ehkä vähän
, skipatkaa jos ei kiinnosta.
Nyt tulee joillekin vaikea asia, lukekaa hitaasti. Mitä homoihin tulee, niin itsekään en voi sietää homouden ydintä, kovaa siitintä ulosteisessa miehen peräsuolessa. Minä en syrji homoja, mutta ajatus homouden ytimestä on minulle helvetin kuvottava. Kuvottavuus ei ole minkään ajatusprosessin tulos, vaan sama asia kuin paska lautasella. Se vaan on. Jos yritän julkituoda tuota tunnetta nykypäivänä, niin kohtaan välitöntä, suoraa ja jopa agressiivista syrjintää. Se on todella hämmentävää, varsinkaan kun en itse todellakaan syrji heitä millään lailla. En myöskään sulata ajatusta lapsen kasvamisesta homoperheessä. Siitä voi sentään keskustella vielä suht turvallisesti.
Minä en ole vakuuttunut, että onko tässä vauhdissa järkeä, millä länsimaat ovat nyt tekemässä vuosisatojen tabusta ja ei-hyväksytystä toiminnasta kiinteää osaa meidän arkipäivää. Vanhempien ihmisten ja kirkon hidas asioiden sulattaminen on minusta jopa tervettä. Enemmän pelottaa ajatus siitä, että yhteisiä iänikuisia peruskäsitteitä perheestä, äidistä, isästä ja sukupuolirooleista voidaan muuttaa sormia napsauttamalla suvaitsevaisuuden nimissä.
Minäkin myönnän, että kirkko ei sulata ihan mitä vaan nopealla aikataululla. Joskus se sulattaa.
Ilmeisesti en lukenut riittävän hitaasti, kun muutama asia jäi mulle vähän epäselväksi.
Ensinnäkään en oikein ymmärrä, miksi "kova siitin ulosteisessa miehen peräsuolessa" olisi homouden ydin. Homopareista joku ~15% harrastaa anaaliseksiä, eli suunnilleen saman verran kuin heteropareistakin. Lisäksi terveen ihmisen peräsuoli ei yleensä ole kovin ulosteinen. Entäs sitten lesbot? Ovatko he ihan ok, kun heillä ei ole kovaa siitintä peräsuoleen työnnettäväksi? Ja ovatko vastaavasti anaaliseksiä harrastavat heteropariskunnat kuvottavia?
Sanoit, ettei asenteesi ole ajattelun tulos. Sen kyllä huomaa. Paska lautasella (sillä oletuksella, että se on tarkoitus syödä) on kuvottavaa, koska paskan syömisestä tulee sairaaksi. Anaaliseksistä ei tule sairaaksi, eikä homoudesta (AIDS-vitsit voi jättää väliin tässä yhteydessä). Jos taas tarkoitit, että ajattelulla ei voi vaikuttaa tällaisiin asenteisiin, niin olen kyllä vahvasti eri mieltä. Ajattelemattomuus juuri aiheuttaa tällaista perusteettoman negatiivista suhtautumista seksuaalivähemmistöihin. Eikä tällaisen ajattelemattomuuden torjumisessa ainakaan auta se, että kirkko suhtautuu kaikkeen niin vanhoillisesti.
Sanoit, että muutosten nopeus ei ehkä ole hyvä juttu. Mietipä asiaa niiden kannalta, jotka nykyisistä tai aikaisemmin vallinneista asenteista kärsivät. Ei varmaan paljon lämmitä, jos sanotaan, että oikeassahan te olette, mutta me nyt syrjitään teitä vielä seuraavat 15 vuotta, kun ei me olla valmiita näin nopeisiin muutoksiin. Totta helvetissä asenteiden pitää muuttua heti eikä sadan vuoden päästä. Suvaitsemattomuus on suvaitsemattomien ongelma, eikä muiden tarvitse siitä kärsiä. Tästä syystä kirkon muutosvastarinta ei ole positiivinen vaan negatiivinen asia.
Iänikuiset käsitykset perheestä, isästä, äidistä ja sukupuolirooleista joutavat minun mielestäni romukoppaan. En tietenkään tarkoita, ettei mitään perheitä tai rooleja pitäisi olla, vaan että monet näihin rooleihin liittyvät odotukset ovat vahingollisia, ja niiden tulisi muuttua. Ja kun se nyt tuli puheeksi, niin sanotaan sitten suoraan, että kyllä minun mielestäni homo- ja lesbopareilla, samoin kuin yksin elävillä ihmisillä seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta, pitäisi olla mahdollisuus kasvattaa lapsia (tietenkin sillä edellytyksellä, että ovat muutoin sopivia, aivan kuten heteropariskuntienkin kohdalla). Tämä ei kuitenkaan ole tämän keskustelun aihe, joten puhutaan siitä vaikka jossakin muualla.
Toivottavasti et koe tätä nyt agressiiviseksi syrjinnäksi. Tarkoitukseni ei ole loukata, vaan käydä rakentavaa keskustelua.