Fillareista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kellään kokemusta näistä hobbyhallin maastureista

http://www.hobbyhall.fi/product_vie...k_1=204&sk_2=256&un=&uc=08&orderid=&orderst=&

Itse ajattelni ihan vain kaupunkiränkytykseen ja kauppapyöräksi tällaista, mutta mietityttää tuo koko 26", että sopiiko 185cm ajelemahan tuollaisella?

Maastureissa on melkein poikkeuksetta renkaiden koko 26". Nopeasti tulee mieleen ainoastaan Nishikin Bigfoot, jossa tuo koko olisi isompi. Ratkaisevampaa onkin sitten rungon koko ja geometria.
 
200 eurolla saa yhden kesän markettipyörän. Huoltamalla ehkä kahden, sitten hajoaa keskiö ym. yleensä. Jos sen verran aiot sijoittaa, kyselisin alan liikkeistä vaikka käytettyä ilman trendijoustoja, mikäli siis perusajeluun tulee. Teknisempää vempelettä (hyvää/järkevää) ei halvalla saa.
 
Tiedän kyllä, että hyvää ei saa halvalla, mutta köyhä mies saisi edes jonkinlaisen menopelin hobbyhallista ja vielä osamaksulla. Vai onkohan nämä edulliset maastopyörät ihan täydellistä perseeseen vetämistä, eli halvan tavaran perässä juokosijaa rankaistaan kakoseen, kun luuli saavansa edullisen ja toimivan pyörän. Vai voisiko olla, että tavallinen tauno normaali huolloilla pärjäisi pitkäänkin näillä pyörillä...

Eipä nuo biltemankaan vehkeet pahalta näytä. Pyöräilyä tulee oikeasti todella vähän ja ihan vain menopelinä sitä pitäisin, eli sillä kuljettaisiin pikkumatkat paikasta toiseen, kuten tähänkin asti. Ei pitkiä matkoja.

Onko kellään käytännön kokemuksia noista Bilteman ja hobbyhallin edullisista polkupyöristä?
 
Ei mitään järkeä ostaa uutta pyörää 200€, saa vain :kakka: käteen ja jalkojen väliin. Ihan oikeasti, luota tässä asiassa vaikkapa minuun ja habaan. (no ok, poikkeuksena VOI olla joku vaihteeton karu peruspyörä, jonka VOI saada 200€ uutenakin)

Sen sijaan 200€ saa hemmetin hyvän käytetyn pyörän, kunhan ei haksahda mihinkään maastopyörän näköiseenkään. Tällöin kannattaa katsella perus Nopsia, Tuntureita, Helkamoita, Crescenttejä jne. merkkejä napavaihteistolla (vaihteita 3 tai 7 yleensä) tai ihan vaan vaihteetonta perusmallia. 200€ pitäisi saada melkein uutta vastaava arkinen peruspyörä, ehkä pari naarmua voi olla. Uutenahan ne maksavat noin 300-400€.

Mä ostin aikoinaan 1200mk:lla melkein uutta vastaavan Helkama Oivan, jolla ajelin erittäin tyytyväisenä monta vuotta, kunnes joku stanan nistivaras sen vei. :curs: Nyt on kovasti hehkuttamani Marin Hawkhill SE:n (maksoi varusteineen noin 740€, pelkkä pyörä olisi ollut noin 110€ vähemmän) lisäksi pyöränä perus Nopsa seitsemällä vaihteella. Nopsa maksoi 130€ ja olen huollattanut sitä parissa vuodessa varmaan samalla rahalla, mutta hyvin palvelee, ei kummempaa valittamista siinäkään, vaikkei toki voi tohon Mariniin oikein verrata. Ero on varmaan sama, kuin jos vertaisi 10-v ikäistä Toyota Corollaa tuliterään 500 sarjan Bemariin. :D
 
Kiitän!

Olin varmaan ajanut huomaamattani vanteella. Kävin eilen illalla laittamassa takarenkaaseen ilmaa ja sehän oli ihan tyhjä. Laitoin lisää, niin eihän se ilma siellä pysynyt ja katsoin niin kumissa oli selkeä reikä. Ilme ettei ollut pahempaa käynyt jos todella olin ajanut ties miten paljon pelkällä vanteella.
 
Ei mitään järkeä ostaa uutta pyörää 200€, saa vain :kakka: käteen ja jalkojen väliin. Ihan oikeasti, luota tässä asiassa vaikkapa minuun ja habaan. (no ok, poikkeuksena VOI olla joku vaihteeton karu peruspyörä, jonka VOI saada 200€ uutenakin)

(clip)


mulla on Tunturi Akseli, tasan 1 vaihde eteenpäin ja takajarru. satula, ohjaustanko ja tarikka. 360e eikä oo hetkeäkään satsaus harmittanu. vaikka on paksut renkaat, täyteenpumpattuna rullaa tosi hyvin.

kun polkupyörissä toimii sama sääntö kun muuallakin: jos menet ostamaan halpaa, et saa laatua.

kokemusta on kaikenlaisista pyöristä. Vähiten hajoillut kaikki 1- vaihteiset vaikka ovat olleet tosi huonolla kunnossapidolla (yhestä katkes ohjaustanko liikennevaloista lähtiessä kun oli läpiruostunut). mitään hyvää sanottavaa ei ole useampivaihteisista (paitsi niistä vanhoista 3-vaihteisista...ne vielä toimi ihan luotettavasti)
 
Näinhän se on, että mitä yksinkertaisempi on laite, sitä varmemmin se myös toimii. Monimutkaisissa komponenteissa jos säästelee, niin varmasti ongelmiakin tulee (ihan kuin ei niissä kalliissa tulisi myös). Jopon nimeen moni jaksaa vannoa.
 
UP!

Ostin tuollasen TREK 3900 maastopyörän. Siinä on shimanon tektro v-jarrut ja acera vaihtajat. Aattelin noita vaihtajia päivitellä jossain vaiheessa deoreen!? Kannattaako? Tartteeko vaihtaa samalla muuta, kahvat? Sitten noista renkaista. Ajan pääasiassa pelkästään maantiellä kodin ja työpaikan väliä. Nyt pyörässä on melko puhtaat maastorenkaat. Ajattelin vaihtaa sileämmät renkaat paremman maantie ajettavuuden uskossa?
 
UP!

Ostin tuollasen TREK 3900 maastopyörän. Siinä on shimanon tektro v-jarrut ja acera vaihtajat. Aattelin noita vaihtajia päivitellä jossain vaiheessa deoreen!? Kannattaako? Tartteeko vaihtaa samalla muuta, kahvat? Sitten noista renkaista. Ajan pääasiassa pelkästään maantiellä kodin ja työpaikan väliä. Nyt pyörässä on melko puhtaat maastorenkaat. Ajattelin vaihtaa sileämmät renkaat paremman maantie ajettavuuden uskossa?

Ensinnäkin Tektro on ihan oma merkkinsä joten ne v-jarrut on Tektron, ei Shimanon. Mutta siis mitkä kaikki voimansiirron osat sulla on aceraa? Vaihdevivut? Etuvaihtaja? Takavaihtaja? Acera on muistaakseni tänä päivänä 8-lehtisellä takapakalla eli 24-vaihteiselle suunniteltu. Deoressa taas on 9-pakka eli käytännössä 27 vaihdetta jos vaihdat kaikki voimansiirron osat Deoreen. Silloin tarviit siis uudet vaihdevivut, takavaihtajan, takapakan, kapeemman 9-ketjun ja periaatteessa jopa eturattaat mitkä on 9-ketjulle suunniteltuja eli käytännössä koko kampisetin. Etuvaihtajaa et välttämättä tarvitse jos se yhtään lohduttaa. :) Sitten taas jos päätät ostaa esim. vain Deoren takavaihtajan niin se toimii kyllä myös 8-lehtisellä pakalla ja 8-vivuilla, mutta siinä taas en näe mitään järkeä. Melkeenpä kannattaa noilla nykysillä osilla ajella niin kauan kuin ne kestää ja vaihtaa sitten koko voimansiirto ja kenties jotain muutakin vielä Deoreen sitten kertaheitolla. Sileämmät/kapeammat renkaat kyllä rullaa paremmin maantiellä joten suosittelen esim. jotain semislick-renkaita missä keskiosa on suht sileä ja sivuilla sitten pientä nappulaa... ne pitää myös kohtalaisesti esim. hiekkateillä. Siihen rullaavuuteen vaikuttaa myös paljon pyörivät massat eli kannattaa vaihtaa mahdollisimman kevyet ulko- ja sisärenkaat niin pyörä kulkee jo paljon kevyemmin. Kiekot tosin ton tasosessa fillarissa on yleensä aika kuraa, mutta niitä ei kannata alkaa vaihtamaan, tulee muuten turhan kalliiksi.
 
Aattelin noita vaihtajia päivitellä jossain vaiheessa deoreen!? Kannattaako?

Itse olen ainakin pärjännyt acerilla omassa Crescentissäni ihan hyvin. Ajan koulu/työmatkoja ja sitten lenkkejä silloin tällöin.
 
Siinä on shimanon tektro v-jarrut ja acera vaihtajat. Aattelin noita vaihtajia päivitellä jossain vaiheessa deoreen!? Kannattaako?
Tartteeko vaihtaa samalla muuta, kahvat?

Jos siirtomenetelmä pysyy samana (jarrut mekaaniset, eli mekaaniset vanne/levyjarrut) niin ei tarvitse jarrukahvoja vaihtaa. Jos hydraulisiin menee niin sitten tietysti.
Vaihteiden osalta taas vaihtamaan joutuu ainoastaan, jos pakassa olevien kiekkojen ja vivun numeroiden määrä on eriävä.
Yhdessä pyörässäni on edessä kierrekahvat; toinen on Shimanoita syövä Sram (7-portainen etuvaihtajalle, eli 2-3-2 per ratas), toinen joku mitä en muista, ei kuitenkaan Shimano tai Tektro. Edessä sitten XTR vaihtaja, takana Alivio, välissä oli myös LX ja XT. Eikä tämä nyt ollut mikään osahehkuttelu, vaan lähinnä toteamus siitä ettei sillä niin väliä mitä merkkiä ja mallia ovat, kunhan vaan pelaavat saman standardin mukaan. Sramin ja Shimanon vaihtajat eivät pelaa samoin, eli siinä kohtaa kannattaa olla tarkkana.

Kannattaako.. Itse en lähtisi noin pieneen vaihdokseen. Laittaisin ainakin LX-tasoista, mieluiten XT-tasoista jos sitä nyt sitten vaihtelee; Itse ostin XT-takavaihtajan 42 euroon uutena Kuppaveljiltä, etuvaihtajia saa aina XTR:änäkin jopa muutamaan kymppiin. Jos en väärin muista, niin ostin juurikin 20 eurolla XTR:ät eteen Pyörätohtorilta aikoinaan, uutena toki.

Se, mille määrälle etu/takavaihtaja on tarkoitettu ei ole ainakaan itseäni jaksanut koskaan liikuttaa. Kahdessa pyörässäni on sama takavaihtaja (XT), ja pyörien takarattaiden määrät ovat 8 ja 9. Eipä ole mitään ongelmia ollut vaihteiden määrän suhteen. Toinen XT oli hetken kiinni myös 7-pakassa, eikä senkään suhteen ongelmaa ollut.

Sitten noista renkaista. Ajan pääasiassa pelkästään maantiellä kodin ja työpaikan väliä. Nyt pyörässä on melko puhtaat maastorenkaat. Ajattelin vaihtaa sileämmät renkaat paremman maantie ajettavuuden uskossa?

Sileämmät ovat toki katuajoon paremmat, ja myös renkaan paksuus vaikuttaa. Voitte vaan kuvitella, millaista on ajaa 2.3" nakilla kadulla, kun on vielä varsin kapeat vanteet, eli se rengas leviää aika kivasti.. Metsässä sitten pitoa onkin ihan kivasti. Mutta ikävä vain kun usein sinne metsään pitää siirtyä ajamalla katujen kautta :D
 
Heh, tää on eka pyörä yli kymmeneen vuoteen joten suonette anteeksi tietämättömyyteni ;) Takavaihtaja on acera, etuvaihtaja on joku shimanon c 050, vaihtajat taitaa olla Shimano EF50, 8 speed. Miks ei kannata vaihtaa pelkkää takavaihtajaa? Jos koko voimansiirron vaihtaa deoreen niin eikös se maksa aikas perkeleesti.

Ensinnäkin Tektro on ihan oma merkkinsä joten ne v-jarrut on Tektron, ei Shimanon. Mutta siis mitkä kaikki voimansiirron osat sulla on aceraa? Vaihdevivut? Etuvaihtaja? Takavaihtaja? Acera on muistaakseni tänä päivänä 8-lehtisellä takapakalla eli 24-vaihteiselle suunniteltu. Deoressa taas on 9-pakka eli käytännössä 27 vaihdetta jos vaihdat kaikki voimansiirron osat Deoreen. Silloin tarviit siis uudet vaihdevivut, takavaihtajan, takapakan, kapeemman 9-ketjun ja periaatteessa jopa eturattaat mitkä on 9-ketjulle suunniteltuja eli käytännössä koko kampisetin. Etuvaihtajaa et välttämättä tarvitse jos se yhtään lohduttaa. :) Sitten taas jos päätät ostaa esim. vain Deoren takavaihtajan niin se toimii kyllä myös 8-lehtisellä pakalla ja 8-vivuilla, mutta siinä taas en näe mitään järkeä. Melkeenpä kannattaa noilla nykysillä osilla ajella niin kauan kuin ne kestää ja vaihtaa sitten koko voimansiirto ja kenties jotain muutakin vielä Deoreen sitten kertaheitolla. Sileämmät/kapeammat renkaat kyllä rullaa paremmin maantiellä joten suosittelen esim. jotain semislick-renkaita missä keskiosa on suht sileä ja sivuilla sitten pientä nappulaa... ne pitää myös kohtalaisesti esim. hiekkateillä. Siihen rullaavuuteen vaikuttaa myös paljon pyörivät massat eli kannattaa vaihtaa mahdollisimman kevyet ulko- ja sisärenkaat niin pyörä kulkee jo paljon kevyemmin. Kiekot tosin ton tasosessa fillarissa on yleensä aika kuraa, mutta niitä ei kannata alkaa vaihtamaan, tulee muuten turhan kalliiksi.
 
Paljonko on perkeleesti? :) Etuvaihtajat ovat yleensä paljon halvempia kuin takavaihtajat. Jos koko voimansiirrolla tarkoitat rattaita, kampia jne. niin sitten varmasti tulee hintaa - jos pelkät etu- ja takavaihtajat vaihdat, niin (työn lisäksi) alta satasen pääsee aika varmasti jollein hifiosiin mennä. Esm. LX takavaihtaja näyttäisi pyörätohtorilla olevan 35e, sen sivuilla ei edes ole yleensä mitään mutta kun soittaa niin jopas löytyy :)

En ole missään muussa suhteessa ko. paikkaan kuin että ostan sieltä pyörääni usein osia, kun kaverilla on asiakaspalvelu hanskassa, palvelualttius kohdillaan ja etenkin hinnat ovat vielä opiskelijakukkarolle ystävällisiä.
 
Paljonko on perkeleesti? :) Etuvaihtajat ovat yleensä paljon halvempia kuin takavaihtajat. Jos koko voimansiirrolla tarkoitat rattaita, kampia jne. niin sitten varmasti tulee hintaa - jos pelkät etu- ja takavaihtajat vaihdat, niin (työn lisäksi) alta satasen pääsee aika varmasti jollein hifiosiin mennä. Esm. LX takavaihtaja näyttäisi pyörätohtorilla olevan 35e, sen sivuilla ei edes ole yleensä mitään mutta kun soittaa niin jopas löytyy :)

En ole missään muussa suhteessa ko. paikkaan kuin että ostan sieltä pyörääni usein osia, kun kaverilla on asiakaspalvelu hanskassa, palvelualttius kohdillaan ja etenkin hinnat ovat vielä opiskelijakukkarolle ystävällisiä.

Elikkä on mahdollista vaihtaa pelkät vaihtajat eteen ja taakse, vaikka uudet vaihtajat olisivatkin 9 rattaiselle pakalle ja alla on 8 rattainen pakka?
 
yleensa se on 8/9 se vaihtaja, ei tule mieleen mitaan kuluttajaluokan fixed-9 vaihtajaa. Ja kuten todettu, olen kayttanyt 8/9 vaihtajaa 7-pakassakin ongelmitta.
 
UP!

Ostin tuollasen TREK 3900 maastopyörän. Siinä on shimanon tektro v-jarrut ja acera vaihtajat. Aattelin noita vaihtajia päivitellä jossain vaiheessa deoreen!? Kannattaako? Tartteeko vaihtaa samalla muuta, kahvat? Sitten noista renkaista. Ajan pääasiassa pelkästään maantiellä kodin ja työpaikan väliä. Nyt pyörässä on melko puhtaat maastorenkaat. Ajattelin vaihtaa sileämmät renkaat paremman maantie ajettavuuden uskossa?

Ei hirveesti kannata satsaa rahaa tollaseen pyörään, Samoseni ;-)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom