Otapa nyt se silmä käteen ja lue mitä muut on tänne kirjoittanut. Täällä on lukemattomia kertoja todettu, että samat asiat mitä kirkko tekee yhteisön hyväksi, voitaisi tehdä joko valtion johtamana, tai sitten kirkon toimesta valtion rahoilla, mutta niistä aiheutuneiden todellisten kulujen mukaan, ilman kirkon oikeutta verottaa. Siinä on se vaihtoehto, mutta ilmeisesti taas joku jäärä ei suostu näkemään tämän vaihtoehdon etuja.
Minä väitän, että valtio on tehottomampi kuin kirkko. Olen itseasiassa täysin varma tästä. Olen ollut työelämässä yskityisellä sektorilla ja valtionlaitoksissa, nykyään entisessä valtionlaitoksessa ja aikanaan osa-aikaisesti eräässä kirkon yksikössä ja kyllä ero on huima. En missään nimessä siirtäisi kirkolta tehtäviä valtiolle. Jälkimmäinen ehdotuksesi ontuu vielä selvemmin ja sotii itseäsi vastaan. Siitähän vasta itku ja vinku syntyisi, jos valtio kuittaisi yhteisestä kassasta suoraan kirkon kuluja. Tämä edellyttäisi myös kirkollisveron osittaisita palauttamista jollain muulla nimellä jo kirkosta eronneillekin.
Kirkko on lisäksi valtiota mukautumiskykyisempi, josta esimerkkinä nykyinen talouskriisi. Kirkon koneistossa on kaikilla tasoilla vilpitön kollektiivinen halu saada aikaan jotain konkreettista sinne missä apua tarvitaan juuri nyt, toisin kuin valtiolla. Kirkoltakin löytyy byrokratiaa, mutta rattaat ovat paljon liukkaammat ja monipuolisemmat. Esim. eri yksiköt harrastavat itse varain- ja lahjoitusten keruuta, sekä saavat suoraan monipuolisia avustuksia ohi kirkon keskushallinnon. Nuo avustukset menevät kädestä suuhun ilman leimasinta (esim. leipäjonot). Tuon lisäksi takana on keskushallinnon tuki. Viime kädessä Kirkko tekee kaulaa kuviteltuun vaihtoehtoon äärimmäisen motivoituneella ihmisjoukollaan, jotka auttavat organisoidusti myös pyhäpäivinä ilman korvausta. Noiden ihmisten voima on usko. Olen täysin vakuuttunut, että valtio ei pystyisi motivoimaan vastaavaa organisaatiota edes puoliksi samalla tasolla. Sen lisäksi, että toiminta olisi muutenkin tehotonta, se tappelisi budjetistaan joka vuosi muiden asioiden kanssa.
Tällä hetkellä kuitenkin todellisuutta on se, että hajanainen joukko kannustaa ihmisiä eroamaan kirkosta, eivätkä tarjoa mitään tilalle. Kymmeniätuhansia on eronnut, eikä pihaustakaan korvaavasta toiminnasta. Luulisi, että tuossa joukossa olisi jo useita sellaisia yksittäisiä henkilöitä, joilla olisi uskonnoton motiivi, rohkeutta ja kykyä potkaista käyntiin jotain kirkon toimintaa vastaavaa, edes pienessä mittakaavassa. Vaikealta näyttää. Johtuu ehkä juuri siitä, että toimintaan on hankala motivoida ketään. En tiedä.
Ps. oon kuullu, että vapaa ajattelijat olisivat jakaneet ruokapakkauksia, tosi pientä on verrattuna evlutteihin.
Tiedän, että jakavat. Vaikka toiminta on tosiaan lähes olematonta, niin ei sitä kannata hävetä, vaan mennä mukaan tekemään toiminnasta suurta.
Sehän onkin todennäköisesti mainittukin ketjun syövereissä, että
- kirkon verotusoikeus on verrattain nuori järjestelmä, muistaakseni vain joitain kymmeniä vuosia
- kirkko maksaa verotuksesta valtiolle koituvat kulut
Koska olen ajatteleva, älykäs ja rakentava persoona (ja omahyväinen), niin ehdotan, että annetaan ihmeessä vastaava verotusoikeus myös muille yleishyödyllisille organisaatioille. Ei tietenkään sormia napsauttamalla, vaan harkiten ja riittävän isoille yksiköille. Toki verotuksesta pitäisi maksaa, kuten kirkkokin tekee. Vapaa-ajattelijoille en antaisi vielä tuota oikeutta, koska ne eivät räksyttämisen lisäksi tee juuri mitään. Ehkä tämä mahdollisuus motivoisi organisoitumaan ja oikeasti toimimaan yhteisen hyvän eduksi ja sitä kautta ansaitsemaan tuo verotusoikeus parin sukupolven päästä. Voisin hyvin nähdä itseni rastittamassa veroilmoituksesta molemmat ruudut, evlut ja vapaa-ajattelija
Sekunnin miettimisellä voisin siirtää verotukseen ammattiliittojen jäsenmaksut, tv-luvan ja vaikka kalastusluvan. Huomatkaa tässä se ero, että ehdotan tässä nimenomaan verotusoikeuden laajentamista, en valtion budjetin kautta kierrättämistä.