Eroa kirkosta helposti!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paras asia sitten eroakirkosta.fi:n jälkeen. Ohessa vielä erillinen tiedote.

Eroakirkosta-viesti 9/2009 (2009-03-16)

Tiedote 16.3.2009

Jumalaa tuskin on -bussit tulevat Suomeenkin

Suomalaisten uskonnottomien järjestöt Vapaa-ajattelijain liitto sekä
Humanistiliitto käynnistävät yhteisen mainoskampanjan.
Uskonnottomuutta positiivisessa valossa mainostavan kampanjan esikuva
on Lontoon busseissa ja metrossa toteutettu mainoskampanja. Kampanja
toimii myös lähtölaukauksena uskonnotonta elämäntapaa käsittelevälle
uskomaton.fi -sivustolle.

Kuten vastaavat kampanjat maailmalla, myös Suomen kampanja rahoitetaan
täysin lahjoitusvaroin. Keräyskampanjan tarkoituksiin valjastettu
uskomaton.fi -sivusto esittelee varsinaisen mainoskampanjan sekä
toimii lahjoituskanavana.

"On ollut upeaa nähdä Englannista alkaneen uskonnottomien kampanjan
leviäminen mm. Espanjaan, Italiaan, Kanadaan, Saksaan ja nyt myös
Suomeen", kertoo Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K.
Niemelä ja jatkaa "Uskonnottomat ovat kauan olleet iso, mutta
näkymätön vähemmistö Suomessa, joten tällä kampanjalla haluamme nostaa
uskonnottomuuden esiin positiivisessa mielessä."

Kampanjan iskulauseena on "Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis
murehtiminen ja nauti elämästä.", jolla korostetaan todellisen elämän
ainutkertaisuuden merkitystä, ilman pelkoa tuonpuoleisesta. "Kampanjan
toteutus on kepeä ja rauhanomainen. Emme pyri käännyttämään ketään,
vaan rohkaisemaan ihmisiä huomaamaan oma uskonnottomuutensa", Niemelä
selventää.

Keräys mainoskampanjan rahoittamiseksi käynnistyy 16.3. ja lahjoittaa
voi tilisiirron lisäksi myös tekstiviestillä. Mainokset on tarkoitus
saada katukuvaan kesän kuluessa.

Suomen Humanistiliitto ry ja Vapaa-ajattelijain liitto ry ovat
uskontokuntiin kuulumattomien ihmisten etujärjestöjä. Jäsenemme
kutsuvat itseään agnostikoiksi, ateisteiksi, humanisteiksi,
uskonnottomiksi tai vapaa-ajattelijoiksi. Liittojen yhteiskunnallisia
tavoitteita ovat kaikkien katsomusten tasa-arvo ja kansalaisten
yhdenvertainen kohtelu sekä lainsäädännön että käytännön elämän
tasolla.
 
Ja ennen kun joku ehtii kysellä perusasioita, tässä FAQ:

Mikä on kampanjan tarkoitus?

Kampanjan tarkoitus on nostaa uskonnottomuus yhdenvertaiseksi katsomukseksi uskontojen kanssa sekä rohkaista suomalaisia ateisteja ilmaisemaan oma kantansa ilman pelkoa syrjityksi tulemisesta.

Miksi mainoksessa lukee "Jumalaa tuskin on" eikä "Jumalaa ei ole"?

Halusimme pysyä uskollisena alkuperäiselle kampanjalle, jossa sanottin "probably no God" ja lisäksi pehmeämpi sanamuoto madaltaa mainoksen julkaisukynnystä.

Tieteelliseen maailmankuvaan kuuluu myös ehdottoman varmuuden välttäminen. Samoin kuin kukaan ei voi ehdottoman varmasti tietää, ettei yksisarvisia ole, ei näin voida myöskään todeta jumalista. Jumalista ei kuitenkaan ole olemassa yhtään kriittiisen tarkastelun kestävää havaintoa.

Minkä "murehtiminen" pitäisi lopettaa?

Uskonnolliseen uskoon liittyy usein pelkoa tai murhetta siitä, tekeekö asioita siten kuin jumala haluaisi sinun tekevän. Myös synnin käsite aiheuttaa tarpeetonta murhetta ja ahdistusta monille ihmisille. Lisäksi murhetta saattaa lisätä pelko siitä, hyväksytäänkö sinut yhteisöön ellet usko samalla tavalla kuin he.

Miksi korostatte "elämästä nauttimista"?

Ateistit ja humanistit uskovat, että meillä on vain tämä yksi elämä ja sen loppuessa kaikki päättyy. Siksi on tärkeää nauttia tästä ainutkertaisesta tilaisuudesta elää, eikä rakentaa oikeaa elämäänsä kuvitteellisen kuolemanjälkeisen elämän varaan.

Miksi uskomaton.fi eikä esimerkiksi ateistibussi.fi?

Tämä uskomaton.fi -sivusto oli suunnitteilla jo pitkän aikaa ja totesimme sen soveltuvan hyvin tämän kampanjan kotisivustoksi. Englannin kampanjakin alkoi atheistbus.co.uk sivustona, mutta muuttui pian yleisemmäksi atheistcampaign.org sivustoksi. Uskomaton.fi on suomalaisille uskonnottomille suunnattu tietolähde uskonnottomaan elämään ja tapakulttuuriin.
 
Yllättäen kampanja on kohdannut heti pientä vastatuulta:

Ateismimainonta saatetaan kieltää Tampereella

Vapaa-ajattelijoiden eroakirkosta.fi-kampanjan vuonna 2005 hylännyt Tampereen kaupungin liikennelaitos ei innostu suunnitteilla olevasta ateistien bussikampanjasta.

Suomalaisten uskonnottomien järjestöt Vapaa-ajattelijain liitto sekä Humanistiliitto käynnistävät yhteisen mainoskampanjan englantilaisen esikuvan mukaan.

Suomen kampanjan iskulauseena on "Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä." Mainokset on tarkoitus saada katukuvaan kesän kuluessa pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun.

Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K. Niemelän mukaan kampanjalla "korostetaan todellisen elämän ainutkertaisuuden merkitystä, ilman pelkoa tuonpuoleisesta."

- Jos kampanja haluttaisin torpedoida, se olisi ongelmallista kansainvälisesti, koska se on toteutettu jo Englannissa, Espanjassa Italiassa, Kanadassa ja Saksassa. Kampanja ei ole provokaatio kirkko vastaan, vaan keskustelunavaus. Mainoksessa ei suoraan väitetä, ettei jumalaa ole olemassa.

- Vapaa-ajattelijoiden tavoite on maallistunut yhteiskunta eli tarkemmin sanottuna valtion ja kirkon ero, Niemelä sanoo.

"Loukkaa evankelis-luterilaista vakaumusta"

Tampereen kaupungin liikennelaitos kieltäytyi ottamasta Tampereen vapaa-ajattelijoiden eroakirkosta.fi-mainoksia busseihinsa pari vuotta sitten. Uusi ateistikampanja ei niin ikään saa varauksetonta tukea.

- Henkilönkohtaisesti katson, että tämäntyyppinen mainonta on evankelisluterilaista vakaumusta loukkaava. Asiassa tullaan käymään keskustelu. Tuntuu siltä, että kieltämiseen saattaa löytyä perusteltu syy, Tampereen kaupungin liikennelaitoksen toimitusjohtaja Pekka Pirhonen sanoo.

Tampereen kaupungin liikennelaitos on muiden yhtiöiden tapaa ulkoistanut bussimainontansa. Pirhosen mukaan liikennelaitoksella on kuitenkin oikeus kieltäytyä ottamasta mainoksia, jotka loukkaavat uskonnollista vakaumusta tai ovat hyvien tapojen vastaisia.

Helsingin kaupungin liikenneelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Matti Lahderanta suhtautuu ateistikampanjaan varauksella, joskin vastaa kysymykseen yleisellä tasolla.

- Suhtaudun nihkeästi negatiiviseen mainontaan, Lahderanta sanoo.

HKL vastaa itse raitiovaunujen ja metrojen mainoksista.

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen päätöstä kieltää eroakirkosta.fi-kampanja käsiteltiin oikeudessa vuonna 2006. Oikeuden mukaan päätös oli lainvoimainen.

On kyllä huvittavaa, miten joidenkin ihmisten mielestä loputon uskontojen tuputtaminen on ihan ok mutta heti kun tarjotaan jotain vaihtoehtoa nii "EI! Tämä on niin LOUKKAAVAA!" :D
 
Yllättäen kampanja on kohdannut heti pientä vastatuulta :)

Ateismimainonta saatetaan kieltää Tampereella



On kyllä huvittavaa, miten joidenkin ihmisten mielestä loputon uskontojen tuputtaminen on ihan ok mutta heti kun tarjotaan jotain vaihtoehtoa nii "EI! Tämä on niin LOUKKAAVAA!" :D
Niinpä. Ei kyllä mahdu minun järkeeni, miten "Jumalaa tuskin on" loukkaa evankelisluterilaisia (miksi muuten juuri heitä, eikös sen pitäisi loukata kaikkia monoteisteja tai ainakin kaikkia kristittyjä?), mutta "Jeesus pelastaa" ei loukkaa ateisteja tai juutalaisia. Erityisen omituiseksi asian tekee se, että "Jumalaa tuskin on" on totta, ja "Jeesus pelastaa" ei ole. Mutta tätähän ei toki saa ääneen sanoa, koska se loukkaa ihmisten vapautta uskoa satuihin.

En kyllä usko, että kampanjan näkyvyyttä ainakaan haittaa, vaikka bussiyhtiöt kieltäytyisivätkin ottamasta mainoksia autoihinsa. Johonkin ne saadaan varmasti näkyville, ja mediassa asia näkyy sitä enemmän, mitä enemmän uskovaiset tästä vetävät herneitä nenään.
 
En kyllä usko, että kampanjan näkyvyyttä ainakaan haittaa, vaikka bussiyhtiöt kieltäytyisivätkin ottamasta mainoksia autoihinsa. Johonkin ne saadaan varmasti näkyville, ja mediassa asia näkyy sitä enemmän, mitä enemmän uskovaiset tästä vetävät herneitä nenään.

Aivan totta. Toivon mukaan tämä avannee vähän tuota tabuna pidettyä keskustelua uskontojen asemasta vähän laajemmassakin mittakaavassa. Tästähän myös äkkiä kehkeytyy mielenkiintoinen vääntö sananvapaudesta.
 
Suomen laki sanoo näin:

10 § (24.7.1998/563) Uskonrauhan rikkominen. Joka

1. julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai
2. meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta,

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
 
Niinpä. Ei kyllä mahdu minun järkeeni, miten "Jumalaa tuskin on" loukkaa evankelisluterilaisia (miksi muuten juuri heitä, eikös sen pitäisi loukata kaikkia monoteisteja tai ainakin kaikkia kristittyjä?), mutta "Jeesus pelastaa" ei loukkaa ateisteja tai juutalaisia.

Mjoo, esimerkiksi Oulussa oli n. vuosi taaksepäin kalliit pysäkkimainokset jostakin kristittyjen tapahtumasta, joissa mainoslause oli "JEESUS ON HERRA" tjsp kissan kokoisin kirjaimin. Itse ainakin ateistina katselin suurella kummastuksella kyseisiä tauluja, niitä kun oli kymmenillä pysäkeillä ympäri kaupunkia.

Mutta tosiaan, mikäli HKL tai Tampereen vastaava kieltävät kys. mainokset, pitää tutkia onko kyseisten firmojen mainoksissa aiemmin esiintynyt kristillismyönteisiä mainoksia. Mikäli näin on, on kyseessä meikäläisen tulkinnan mukaan selkeä syrjintä, kun yksi elämänkatsomus saa mainostaa ja toinen ei. Suomessa kuitenkin kirkkoon kuulumattomia on 20% kansasta, eli ihan pienistä prosenteista ei puhuta ateisminkaan kanssa.

Tampereella tosiaan muutama vuosi sitten ei otettu busseihin eroakirkosta.fi -mainoksia, kun niitä pidettiin liian provosoivina. Sinällänsä tämä tuleva bussikampanja on eri asia, sillä se ei ole varsinaisesti kristityille suunnattu, vaan edustaa lähinnä ateistien perusopetusta. "Jumalaa tuskin on" on aika kohtelias lausemalli, kun ajattelee siltä kannalta, että kristilliset yhteisötkään eivät vaivaudu muotoilemaan omia mainoksiaan tyyliin "Jeesus on todennäköisesti herra." :rolleyes:
 
Suomen laki sanoo näin:

10 § (24.7.1998/563) Uskonrauhan rikkominen. Joka

1. julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai
2. meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta,

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Yritätkö sanoa että edellisellä olisi jotain tekemistä bussitarrojen kanssa? Vai toitko vain esiin suomen laissa olevia hirveitä epäkohtia, jotka pitäisi sieltä kiireesti poistaa?
 
Tampereella tosiaan muutama vuosi sitten ei otettu busseihin eroakirkosta.fi -mainoksia, kun niitä pidettiin liian provosoivina. Sinällänsä tämä tuleva bussikampanja on eri asia, sillä se ei ole varsinaisesti kristityille suunnattu, vaan edustaa lähinnä ateistien perusopetusta. "Jumalaa tuskin on" on aika kohtelias lausemalli, kun ajattelee siltä kannalta, että kristilliset yhteisötkään eivät vaivaudu muotoilemaan omia mainoksiaan tyyliin "Jeesus on todennäköisesti herra." :rolleyes:
:hyvä: :lol2: Toi olis kyllä ihan mahtava! "Jeesus saattaa rakastaa sinuakin."
Suomen laki sanoo näin:

10 § (24.7.1998/563) Uskonrauhan rikkominen. Joka

1. julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai
2. meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta,

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Ei kai nyt suunnitellun tyyppinen mainonta täyttäisi tuota "julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä"? Koska mainoksissa ei selvästi ole loukkaamistarkoitusta, niin kysymykseen tulisi lähinnä tuo "julkisesti pilkkaa Jumalaa". En tiedä, miten tätä lakia yleensä tulkitaan, mutta olen kutakuinkin varma, että "Jumalaa tuskin on" ei ole lain tarkoittamaa pilkkaamista.

Muutenkin tuo laki on aika ongelmallinen mm. siksi, että se nykyisessä sanamuodossaan antaa erityistä suojaa kristinuskolle tai monoteistisille uskonnoille yleensä, riippuen tuon 'Jumala'-sanan tulkinnasta. Tällaiset kytkökset uskontoihin pitäisi poistaa laista.
 
Herää kysymys, että mikä mahtaa, ja kuinka voimakas, olla tuon Tampereen kaupungin liikennelaitoksen toimitusjohtaja Pekka Pirhosen uskonnollinen vakaumus.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Asiaan pahemmin perehtymättä, nousi mieleeni kysymys. Eikö se ole noiden oma valinta, mitä mainoksia busseihinsa haluavat laittaa? Voidaanko tälläisessä sitten verota edes syrjimiseenkään?
 
Jos kyseessä olisi yksityinen firma olisi sillä mielestäni oikeus tällaiseenkin syrjintään. Luulisin kuitenkin, että tuo laitos on julkisilla eli myös ateistien rahoilla pyöritettävä, joten sillä ei mielestäni tulisi olla oikeutta syrjiä vapaa-ajattelijoiden "sanomaa" tällä tavalla.
 
Jos kyseessä olisi yksityinen firma olisi sillä mielestäni oikeus tällaiseenkin syrjintään. Luulisin kuitenkin, että tuo laitos on julkisilla eli myös ateistien rahoilla pyöritettävä, joten sillä ei mielestäni tulisi olla oikeutta syrjiä vapaa-ajattelijoiden "sanomaa" tällä tavalla.
Ei yksityisillä firmoillakaan ole oikeutta mielivaltaiseen syrjintään. Esim ravintola ei saa päättää, että se hyväksyy asiakkaakseen vain valkoihoisia tms.
 
Jos kyseessä olisi yksityinen firma olisi sillä mielestäni oikeus tällaiseenkin syrjintään. Luulisin kuitenkin, että tuo laitos on julkisilla eli myös ateistien rahoilla pyöritettävä, joten sillä ei mielestäni tulisi olla oikeutta syrjiä vapaa-ajattelijoiden "sanomaa" tällä tavalla.

No ravintola just saa.
 
Ei yksityisillä firmoillakaan ole oikeutta mielivaltaiseen syrjintään. Esim ravintola ei saa päättää, että se hyväksyy asiakkaakseen vain valkoihoisia tms.

Puhuinkin omasta näkökulmastani enkä siitä mikä on laillista. Omasta puolestani firmoilla saisi olla oikeus syrjintään asiakaskunnan (käytännössä totta useissa tapauksissa) tai työhönoton suhteen.
 
Jumalan suojeleminen lainsäädännön kautta on kyllä hätävarjelunliioittelua, jos Jumala ei osaa pitää puoliaan ilman valtion apua on pilkkaaja on varsin mahdollisesti oikeassa.
 
Jumalan suojeleminen lainsäädännön kautta on kyllä hätävarjelunliioittelua, jos Jumala ei osaa pitää puoliaan ilman valtion apua on pilkkaaja on varsin mahdollisesti oikeassa.
Vakavasti puhuen lain tarkoitushan on kuitenkin suojella uskovaisia eikä jumalia. Mutta kuten jo aikaisemminkin sanoin, niin minunkaan mielestäni kyseinen laki ei ole kaikilta osin hyväksyttävä.
 
Myös turkulaiset pistävät uskonnottomien bussikampanjalle kapuloita rattaisiin vaikka mainostilaa ei ole vielä edes kyselty.

Vapaa-ajattelijoiden bussimainoskampanja on joutunut vastatuuleen myös Turussa, kertoo Turun seudulla ilmestyvä kaupunkilehti Aamuset.

- Sen voin heti sanoa, että mitään kristinuskon vastaisia mainoksia emme anna laittaa bussien kylkiin, sanoo Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Turun kaupungilta ei lehden mukaan ole vielä kyselty mainostilaa busseista, sillä varainkeruu vapaa-ajattelijoiden kampanjaa varten on vasta alkanut.

Ilmassa pientä hätävarjelun liiottelua? :rolleyes:

Vastaavaa on toki tapahtunut Euroopassakin. Esimerkiksi Espanjassa muutamat kaupungit estivät mainostamisen bussien kyljissä joten nokkelat pakanat löivät 160 neliön mainoksen talon seinään:

busateo-wall.jpg
 
Pakko tukea kampanjaa jo ihan sananvapauden nimissä.
Pari vuotta sitten (2005?) oli kyllä näitä kirkon mainoksia busseissa ja telkassa, mutta jos mainostetaan jotain toista aatetta tai aatteettomuutta, niin homma on heti täysin tuomittavaa ja kiellettävä välittömästi.

Tuo sanamuotokaan ei yksinkertaisesti voi loukata ketään.
 
Itse en olisi uskonut, että tämä kampanja herättää näin paljon vastustusta. Ilmeisesti Suomi on vieläkin lähempänä keskiaikaa kuin kuvittelinkaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom