteet: SRAM x.9
jarrut: Avid Juicy 7
tanko: Easton Monkeybar EA70
kaapelit: Goodridge
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seuraavaan fillariin joutuu kyllä ostaan kunnon kiekot heti alkuun ja vaihtajiksi vähintään XT:t ellei XTR:ät. Lukittava keula ois kans bueno ja sitte joku kelpo keskiö. Tehdäänkös sitä nykyään enää hyviä pyöriä tehdasvalmisteisina, vai pitääkö ostaa customi jos haluu laatua?
Kyllä tehdasvalmisteisistakin löytyy ihan mainioita ratkaisuja, mutta laadustaa saa maksaa aina riippumatta siitä, onko custom vai ei. Itse tykkään kasailla pyöräni itse, saa juuri ne palikat mitä haluaa ja oppii samalla tekemään huoltohommia itse. Hyvin säästyy rahaa tuossa pidemmällä aikavälillä :thumbs:
 
Viime kesän hankinta:

http://img411.imageshack.us/img411/5765/blur083bg1.jpg

runko: Santa Cruz Blur LT 2008 L
keula: Pike 545 Air U-Turn
vanteet: Mavic XM819
navat: Hope Pro 2
renkaat: 2.3" Nokia NBX tubeless
ohjainlaakeri: Cane Creek 110
satulatolppa: Thomson Elite
stemmi: Thomson 4x
kammet: Shimano XT
vaihteet: SRAM x.9
jarrut: Avid Juicy 7
tanko: Easton Monkeybar EA70
kaapelit: Goodridge


On kyllä herkku peli. Perhana vieköön, kun saisi itsekin joskus säästettyä kunnon täpäriin.
 
Kyllä tehdasvalmisteisistakin löytyy ihan mainioita ratkaisuja, mutta laadustaa saa maksaa aina riippumatta siitä, onko custom vai ei. Itse tykkään kasailla pyöräni itse, saa juuri ne palikat mitä haluaa ja oppii samalla tekemään huoltohommia itse. Hyvin säästyy rahaa tuossa pidemmällä aikavälillä :thumbs:

Niinno on tohonki muutamien vaihdettujen osien kans palanu sellasta 1500€, kallista lystiä mut nisti mikä nisti.
 
Niinno on tohonki muutamien vaihdettujen osien kans palanu sellasta 1500€, kallista lystiä mut nisti mikä nisti.
Mä perustelen homman niin, että omaan terveyteen satsattu raha ei mene ikinä hukkaan. Aika nopeesti pari tonnia saa kulumaan niin, ettei siitä jää itselleen mitään konkreettista.
 
Kiertelin taas urheiluliikkeissä. Mites tämä malli http://www.nishiki.fi/mallisto/hybrid/hybrid405/

Ton sais 600e.
Ennemmin ottaisin sen Konan pyörän, mitä sulle jo suositeltiin, mutta ei tämäkään paha ole. Keulan kengurukeppi on luultavasti ihan turha kun kerran asfaltilla kesäisin ajelet, ja painoero jäykkään keulaan on merkittävä. Eivät ole edes joustohaarukan merkkiä & mallia laittaneet spekseihin ja luultavasti siksi, etteivät kehtaa...
 
Hyvin säästyy rahaa tuossa pidemmällä aikavälillä :thumbs:
Tää oli varmaan vitsi? Nälkä usein kasvaa syödessä ja komponenteissa on parin upgraden jälkeen upotettuna 3x enemmän kuin mitä oli tarkoitus pyörään sijoittaa...
 
Tää oli varmaan vitsi? Nälkä usein kasvaa syödessä ja komponenteissa on parin upgraden jälkeen upotettuna 3x enemmän kuin mitä oli tarkoitus pyörään sijoittaa...
Tarkotin tolla säästöllä huoltomaksuja. Ei tarvii ikinä viedä fillaria huollettavaksi liikkeeseen, kun opettelee samalla tekemään kaikki hommat itse kun asentelee/speksaa uusia palikoita fillariin.
 
Nyt olisi tarkotus hankkia jokin kirja polkupyörien huollosta, ettei tarvitse viedä aina kalliiseen huoltoon. Perus huollot nyt onnistuu, mutta esim vaihteiston säädöstä ei ole mitään hajua. Onko ehdotuksia hyvästä kirjasta?
Takavaihtajan säädöt on mallikohtaisia. Shimanon websitelta löytyy kuvitetut säätöohjeet jokaiselle mallille (myös vanhoille vuosikerroille).
 
Tää oli varmaan vitsi? Nälkä usein kasvaa syödessä ja komponenteissa on parin upgraden jälkeen upotettuna 3x enemmän kuin mitä oli tarkoitus pyörään sijoittaa...
Tuo muuten on aika melkonen vitsi. Itselle meinasin jäykiksen rakentaa ~800e, tällä hetkella mennyt yli 1300 euroa ja vielä on tulossa yli tuhannen euron päivitys. :D
Once you pop, you can't stop. Pringles mainosta lainaten. :rolleyes:
 
Semmosen hain eilenä, sil on hyvä kikkailla kun alumiinii kaikki ja pien runko.
 

Liitteet

  • Kuva 002.jpg
    Kuva 002.jpg
    92,9 KB · Katsottu: 1 456
Tänään työmatkapyöräilykausi (n.20km suunta) avattu. Pyöränä minulla on Specialized Langster Boston vähän modattuna. Hyvin rullaa kun ajelen pääasiassa asfaltilla.
 
mikä noissa markettipyörissä on saatanasta? Hajoavatko ne kirjaimellisesti, oikeasti kesken ajon käsiin vai ruostuvat ensimmäisenä talvena kokonaan? Räkänokkana ajoin markettifillarilla kesät talvet kouluun eikä mitään ongelmaa, kaverilla tosin murtui etuhaarukka kesken ajon ihan irti-poikki :D

Mutta jos nyt lähtee harrastuspohjalta painamaan jotain 20km lenkkejä pari kertaa viikossa hiekkatiellä, joskus jotain metsäpolkuja eikä mitään HC-downhill-rääkkiä niin eikö siinä markettimaasturi kestä ihan hyvin? Yli 600€ ei budjetti saisi millään mennä.
 
mikä noissa markettipyörissä on saatanasta? Hajoavatko ne kirjaimellisesti, oikeasti kesken ajon käsiin vai ruostuvat ensimmäisenä talvena kokonaan? Räkänokkana ajoin markettifillarilla kesät talvet kouluun eikä mitään ongelmaa, kaverilla tosin murtui etuhaarukka kesken ajon ihan irti-poikki :D

Mutta jos nyt lähtee harrastuspohjalta painamaan jotain 20km lenkkejä pari kertaa viikossa hiekkatiellä, joskus jotain metsäpolkuja eikä mitään HC-downhill-rääkkiä niin eikö siinä markettimaasturi kestä ihan hyvin? Yli 600€ ei budjetti saisi millään mennä.
Käy kokeilemassa vaikka sitä täällä hehkutettua trekkiä tai nishiki pro sl:llää. Tuollaisilla vähän paremmilla pyörillä on kyllä todella paljon mukavampi ja kevyempi ajaa. Paremmalla pyörällä tuommoinen 20km lenkki menee niin että ei ehdi huomatakkaan.
 
Käy kokeilemassa vaikka sitä täällä hehkutettua trekkiä tai nishiki pro sl:llää. Tuollaisilla vähän paremmilla pyörillä on kyllä todella paljon mukavampi ja kevyempi ajaa. Paremmalla pyörällä tuommoinen 20km lenkki menee niin että ei ehdi huomatakkaan.

Komppaan.

Joitain asioita ei pysty selittämään sanoin. Ei ne kaikki tietenkään ole saatanasta, mutta jostain sen naapurista ehkä...

Pyöräily voi olla käsittämättömän hienoa, kun alla on kohtuullinen vehje.

Iso ongelma noiden halpispaskojen kanssa on myös harhaanjohtava markkinointi. Esim. sanaa "maastopyörä" käytetään kaikennäköisten täysjoustoviritysten myymiseen, vaikka lähinnä maastoa oleva paikka missä moisilla on turvallista ajaa on hiekkatie. Mielestäni täysin edesvastuutonta varsinkin kun usein nämä päätyvät penskoille joiden isät eivät tiedä pyörää ostaessaan asioiden todellisuudesta mitään. Penskat sitten saattavat aika rämäpäisesti tykitellä näillä "maastopyörillä", koska videolla isotkin pojat tekevät niin. Ja ne markettipyörät kyllä hajoavat kevyenkin juniorin alla. Onneksi nykyään on trendinä junnuilla nuo dirttipyörät, joissa ei havaitakseni vielä ole paskaversioita markkinoilla. Ajan kysymys sekin kai...

Mutta tämä siis toissijaisena syynä boikotoida noitaa markettipyöriä ja niiden myyjiä.
 
Tänään työmatkapyöräilykausi (n.20km suunta) avattu. Pyöränä minulla on Specialized Langster Boston vähän modattuna. Hyvin rullaa kun ajelen pääasiassa asfaltilla.

Mites olet tuota Langsteria modannut?
Itse tuli hankittua myös tuollainen Langster työmatkatykiksi, tällä hetkellä edelleen orkkis kunnossa.
 
mikä noissa markettipyörissä on saatanasta? Hajoavatko ne kirjaimellisesti, oikeasti kesken ajon käsiin vai ruostuvat ensimmäisenä talvena kokonaan? Räkänokkana ajoin markettifillarilla kesät talvet kouluun eikä mitään ongelmaa, kaverilla tosin murtui etuhaarukka kesken ajon ihan irti-poikki :D

Pikkuveljen markettitäpäriä testatessa ensimmäisellä polkaisulla siitä vääntyi eturatas mutkalle. Joustot siinä oli hoidettu ilman kunnon vaimennusta, joten polkemisenergiasta suurin osa kului pyörän ylös/alas pomppuliikkeeseen. Vaihtajien säädötkin tuossa pysyi noin tunnin, jonka jälkeen vaihteet alkoivat hyppiä rattaita yli ja vaihtaa muutenkin oman tahtonsa mukaan. Kaikissa keli- ja tieolosuhteissa vanha vaihteeton mummopyörä pieksi kyseisen kapistuksen helposti.
 
Jos pyörässä pitää olla levyjarrut, 20 ja risat vaihteita, joustohaarukka ja maastokelpoiset renkaat kestävillä kiekoilla, tuo 1000e uutena on varmaan hyvä nyrkkisääntö. Taakse joustoa niin nostetaan hintaa ainakin 500 eurolla.

Mutta pääseehän Fiat 500:llakin mökille, miksei jopolla pääsisi metsään. Kuinka mukavaa se on, miten hyvin pyörä sitä kestää ja paljonko sitä saa jatkuvasti säätää on sitten ihan toinen juttu, turvallisuuskysymyksistä puhumattakaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom