Siinä on shimanon tektro v-jarrut ja acera vaihtajat. Aattelin noita vaihtajia päivitellä jossain vaiheessa deoreen!? Kannattaako?
Tartteeko vaihtaa samalla muuta, kahvat?
Jos siirtomenetelmä pysyy samana (jarrut mekaaniset, eli mekaaniset vanne/levyjarrut) niin ei tarvitse jarrukahvoja vaihtaa. Jos hydraulisiin menee niin sitten tietysti.
Vaihteiden osalta taas vaihtamaan joutuu ainoastaan, jos pakassa olevien kiekkojen ja vivun numeroiden määrä on eriävä.
Yhdessä pyörässäni on edessä kierrekahvat; toinen on Shimanoita syövä Sram (7-portainen etuvaihtajalle, eli 2-3-2 per ratas), toinen joku mitä en muista, ei kuitenkaan Shimano tai Tektro. Edessä sitten XTR vaihtaja, takana Alivio, välissä oli myös LX ja XT. Eikä tämä nyt ollut mikään osahehkuttelu, vaan lähinnä toteamus siitä ettei sillä niin väliä mitä merkkiä ja mallia ovat, kunhan vaan pelaavat saman standardin mukaan. Sramin ja Shimanon vaihtajat eivät pelaa samoin, eli siinä kohtaa kannattaa olla tarkkana.
Kannattaako.. Itse en lähtisi noin pieneen vaihdokseen. Laittaisin ainakin LX-tasoista, mieluiten XT-tasoista jos sitä nyt sitten vaihtelee; Itse ostin XT-takavaihtajan 42 euroon uutena Kuppaveljiltä, etuvaihtajia saa aina XTR:änäkin jopa muutamaan kymppiin. Jos en väärin muista, niin ostin juurikin 20 eurolla XTR:ät eteen Pyörätohtorilta aikoinaan, uutena toki.
Se, mille määrälle etu/takavaihtaja on tarkoitettu ei ole ainakaan itseäni jaksanut koskaan liikuttaa. Kahdessa pyörässäni on sama takavaihtaja (XT), ja pyörien takarattaiden määrät ovat 8 ja 9. Eipä ole mitään ongelmia ollut vaihteiden määrän suhteen. Toinen XT oli hetken kiinni myös 7-pakassa, eikä senkään suhteen ongelmaa ollut.
Sitten noista renkaista. Ajan pääasiassa pelkästään maantiellä kodin ja työpaikan väliä. Nyt pyörässä on melko puhtaat maastorenkaat. Ajattelin vaihtaa sileämmät renkaat paremman maantie ajettavuuden uskossa?
Sileämmät ovat toki katuajoon paremmat, ja myös renkaan paksuus vaikuttaa. Voitte vaan kuvitella, millaista on ajaa 2.3" nakilla kadulla, kun on vielä varsin kapeat vanteet, eli se rengas leviää aika kivasti.. Metsässä sitten pitoa onkin ihan kivasti. Mutta ikävä vain kun usein sinne metsään pitää siirtyä ajamalla katujen kautta :D