Eri maiden treenikulttuurit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
3kk 225 dollaria, eli 75 dollaria kuukausi, about 70 euroa kuussa, ei paha noin hyvältä salilta, suomessa maksaa 55e keskikokonen kohtaisen hieno sali. 15e lisää niin saa jo ilmaset pyyhkeet ja tehdä kyykyt mavet rauhassa, juoksumattoja ja kaikkee silmän kantamattomiin...

Komeet on Fitless -centerissä puitteet! Tuolla olisi ilo harjoitella, mutta menee se kotiluolassakin, jossa näin hyvillä keleillä yhdistyvät treeni ja saunominen samassa sessiossa.

link0, minkä näköistä jengi on siellä? Onko ne kaikki niitä treadmilleilla ravaavia läskejä vai millainen osuus porukasta on hyvässä kunnossa? :)

link0, minkä näköistä jengi on siellä? Onko ne kaikki niitä treadmilleilla ravaavia läskejä vai millainen osuus porukasta on hyvässä kunnossa? :)

Videon perusteella ei kovin kireeltä näyttänyt :) Kokolattia matto tuollaisessa paikassa :urjo:

katohan siellä oli oikeen video tourikin. enpä ollut ite aikasemmin huomannut.

Halo : täällä suurin osa porukasta on kyllä juoksumatolla ja kuntopyörillä puuskuttavia mätäreitä. mutta kyllähän porukkaan muutamia poikkeuksiakin mahtuu. en osaa yhtään arvioida että kuinka suuri osa on kävijärmäärään nähden hyvässä kunnossa, mutta pienempi se prosentti olisi kyllä kun omalla "kotisalilla" suomessa.

vielä semmonen pointti että pitävät tuolla salilla ilmastointilaitteita niin pirun kovalla että pakko on reenata pitkähihanen paita päällä ettei tule vilu :D vaikka ulkona on jo fahrenheitit hyppineet yli 80 niin sisällä on kyllä jäätävän kylmä välillä. ja se kokolattiamatto on vaan niin saakelin oksettava :urjo:

sattuihan tuossa eilen aika nolo tilanne salilla! kavereit kerto jälkeenpäin että ämyresitä oli tullut kuulutus että kohta alkaa hiljainen hetki virginian ammuskeluissa menehtyneiden muistoksi. noh itsellänihän oli juuri maveasrja kesken ja napit korvissa huutamassa. tein siinä sarjan loppuun ja pamautin painot kunnolla lattiaan. sitten tajusin että kaikki salilla olijat tuijottaa minua tuimasti ! sillon pikkasen hävetti :D:D

ei muuta kun sutta kuonoon !

Itsellä kuukauden verran tuli pyörittyä Etelä-Espanjassa salilla, sali oli ihan ok vähän pieni tosin. Muutamia ihmisiä oli tekemässä isompaa rempomista, mutta suurin osa oli allekirjoittaneen tavoin tekemässä semmosta peruslihaskunto reeniä. Kulttuuri oli kyllä selkeästi painotettu lenkkipuolelle. Mitään hirveän pahaa "rantaleijona" reenausta ei tullut onneksi vastaan.

Salille pääsi ihan vaan maksamalla kerran, kuukauden, 6 kk jne.

vielä semmonen pointti että pitävät tuolla salilla ilmastointilaitteita niin pirun kovalla että pakko on reenata pitkähihanen paita päällä ettei tule vilu :D vaikka ulkona on jo fahrenheitit hyppineet yli 80 niin sisällä on kyllä jäätävän kylmä välillä.

Toi mua risoo (näissä) lämpimissä maissa totisesti. Mikä helkutin vimma näillä lokaaleilla on viettää aikaansa pakastimessa? Salilla pitää saada lämpöä kehiin, mutta ei sitä nyt voi kovan sarjan jälkeen heti hypätä seuraavaankaan, jolloin jääkausi sitten saa melkein palelemaan. Tämä tietysti vain "paremmilla" saleilla, koska ilmastoinnin pitäminen noin tehokkaana maksaa maltaita.

Ja jos sama olisi vain salilla.. mutta kun toimistossakin. Kaiken huippu on se, että lokaalit vääntävät ilmastoinnin sinne 18 asteeseen ja vetävät sitten takin niskaan siellä istuessaan ettei tule kylmä, uargh pää räjähtää.

Kai sitä voi nyt lopettaa tuon forumin katselemisen ja aloittaa kirjoittamisen kun olisi (kai) jotain kerrottavaakin(?)

Japanista. Salit on hieman kuin Mansen Nääshallissa ikään (vai mikä se nyt olikaan se luola siinä Särkkiksen lähellä?) eli jaettu kunto- ja voimanostosaleihin. Tosin siis japanilaisittain, jota pitkänhuiskean suomalaisen on osittain kovin vaikea ymmärtää. Välillä. Saleja laidasta laitaan, toisissa kaikennäköiset paineilmavempeleet joiden syvimmästä tarkoitusperästä ja käyttömahdollisuuksista voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Usein salit, tai siis ne joissa olen itse pyörähtänyt, on jaettu niin, että on semmoisia peruskuntosaleja masiinoineen jne. jossa ei liiemmin vapaapainoja löydy, ehkä tuurilla jopa kymmeneen kiloon asti. Yleensä puolet vielä puuttuu, tosin siitä keskivälistä. Sitten on näitä japanilaisittain "HC-saleja" joissa sitten vapaapainoja on kiitettävästi, tai oikeammin levyjä joita voit sitten mättää tankoon mielen mukaan, tai jos olet vahvempi sälli niin paljon kuin lähinnä leluiksi tarkoitetut lukot antaa myöten. No, ihan hyvin niillä pärjää.

Jokaiselta salilta löytyy aina kyykky, usein sekä Smith että regu, penkki, usein vinopenkki, usein leuanvetotanko, Scott-penkki haboille (näillä kuntosaleilla ei kuitenkaan useinkaan kulmatankoa) ja tankoja ynnä hyvä määrä levyjä. Näiltä "voimannostosaleilta" löytyy sitten vielä ylätalja, muutama jalkavempele, erikoinen versio alataljasoudusta, ja muutamia muita juttuja salista riippuen. Puolet vehkeistä hyvässä kunnossa, loput varmaan 80-luvulta tuoden mieleen jotkut vankilapätkät. Lisäksi esim. ylätalja ja muut vempeleet on suunniteltu noin 160 senttisille ihmisille vailla säätömahdollisuuksia. Penkissä tanko on ylhäällä siinä suoraan ojennettuihin käsiin verrattuna hieman kyynerpään yläpuolella. Scottissa pitää repiä tangon teline pois treenaamisen ajaksi, jotta voi laskea 20cm pidemmälle. Ei varmaan kattava kertomus, mutta huomioita joita olen itse kokenut eri saleilla käydessäni. Jos joku tietää tasokkaita saleja etenkin Kansaissa, pistähän heti messua, en ole löytänyt kovasta yrityksestä huolimatta kun ylipäänsä salin löytäminen saattaa olla vaikeaa.

Itse käytän kahta eri salia juuri puutteiden johdosta, mutta kun säveltää saa täällä välttävän hyvin treenattua kaiken minkä tarvitsee. Ainakin jos tykkää treenata käsipainoilla, kuten minä. Jalkojen treenaaminen voi olla pikkasen tiukemmassa, mutta sekin onnistuu jahka on innovatiivinen. Käytän itse toisena salina tätä yliopiston salia. Vaikka salitreenaaminen on täällä äärimmäisen harvinaista, siellä pitää varautua siihen, että kun on rauhassa treenaamassa saattaa pamahtaa paikalle samaan aikaan baseball joukkue, puolet jenkkifudisremmistä, jotain mitä-lie-break-dancereita, lukuisia kamppailulajien edustajia yms. tai määrittelemättömiä suhaajia mm. jotain random tyttöjä ihmettelemään. Usein edustus kaikkia. Noin kymmesosa saattaa jopa treenata, muut tekevät mitä lie ja pitävät jumalatonta mekkalaa. Kyllä, japanilaiset eivät siis todellakaan ole mitään hiljaisia ihmisiä vaikka niin luullaan! Minua se ei sinällään häiritse, mutta ehkä öööh, perinteisempää suomalaista mielenlaatua moinen huuto saataisi jurppia.

Sitten kun kaksi päätä pidempi skandi vetää vaikkapa ylätaljaa, niin saman tien niskan taakse hiipii jumalaton nippu ihmettelemään mitä tapahtuu. Tilanteen saa takasin haltuun vaikkapa kyykkäämällä, jos päästää naama punaisen muutaman riemunkiljahduksen tai ärräpään. Ei tule kukaan sen treenin aikana kymmentä metriä lähemmäs. Erikoinen piirre on myös se, että niin saleilla, lenkillä kuin muussa urheilutoimituksessa näkee porukan treenaavan farkut päällä. WTF? No, tämä on varmaan maailman muodikkain maa, mutta toi nyt menee aika pitkälle.

Ravinto? Joopa joo. Ei siitä muuta, voitte arvata. Jatkuvalla dieetillä ollaan. Muutamissa paikoissa, lähinnä tavaratalojen tietyillä osastoilla, olen nähnyt myytävän jotain epämääräisen näköisiä lisäravinteita. Kaikki jenkkikamaa, itse en ainkaan uskalla koskea kun en usko että sisällöstä tietää edes valmistaja. Kukaan niitä ei ole testannut, se on varma. Postittaminen Suomesta olisi kokeilemisen arvoista, mutta riski on suuri ettei ikinä tule läpi. Kaikki tarkistetaan ja huono mahdollisuus erilaisilla elintarvikkeilla päästä läpi, tai siis jos se on jotain mitä Japanissa ei ole. Kokeiltuna mm. ranskalainen sinappi ei pääse checkistä läpi, ennen kuin sitä mentiin ihan henkilökohtaisesti tulliin selittämään että perinteistä herkkua pitäisi saada jouluksi pöytään. Tämä vain yksi esimerkki. Epäilen, että muutama kilo valkoista pulveria sujahtaisi läpi. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos Friikki. Ensi kuun vaihteessa olisi näillä näkymin reilun viikon työmatka Tokioon/Osakaan ja treenikamat kulkevat matkoilla aina mukana. Isännät pelaa golfia, mutta vieras ärisee pikkumiesten ja -naisten seurassa salilla. Toivottavasti sopii heidän pirtaan. Yllättävää muuten tuo japskien mesoaminen salilla, kun muuten heidän kanssaan seurustellessa saa oikein pinnistellä paitsi kuulemisen myös ymmärtämisen suhteen. Toisinaan aika vaikea saada selkoa tuosta peruna-suussa-puhutusta-englannista.

Kirjoitinkin omia salikokemuksiani mm. Espanjasta ja treenikokemuksia Italiasta tuonne Lilin mainitsemaan punttimimmien ketjuun. :rolleyes:

Voisko joku tietävä laittaa linkin tuohon ketjuun, yritin löytää sitä tuolta punttimimmien puolelta, mutta selattuani kymmenen ekaa sivua topicceja läpi luovutin. Näitä juttuja on niin hulvatonta lukea..

Mites on onko jenkeistä kenelläkään kokemuksia?

taalla (http://www.lifetimefitness.com/clubs/index.cfm?strWebAction=club_details&intClubId=151) treenailen taalla Dallasin liepeilla. paras sali missa olen henkilokohtaisesti treenannut. ehka jopa liian iso? maksan kuukaudessa 39 taalaa. treenaajia loytyy joka lahtoon, suurin osa ehka keski-ikaisia fitnesstreenaajia. paljon loytyy myos paikallisen highschoolin futispelaajia.

huonoin treenikulttuuri loytyy englannista. kaupalliset salit sairaan kalliita. yliopistolla treenailin joskus salilla, mutta 100 vuotta tiilirakennus oli niin kylma, etta vaansin hauiskaantoa toppatakki paalla ja hanskat kadessa :D

Toivottavasti sopii heidän pirtaan. Yllättävää muuten tuo japskien mesoaminen salilla, kun muuten heidän kanssaan seurustellessa saa oikein pinnistellä paitsi kuulemisen myös ymmärtämisen suhteen. Toisinaan aika vaikea saada selkoa tuosta peruna-suussa-puhutusta-englannista.

Kyllä nämä paikalliset on aina tosi vaikuttuneita ja kiinnostuneita kun kerrot että saliharrastus on mieleen. Varsinkin japanilaiset typyt ovat usein heikkoina lihaksiin;) Enkä tuolla mesoamisella tarkoittanut pelkästään salia, metrot ja junat ovat ainoita paikkoja missä mun mielestä japanilaiset ovat "hissukseen", yleensä siksi että suurin osa jengistä nukkuu. Ymmärrän, että duunin merkeissä kun tapaat, on paikalliset aika varautuneita ja siksi voi olla hankala saada keskustelua aikaan. Mutta tämä maa oon sitten täysin erilainen kun täällä asuu, eikä vain turistina tai työmatkalla reissaa täällä. Täysin erilainen, näkee ja kokee paljon juttuja joita ei tavallinen reissaaja näe. Kai se on näin joka maassa. Ja ole onnellinen että puhuvat edes huonoa englantia, sillä edes erittäin heikko englannin osaaminen on japanissa harvinaista, ei täällä kukaan osaa kieliä.:D

Mutta ettei menisi ihan ohi aiheen, niin uskon että, varmaan etenkin Tokiossa, saatat löytää hyvinkin kelpo salin. Kyllähän esim klubien poket ovat täällä sellaisia mörssäreitä, että pakkohan niiden jossain kunnon paikassa treenata. Itse tunnen tätä Osakaa (jossa asun) ja Kiotoa paremmin, eikä täällä vastaan ole tullut kunnon salia. Mutta eforttia on laitettava kunnolla sillä usein paikat (koskee niin saleja, baareja kuin ravintoloita yms.) on jemmattu jonnekin ylempiin kerroksiin vailla mainoksia katutasossa.

Mutta tsemppiä, toivottavasti etsivä löytää!:thumbs:

Ai niin, ja sen verran piti vielä sanoa että kaiken järjen vastaisesti jotkut keilahallit jne. saattaa olla auki 24/7 mutta salit ovat auki yleensä klo 10-17 tai 10-19.

On kyllä mielenkiintosta lueskella näitä juttuja ja yritämpä nyt sitte iteki jotain omia kokemuksia selostaa.

Eli mä oon asustellu kolmisen kuukautta etelä-Espanjassa siinä malagan lähialueilla ja kolmisen kuukautta etelä-Thaimaassa sellasessa kaupungissa kun Hat Yai. Malesialaisten turistien suosima paikka, hyvin vähän länkkäreitä. Ihan edistyksellinen kaupunki kuitenkin eli siis kaikki mahdolliset pikaruokalat ja muut ketjut olivat vallanu kaupunkikuvan.

Espanjassa tuli käytyy parilla salilla ja kummatkin osoittautu mun mielestä hyviksi saleiksi. Ensimmäinen sali oli samanlainen kun mikä tahansa suomenkin alemman hintaluokan sali. Vapaita painoja paljon ja sitte kaikki peruslaitteet.
Toinen oli korkeemman hintaluokan sali, missä oli vapaita painoja sekä laitteita. Siellä oli myös tavan sauna, savusauna ja uima-allas. Joten oli oikein mukavat puitteet. Hintoja en muista kun aikaa on jo muutama vuosi.

Hat Yaissa mun tietooni tuli pari salia. Toinen oli nimeltään "The Gym" (1e/kerta), ihan hieno ja tasokas sali. Ei kuitenkaan ilmastontia ja toinen olisi sitten ollu joku hotellin kallis sali (5e/kerta).
Valitsin tietty The Gymin. Alusa oli kyllä yhtä helvettii treenata ku oli niin kuuma ja kostee, mutta siihen nopeesti tottu ja tuntu että treenit kulki jopa paremmin tollasessa "ilmastossa". Varsinkin verratuna ilmastointiin, joka on säädetty jäätävän kylmäks. Iltaisin kävin tosin treenaamassa ja sillon oli hitusen viileämpi. Tosin suihku ei paljon kyllä autanu. Melkeen sama että kuivasko ees itteesä ku pukkarissa oli nii kosteeta. Eksotiikkaa toi gekot joita keräänty pukkarin katonrajaan ikkunoitte luokse.

Kerran näin länkkärin siellä. Muut olikin sitten paikallisia ja kaikki tuntu olevan kuntoilumielessä siellä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Sellainen käsitys jäi että nämä "poikkeukset" olivat sitten suurimmaksi osaksi homppeleita. :) Ketään edes kohtuu lihaksikasta ei näkynyt.

Salilta ei saanut lisäravinteitakaan, kuulemma oli joskus ollut myynnissä mutta ei kukaan ollu ostanu. Ihan ryöstöhintasia nuo pulverit tuolla Thaimaassa muutenkin oli. Suunnilleen silleen että yhen protskidrinkin hinnalla sai hyvän aterian syötyy ulkona.

Thaimaan turistirysistä mulla ei oo kokemusta, mutta kuulemma löytyy hyviä saleja. Johtuen varmasti siitä että monet tulee Thaimaahan ihan vaan treenaamisen vuoksi. Jostakin kumman syystä täällä kehittyyvät paremmin. :)

Treenaminen Marokossa on jonkin verran erilaista kuin siellä kotisuomessa.Olen asunut täällä useamman vuoden ja itse treenannut kahdella salilla,joista nyt toisella olen myös spinning ohjaajana.Suurin ero on varmaan se että pienillä saleilla on eri ajat miehille ja naisille,tyyliin naiset aamupäivällä ja miehet illalla.
Sekasalit on isoja ranskalaisa ketjuja joilta myös löytyy oma treenitila ja tunnit niille naisille jotka eivät halua miesten kanssa treenata tai käyttävät huivia.Huvittavaa kyllä naisten omilla tunneilla saattaa ohjaaja olla mies;)Toinen erikoisuus on että uskovat täällä että mitä enemmän hikoilet sitä ennemmän menetät kaloreita sitä nopeammin hoikistut eli pukeutuvat aika vahvasti esim. lenkkipolulle ja laittavat usein vaatteiden alle muovivaattet joita myydään paikallisessa supermarketeissa.
Sali jolla itse treenaan/ohjaan spinnin tunteja on Moving Rabat,kuuluu ranskalaiseen ketjuun.Kuukausi maksu on jotain 130 e tai jäsenyys 1000 e /33e kuussa eli aika kallis paikallisille joten asiakkaat on aika varakasta porukkaa.Salilla on kaksi kuntosalia;iso joka on mixte ja pieni vain naisille.Laitteet on technogym,käsipainoja löytyy 24 kg asti,smith,penkki,vinopenkki ym.Juoksumattoja ,soutulaitteet,stepperit ja crossarit.Ei siis mikään isojen poikien sali:(Lattiat on parkettia ja tilat ilmavat ja siistit.Lisäksi on kauneus-salonki,sauna ,poreallas ja uima-allas,jossa on eri päivät miehille ja naisille.Ja tietysti hamman joka on paikallisille yhtä tärkeä kuin sauna meille suomalaisille.Salille tullaan aina hyvin pukeutuneena,merkkivaatteissa,meikeissä ja joskus jopa aurinkolaseissa:rolleyes: Kohtelias tervehtiminen ja seurustelu kuuluu asiaan.Jos et sano päivää olet tosi törppö.No treenaaminen on sitten vähän sitä mitä sattuu,siis tällä salilla.Todella lihaksikkaita on vähän ja jalkoja ei pahemmin treenata.Naiset ei kovin isoja painoja käytä ja katselevat kyllä usein mun treenejä vähän epäuskoisen näköisenä,en todella ole kovin iso tyttö minäkään ja treenipainot on sen mukaiset mutta jo se että hiki virtaa on toisille kauhistus.Muutama kaveri treenaa sen verran tosissaan että saattavat jopa vähän karjahdella ja kerran yks kundi teki ristikkäistaljaa rinnalle niin ne telineet lähti kaatumaan :eek:toiset saivat onneks niistä kiinni ennenkuin romahtivat maahan:hyper:Musiikki salilla on useimmiten house tai aamupäivisin joskus myös arabipoppia,sama musiikki on tunneilla.Rockia ei soiteta.

Siis osaisko joku kertoa, et mihin se perustuu et täytyy suoriutua jostain pahuksen haastatteluista ja kuntoteisteistä et pääsee salille eri puolilla maailmaa?? Luulis et bisnes on bisnestä ja et asiakkaat sais valita salinsa eikä toisinpäin...

Nykyisin kun tyypit haastavat oikeuteen vähän mistä sattuu pitää firmojen olla vähän varuillaan. Tämän selityksen mä sain jenkkikaverilta, jonka pitäisi käydä jollain free weight -kurssilla että pääsisi treenaamaan vapailla painoilla. :)

Nyt jäivät Tokion salit korkkaamatta, mutta lenkillä kävin joka aamu 10 päivän ajan. Keisarillisen puiston ympäri kello 6.30, kun ei saanut nukuttua. Harmittaa tuo salitreenien passaaminen mutta oli niin pahuksen kiirus. Työpäivän jälkeen normaali kysymys oli, että haluaako herra käydä ensin hotellilla vai mennäänkö heti syömään ja karaokeen. Fantastista porukkaa!

Suositut

Back
Ylös Bottom