Eroa Sak:sta helposti!

Nyt tekee ammattiliitto taas uusia ystäviä eritoten pääkaupunkiseudulla. AKT haluaa vaihteeksi mennä lakkoon eli taas jossain on jokin mitätön asia eikä liiton miehiä työt kiinnosta. Taikka sitten hiihtokelit on niin hyviä, että on lakon paikka...
Kuljetusala voisi varmaan hieman valottaa, että miksi AKT on aina lakossa/tukilakossa kun jotain tapahtuu jossainpäin maailmaa? Pitääkö liiton pomon:david: hankkia lisää kannuksia lakkoilemalla vai onko tällä kertaa ihan oikeasti aihetta lakkovaroitukseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
NHB sanoi:
Siellä missä liitot ovat vahvimillaan, ei asiat mene aivan tuohon tyyliin. Suosittelen tutustumista paperitehtaiden jännittävään maailmaan.
No tämän viestin perusteella ei tarvitse ihmetellä miksei suomeen paperiteollisuus enää investoi uusia koneita.No sinänsä valtion kannalta huono kun vero tulot tippuu.

NHB sanoi:
Siellä missä liitot ovat vahvimillaan, ei asiat mene aivan tuohon tyyliin. Suosittelen tutustumista paperitehtaiden jännittävään maailmaan.

Itsekäs kun olen niin mua ei hirveästi kiinnosta muiden liittojen jutut kuin sen mihin itse kuulun. Sähköalalla liksat on muutenkin laskenut hyvää vauhtia, kiitos erillis sopimusten ja muiden "omien" soppareiden joten en edes yritä verrata paperimiesten soppareihin.
Kumma kyllä se että työstä pitää maksaa palkkaa tuntuu nykypäivän työnantajalle oleva kohtuuton käsite. Sitten itketään telkkarissa kun ei työt kiinnosta.
Siksipä itsekkin lopetin rakennushommat kun palkat alko olemaan työn rasittavuuteen nähden aika heikot. Saman palkan saa helpommalla hommallakkin joten mun puolesta saavat muut palella työmailla.

vision sanoi:
Siksipä itsekkin lopetin rakennushommat kun palkat alko olemaan työn rasittavuuteen nähden aika heikot. Saman palkan saa helpommalla hommallakkin joten mun puolesta saavat muut palella työmailla.
Niin, tuota kutsutaan markkinataloudeksi. Kun tarpeeksi moni sanoo raksalla, että pitäkää tunkkinne niin jossain vaiheessa on myös pakko nostaa niitä palkkoja. Ja ihan ilman lakkoja onnistuu.

lej sanoi:
Niin, tuota kutsutaan markkinataloudeksi. Kun tarpeeksi moni sanoo raksalla, että pitäkää tunkkinne niin jossain vaiheessa on myös pakko nostaa niitä palkkoja. Ja ihan ilman lakkoja onnistuu.
Tuskinpa vaan, rajan takaa tulee tekijää aika halvalla.
Eikä tarvitse tulla edes rajan takaa vaan ihan kotimaastakin löytyy näitä asennusporukoita jotka asuu viikot asuntovaunussa. tekee kohtuu paljon halvemmalla ja viikonlopuksi ajavat takaisin keskisuomeen.

vision sanoi:
Tuskinpa vaan, rajan takaa tulee tekijää aika halvalla.
Eikä tarvitse tulla edes rajan takaa vaan ihan kotimaastakin löytyy näitä asennusporukoita jotka asuu viikot asuntovaunussa. tekee kohtuu paljon halvemmalla ja viikonlopuksi ajavat takaisin keskisuomeen.
Kamalaa. Suomalaisetkin kehtaava tehdä töitä halvemmalla kuin joku toinen suomalainen. Eivätkö ne tunne mitään häpeää. :jahas:

Sakinhivutusta tuollaisille.

lej sanoi:
Kamalaa. Suomalaisetkin kehtaava tehdä töitä halvemmalla kuin joku toinen suomalainen. Eivätkö ne tunne mitään häpeää. :jahas:

Sakinhivutusta tuollaisille.

Toiset tekee vaan alle ns. minimipalkka rajojen ja siihen kisaan en ainakaan minä lähde mukaan... Siksipä on helpompi vaihtaa alaa, mutta samapa tuo jos alalta jossa ei tarvi repiä eikä ole koskaan kiire saa saman palkan kuin urakalla painessa työmaalla.

vision sanoi:
Siksipä on helpompi vaihtaa alaa, mutta samapa tuo jos alalta jossa ei tarvi repiä eikä ole koskaan kiire saa saman palkan kuin urakalla painessa työmaalla.
Mikä tässä nyt on se ongelma, jos
- vision on päässyt hommiin, joissa saa rauhallisesti köpötellen saman palkan kuin muut urakkahommissa ja kuumaa kaakaota päälle,
- keskisuomalaiset tulevat mieluummin viikolla keikkahommiin stadiin ja asuvat asuntovaunussa kuin istuvat kotona työttöminä keittiön pöydän ääressä ja
- puolalaisetkin saavat voita leipänsä päälle tulemalle rikkaan Suomen lihapatojen ääreen.

Kaikilla näyttäisi menevän tosi hyvin. Keneltä tämä nyt on poissa? Onko tässä nyt ay-toimitsijoiden tulot ja arvovalta joltain kantilta uhattuna?

Jokaiselle ansionsa mukaan!!!

Minun mielestä on hieno juttu, jos työnkeijälle maksetaan palkkaa ansionsa mukaan. Ei sen mukaan mitä joku muu on neuvotellut. Eihän niillä liiton palkankorotuksilla ole mitään tekemistä yksilön ponnistelujen kanssa. Kun on olemassa jokin kaikille tasainen "standardi"-palkka, niin hulluko sitä ryhtyy ponnistelemaan silloin enää liikoja. Sanotaan, että YTK:laiset siipeilee, mutta samalla tavoin siipeilee myös se osa liittolaisista, jolle työnteko ei maistu. Mä en kuulu mihinkään liittoon enkä kassaan, mutta jos työnantaja sanoo, että työehdot tulevat liiton X mukaan, niin hyvä on. Palkasta neuvottelen itse. En minä tiedä mitä muut tienaa, ei minua edes kiinnosta. Palkka aina omien saavutusten mukaan, sanon minä.

balboa sanoi:
Minun mielestä on hieno juttu, jos työnkeijälle maksetaan palkkaa ansionsa mukaan.

Palkkaa ei makseta ansion mukaan. Palkkaa maksetaan sen verran kun on pakko. Jos vapaata työvoimaa on enemmän saatavilla, voidaan palkkaa laskea. Tämä on nykyään entistä helpompaa kiitos vapaan työvoiman liikkuvuuden. Virossa on kyllä halukkaita reppureissaajia viikkokeikoille tänne. Epäsuhta tulee siitä, että he tulevat tänne, ottavat minimipalkan vastaan, palaavat kotiin ja zimsalabim heidän minimipalkka onkin suhteessa enemmän mitä suomalaisen työntekijän: he kotonansa huomattavasti enemmän bang for the buck kuten sanotaan. Suomalainen joutuu siis alentamaan elinstandardejaa kyetäkseen kilpailuttamaan itseään ulkomaalaisen kolleegan kanssa.

Nyt pitäisi jääräpäisemmänkin liittojen vastustajan hahmottaa se tosiasia, että liitot ovat neuvotelleet vain minimipalkat. Eli edelleen firmoilla on mahdollisuus maksaa niin paljon enemmän palkkaa, kuin vain huvittaa. Miksei hyvän ja nohevan duunarin palkka sitten nouse? Ehkä onkin niin, että oikeasti ei ollakaan niin korvaamattomia mitä kuvitellaan.

Maailmassa on monta maata missä ei ole neuvoteltu mitään minimiolosuhteita työntekijöille. Silti näissä maissa suorittavan portaan olosuhteet eivät ole aina parhaat mahdolliset. Teollinen kasvu on kyllä kovaa. Mutta jostain syystä pääoma jakaantuu kovin epätasaisesti. Miten tämä selitetään? Eikö olekaan niin että kun firmalla menee hyvin, niin kiinalaisen tehtaan elektroniikkalatojat saavat palkankorotuksen? Tai edes vessatauon? Poistetaan liitot niin poistetaan vähäinenkin vastavoima. Päästään kilpailemaan banaanivaltioiden kanssa palkoilla. Kuinkas hienoa se sitten olisikaan.

Siinä vähän puoliprovoa lauantai-illalle :whip:

kodari76 sanoi:
Palkkaa ei makseta ansion mukaan. Palkkaa maksetaan sen verran kun on pakko. Jos vapaata työvoimaa on enemmän saatavilla, voidaan palkkaa laskea. Tämä on nykyään entistä helpompaa kiitos vapaan työvoiman liikkuvuuden.

Silloin kun EU puolesta/vastaan eniten kampanjoitiin (ennen EU:n liittymistä) niin harvapa Suomen liittymisen puolesta enempää rummutti kuin SAK.

Mä sanoin jo silloin et se tietää suomalaiselle duunarille vaikeuksia pitkässä juoksussa. Ei pelkkä tavara liiku tullirajan sisällä vapaasti, vaan myös ihmiset ja työvoima.

Ihan saatanan hyvin SAK :david: ajoi siinäkin jäsenistönsä etua.:whip:

Onko nyt tuomiolla SAK vai liitot yleensäkin? Yksi liitto mokaa niin kaikki on perseestä? Jälkimmäisen kysymyksen heitin olettamuksesta jossa vanha miehen postaus on oikeassa ja SAK on oikeasti kätellyt asiansa. Tietenkin yhtä todennäköistä on että näin ei ole tapahtunut, vaan asiat on joko käsitetty väärin tai totuutta on sopivasti muuteltu sopimaan paremmin omiin tarkoituksiin.

Nythän tuntuisi yleisenä teesinä olevan se, että yksilön tulee ottaa täysi vastuu itsestään. Mitään ei saa neuvotella valmiiksi. Duunarin tulee hypätä vapaapudotukseen ja hurskaissa unelmissa kyvykkäät työläiset saavat hurjasti liksaa ja huonot ja ilkeät huijarit löytävät luun kädestään. Itse en näkisi asiaa ihan näin yksinkertaisena. Mielestäni voima tarvitsee vastavoiman. Työnantajat ovat liittoutuneet. Se on fakta. Fakta on myös se, että vaikka liittoutumattomat duunarit kuinka huutaisivat kuorossa, työnantajat eivät pura liittoaan. Pahimmassa tapauksessa duunarit kusevat oman liittonsa pois pelistä. Sen jälkeen työlainsäädäntö, TESsit ym. neuvotellaan valtion ja työnantajan välillä. Mutta onneksi meillä on lahjomaton eduskunta ja pyyteettömät ministerit jotka omaa etua ajattelematta ajavat kansan tahtoa. Siksi voimme olla varmoja nykyisten palkansaajien etujen säilymisestä ja varmasti myös paranemisesta.

Tuli semi-känniseen mieleen ehkä asiaan kuulumaton analogia: miksi ei samantien vaadita armeijaa lakkautettavaksi? Suomen armeija ajaa röyhkeästi vain omaa etuaan ajattelematta globaaila hyvinvointia. Oikeastaan armeija vain provosoi muita maita. Lopetetaan se, niin muutkin maat lakkauttavat armeijansa. Suomi on sen verran mukava kaveri että varmasti me saadaan vielä Karjalakin takaisin. Tai sitten jokainen kansalainen saisi neuvotella esim. Venäjän kanssa omasta itsenäisyydestään ja kansalaisuudestaan.

Jälkimmäinen oli ehkä kehno läppä. Mutta pistetään silti painoon.

kodari76 sanoi:
Palkkaa ei makseta ansion mukaan. Palkkaa maksetaan sen verran kun on pakko. Jos vapaata työvoimaa on enemmän saatavilla, voidaan palkkaa laskea. Tämä on nykyään entistä helpompaa kiitos vapaan työvoiman liikkuvuuden. Virossa on kyllä halukkaita reppureissaajia viikkokeikoille tänne. Epäsuhta tulee siitä, että he tulevat tänne, ottavat minimipalkan vastaan, palaavat kotiin ja zimsalabim heidän minimipalkka onkin suhteessa enemmän mitä suomalaisen työntekijän: he kotonansa huomattavasti enemmän bang for the buck kuten sanotaan. Suomalainen joutuu siis alentamaan elinstandardejaa kyetäkseen kilpailuttamaan itseään ulkomaalaisen kolleegan kanssa.

Nyt pitäisi jääräpäisemmänkin liittojen vastustajan hahmottaa se tosiasia, että liitot ovat neuvotelleet vain minimipalkat. Eli edelleen firmoilla on mahdollisuus maksaa niin paljon enemmän palkkaa, kuin vain huvittaa. Miksei hyvän ja nohevan duunarin palkka sitten nouse? Ehkä onkin niin, että oikeasti ei ollakaan niin korvaamattomia mitä kuvitellaan.

Maailmassa on monta maata missä ei ole neuvoteltu mitään minimiolosuhteita työntekijöille. Silti näissä maissa suorittavan portaan olosuhteet eivät ole aina parhaat mahdolliset. Teollinen kasvu on kyllä kovaa. Mutta jostain syystä pääoma jakaantuu kovin epätasaisesti. Miten tämä selitetään? Eikö olekaan niin että kun firmalla menee hyvin, niin kiinalaisen tehtaan elektroniikkalatojat saavat palkankorotuksen? Tai edes vessatauon? Poistetaan liitot niin poistetaan vähäinenkin vastavoima. Päästään kilpailemaan banaanivaltioiden kanssa palkoilla. Kuinkas hienoa se sitten olisikaan.

Siinä vähän puoliprovoa lauantai-illalle :whip:
Jos virolaisten viemät roposet harmittavat kovasti, niin miksi et itse tee "virolaisia" ja mene johonkin suomea parempipalkkaiseen maahan töihin?

Nohevana duunarina on kyllä ihan hyvät mahdollisuudet tehdä kunnon tiliä. Duunarihommissa olen lähes aina tehnyt 1,5 - 2 kertaista tiliä verrattuna siihen mikä on koulutustani vastaavissa hommissa keskimääräinen palkka.

Et ole tainnut kovin tarkkaan seurata mitä Kiinassa tapahtuu. Palkat ja elintaso ovat siellä jyrkässä nousussa. Mutta vain niillä seuduilla missä sitä teollisuutta on. Vertaa hyviksesi jotain Mantsuriaa ja Shanghain seutua toisiinsa ja mieti kummalla seudulla ovat palkat kehittyneet. Vahvat liitot eivät välttämättä tarkoita hyviä palkkoja. Suomessa liitot ja sosiaalidemokratia on vahvaa, mutta silti palkkatyöllä ei voi kovin hyvää elintasoa saavuttaa. Monissa maissa joissa nämä sosiaalidemokratian ihanteet eivät ole yhtä vahvoja, voi se duunarikin ansaita mukavasti ihan vain palkkatyöllä. Tuloerojen tasoittaminen tarkoittaa sitä, että kaikille vähän eikä missään nimessä kenellekkään paljon.

NHB sanoi:
Jos virolaisten viemät roposet harmittavat kovasti, niin miksi et itse tee "virolaisia" ja mene johonkin suomea parempipalkkaiseen maahan töihin?

Et ole tainnut kovin tarkkaan seurata mitä Kiinassa tapahtuu. Palkat ja elintaso ovat siellä jyrkässä nousussa. Mutta vain niillä seuduilla missä sitä teollisuutta on.

Asia ei ole minulle kovin ajankohtainen, sillä en ole perusduunari sanan varsinaisessa merkityksessä. Vaikka tavallaan kuitenkin olen. Mutta lähinnä kirjoitan tähän aiheeseen vastavoimana toisen ääripään mielipiteille :D

Miksi ei tehdä "viron temppua" No ensimmäinen ongelma tietenkin on löytää sellainen maa missä duunari voisi tienata enemmän. Monessa muussa maassa on ihan ok että tehdasjamppa saa paskaa palkkaa. Niin on ollut ja niin tulee olemaan. Suomessa ovat liitot ajaneet perusduunarin aseman todella hyväksi. Siksi ihmeellistä onkin kuulla kritiikkä suomalaisen duunarin suusta.

En ole Kiinan oloja sen enempää seurannut. Sen tiedän että omat duunit valuvat sinne ja Intiaan. Eikä kyseessä varmasti ole paremman osaamisen etsiminen. Perusduunarin asema on minulle ehkä hämärän peitossa. Muutaman dokumentin olen katsonut telkkarista, viimeisimpänän Nokia-aiheisin ohjelman jossa tarkastuskunta kävi Kiinassa tsekkaamassa alihankkijan meininkiä. Työntekijät asuvat asuntolassa. Suhteet toiseen sukupuoleen kiellettyjä. Jos tulet paksuksi niin kenkää tulee. Työtä ympäri viikon. Tai kenkää tulee. Taukoja ei ole, työsuojelua ei tietenkään ole, palkka on perseestä. Tai no suhteessa palkka on ihan hyvä. Meinaan ruoka tulee tehtaan puolesta, kun kotiseudulla luultavasti pakkonaitettaisiin perskarvaiselle mongolille arolle vuohia paimentamaan.

No se Kiinasta. Intiassa taas valtio tukee voimakkaasti uutta teollisuutta. On perustettu erityisiä "economy zone" alueita. Näille alueille sijoittuvilla firmoilla on erityisiä helpotuksia. Verot ovat alhaisemmat, infrastruktuuri tulee valtion tukemana. Ystävällisesti valtio on myös ilmoittanut että näillä alueilla on ylityöpakko, eikä työolosuhteista tarvi muutenkaan niin paljoa välittää. Kunhan saadaan firma alueelle maksamaan valtiolle edes jotain. Tämä on se systeemi mitä vastaan Suomessa tänäpäivänä kilpaillaan. Toki varsinkin valkokauluskavereilla - kuten minä - on muissa maissa hankalampaa. Jenkeissä tuli ennen 100t vuodessa käteen. Nyt on piilaakso tyhjä, duunit meni Bangaloreen. Suomessa me insinöörit ollaan kuitenkin halpaa sakkia. Kun perusduunarikin tienaa monesti enemmän. Jos menisin mihinkä tahansa muuhun maahan sanomaan että meikäpä se tienaa melkein yhtä paljon kuin paperimies, niin nehän nauraisi päin naamaa. Vielä enemmän ne nauraisi jos sanoisin että nyt ne duunarit haluaa päästä eroon nykyisistä eduistaan. Paljosta saa kuitenkin luopua, jos oikeasti haluaa että työt siirtyisi takaisin Suomeen.

Tänään oli Hesarin kuukausiliitteessä mielenkiintoinen juttu työtaisteluista ja lakoista. Artikkelissa todetaan lakkojen olevan niin harvinaisia nykyään, että jokaisesta ulosmarssistakin tehdään juttu uutisiin. Vuonna 2004 työtaisteluiden määrä oli 84 ja menetettyjä työpäiviä oli 42.385. Vuonna 1995 menetettyjä työpäiviä oli jopa 869.442 ja vuonna 1986 huiput 2.787.600 päivää! Aika vähäistä nuo lakkoilut nykyään siis ovat. Viime vuoden menetettyjä työpaikkoja noissa tilastoissa ei ollut, mutta melko potti tuli varmaan Metsäteollisuuden työsulusta, kun eivät lähteneet Tupoon.

Samassa jutussa on haastateltu erästä ay-johtajaa, joka kommentoi HK-Ruokatalon irtisanomisia ja niiden aiheuttamia pörssikurssin nousuja seuraavasti:"..."pörssin automaatti" on epäkunnossa, kun omistajia palkitaan työntekijöiden potkuista. Sen pitäisi olla niin, että uusia työpaikkoja luovat yritykset saavat kurssinousua. Jos näin ei ole, uusia työpaikkoja ei voi syntyä." Tästä tuli mieleeni taas kerran, että väittääkö joku, että työn ja pääoman välillä ei olisi ristiriitaa? Ja miten tällaina ristiriita ratkaistaan muuten kuin tasavertaisten neuvottelijoiden kesken? Minä ainakin olen sen verran realisti, että näen työnantajan ja -tekijän edut eroavina. Konsensukseen tulee tietenkin pyrkiä ja molempien tulee tinkiä jostakin, sillä kumpikaan ei tule toimeen ilman toista .

kodari76 sanoi:
Miksi ei tehdä "viron temppua" No ensimmäinen ongelma tietenkin on löytää sellainen maa missä duunari voisi tienata enemmän. Monessa muussa maassa on ihan ok että tehdasjamppa saa paskaa palkkaa.

En ole Kiinan oloja sen enempää seurannut. Suhteet toiseen sukupuoleen kiellettyjä. Jos tulet paksuksi niin kenkää tulee. Työtä ympäri viikon. Tai kenkää tulee. Taukoja ei ole, työsuojelua ei tietenkään ole, palkka on perseestä. Tai no suhteessa palkka on ihan hyvä. Meinaan ruoka tulee tehtaan puolesta, kun kotiseudulla luultavasti pakkonaitettaisiin perskarvaiselle mongolille arolle vuohia paimentamaan.

No se Kiinasta. Intiassa taas valtio tukee voimakkaasti uutta teollisuutta. On perustettu erityisiä "economy zone" alueita.
Jos tuo on ongelma, niin ratkaisu on helppoa. Kun otetaan huomioon Suomen sosdem-ihanteiden mukainen verotus, niin onhan noita maita joissa tilistä jää enemmän käteen ihan tarpeeksi. Monessa maassa toki on kuvailemasi tilanne, mutta nehän voi jättää suoralta kädeltä pois laskuista. Teknisen alan valkokauluksena varsinkaan sulla tai mulla ei ole mitään ongelmaa löytää sopivaa maata. Melkein ihan sama minne menee, niin aina on parempi palkka.

Tarkoitushakuisten dokkareiden perusteella ei kannattane liian syvällisiä analyysejä tehdä Kiinan tilanteesta. Esim. UPM:n Kiinan paperikoneen ympärillä olevat kiinurit vaikuttivat varsin onnelisilta. Työolot olivat kaikin puolin inhimillisiä, eikä tuollaisia selibaattipykäliä tosiaankaan ollut. Silmiinpistävää oli se, että duunarit siellä eivät olleet koko ajan vastaan kaikkea mahdollista niin kuin meillä täällä Suomessa. Jos jostain haluaisi kritisoida, niin se voi kuulostaa jyrkältä, että joka vuosi osa porukasta potkitaan pihalle, olikohan jotain 10 - 15 prosenttia. Ensin käydään kehityskeskusteluissa ja jos se ei auta niin kenkää tulee. Mun mielestä raakaa mutta rehellistä.

Noita talous-alueita on kyllä Kiinassakin. Esim. Hainanin saarelle nuosevalla alueella on jo nyt yksi maailman suurimmista sellulinjoista, paperikonekin on tulossa (huhu kertoo että Metso tekisi sen), Mitsubishi rakentaa autojen kokoonpanolinjaa ja petrokemian teollisuuskin nostaa päätään. Tämä kaikki ja paljon muuta nousee siis seudulle joka oli muutama vuosi sitten pelkkää peltoa.

Liityin YTK:hon viime vuonna ihan hetken mielijohteesta. YTK:n jäsenmaksu reilut 400e halvempi vuodessa kuin edellisen liiton.

Noi liiton maksut,ainakin akt:hen on täysin verovähennyskelpoisia,ja kyllä sieltä riitatilanteessa apua saa mutta yksityisellä ei oo ku työttömyyskassa.

rb_sak.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom