Jarek sanoi:On kyllä Luottamusmies on työpaikalla työntekijöitä varten,huolimatta siitä mihin nämä kuuluvat.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luottamusmies
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jarek sanoi:On kyllä Luottamusmies on työpaikalla työntekijöitä varten,huolimatta siitä mihin nämä kuuluvat.
kodari76 sanoi:IAET kassan vuosimaksu on 45€, eli paljon halvempi kuin tuon Loimaan kassan...anteeksi siis YTK nykyään.
flagellum dei sanoi:IAET kassa :thumbs:
Sen verran epäkelvon työehtosopimuksen puitteissa toimin, etten koskaan edes harkitsisi moisen vessapaperin neuvotelleeseen liittoon liittyväni.
Satana, hoidetaan sitten kunnolla se edunvalvonta jos sellaisen ryhdytään eikä vain oteta nöyränä työnantajalta vuodesta toiseen hiomatonta parrua kakkoseen ja yritetä kaupata suhteettoman kallista jäsenyyttä katteettomilla paskapuheilla hyvin hoidetusta edunvalvonnasta. Prkl :curs:
Tiedän.kodari76 sanoi:Ymmärrän tuskasi. Haluan kuitenkin huomauttaa että IAET on kassa, ei liitto. Eli se ei ole neuvotellut mitään.
kodari76 sanoi:Sekoitat nyt ehkä IAET:n ja jonkun sen yllä toimivan liiton. Esim. insinööriliitto on jo pitkään ollut asia erikseen, ei ole pakko kuulua liittoon jos haluaa olla vain kassan jäsen.
kodari76 sanoi:Mutta nyt kun ilmeisesti puhut YTN:n saamattomuudesta, niin jaa toki kanssamme omat saavutuksesi omassa edunvalvonnassa. Olet ilmeisesti neuvotellut itsellesi kaikenlaisia korvauksia ja lomia, hmm? Insinörttiliittojen saavutukset voivat kyllä olla vähäisiä. Mutta kiitos sen meillä sentään on työaika, mitä oltiin 90-luvulla kovasti poistamassa.
En usko sekoittavani. En luule IAET:tä neuvottelevaksi osapuoleksi tai liitoksi.
Ylitöitä en muuten ole tehnyt yhtä ainoaa tuntia korvauksetta. Eipä koskaan ole sentään itsellä uhkana ollut työajan poistuminen. Sen verran pitää sentään katsoa missä häseltää.
Nou probleemo, en ollut selkeimmilläni - joka sekään ei välttämättä ole erityisen selkeä.kodari76 sanoi:Ok, sorry. Hieman hämäsi kun puhuit ensin IAETstä ja sitten heti perään TESsistä.
Ero liittojen toimissa on kyllä tullut todettua.kodari76 sanoi:Koska otit kantaa IEAT:hen niin oletin että olet ylempi toimihenkilö. Mutta jos asia ei näin ole, niin sitten se ei ole. Liitoista kun puhutaan, niin onkin hyvä huomata etteivät ne ole ollenkaan yksi ja sama laitos. Eri liitot toimivat huomattavasti eri tavalla ja solmivat ihan eri sopimuksia. Jollain paperimiehellä on parin sentin paksuinen TESsi. Mulla taitaa olla 6 sivua :D Joku on neuvotellut enemmän.
flagellum dei sanoi:Itselleni tuli aikanaan suurena yllätyksenä Päällystöliiton munattomuus. No, kutsumusammatissa olevat harvoin havahtuvat ajamaan etuaan vaikka päälle kustaisiin (edit. poikkeuksena kuitenkin esim. Upseeriliitto).
kuljetusala sanoi:Eli myös sellaiset pienet asiat kuin lapsilisät, eläkkeet, työturvallisuus, työaika,
+tietysti palkat ovat SAK aikaansaannoksia.
training_addict sanoi:Kuljetusala vois ottaa vähän kantaa tähän artikkeliin.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=869039&postcount=362
ja siis erityisesti Wallinin ja Mäenpään kommentteihin.
Sonder sanoi:Montako vuosikymmentä noista pitkälti yhteiskunnan muutoksesta lähtöisin olevista eduista pitäisi vielä maksaa mafiatyylistä "suojelurahaa" ammattiliitolle? Kerro nyt joku tarkka vuosi- tai vuosikymmenmäärä. Minua itse asiassa kiinnostaisi kovasti se kuinka paljon minä mahdolliset lapseni olemme mielestäsi velkaa ammattiliitolle esim. 30 vuoden päästä :arvi:
Sehän on hienoa kuulla että olet onnistunut neuvottelemaan itsellesi hyvän palkan, tosin jos oletan että puhut tiedoissasi totta ja olet 61-vuotias niin ehkäpä 25% Tessiä korkeampi palkkasi on aivan normaalia.offtopic, eli palkkani on n.25-30% parempi kuin oman alani TESsissä määritelty tehtäväkohtainen maksimi lisineen, eroa minimiin on +100%. Ikinä en ole (eikä muuten isäni, äitini tai heidän vanhempansakaan...) kuulunut yhtenkään ay-liittoon enkä tule liittymäänkään. Sen sijaan pahimmat ay-kiihkoilijat olen savustanut ulos työpaikaltani. Toki aina kolmannen henkilön välityksellä, mutta heidän työnmenetyksensä on johtunut vain ja ainoastaan yllämainitusta seikasta.
Just Et ole ikänä ollut liitossa mutta muuten vaan olet luottamusmies.
Eli suu suppuun ja tee työsi, palkka on aivan varmasti hyvä (lue= metallin tessillä voi pyyhkiä persettä, "meillä" maksetaan aivan varmasti enemmän). Jos viina tai puna-aate muussa muodossa yhä maistuu niin valinta on yhä pitkälti henkilökohtainen, turha siitä sen enempää kertomaan.
Ja ihan pikkuknoppina nim. Kuljetusalalle, olen työpaikkani pääluottamusmies :D
Yleensä kun mitataan saavutuksia on tapana listata niitä pidemmältäkin ajalta.DayOne sanoi:Eli ryhmäkuria on noudatettava järjestöissä ja jäsenistössä, jos eroat, olet ahne hölmö? Tämä lienee vapaaehtoista. SItäpaitsi se joka maksaa jollekin sak:n kaltaiselle puljulle jäsenmaksua sen takia mitä ne on JOSKUS saanut aikaan.. eikö sitä voisi suorittaa luonnossa samantien?
kuljetusala sanoi:En
Kerro sinä minulle miten ammattiliittojen tulisi sitten mielestäsi nykytilanteessa toimia jotta kaikki olisivat tyytyväisiä.
kuljetusala sanoi:En nyt ole aivan varma mitä halusit minun kommentoivan?
Mielestäni tuo kuvastaa hyvin sitä mitä aiemmassa postissani jo käsittelinkin eli:
Tämän päivän SAK taiteilee samalla taistellakseen jäsenistönsä etujen/palkkojen puolesta mutta samalla sille on tässäkin keskustelussä sysätty suuri vastuu myös esim työttömyydestä. Eli muutosta vaaditaan molempiin suuntiin. Pitäisi olla tiukempi ja toisaalta pitäisi olla joustavampi jotta ei päästä syyttämään muuttumattomuudesta ja jäykkyydestä joka estäisi myönteisen työllisyys kehityksen.
Ei tarvita kummenpaa tutkintoa ymmärtääkseen että tällainen tilanne on liitolle vähintäänkin haasteellinen ja molempiin suuntiin taipuminen lähes mahdotonta.
Kuitenkaan en itse ole tarkemmin perehtynyt SAK nykyjohtoon ja olen samaa mieltä uudistus tarpeesta. Nykyinen tilanne on aika kaaottinen kun samalla esim paperi liitto ajaa monien mielstä kohtuuttomia vaatimuksia mutta taas pam tuntuu olevan lähinnä vitsi siis sikäli miten vähän se tekee jäsenistönsä hyväksi.
Kerro sinä minulle miten ammattiliittojen tulisi sitten mielestäsi nykytilanteessa toimia jotta kaikki olisivat tyytyväisiä. Heti kun joustetaan tulee vittuilua munattomuudesta ja siitä kuinka ei ajeta jäsenistön asioita mutta jos ollaan tiukkana tulee syytteitä ettei ymmärretä muuttuvaa tilannetta ja ei ymmärretä miten tehdä myönteistä työllisyys kehitystä ajavia päätöksiä.
Ei kyllä hän ajaa liittoon kuuluvien asioita aivan kuten luottamusmieskin.Jarek sanoi:Voi suokaa anteeksi,olen puhunut pelkkää puuta heinää. Kysymys olikin PÄÄluottamusmiehestä ja hän on se joka ajaa kaikkien työntekijöiden asiaa.
Saisiko hieman tarkennusta? eli kun haluaisit valtion pois talouselämästä niin tarkoitatko kenties koko kolmikantayhteistyön purkamista vai mitä?AKV sanoi:Jättää heti se huoraaminen valtion kanssa (koskee myös työnantajakeskusjärjestöjä). Valtio pois talouselämästä. Aito sopimuskäytäntö kehiin.
Ammattiliitoista on ollut työtätekevälle väestölle toki etua joskus hamassa menneisyydessä, silloin kun ne ajoivat tasa-arvoa lain edessä, yhtäläistä äänioikeutta tms. Nykyään ne ajavat vain omia etujaan. Ei siinäkään vielä niin kauhean pahaa, mutta kun se edun ajaminen tapahtuu niin että suuret pomot päättävät ja valtio pakottaa sitten KAIKKI niiden päätösten taakse. Joustoa, jota etenkin pk-sektori tarvitsee, ei tapahdu. Eipä tartte ihmetellä miksi maailman "kilpailukykyisimmässä" maassa ei esiinny ulkomaisten investointien tulvaa, miksei tänne pyri lisää koulutettua ulkomaalaista työvoimaa jne.
kuljetusala sanoi:Kävi sikäli hyvä tuuri että mä olen paasannut liittoon kuulumisen tärkeydestä ihmisille jo 10vuotta ja aion paasata jatkossakin.
Kerroinkin jo ensimmäisessä postissani että liittomaksut ovat verovähennyskelpoisia joten et "maksa liikaa" vaikkei sinua kaikki liittojen hyväksesi tekemä työ kiinnostaisikaan. Se että yksi liitto on ollut joskus jossain tilanteessa kohtuuton ei tarkoita muutakuin että yksi liitto on ollutjoskus jossain tilanteessa kohtuuton.
Kenenköhän alterego sä olet ja mitä luulet saavuttavasi tällä? Mitä hyötyä sinulle olisi siitä että ammattiliittojen asema heikkenisi? Ammattiliitot kun ovat ainoastaan niin voimakkaita kuin niillä on jäseniä joten kannattaa esittää kysymys keitä niiden heikkous oikein hyödyttäisi?
Just
Ai oikein pakotettiin :D ja vielä fyysisellä väkivallalla uhkailulla :D
Tarinaltasi katosi juuri se viimeinenkin uskottavuuspohja.
Mihinkäs liittoon sut nyt oikein silloin pakotettiinkaan?
vanha mies sanoi:Mutta siihen asti, huomenna jatkuu käännyttäminen. Nippu esitteitä on jo pakattuna eväslaukkuun!:whip:
Ja sinä tietenkin lupasit edustaa häntä mahdollisissa neuvotteluissa? Ajattelitko kenties tupopöytäänkin ängetä? Minä en ole mikään aktiivi, enkä edes kuulu Sak:n alaiseen liittoon, mutta ihmetyttää tuollainen käännytys. Antaisit jo öykkäreille anteeksi, siitä on kuitenkin jo 15 vuotta.vanha mies sanoi:No niin...
-tänäänkin yksi tyyppi -saatuaan yksityiskassan esitteen- kertoi hetimmiten liittyvänsä yksityiskassaan. Laskimme yhdessä hänen säästönsä, lähes yhtäkova määrä kuin allekirjoittaneella :D
Laskinpa huvikseni sulle esimerkin. Jos kuulut vaikka Paperiliittoon, niin jäsenmaksun määrä on 1,22 % palkasta, eli 252 euroa/vuosi. Ytk:n jäsenmaksu on 65 euroa/v. Säästö vuodessa olisi 187 euroa. Ei kovin huima summa tuokaan, mutta tarina jatkuu. Veroprossa pelkästään vähentämällä jäsenmaksu olisi (helsinkiläisellä ev.lut seurakuntaan kuuluvalla) YTK:n vähennyksillä 18,5 % ja paperiliiton jäsenmaksulla 18 %. Muita vähennyksiä ei ole otettu huomioon. Siitäpä sitten lasket todellisen säästön, joka jää mun laskujen mukaan alle 100 euroon vuodessa. Veroprosentit on laskettu vero.fi sivulla olevalla laskurilla, joka on kai ihan luotettava. Säästö se on pienikin säästö, mutta ei tuo mikään huima kokonaisuudessaan ole.vision sanoi:Kerroit kovista määristä säästöjä, voitko tarkentaa vähän summia vuositasolla noin 21 000€ tienaavalle?