Eri maiden treenikulttuurit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ole hirveästi päässyt tutustumaan salielämään muualla maailmassa. Kiinassa kävin parin hotellin salilla, joissa ei tietenkään ollut edes levytankoa,
mutta muuten ei ole tullut vieraaseen salikulttuuriin tutustuttua.

Kanarian saarilla kiinnitin huomiota (älkää kysykö miksi, en tiedä) paikallisten naisten löysiin perseisiin. Jalkatreeniä ei tainnut tehdä kukaan niistä,
joita rannalla näin... eikä kyllä paljon muutakaan treeniä kropan löysyydestä päätellen. Missä olivat ne kaikki kehutut latinoperseet? Enkä nyt puhu
niistä naisista, joilla oli normaali ylävartalo ja ihmeellinen hehtaariperse.

Itse kävin aamulenkillä rannalla olevilla telineillä jumppaamassa. Olin tietenkin ainoa nainen paikalla ja ainakin punnerrusten tekeminen näytti olevan
paikalla olevien rantaadonisten mielestä jotain kovin outoa naisen tekemänä...

Syksyllä 2009 olin Hollannissa vaihdossa. Kampuksella oli ihan ok sali, jossa pystyi tekemään kaiken tarvittavan, vaikka suht fitness oloinen paikka olikin. Kaikki liikkeet pystyi tekemään mitä tarvitsi. Isoimmat käsipainot taisivat olla n. 30 kg, jos oikein muistan, eli siinä olis vähän ollut parennettavaa. Enemmistö kävijöistä taisi olla naisia. Suuri osa salillakävijöistä oli aloittelijan oloisia, muutama treenatumman näköinen kaveri. Piti ottaa muistaakseni vähintään 3kk jäsenyys ja piti olla mukana tutustumiskierroksella, jossa esiteltiin laitteet ja liikkeet, joita niissä voi tehdä. Jokainen sai oman kortin, jota varten otettiin valokuva. Kortti piti laittaa salin seinälle kun treenasi, että voivat vahtia, että jengi ei ilmaseksi treenaile. Ei mitään valittamista salista.

Kanarian saarilla kiinnitin huomiota (älkää kysykö miksi, en tiedä) paikallisten naisten löysiin perseisiin. Jalkatreeniä ei tainnut tehdä kukaan niistä,
joita rannalla näin... eikä kyllä paljon muutakaan treeniä kropan löysyydestä päätellen. Missä olivat ne kaikki kehutut latinoperseet? Enkä nyt puhu
niistä naisista, joilla oli normaali ylävartalo ja ihmeellinen hehtaarperse

Kato ku ei ne naiset salilla treenaakaan....tai no saattaa ne siellä käydä jossain laitteissa viidellä kilolla vähän jalkoja heiluttelemassa, mutta siihen se kyllä tuntuis jäävän. Enemmän ne ravaa noissa ryhmäliikuntatunneilla missä en ite henk.koht. käy, mutta kaverit kertoi, että sielläkin huilataan aina kun siltä tuntuu ja urputetaan kun on liian raskasta.

Mutta kyllä täällä paljon on hyväkroppaisia naisia siltikin..liekö geeneillä jotain tekemistä asian kanssa.

Hienoja tarinoita. Kyllähän täällä suomessakin muutos on kova kun lampsii oikealta salilta johonki höpönpöpö ketjun salille. Katsotaan ihmeissään jos sinulla on etes vähän lihasta saatikka että koitat treenata vähän isommilla raudoilla. Olisi hienoa kiertää maailman eri punttiksia. Lisää tarinoita kiitos.

Elikkäs tuli käytyä 6-kuukautta pienen kaupungin "ammattikorkeakoulun" salilla, missä oli todella hyvin vapaita painoja ja kaikkea mitä salilta nyt ikinä voi oikeastaan toivoa. Täällä näkyi samoja jamppoja päivästä toiseen ja he kyllä tiesivät miten treenata kunnolla. Täällä ei pahemmin näkynyt rhp- tai trikoohousuisia miehiä. Muutamat jannut sinne tuli aina tyttöystäviensä kanssa vähän vääntämään "jotain sinne päin" farkut jalassa, mutta nää oli tosi harvassa. Tää koulun sali oli ilmainen joten tästä ei voinut todellakaan valittaa.

Nyt on tullut käytyä 5kk isomman kaupungin yliopiston salilla, missä on erikseen opiskelijolle ja henkilökunnalle tarkoitetut puolet. Henkilökunnan puolella on yleensä iäkkäämpiä ihmisiä jotka lähinnä tekevät aerobista ja joitain liikkeitä todella pienillä painoilla. Tällä puolella laitevalikoima ei ole kovin suuri. Monipuolinen treeni onnistuu, jos olet halukas tekemään eri variaatioita tietyistä liikkeistä. Ainut hyvä puoli täällä on, että et joudu ikinä odottamaan, jos haluat tehdä vapailla painoilla tai no et oikeastaan joudu odottamaan mitään, kuten mainitsin aikaisemmin, että porukka tekee täällä lähinnä aerobista.

Salin toinen puoli joka on todella suuri on tarkoitettu lähinnä opiskelijoille, jossa laitevalikoima on todella laaja (5-8 penkkiä, 5 vinopenkkiä, 3 smithiä, 4 prässiä jne. jne. ) Täällä näkee todella paljon todella kovassa kunnossa olevia kavereita jotka kanssa tietävät mitä tekevät ( no osasta voi sanoa, että ne kyllä tietää myös mitä pistävät ), mutta melkeen yhtä paljon näkee porukkaa vääntämässä rhp:tä farkut jalassa ja kolmas kategoria on nämä kuntoilijat jotka eivät halua käyttää isoja painoja koska "eivät halua kasvaa liian isoksi".

Salilta löytyy vielä erikseen voimapuoli, missä on muutama penkki ja kyykkypaikka ja kässäreitä varmaan luokkaan 100kg asti ( ihan heitto, vois vilkasta tänään )

Yliopistolla on vielä näiden parin salin lisäksi varmaan 5-8 muuta salia, mutta niillä ei ole tullut käytyä. Hieman kiinnostais käydä tuolla missä noi jenkkifutarit treenaa, niin näkis mitä ne jannut duunaa.

Viimeisenä huomautuksena pitää mainita, että on tullut käytyä venice beachinkin salilla, mutta siitä nyt ei tarvitse varmaan mitää muuta mainita, kun tuntui todella pieneltä silloin :D Harmittaa, kun kesällä lueskelin, että Mike ja Mentula olivat siellä myös. Olin heidän kanssa mestoilla itseasiassa samaan aikaan, mutta tälle salille menin pari päivää ennen heitä. En siis silloin tiennyt, että he ovat edes täällä päin maailmaa.

Mutta varmaan sanomattakin selvää, että Yhdysvalloissa on suurimmaksi osaksi todella hyvä salikulttuuri. Goldsille pitänyt monesti mennä kokeilu mielessä, koska on mahdollisuus, mutta oon aika laiska, kun jouduis dösällä menemään, niin se on aina jäänyt. Aattelin kyl Goldsin treenikassin ainakin ostaa ennen kun suuntaan takas suomeen.

Ainiin, tuntuu, että salilla saa asiallisella salivarustuksella suurimmalta osalta semisti halveksuvia katseita ( rhp-kaverit farkuissa tai henkilökunnan puolella yleensäkkin ) mutta nämä kaverit ketkä treenaa tosissaan niin ovat todella asiallisia.

Ei liity suoranaisesti treeniin, mutta oon huomannu, että Suomi on ainoo maa missä maitorahka on kovassa suosiossa. En oo ikinä nähny missään yhdenkään jenkin käyttävän rahkaa johonkin.

Rahkaa on aika vaikee löytää amerikasta. Jostain spessukaupoista löytyy ja maksaa omaisuuden. Mut hyvä korvike on FAGE kreikkalainen jugurtti, paunassa(~450g) 260kcal ja 46g prodea. Safewaysistä alepäivinä 2.99$ purkki, normisti 4.39$ (juu, mulla on sitä varmaan 10kg+ nyt kaapissa jemmassa, kun oli alennuksessa jugu ja hinnat hyvin muistissa).

Golds gym:lla tulee käytyä ja ei voi valittaa eikä mitään kovin omituista salilla tapahdu. Halpaa kuin makkara pienenä tuo puntilla(15$/kk + vuosimaksu joka oli jotain 55$) käyminen ja eipä juuri tarvi jonotella kun kyykkyhäkkejäkin on 6 vierekkäin.

Rahkaa on aika vaikee löytää amerikasta. Jostain spessukaupoista löytyy ja maksaa omaisuuden. Mut hyvä korvike on FAGE kreikkalainen jugurtti, paunassa(~450g) 260kcal ja 46g prodea. Safewaysistä alepäivinä 2.99$ purkki, normisti 4.39$ (juu, mulla on sitä varmaan 10kg+ nyt kaapissa jemmassa, kun oli alennuksessa jugu ja hinnat hyvin muistissa).

Golds gym:lla tulee käytyä ja ei voi valittaa eikä mitään kovin omituista salilla tapahdu. Halpaa kuin makkara pienenä tuo puntilla(15$/kk + vuosimaksu joka oli jotain 55$) käyminen ja eipä juuri tarvi jonotella kun kyykkyhäkkejäkin on 6 vierekkäin.

Kiitos, pitää tsekata toi! Kattelin http://www.fageusa.com/ mut ei näyttäis olevan noin hyvillä prodearvoilla :S

Kiitos, pitää tsekata toi! Kattelin http://www.fageusa.com/ mut ei näyttäis olevan noin hyvillä prodearvoilla :S

Tämmöstä mulla on https://lh4.googleusercontent.com/-5RN6L14zfW8/T2f78ORsZVI/AAAAAAAADo8/lPxld3KEFhU/s800/12030025.jpg

Kuva vähän suttuinen, mut 1 serving 227g, 130kcal 23g prodea, about 2 servingia tölkissä.

Toi muuten maistuu enempi jugurtilta kuin happamalta rahkalta. Menee suht helpolla alas ilman erikoisempia mausteita vaikka nyt oon kyl aika tykästynyt pellavansiemenrouheeseen rahkan seassa.

Suomen lisäks tullu käytyä salilla Espanjassa, Malesiassa ja Balilla. Espanjassa (sisämaassa, ei turistirysä) porukkaa ei juuri ollut, mutta silloin kun oli, muutama rääpäle ja yks hurjan iso ja lihaksikas kaveri, joka oli melkein yhtä vahva kun mun emäntä joka ei paljoo ollu reenannu. Porukka tuli jotain sönkkää hirveellä höngällä kun tein lämppäreitä penkissä. Sanoin vaan et "rauhottukaa" (ihan suomeks) ja ne sit lähti kauemmas tiirailee :david:

Balilla kohtasin pienen kulttuurishokin.. Kaamean kokosia jannuja, yläkropasta. Mitä nyt arvioisin.. n. 165-170 cm indonesialaisia, mut karmeet yläkropat yhdistettyinä tikkujalkoihin. En kovin paljoa kiinnittäny huomioo niiden treenaamiseen, mutta sen huomasin että aina pääsin kyykkäilee, prässäilee ja mavettaa ilman jonottamisia.. kaikki oli nääs tekemässä hauiskääntöä tai jotain penkkijohdannaista. Kaikilla näillä kunkuilla oli reilusti pienempi (normi indo-) kaveri matkassa joka spottas ja psyykkas vieressä.

Ja naiset... ne oli selkeästi jotain parempiosaisia, hotellinomistajien vaimoja/tyttäriä tms. kaikilla oli nopeesti (ihan tosi nopeesti vain yhen kerran vilkaistuna) silikonit, eikä niitä missään kadulla normaalisti vastaan tule. Ja ylipäänsä kaikki jotka tuolla "ari pro fitness centerillä" kävi oli tosiaan parempiosaisia, kun sali makso 500 000 rp/kk (n. 45€) ja keskipalkka jäänee balilaisilla alle 100€/kk.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oltiin Briteissä kisaamassa / reenaamassa.... salille kun mentiin ja yritettiin tehdä treenivideota / ottaa kuvia ... tuli heti joku hävyttömän kokinen personal traineri huutaa meille vaikka sali oli täysin tyhjä :D ihmettelen hieman....
Brittien matkasta kumminkin jonkilainen video saatiin:

Turkissa kun oltiin reenaamassa ja kävin jossain salilla jossa reenas ilmeisesti voimailijat niin siel kyl haisi hiki ja oli kunnon reenaamisen meininki! TYKKÄSIN
www.tfp.fi

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

.

Mä vedän kanssa tota FAGE (pronounced: Fa-yeh!) jogurttia...

Luxemburgista. Työharjoittelussa tuli oltua pari kuukautta siellä vuonna 2010. Treenikulttuuria ei sitten laisinkaan. Tuon kahden kuukauden aikana en nähnyt ketään kuka olisi edes vähän reenanneen näköinen. Käytiin myös Ranskassa, Saksassa ja Belgiassa tuolloin. Itse olin aika kyniskunnossa vielä tuolloin ja monet tutut siellä sitten jo huomautteli ettei enää tarvii reenata kun olen jo muka kunnossa :D Jalkapalloa ne vaan siellä pelaili innoissaan. Kunnon salia en kyllä löytänyt. Paikallisen koulun ohessa oli sali, johon pääsi vain maanantaisin ja torstaisin :D

On suomessa ainakin tää treenikulttuuri kunnossa.

Oltiin Briteissä kisaamassa / reenaamassa.... salille kun mentiin ja yritettiin tehdä treenivideota / ottaa kuvia ... tuli heti joku hävyttömän kokinen personal traineri huutaa meille vaikka sali oli täysin tyhjä :D ihmettelen hieman....

Aika outoa. Oliko pikkusali vai ketju?

Ma olen taalla kaynyt kahdella salilla pyorimassa. Yliopiston urheilukeskuksessa kavin pari kertaa kertalipulla kun mietin pitaisiko ostaa jasenyys. En sitten ostanut, koska vaikka paikka oli jees, vitutti ainainen tungos (halpojen hintojen takia sali oli lahes aina taynna niina aikoina kun olisin itsekin paassyt kaymaan). Oli jannaa miten sielta(kin) pystyi tunnistamaan yliopistoklikit. Rugbypojat olivat luonnollisesti isoimpia ja tekivat kovalla ahinalla ja isoilla painoilla. Aasialaiset hinkkasivat laitteilla tai pyorivat hammentyneina ympariinsa. Hockey-tytot juoksivat matolla ja toisinaan riuhtoivat kassareita. Fiilis oli kuitenkin hyva ja salilta loytyi kaikkea mita voi kuvitella tarvitsevansa. Erikseen oli fitness & cardio-huone missa juoksumattoja, pyoria jne. Kyseessa oli urheilukeskus pikemminkin kuin pelkka sali, silla urheilukenttia loytyi useampia, samoin kuin uimahalli ja kiipeilyseina. Puoleen hintaan (£45) sai koko vuoden keskuksen jasenyyden mihin kuului uimahallin kaytto seka mahdollisuus osallistua tunneille (£1,20/kerta). Kayn toisinaan uimassa ja tunneilla sita mukaa mita huvittaa.

Vahan aikaa sitten herattelin henkiin saliharrastusta ja menin paikalliselle salille kayttamaan ilmaisen tutustumiskerran. Tykkasin heti! Eilen ostin 2vko jasenyyden (£14 off-peak), olisin ottanut enemmankin ellen olisi lahdossa viikon lomalle just kahden viikon paasta. Salilla on supermukavaa henkilokuntaa, painoissa ja laitteissa loytyy jokaiselle jotain ja treenikulttuuri on hyvin samantyylinen kuin Suomessa. Kukaan ei mulkoile eika tunge iholle enka joutunut kaymaan testeissa tai tayttamaan pitkia kyselyja jaseneksi liittyessani. Vastaanotossa kysyivat vaan etta haluanko jonkun tutustuttamaan paikkoihin ja treeniin ja laittoivat tayttamaan lapun missa oli osoite ym. perustiedot.

Tuolla on erikseen naisten sali, jossa - kuten arvata saattaa - ei ole juuri muita kuin cardio laitteita. Pari hilavitkutinta, paljon jumppapalloja ja kassarit 10kg asti loytyvat myos. Suurin osa salilla nakemistani naisista viettaa aikansa siella juoksentelemalla tai polkemalla. Alakerrassa miesten/normaalipuolella olen nahnyt myos pari, mutta kaikki olivat PT:n kanssa. Tuntuu tuo PT:n kaytto olla taalla kovin yleista... En sit tieda onko se halvempaa tms.

Suurin ero Suomeen on varmaan tyttojen ujostelu :D Suomessa naisten pukkarissa naiset kipittavat ympariinsa ilkosillaan ja menevat suihkuun sen kummempia ujostelematta. Taalla taas vaatteet vaihtuvat vessassa tai visusti pyyhkeen alla, suihkuun mennaan vain pakon edesta ja etenkin yliopistolla oli allottava huomata miten jengi usein vaan vaihtoi vaatteet (ei vaihtanut alusvaatteita!!), suihkutti paljon dodoa paalle ja lahti menemaan. Allottavaa :(

Mä vedän kanssa tota FAGE (pronounced: Fa-yeh!) jogurttia...

Kummasti kaikki suomalaiset heti alkavat etsia rahkan korvikkeita. Multakin on muutama hiljattain maahan muuttanut suomalainen kysellyt tuon peraan. Tuo 10% rasvaa sisaltava FAGE on kylla aika mainio valipala.

Kumma miten tuo maustamaton rahka on niin harvinaista. Ei tarvi mennä kuin Suomesta Viroon niin enää ei löydy mitään maustamattomia rahkoja...

Kumma miten tuo maustamaton rahka on niin harvinaista. Ei tarvi mennä kuin Suomesta Viroon niin enää ei löydy mitään maustamattomia rahkoja...

Löytyy kun osaa etsiä. Valion rahkat on täällä etelässä jostain kumman syystä pakattuna sellaisiin maksamakkaratuubin näköisiin pötköihin. Löytyy maitohyllystä. Rakenne on mielestäni suomirahkoja miellyttävämpi, mutta noi paketit on tietenkin yhtä helvettiä jos ei jaksa kiskaista koko tuubia (400g) kerralla.

Treenattua on tullut useammassakin maassa. Hollannissa ja Virossa pisimpään Suomen lisäksi. Virolainen treenikulttuuri ei mielestäni poikkea paljon suomalaisesta. Massaa ja voimaa arvostetaan. Kamppailu-urheilu, voimailu ja kehonrakennus ovat kaikki sosiaalisesti erittäin hyväksyttäviä harrastuksia ja saleilla on hyvä meininki - eli raskaita perusliikkeitä tekevää karjuvaa mörrikkää ei katsota kieroon.

Hollannissa koko juttu on taas ihan toinen. Maan pohjoisosissa kehoilu on hyvässä kurssissa ja etenkin damissa porukka treenaa tosissaan. Kamppailu on tietenkin iso juttu koko maassa. Itse asuin vuoden verran Hollannin eteläpäässä. Siellä iso osa porukasta pitää kaikenlaista punttien kolistelua suorastaan alaluokkaisena harrastuksena, varsinkin jos on tarkoitus kartuttaa lihasta ja voimaa. Pallon perässä saa juosta ja salilla käydä pyörimässä, mutta auta armias jos treenaat ns. tosissasi.

Itse sain kokea Hollannin meiningin heti sinne laivauduttuani.

Liityin ihan kotini vieressä olevalle salille maahan muutettuani. Helvetin hyvät puitteet. Pari powerrackia, nostolava, ihan tuliterät tangot ja leokon levyt. Suorastaan ylellinen nostoympäristö. Hyväksyivät vain vuosijäsenyyden kertamaksulla, mutta liityin piruuttani kun näytti hyvältä ja sijaitsi 200m päässä kämpiltä. Kelailin että tuollahan voisi reenata parikin kertaa päivässä.

Menin sitten vetämään ekaa treeniäni. En päässyt edes aloittamaan mavettelua kun salin työntekijä jo ilmoitti ettei painoilla saa koskea nostolavaan. Yritin selittää mihin lava on tarkoitettu, mutta nainen ei antanut periksi. Tässä vaiheessa sydäntäni kylmäsi ja salin koskemattoman ulkoasun salaisuus alkoi paljastua. Päätin sitten kuitenkin tehdä kulmasoutuja. Vaapuin powerrackiin ja aloin soudella. Tangolla antoivat vielä tehdä mutta heti kun aloin lätkiä limppuja tankoon puhalsi rouva taas paikalle ja kertoi että käytän liikaa painoja ja että minun olisi paras lähteä jos meno ei muutu. Hipsuttelin sitten vähän dippejä ja taljoja kerberoksen valvovan silmän alla ja painuin himaan.

Seuraavana aamuna tulin treenaamaan toista kertaa ja salin omistaja oli ovella vastassa kahden työntekijän kanssa. Sain kutsun toimistoon, missä minulle ilmoitettiin että pelotan ulkoasullani ja ääntelylläni muita salillakävijöitä ja vaarannan käyttämilläni painoilla heidän laitteitaan ja välineitään. Omistaja tarjoutui sitten tekemään minulle ohjelman, jolla en vaarantaisi itseäni ja muita... Laitoin kaikki juristintaitoni peliin ja väänsin itseni irti vuosisopparista.

Löysin onneksi parin viikon päästä syrjäkaupungilta entisen vahvamieskisaajan omistaman pienen kellarisalin, jossa sai treenata tosissaan. Paikka oli pelkkää ruostetta, itse tehtyjä laitteita, vuotavaa kattoa ja huonoa valaistusta. Salilla pyöri myös halvasta hinnasta ja läheisestä avohoitolasta johtuen jos jonkinlaista vipeltäjää, mutta näistä olenkin tainnut jo kirjoitella salikomediaa-ketjuun. Elämäni parasta treeniä silti.

Seuraavana aamuna tulin treenaamaan toista kertaa ja salin omistaja oli ovella vastassa kahden työntekijän kanssa. Sain kutsun toimistoon, missä minulle ilmoitettiin että pelotan ulkoasullani ja ääntelylläni muita salillakävijöitä ja vaarannan käyttämilläni painoilla heidän laitteitaan ja välineitään. Omistaja tarjoutui sitten tekemään minulle ohjelman, jolla en vaarantaisi itseäni ja muita... Laitoin kaikki juristintaitoni peliin ja väänsin itseni irti vuosisopparista.
Mitä helevettiä, eikö niillä oikeasti ole mitään järkeä päässä? :D Onneksi treenaan Suomessa..

Iski kyllä pirullinen ajatus kun kuukauden päästä olis Turkkiin matka, pitäsköhän ihan vittuillakseen käydä siellä jossain punttiksella. Mitähän ne tykkäis 200kg mavesta? :D

Iski kyllä pirullinen ajatus kun kuukauden päästä olis Turkkiin matka, pitäsköhän ihan vittuillakseen käydä siellä jossain punttiksella. Mitähän ne tykkäis 200kg mavesta? :D

Turkissa? Miettisivät että miksi kaveri puhisee vaikka on vasta lämmittelypainot käsittelyssä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom