Fillareista

Tottakai löytyy!! toi oli vaan tollainen kärjistetty,vähän provoava viestin tynkä.Ihmiset kun vaan vannoo niin törkeästi joustokeulojen nimeen vaikka siellä olisi joku sr suntour mistä nyt todellisuudessa ei ole kuin haittaa.Swinger nimellä tuli joskus riehuttua fillari lehden puolella.Nyt on harrastus enemmän siirtynyt hifin puolelle ja fillarina tällä hetkellä on cannarin vanhempi f 800tosin okalta hankituilla palikoilla modattuna.

Jep. Eli jos ei ole varaa kunnon joustokeulaan, niin ei kannata hommata joustokeulaa ollenkaan. Ne halvat joustokeulat on niin paskoja, että fillari toimii paljon paremmin jäykällä keulalla. Jää sitten ehkä rahaa päivitellä jotain muitakin osia. Sama juttu kun tuolla tän viestiketjun alkupäässä joku ihmetteli, että ei fillarit kestä ja hän on omistanut monta maastopyörää hintaluokassa 100-500 euroa. Tohon hintaan nyt ei vaan saa MAASTOpyörää joten se on vähän voi voi...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep. Eli jos ei ole varaa kunnon joustokeulaan, niin ei kannata hommata joustokeulaa ollenkaan. Ne halvat joustokeulat on niin paskoja, että fillari toimii paljon paremmin jäykällä keulalla. Jää sitten ehkä rahaa päivitellä jotain muitakin osia. Sama juttu kun tuolla tän viestiketjun alkupäässä joku ihmetteli, että ei fillarit kestä ja hän on omistanut monta maastopyörää hintaluokassa 100-500 euroa. Tohon hintaan nyt ei vaan saa MAASTOpyörää joten se on vähän voi voi...

Tuossa muutema viikko sitten kiertelin kauppoja etsien pyörää ympärivuotiseen käyttöön hintaluokassa n. 1000€. Kysyin, että eikö olisi jäykkää keulaa missään, kun ei joustolle ole käyttöä juuri? Myyjä mietti hetken ja sanoi, että melkeempä kaikissa hyprideissäkin on joustot maastureista puhumattakaan. Yksi Jäykkis kuitenkin löytyi. :D Tosin sekin oli epämukava ajaa. Ostin sitten käytettynä Konan Cinder Cone 2005 mallin, toivottavasti ei ole ihan susi, vaikka nimenomaan keula vähän arveluttaa.
 
Jep. Eli jos ei ole varaa kunnon joustokeulaan, niin ei kannata hommata joustokeulaa ollenkaan. Ne halvat joustokeulat on niin paskoja, että fillari toimii paljon paremmin jäykällä keulalla. Jää sitten ehkä rahaa päivitellä jotain muitakin osia. Sama juttu kun tuolla tän viestiketjun alkupäässä joku ihmetteli, että ei fillarit kestä ja hän on omistanut monta maastopyörää hintaluokassa 100-500 euroa. Tohon hintaan nyt ei vaan saa MAASTOpyörää joten se on vähän voi voi...

Juurikin näin, tuohon on helppo yhtyä.

Itsellä ei tällä hetkellä ole maastopyörää vaan ne on pistetty maailmalle. Trekin Fuelia, Cannondalen SuperV:tä, Nishikin teamia, Konaa montaa mallia on mm olohuoneen lattialla käyny joita tullut kasattua ja kisoissa jonni verran käytettyä. Osia en jaksa luetella mut aika laidasta laitaan...
 
Viime keväänä tuli ostettua uusi fillari (Gary Fisher Bitter -05 Gedin osilla) monen vuoden harrastustauon jälkeen. Tänä vuonna pyöräily jäi silti vielä suht vähäiseksi, mutta ensi vuonna olisi tarkoitus singahtaa poluille useammin.

Kuvassa pyörä juuri matkahuollosta haettuna, joten satulatolppa hieman alhaalla :)
Kuva
 
Heips! Onko kokemuksia Continentalin renkaista? Mulla oli varmaan 3 vuotta vanhat renkaat alla ja nyt syksyllä vaihdoin Continentalin uudet renkaat alle. Hämmästyttää vaan kun kuukauden sisällä puhjennut sekä etu- että takakumi. Vanhat ei puhjennut kertaakaan, samaa merkkiä siis olivat? Onko vaan huonoa tuuria vai mahtaako laatu olla huonontunut? renkaat on sellaset ''puolimaastorenkaat'' eli voi hyvin ajaa myös asvaltilla.
 
Heips! Onko kokemuksia Continentalin renkaista? Mulla oli varmaan 3 vuotta vanhat renkaat alla ja nyt syksyllä vaihdoin Continentalin uudet renkaat alle. Hämmästyttää vaan kun kuukauden sisällä puhjennut sekä etu- että takakumi. Vanhat ei puhjennut kertaakaan, samaa merkkiä siis olivat? Onko vaan huonoa tuuria vai mahtaako laatu olla huonontunut? renkaat on sellaset ''puolimaastorenkaat'' eli voi hyvin ajaa myös asvaltilla.

Siis puhutaanko nyt ulkorenkaista vai sisärenkaista? Millaset sisärenkaat sulla on? Sehän on se mikä puhkee ellei sulla sitten ole UST:t eli sisärenkaattomat. Tosin ei nekään puhkee vaan saumat repee. Eniten siis vaikuttaa se sisäkumi, mutta tietenkin myös se, että kuinka ohuet kyljet sulla on niissä ulkorenkaissakin. Onko noi sun ulkorenkaat taittuvakylkiset? Ite ajelin viime kesän aika kevyellä yhdistelmällä: Continental Twister Supersonic & Maxxis Flyweight sisäkumit. Noi on sellaset lateksisisäkumit eli yhtä ohuet ku kortsu. Varovasti ku ajeli ni en saanu kertaakaan puhkeamaan. Tosin kyllähän tollasilla sisäkumeilla saa snake biten aikaan suht helposti. Sellanen juttu tuli myös mieleen, että onko sulla ne renkaat asennettu kunnolla vanteelle? Eli onko siellä välissä vannenauha/teippi kunnolla?
 
Itsehän ajan ympäri vuoden, enkä ole koskaan edes kokeillut jousitettua pyörää. Kieltämättä se kuulostaa aika houkuttelevalta.

Nastoja ei tarvitse mihinkään pyörään, jos vain katsoo mistä ajaa ja ennakoi riittävästi. Äitini mammafillarissa on käytännössä sileät 1.75-levyiset renkaat, enkä ole sillä ikinä kaatunut. Omassa pyörässäni leveys on sama. Tietysti riippuu vähän siitäkin, missä ajaa; olen kulkenut teillä, joilla ei meinaa pysyä pystyssä edes taluttaen.

Joo no eihän niitä "tarvi", mutta nastat on tosiaankin hintansa arvoinen investointi talvella ajaville. Viimeistään siinä vaiheessa kun huomaa ajavansa märälle, epätasaiselle jääpinnalle alamäessä. Eihän tasainen jää nyt mitään, mutta urille aurattu tai yöllä jäätynyt sohjo ei naurata...

Nyt kun laitoin Konan Calderan jossa on etujouset ja siihen Nokian nelirivisen nastarenkaan eteen, niin on ilo fillaroida kun etujousitus suorastaan imee renkaan tien pintaan.
 
Siis puhutaanko nyt ulkorenkaista vai sisärenkaista? Millaset sisärenkaat sulla on? Sehän on se mikä puhkee ellei sulla sitten ole UST:t eli sisärenkaattomat. Tosin ei nekään puhkee vaan saumat repee. Eniten siis vaikuttaa se sisäkumi, mutta tietenkin myös se, että kuinka ohuet kyljet sulla on niissä ulkorenkaissakin. Onko noi sun ulkorenkaat taittuvakylkiset? Ite ajelin viime kesän aika kevyellä yhdistelmällä: Continental Twister Supersonic & Maxxis Flyweight sisäkumit. Noi on sellaset lateksisisäkumit eli yhtä ohuet ku kortsu. Varovasti ku ajeli ni en saanu kertaakaan puhkeamaan. Tosin kyllähän tollasilla sisäkumeilla saa snake biten aikaan suht helposti. Sellanen juttu tuli myös mieleen, että onko sulla ne renkaat asennettu kunnolla vanteelle? Eli onko siellä välissä vannenauha/teippi kunnolla?

En hirveesti ymmärrä näitten päälle mutta tällaisia siellä renkaissa luki: Ulkorenkaat on continental leader Gravity Arc 54-559/26 x 2,1 ja sisäkumit Kenda 26 x 1,9/ 2,125 eli kohtuu edullinen setti ainakin oli. Millaset on taittuvakylkiset ja mitä eroa tavallisiin? Purin sen renkaan tossa nyt ja en missään nähnyt mitään reikää, en sisä- enkä ulkokumissa, käytin myös veden alla. Onkohan se sitten venttiilissä vika..?
 
En hirveesti ymmärrä näitten päälle mutta tällaisia siellä renkaissa luki: Ulkorenkaat on continental leader Gravity Arc 54-559/26 x 2,1 ja sisäkumit Kenda 26 x 1,9/ 2,125 eli kohtuu edullinen setti ainakin oli. Millaset on taittuvakylkiset ja mitä eroa tavallisiin? Purin sen renkaan tossa nyt ja en missään nähnyt mitään reikää, en sisä- enkä ulkokumissa, käytin myös veden alla. Onkohan se sitten venttiilissä vika..?

Taittuvakylkinen ulkorengas on sellanen mikä nimensä mukaan taittuu. Sen voi viikata nästisti pieneen kasaan. Muissa renkaissa on sitten yleensä teräskaapeli ja se ei oikeen taitu mihinkään suuntaan vaan pitää muotonsa. Taittuvakylkiset on yleensä kevyempiä renkaita, mutta ne kyljet saattaa olla kevyimmissä nakeissa aika ohuita.

Saattaa olla venttiilissä tosiaan se vika sitten jos veden allakin olet kokeillut sisäkumia eikä kuplia tullut. Aika usein varsinkin halvemmissa kumeissa saattaa mennä venttiili rikki, joten se vuoto saattaa tulla sieltäkin. Yleensä ne ilmat valuu sillon vaan pikkuhiljaa esim. yön aikana ulos.
 
Vanha pyörä alkaa vedellä viimeisiään ja vaihtoehtona olisi remontoida se kerralla kuntoon tai ostaa uusi pyörä. Vanhana pyöränä on Cannondale M600 eli ihan merkki pyörä vanha tosin kuin mikä.

Muutama liike on arvioinut korjauksen arvoksi noin 250e eli mielestäni aika paljon rahaa varsinkin vanhaan pyörään. Sitten jos siihen vielä haluisi etujouset niin siinä tulisi hintaa jo noin 500e jolla saisi jo suht hyvän uuden pyörän.

Kauppa-veljet myy tälläistä Kona Fire Mountain ( http://kauppaveljet.fi/tuote/491/ )pyörää joka olisi ilmeisesti ihan hyvä hinta/laatusuhteeltaan joidenkin mukaan. Olisiko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tästä pyörästä ja merkistä yleensä?
 
Vanha pyörä alkaa vedellä viimeisiään ja vaihtoehtona olisi remontoida se kerralla kuntoon tai ostaa uusi pyörä. Vanhana pyöränä on Cannondale M600 eli ihan merkki pyörä vanha tosin kuin mikä.

Muutama liike on arvioinut korjauksen arvoksi noin 250e eli mielestäni aika paljon rahaa varsinkin vanhaan pyörään. Sitten jos siihen vielä haluisi etujouset niin siinä tulisi hintaa jo noin 500e jolla saisi jo suht hyvän uuden pyörän.

Kauppa-veljet myy tälläistä Kona Fire Mountain ( http://kauppaveljet.fi/tuote/491/ )pyörää joka olisi ilmeisesti ihan hyvä hinta/laatusuhteeltaan joidenkin mukaan. Olisiko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tästä pyörästä ja merkistä yleensä?

Tosta kyseisestä mallista ei ole kokemusta mutta Konan fillareita mulla on ollu 3kpl ja tälläkin hetkellä yksi. Hinta-laatu-suhde noissa Konan fillareissa on ihan OK ja runkojen geometriat sopii ainakin mun fysikaalle todella hyvin. Jos oot maastopyörää ostamassa niin suosittelen sijottamaan vähän enemmän siihen fillariin. Toi Fire Mountain ei tule kestämään kauaa, siinä on sen verta huonoa osaa kiinni. http://www.kauppaveljet.fi/tuote/498/ <- Tossa olis jo ihan kunnollinen maastofillari hyvillä osilla aika kohtuulliseen hintaan.
 
Tuli HaRaXzin pohdinnoista mieleen, että onhan 250€ paljon vähemmän, kuin noin 600-1000€, mikä menisi tuliterään pyörään. Uuden veroiseksi korjattu vanha ei ehkä ole parempi, kuin ihan uusi, tai sitten on, riippuu tapauksesta...

Keulajousituksella ei kyllä oikein mitään tee, ellei aja talvellakin säännöllisesti. Ja vaikka tää 2006-2007 "talvi" on kuulemma tod. poikkeuksellinen (pari kertaa vuosituhannessa vain on näin lämmintä arviolta :eek: ), niin aika turha on tänä talvena ollut keulajousitus. Siinä lokakuun kunnon talven aikana vain kerkesi jotain hyötyä olemaan pari kertaa. Saako muuten 250€ vielä minkään veroista keulajoustoa?

Mitenkäs, kun tossa elaston pistämässä kalliimassa mallissa on hydrauliset jarrut, niin voiko niiden kanssa tulla ongelmia pakkasella?
 
Mitenkäs, kun tossa elaston pistämässä kalliimassa mallissa on hydrauliset jarrut, niin voiko niiden kanssa tulla ongelmia pakkasella?

Ei tule ongelmia. Noissa Hayesin jarruissa virtaa sellanen neste kuin DOT. Ei jäädy tämän planeetan pakkasilla. Harley Davidson käyttää myös Hayesin jarruja ja niissä virtaa samat nesteet. Mulla on parit Hayesin hydrauliset levarit ollu ja tälläkin hetkellä on yhet fillarissa eikä ole ollut mitään ongelmia. Teho on hyvä, tuntuma ehkä vähän turhan tökerö on/off. Ilmauksen kanssakaan ei ole ollut ongelmia.
 
Kauppa-veljet myy tälläistä Kona Fire Mountain ( http://kauppaveljet.fi/tuote/491/ )pyörää joka olisi ilmeisesti ihan hyvä hinta/laatusuhteeltaan joidenkin mukaan. Olisiko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tästä pyörästä ja merkistä yleensä?

Mulla oli Fire Mountain jonku aikaa käyttöpyöränä. Se on hintaansa nähden ihan ok peli. Metsään tosin sillä luonnollisestikkaan ei ole asiaa mut normi matka-ajossa menee. Deoren osat kestää kyllä vääntää maantiellä aivan varmasti. Hinta/laatu -suhde on varmaan parhaasta päästä tuon hintaluokan vehkeistä. Eihän se tosiaan ole ollenkaan sama asia ku mitä toi toinen malli mitä elasto? ehdotti, mut sehän on mitä pyörältä haluaa ja missä sillä meinaa ajaa ja miten.
 
Tarkoitus olisi ajella melkeen suurin osa maantiellä, mutta tarkoituitus olisi myös mennä metsäänkin välillä. Itseasissa melkein päivittäin tulee vähän ajettua metsässä kun oikoreitti menee metsän kautta (laiska) :) Hinta voisi pyöriä tuolla alle 1000e.
 
Tarkoitus olisi ajella melkeen suurin osa maantiellä, mutta tarkoituitus olisi myös mennä metsäänkin välillä. Itseasissa melkein päivittäin tulee vähän ajettua metsässä kun oikoreitti menee metsän kautta (laiska) :) Hinta voisi pyöriä tuolla alle 1000e.

Jos ton verran oot valmis sijottamaan siihen fillariin niin suosittelen kyllä hakemaan vaikka Kauppaveljiltä tollasen viime vuoden Kulan vielä kun niitä on jäljellä.
 
Sen verran vielä että mulla on tosiaan ollut muutaman vuoden Focus Black Hills- pyörä Deoren osilla ja olen ollut siihen älyttömän tyytyväinen. Itse maksoin pyörästä noin 500 ja mun mielestä se on kyllä ajomukavuuteen/keveyteen/toimivuuteen nähden aika edullinen hinta. Eli kyseistä merkkiä voin ainakin suositella! :)
 
Tarkoitus olisi ajella melkeen suurin osa maantiellä, mutta tarkoituitus olisi myös mennä metsäänkin välillä. Itseasissa melkein päivittäin tulee vähän ajettua metsässä kun oikoreitti menee metsän kautta (laiska) :) Hinta voisi pyöriä tuolla alle 1000e.

Todellakin jos tuon verran olet valmis satsaamaan niin kannattaa hankkia astetta tasokkaampi pyörä, ajomukavuus yms yms on kuitenkin jo ihan eri luokkaa ja painoa saa kummasti alaspäin. Hmm, en ehkä tuollaista oikomista kutsuisi vielä metsässä ajeluksi et kyllä osat kestää ainakin, no enivei (tiedä kuin extremesti hoidat noi oikoreitit :) )
 
Jos ton verran oot valmis sijottamaan siihen fillariin niin suosittelen kyllä hakemaan vaikka Kauppaveljiltä tollasen viime vuoden Kulan vielä kun niitä on jäljellä.

Itse ostin tuossa syksyllä tuolta Kauppa-veljiltä tuon saman pyörän ja en voi muuta kuin kehua. On aivan eri vehjes kun aikasemmat alle 500€:n pyöräni.
Ja nuo hydrauliset levarit on kyllä niin ihanat kapistukset.
 
Kokemuksia nastarenkaista Hybridiin kyselisin. Harkinnassa olisi Nokian Hakkapeliitta W106 taakse ja eteen Hakkapeliitta W240 tai Continental Nordic Spike (myöskin 240 nastainen, Nokian valmistama rengas). Varsinkin kokemuksia noista eturenkaista olisi kiva kuulla, ja minkä levyiset on käytössä. Katselin tuolta kauppa-veljiltä (www.kauppaveljet.fi) noita ja siellä olisi Nordic Spike 42-622 ja W106 37-622, onkohan toi 5mm ero merkittävä??
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom