lIhaa sanoi:
Kukaan ei ole kiistämässä työväenliittojen historiallisia saavutuksia. Täytyy myös ymmärtää, millaisessa toimintaympäristössä ja millä menetelmillä ne on saavutettu. Tämän jälkeen voi miettiä, sopivatko vanhat toimintavat enää nykyiseen toimintaympäristöön.
Kuka hyötyy ja millätavoin siitä että jonkun muun alan edustaja eroaa omasta liitostaan koska jokin liitoista on mahdollisesti joskus tehnyt vääriäkin päätöksiä? Kuka hyötyy yleensäkään siitä että ammattiliitot heikkenisivät?
Itse en keksi kuin tahon joka haluaisi teettää töitä alle yleisesti sovittujen työehtojen eli käytännössä polkea palkkausta lomia yms.
Mikäli liitossa johon henkilö kuuluu on jotain vialla eli se ei aja asioita jäsenistön toivomalla tavalla on liitossa säännöllisin väliajoin vaalit joihin jokainen jäsen voi osallistua. Siitä vaan äänestämään mieluisaa ehdokasta tilalle tai vaikka itse menemään mukaan päätöksen tekoon jos intoa riittää.
Ehdottomasti huonoin vaihtoehto on olla kuulumatt mihinkään liittoon koska silloin tavallaan eikä vain tavallaan vaan ihan käytännössä antaa päätäntä vallan omista asioistaan tahoille joita ei henkilön edut kiinnosta.
Tuskin kukaan haluaisi käydä oikeudenkäyntiäkään sillä tavalla että paikalla ei olisi kuin syyttäjä ja tuomari mutta ei puollustusta.
Tämän päivän SAK taiteilee samalla taistellakseen jäsenistönsä etujen/palkkojen puolesta mutta samalla sille on tässäkin keskustelussä sysätty suuri vastuu myös esim työttömyydestä. Eli muutosta vaaditaan molempiin suuntiin. Pitäisi olla tiukempi ja toisaalta pitäisi olla joustavampi jotta ei päästä syyttämään muuttumattomuudesta ja jäykkyydestä joka estäisi myönteisen työllisyys kehityksen.
Ei tarvita kummenpaa tutkintoa ymmärtääkseen että tällainen tilanne on liitolle vähintäänkin haasteellinen ja molempiin suuntiin taipuminen lähes mahdotonta.
Kuitenkaan en itse ole tarkemmin perehtynyt SAK nykyjohtoon ja olen samaa mieltä uudistus tarpeesta. Nykyinen tilanne on aika kaaottinen kun samalla esim paperi liitto ajaa monien mielstä kohtuuttomia vaatimuksia mutta taas pam tuntuu olevan lähinnä vitsi siis sikäli miten vähän se tekee jäsenistönsä hyväksi.
Eli myös sellaiset pienet asiat kuin lapsilisät, eläkkeet, työturvallisuus, työaika,
+tietysti palkat ovat SAK aikaansaannoksia.
En mä tiedä, ehkä olen sitten tyhmä mutta musta on aika hyvin jos jollain on pokkaa olla kuulumatta liittoon kaiken sen jälkeen mitä ne ovat työtätekevän hyväksi tehneet. (kts tämän viestin loppuosa
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=931812&postcount=30
Kerro sinä minulle miten ammattiliittojen tulisi sitten mielestäsi nykytilanteessa toimia jotta kaikki olisivat tyytyväisiä. Heti kun joustetaan tulee vittuilua munattomuudesta ja siitä kuinka ei ajeta jäsenistön asioita mutta jos ollaan tiukkana tulee syytteitä ettei ymmärretä muuttuvaa tilannetta ja ei ymmärretä miten tehdä myönteistä työllisyys kehitystä ajavia päätöksiä.
Tässäkin ketjussa on annettu kritiikkiä molemmista asioista. Kuitenkaan ei tarvitse jälleenkään olla mensalainen ymmärtääkseen että molempien toteuttaminen samanaikaisesti on mahdotonta.
AKV sanoi:
Lyhyesti ottaen tarkoitan sitä mitä sanoin. Työnantaja- ja työntekijäpuoli solmikoot sopimuksensa kahden kesken. Valtion ei tule osallistua noihin asioihin. Elinkeinoelämän säätely kaikkine minimipalkkoineen tms. tulisi myös lopettaa.
Ohhoh hurjat on puheet. Eli ihan villiinlänteen olisit valmis. Saanko kysyä miksi? Mitä hyötyä tästä olis? Toki muutama työpaikka sattaisi syntyä kun palkaksi voisi antaa vaikka kupillisen riisiä päivässä ja työntekijällä ei olisi mitään valitusoikeutta mutta tuskin edes sinä kaipaat tällaisia työpaikkoja?
En tyrmää ammattiliittoja sinällään, ainoastaan tuon kolmikantayhteistyön. Valtion ja AY-liikkeen kytkös on purettava - samoin kuin valtion ja työnantajapuolen. AY-liike saa toki ajaa jäsentensä etuja, mutta ilman valtion sekaantumista asiaan.
Hmm sitten kyseessä on väärä ketju minne kritiikkisi suuntaat. Ketjun nimi tulisi olla tällöin eroa valtiosta ja sen verotuksesta. Niin houkutteleva kun ajatus onkin epäilen suuresti että kukaan nykypuolueista kannattaisi tällaista mallia. Valtio on kuitenkin verotuksen lisäksi vastuussa mm työttömyyden hoidosta joten eiköhän sillä silloin kuulu olla hieman sanavaltaakin.