Fillareista

Ei ole muuten herkkua ajella kapea ja sileärenkaisella fillarilla nyt. Tuntuu, että lumi haittaa ajamista enemmän kuin mahdollinen liukkaus jos pyörätie on aurattu.

Senkin huomasin, että takapyörän luisuminen käy hieman pelottamaan, mutta jos eturenkaasta menee pito, niin se on välittömästi turvalleen. Käännöksissä sai vauhdin pudottaa melkein nollaan.

Maastofillarissa ei kai välttämättä edes tarvitse nastarenkaita.

Kapea rengas uppoo lumeen hyvin, leveä maastonakki taas menee lumen "päällä".
Ilman nastoja pärjää niin kauan, kun ei ole jäätä. Paskin ylläri fillarille on jäätä alla ja kevyt lumiteite sen päällä.
Omassa fillarissa 300 teräväkärkistä nastaa per rengas ja voi ajaa jopa jäällä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Myös keulajousitus auttaa siihen, että ohjaustanko ei talven lumimössöissä ja röpelöjäillä hakkaa läheskään niin pahasti näpeille, mitä ilman iskaria, sen huomasi heti tänään.
Joo tässäkin ketjussa kaikki jotka väittää ettei asfaltti- tai hiekkatiellä tarvitse joustokeulaa paljastuvat auttamatta nössöiksi jotka ajavat vain kesäkeleillä.

Mikä tahansa tie missä on syvään sohjoon jäätynyt jalanjälkiä, traktorin renkaanpainumia tms. on todella myrkkyä ranteille jäykkäkeulaisella pyörällä, vaikka alla olisi lapsen pyllyä tasaisempi asfaltti.
 
Joo tässäkin ketjussa kaikki jotka väittää ettei asfaltti- tai hiekkatiellä tarvitse joustokeulaa paljastuvat auttamatta nössöiksi jotka ajavat vain kesäkeleillä.

Mikä tahansa tie missä on syvään sohjoon jäätynyt jalanjälkiä, traktorin renkaanpainumia tms. on todella myrkkyä ranteille jäykkäkeulaisella pyörällä, vaikka alla olisi lapsen pyllyä tasaisempi asfaltti.

Itsehän ajan ympäri vuoden, enkä ole koskaan edes kokeillut jousitettua pyörää. Kieltämättä se kuulostaa aika houkuttelevalta.

Nastoja ei tarvitse mihinkään pyörään, jos vain katsoo mistä ajaa ja ennakoi riittävästi. Äitini mammafillarissa on käytännössä sileät 1.75-levyiset renkaat, enkä ole sillä ikinä kaatunut. Omassa pyörässäni leveys on sama. Tietysti riippuu vähän siitäkin, missä ajaa; olen kulkenut teillä, joilla ei meinaa pysyä pystyssä edes taluttaen.
 
Joo tässäkin ketjussa kaikki jotka väittää ettei asfaltti- tai hiekkatiellä tarvitse joustokeulaa paljastuvat auttamatta nössöiksi jotka ajavat vain kesäkeleillä.

Mikä tahansa tie missä on syvään sohjoon jäätynyt jalanjälkiä, traktorin renkaanpainumia tms. on todella myrkkyä ranteille jäykkäkeulaisella pyörällä, vaikka alla olisi lapsen pyllyä tasaisempi asfaltti.

Väittäisin ajavan aika paljon enemmän kuin keskiverto palstalainen, läpi vuoden ja treenimielessä. Joustokeulat ovat maastopyörissä, joilla ajetaan ihan oikeassa maastossa ja katupyörissä jäykät keulat, 23-41mm renkaat 6-8barin paineilla ja silti ei hakkaa käsille.
Jos ranteet kipeytyy ajaessa niin kannattaa lisäksi löysätä hiukan puristusta tangosta ja tutkia onko ajoasento perseellään. Oikeassa asennossa ranteet on suorina ja kyynärpäät vähän koukussa, tällöin iskuissa joustaa käsi kyynärpäästä ja ranteetkin säästyy.
 
...mutta on se silti mukavempi ajaa em. teitä jos alla on hyvä ja oikein säädetty keula ja mieluiten sopivasti ilmatilaa renkaissa :)
 
Hienoa, olen yrittänyt vaihtaa rengasta, niin olen samalla rikkonut kaksi sisäkumia. Ei ole maailman helpoin homma. Tuntuu, että sisäkumit ovat liian isoja kun jäävät vanteen ja renkaan väliin.
 
Pumppaa vähän ilmaa sisärenkaaseen (sen verran että muotoutuu vähän) ennen kuin rupeat vääntämään ulkorengasta vanteelle niin ei jää niin helposti väliin.
 
Itse laitan aina sisäkumin osittain ulkokumin sisään ja laitan ne vanteelle yhtä aikaa. Useimmiten kumin on saanut paikalleen käsin. Jos ei, voi käyttää vaikka lenkkiavainta tai jotain muuta tylppää vipuvartena. Jos tuntuu, ettei kumi oikein asetu paikoilleen, kannattaa pumpata siihen ilmaa vähän kerrallaan ja asetella käsin huonolta näyttävät kohdat.

Viikonloppuna vaihdon äiten fillariin takakumin. Kaikki onnistui hienosti, mutta jotenkin takanapa pamahti jumiin asennuksen aikana. En tajua, miten. Pyörä kyllä kulkee, mutta tuntuu, että jarru on päällä koko ajan - tai sitten laakeri on jumissa. Kyseessä on 30 vuotta vanha ns. mammapyörä ilman mitään vaihdevirityksiä. Pyörää ei ole huollettu ikinä, joten osat saattavat olla ruosteessa. Mitä kannattaisi tehdä? Saisiko takanavan helposti avattua itse? Ei viitsisi maksaa sataa euroa huollosta, kun pyörällä ei rahallista arvoa juuri ole.
 
Väittäisin ajavan aika paljon enemmän kuin keskiverto palstalainen, läpi vuoden ja treenimielessä. Joustokeulat ovat maastopyörissä, joilla ajetaan ihan oikeassa maastossa ja katupyörissä jäykät keulat, 23-41mm renkaat 6-8barin paineilla ja silti ei hakkaa käsille.
Jos ranteet kipeytyy ajaessa niin kannattaa lisäksi löysätä hiukan puristusta tangosta ja tutkia onko ajoasento perseellään. Oikeassa asennossa ranteet on suorina ja kyynärpäät vähän koukussa, tällöin iskuissa joustaa käsi kyynärpäästä ja ranteetkin säästyy.

Eihän ne kipeydy, mutta kyllä itse mieluummin ajan joustolla. Oikein säädetty täysjousto perän lukituksella on mukava ja monikäyttöinen.
 
Miten nuo hybridien tai maastopyörien joustot tai (Deore) vaihteet toimivat sellaisella 20-30 asteen pakkasella?
Pysyvätkö esimerkiksi vaihteet kunnossa?
 
Niin se meni helpoiten miten lukee sisäkumi paketissakin.

Laitetaan ensin toinen puoli renkaasta vanteelle(meni käsin). Sitten sisäkumi renkaan sisään ja toinen puoli renkaasta vanteelle(meni tämäkin käsin kun sisäkumi oli täysin tyhjä).

Kauankohan noi mun paikat kestää. epoksiliimaa + putkiteippiä.
 
Miten nuo hybridien tai maastopyörien joustot tai (Deore) vaihteet toimivat sellaisella 20-30 asteen pakkasella?
Pysyvätkö esimerkiksi vaihteet kunnossa?

Niissäkin niitä keuloja on niin paljon erilaisia et riippuu paljon siitä.
Deorehan on jo hyvää komponentti-sarjaa. Itse en pyörään ostais mitään Deorea huonompia osia, tietenki jos rumpuvaihteet haluais niin sitten eri asia. Mut eihän se tosta vaihtajasta tule olemaan kiinni, enemmän se on kiinni niistä vaijereista. Itse olen aina kasannut itse omat pyöräni alusta asti ja pistänyt kunnon kuoret+sisukset niin ei ole vielä kertaakaan jämähtäny.
 
Miten nuo hybridien tai maastopyörien joustot toimivat sellaisella 20-30 asteen pakkasella?
Pysyvätkö esimerkiksi vaihteet kunnossa?

Jos keulassa on öljy/jousi yhdistelmä niin talveksi vain ohuempaa öljyä sisään niin toimii melkein kuin kesälläkin.

Ja kyllä vaihteet toimivat talvella kuin kesälläkin, oletten että siellä ei ole mitään mikä jäätyisi vaikeuttaen toimintaa.
 
Joo tässäkin ketjussa kaikki jotka väittää ettei asfaltti- tai hiekkatiellä tarvitse joustokeulaa paljastuvat auttamatta nössöiksi jotka ajavat vain kesäkeleillä.

Mikä tahansa tie missä on syvään sohjoon jäätynyt jalanjälkiä, traktorin renkaanpainumia tms. on todella myrkkyä ranteille jäykkäkeulaisella pyörällä, vaikka alla olisi lapsen pyllyä tasaisempi asfaltti.

Nössöiksi paljastuvat ne jotka tarvitsevat mukavuusvälineitä!!prkl lohjan 24,n skuttaa,vedettiin läpi xtr osin varustellulla täysjäykällä, hybridillä ritcheyn exca vader cx renkailla ja ei tuntunut missään!! ja painoa tällä sotanorsulla on reilu 100kg,se on asenteesta ja ajotaidosta kiinni,halvat keulat ne vasta shittejä onkin joten niitä ei mihinkään rekeen kiinni.jonkun foxin tai rokkarin sid teamin vois jo keulaks hyväksyä.
 
Nössöiksi paljastuvat ne jotka tarvitsevat mukavuusvälineitä!!prkl lohjan 24,n skuttaa,vedettiin läpi xtr osin varustellulla täysjäykällä, hybridillä ritcheyn exca vader cx renkailla ja ei tuntunut missään!! ja painoa tällä sotanorsulla on reilu 100kg,se on asenteesta ja ajotaidosta kiinni,halvat keulat ne vasta shittejä onkin joten niitä ei mihinkään rekeen kiinni.jonkun foxin tai rokkarin sid teamin vois jo keulaks hyväksyä.

Heh, kyllä niitä hyviä keuloja löytyy Marzocchilta ja Manitoultakin. :) Tosin itelläni on Fox Vanilla R ja oon ollu ihan tyytyväinen vaikka ei mikään huippukeula olekaan.
 
Ainiin ja kun tän threadin nyt vasta täältä bongasin, niin alotusviestiin viitaten täältä löytyy myös fillari-ihmisiä. :) Maastopyöräilyä tullu harrastettua nyt noin 9 vuotta.

Fillari-lehden foorumilta löytyy tunnus myös: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=20438
Ja RideFreen foorumilta: http://www.ridefree.fi/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=999
Lisäksi joiltakin pienemmiltä foorumeilta kuten bikebb ja weight weenies, mutta niihin en ole paljoa edes kirjotellut.

Tän hetkisenä kalustona löytyy vuoden 2005 Kona Kula 18".
 

Liitteet

  • kona_kula.jpg
    kona_kula.jpg
    163,2 KB · Katsottu: 464
Tommonen oilis myytävänä.

Ilmeisesti 6 v vanha Sunn, hinkattu paljaaksi.

Laatupalikoilla, mm. parasta Srammia. Osat uudempia kuin runko.

Keula joku Manitou. Mahdollisesti Magnum R. Kaipaa uusia öljyjä.

Mukaan myös jäykkä keula ja jotain muuta osaa.

Hinta vaikka 320 €.

Pyöräily on ihan kiva harrastus.
 

Liitteet

  • fillari+puuhamaa 025.jpg
    fillari+puuhamaa 025.jpg
    82,4 KB · Katsottu: 476
Heh, kyllä niitä hyviä keuloja löytyy Marzocchilta ja Manitoultakin. :) Tosin itelläni on Fox Vanilla R ja oon ollu ihan tyytyväinen vaikka ei mikään huippukeula olekaan.

Tottakai löytyy!! toi oli vaan tollainen kärjistetty,vähän provoava viestin tynkä.Ihmiset kun vaan vannoo niin törkeästi joustokeulojen nimeen vaikka siellä olisi joku sr suntour mistä nyt todellisuudessa ei ole kuin haittaa.Swinger nimellä tuli joskus riehuttua fillari lehden puolella.Nyt on harrastus enemmän siirtynyt hifin puolelle ja fillarina tällä hetkellä on cannarin vanhempi f 800tosin okalta hankituilla palikoilla modattuna.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom