FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos loppuosa ottaa enemmän olkapäille, niin sitten jättää siellä ylhäällä vajaaksi... Ei alhaalla jossa se ottaa enemmän rintaan, eix ni?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko kenelläkään tämmöistä, että penkin rauta vaihtelee tosi isosti riippuen päivästä? Itellä rinta hieman hankala osa ollut aina reenata ja tuloksetkin paljon muita jäljessä.
Parhaana päivänä saan penkissä 3x8 80kg, ja seuraavalla viikolla saattaa mennä vain sama 60kg:llä vaivasesti.
Ruokailut jne on melkeinpä samanlaiset joka päivä eikä muissa liikkeissä niinkään eroa huomaa näin selvästi.

^Hyvin todennäköisesti ongelma on tekniikassa. Tähän taas on jokseenkin vaikea puuttua netin kautta. Paitsi jos otat videota penkkisarjoista useammasta treenistä että nähdään hyvällä videolla noi voimaheittelyt.

^Hyvin todennäköisesti ongelma on tekniikassa. Tähän taas on jokseenkin vaikea puuttua netin kautta. Paitsi jos otat videota penkkisarjoista useammasta treenistä että nähdään hyvällä videolla noi voimaheittelyt.

Kyllähän nyt penkki on just se liike, jossa heti huomaa huonona päivänä että rauta painaa normaalia enemmän. Mutta toi 20 kilon heittely sarjapainoissa kuulostaa erikoiselta, joten sen suhteen voisin itekin veikata tekniikassa olevan jotain pielessä. Ite huomaan yleensä jo lämmittelysarjoissa että kulkeeko tänään vai ei, mutta ei siinä mitään kovin suuria eroja normaaliin ole.

Jos loppuosa ottaa enemmän olkapäille, niin sitten jättää siellä ylhäällä vajaaksi... Ei alhaalla jossa se ottaa enemmän rintaan, eix ni?
Tais tarkoittaa alaslaskun loppuvaihetta. Vähän nurinkurisesti sanottu, mutta on se silti niin, että joillakin olkapäät ottaa hittiä rintaa enemmän jos laskee ihan alas. Silloin asialle on melkein pakko tehdä jotain, jos rintaa on tarkoitus treenata, vaikka ratkaisu äkkiseltään nurinkuriselta kuulostaakin.

Kysymys A) mikä olis hyvä ja nopein tapa kehittää rinnalta lähtöä? Rinnalta ku lähtee edes puoleen väliin ni nousee varmasti, eli ojentajissa ihan kivasti jerkkua, mut rinta ollu aina pienimuotonen heikkous. Ei jotenki jaksais alkaa työsarjoilla ainakaan mitää hidasteleen rinnan kohalla tai mitää ku sillo kusee treeni, mut toimiskohan jos tekis vähän rintapainotteisemmin penkkiä vaikka niillä kevyemmillä sarjoilla(joissa kuorma 60-75%)?
No toi on omasta mielestä vähä sama ku kysyisit, että mitä tehdä ku syväkyykystä noustessa tekee tiukkaa mut heti ku jalat on jo puolessavälissä suoristumaan ni menee kyl helposti... :D Se vaan sattuu oleen tiukin kohta kyseistä nostoa, jatkat vaan treenaamista normaalisti.

E. niin tai no kuten missä tahansa muussakin liikkeessä, ni jos välttämättä haluat panostaa tiettyyn osaan liikkeen liikeradasta, ni sitten vaan simppelisti treenaat sitä kohtaa, eli teet vaikka sitten niitä ylhäältä vajaita toistoja... Onhan se toki niinkin, että voimat ovat myös osittain nivelkulma riippuvaisia.

Kysymys A) mikä olis hyvä ja nopein tapa kehittää rinnalta lähtöä? Rinnalta ku lähtee edes puoleen väliin ni nousee varmasti, eli ojentajissa ihan kivasti jerkkua, mut rinta ollu aina pienimuotonen heikkous. Ei jotenki jaksais alkaa työsarjoilla ainakaan mitää hidasteleen rinnan kohalla tai mitää ku sillo kusee treeni, mut toimiskohan jos tekis vähän rintapainotteisemmin penkkiä vaikka niillä kevyemmillä sarjoilla(joissa kuorma 60-75%)?

Jos rinta on ongelma-alue penkatessa keskity rintaan enemmän.....
1. Laskiessa tankoa pysäytä vaikka 10 cm ennen rintaa ja sitten uudestaan 5 cm ennen rintaa ja uudestaan, kun tanko koskettaa paitaa. Tämän jälkeen vasta ylös
2. Laska paino normaalisti rinnnella ja sitten räjähtävästi ylös, MUTTA ei aivan ylös saakka. Hinkkaa tankoa lähellä rintaa,

-->Nuo voi olla kipeää olkapäälle... Mutta, jos ongelma kohtana on rinta, keksity ärsyttämään rintaa eikä ojentajia

ehkä vähemmän olkapäitä rasittava ja mielestäni paras vaihtoehto
3. Aloitusasento tanko rinnalla/alhaalla. Tässä pystyy keskittymään täysillä kyseiseen ongelmaan.

Ei se nyt ihan sama asia ole. kukaan järkevä ei jätä kyykkyä puolitiehen, ja kyllä penkissä voi olla ongelmana loppuojennuskin. Riippuu varmasti ihmisestä. Vähän ehkä turhaa kysellä tääl, ku teorias tiedän jo useimmiten vastauksen, mut haen lähinnä kokemukseen perustuvaa mielipidettä. Mutjoo :D, pitää vaa hinkata.
Sä et nyt ymmärtänyt ihan tuota mun pointtia tossa kyykky vertauksessa? ;) En tiiä voiko olla pahemmin olla poikkeuksia, mut yleensä dipeissä/(rinta)punnerruksissa vaikein osa on se ala-asento, kuten kyykyssä myöskin. Ymmärtääkseni ihan perus mekaniikkaa, vipuvarsi tai silleen, eikö? Mikä saa sinut sanomaan, että sulla ois suhteettoman huonot voimat siellä ala-asennossa..?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sä et nyt ymmärtänyt ihan tuota mun pointtia tossa kyykky vertauksessa? ;) En tiiä voiko olla pahemmin olla poikkeuksia, mut yleensä dipeissä/(rinta)punnerruksissa vaikein osa on se ala-asento, kuten kyykyssä myöskin. Ymmärtääkseni ihan perus mekaniikkaa, vipuvarsi tai silleen, eikö? Mikä saa sinut sanomaan, että sulla ois suhteettoman huonot voimat siellä ala-asennossa..?
Ei muuten ole. On erittäin yleistä, että penkissä jää homma ojentajista kiinni. Tietysti pätee tässä mekaniikka siinä määrin, että kun tanko tulee tietyn pisteen yli, niin sitten suoristuukin heittämällä.
Jos rinnaltalähtö on ongelma, niin suosittelisin tekeen penkkiä stopilla. Joka toisto pysäytetään rinnalla ja siitä räjähtävästi ylös. Ja olisko ollu jossain gymlogissa kun näytettiin sellainen tekniikka, että nostetaan tanko joka toisella toistolla vain 10-15 cm rinnasta ja joka toisella toistolla kokonainen toisto. Kehuivat parantavan rinnaltalähtöä. En tiedä, kun en ole kokeillut, eikä sellaista vaivaa kyllä olekaan. Mulla se on just ne ojentajat.

jaajaa :D Aattelin vaan puhtaasti mekaniikan kannalta, eipä oo juur sillee omakohtasta kokemust, ku mul vaan loppuu yksinkertaisesti voimat missä kohtaa sattuukin loppumaa. Ojentajat on mullaki kyllä heikko kohta, rinta taas vahva, mut en tiedä yhtään miten se vaikuttaa kyseiseen hommaan. Tosin teen vaan käsipaino penkkiä, ni pudotan sitten vaan painot kun ei enää liiku/tai tuntuu et seuraava toisto ei ehkä tulis ylös. Ei se kyllä sen enempää tunnu ojentajissa, vaikka ne heikot ovatki, kuin missään muuallakaa.

Mun on kauheen vaikee saada mitään moninivel liikettä tuntumaan erityisesti, jossain yhdessä tietyssä lihaksessa, ni en esimerkiksi ymmärrä oikeen sitä kun jotkut sanoo, et "menee liikaa olkapäille/ojentajille jne" Yleensä rintaliikkeet kuitenkin pistää rinnan pumppiin ja selkäliikkeet selän, ni kai se riittää.. Sitten voi tehä jos siltä tuntuu ni niitä eristäviä.

En mä esimerkiksi ajattele edes penkkiä/dippiä silleen et niitten olisi pakko tuntua nimenomaan rinnassa, vaan teen vaan mahdollisimman puhtaasti ja koitan vaan saada ens kerralla enemmän nousemaan. Ne on mulla nimenomaan ohjelmassa sen takia, että ottavat moneen kerrallaan. Jos haluaisin rintaa painottaa tekisin eristäviä sille. Mutta mitä tulee tuohon penkin eri kohtien erikoistreenaamiseen, ni teettekö sitä vain sen takia, että saisi laitettua ehkä enemmän rautaa tankoon (parempi suoritus kyseisessä liikkeessä, liikkeen harjoittelu), vai siksi, että koette sen auttavan lihaksia kasvamaan paremmin (lihasten treenaaminen)? Koska en mä ainakaan usko, et saadakseen isot rintalihat tarvii mitään tuon kaltaisia erikoiskikkoja, en mä oo ainakaan tarvinnu..

Mites sellanen, että asettaa telineen niin alas, että tanko on ala asennossa paljon lähempänä rintaa. Esim. smithissä varmaan toimisi, mutta imitoiko rinnaltalähtöä pahemmin sitä en vielä tiedä.
Kai tämän joku muukin olisi keksinyt jo ennen mua, jos olisi looginen?
Onhan pinnapenkki keksitty. Tehdään rackissa pinnoilta tai penkissä turvaraudoilta tai joltain millä saa tangon pysähtymään sopivasti rinnan tienoille. Ja lattiapenkki myös, jos ei omaa ihan paskoja välityksiä ja / tai makaa lahnana ja tanko jää metrin irti rinnasta.

Yo. Son Turo vaan.

Tärkeää. Miksi osa kuntosalilla kävijöistä tekee vinopenkkiä ja penkkiä smith-telineessä/laitteella?
Nämä henkilöt näyttävät vielä yleensä siltä, että ovat jonkun aikaa reenanneet, siis eivätkä ole aloittelijoita.

Etsin vaihtoehtoista tapaa tehdä penkkipunnerrusta, joka olisi ystävällisempi olkapäille. Kokeilin tehdä penkkiä käsipainoilla. Se on muuten hankala, kun pitäisi saada lavat taakse ja lisäksi salilla ei ole oikein tarpeeksi leveää irrallista penkkiä tätä varten.
Sen sijaan vinopenkki käsipainoilla tuntui oikein hyvältä tehdä. Jätte bra.

Tai, mikä on terveellisin tapa tehdä penkkipunnerrusmaista liikettä?

Viime aikoina on tullu testattua tehdä penkkiä niin, että tanko jää selkeästi rinnasta irti. Homma pysyy jatkuvasti vieläkin enemmän rintalihasten päällä kuin koskettamalla tangolla edes hipaisemalla rintaa tai osumalla selkeästi siihen. Vielä kun malttaa pysäytellä tuossa 5-10 senttiä rinnasta niin ai että. :D Voi tosin johtua, että mun olkapäät ei muutenkaan tykkää tasatankopenkin liikeradasta ja kaikki liike tietyn pisteen jälkeen alemmas vääntää niin vittumaisesti olkapäitä ettei tosikaan ja tuntuma rinnalta häviää.

Zone-sarja -42%
yo wazzup? Normi penkki on kanssa ihan olkapää ystävällinen. ellet siis omaa mahdollista vammaa tai poikkeavuutta. Tekniikasta todennäkösesti kiinni, mikä on paras vaihtoehto. Mun olkapäät ei tykkää vinopenasta sitten ollenkaa. normipena sen sijaan ei tunnu missään pahalta. Käsipaino pena on siit hyvä, et liike radan voi ite päättää kätevämmin. Mut toki raskaampi ja vaikeempi teknisesti.

Joo. Minun penkkitekniikka ei ole aikaisemmin ollut aivan puhdas, joten olkapää on kipeytynyt osittain väärin tehdessä.
Minulla pitäisi olla kyllä nyt oikea tekniikka. Tietysti, jos maltan tehdä huolellisesti juuri oikein, niin saattaahan se olla ok.
Käsipainoilla tehty vinopena vaikutti juurikin hyvältä. Ehkä käsipainopenkkiä pitää harjoitella lisää.

Viime aikoina on tullu testattua tehdä penkkiä niin, että tanko jää selkeästi rinnasta irti. Homma pysyy jatkuvasti vieläkin enemmän rintalihasten päällä kuin koskettamalla tangolla edes hipaisemalla rintaa tai osumalla selkeästi siihen. Vielä kun malttaa pysäytellä tuossa 5-10 senttiä rinnasta niin ai että. :D Voi tosin johtua, että mun olkapäät ei muutenkaan tykkää tasatankopenkin liikeradasta ja kaikki liike tietyn pisteen jälkeen alemmas vääntää niin vittumaisesti olkapäitä ettei tosikaan ja tuntuma rinnalta häviää.

Selvä. Kiitos neuvosta. Se voikin olla juuri tuo alaslaskuvaihe, joka rasittaa olkapäitä.
Salilla jotkut nostaakin penkkiä sellainen puinen lauta vatsan ja rinnan päällä, niin idea on ilmeisesti heillä juuri sama kuin sinulla. Kokeilemisen arvoinen juttu.

Voi vielä vastata, jos on ideaa, miksi penkki tai vinopenkki olisi syytä tehdä smith-laitteella?
Pitää myös googlettaa vastausta muualta.

Selvä. Hauska video. Ei ole syytä tehdä.

Googletin asiaa ennen videon katsomista. Penkkipunnerrusta tehtäessä, tärkein syy olla tekemättä sitä smith-koneella on se: ettei sillä punnertaessa kehity ne ns tasapainottavat/liikeradan suuntaa hallitsevat tukilihakset.

Joo. En minä sillä ala tehdä. V*tun aloittelijoita varten. Käsipainoilla voisin kokeilla uudelleen ja sitten puhtaampaa liikettä vapaalla tangolla mahdollisesti laskematta sitä aivan alas. Kahtotaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom