Till det som är vackert
Hieman ongelmaisen taustan omaava parikymppinen tyttö (Alicia Vikander) ihastuu Mozartin musiikkiin ja pääsee konserttitaloon töihin.
Karismaattinen kapellimestari (Samuel Fröler) alkaa flirttailemaan ja viettelee hänet.
Tyttö on pakkomielteisesti ihastunut sekä mieheen, että työpaikkaansa.
Mies dumppaa hänen tylysti ja samalla puhuu tytön työpaikan alta ja tyttö jää tyhjän päälle.
Jääräpäisesti tyttö yrittää vielä saada kaiken takaisin.
Vaikka tarina oli aika ennalta arvattava, niin olipa virkistävää nähdä Alicia Vikander välillä luonnollisemman oloisessa roolissa, ajalta ennen Hollywoodia (?).
Varmaan ensimmäinen kerta, kun pidin hänestä. Tässä roolissa hänessä näkyi herkkyyttä ja aitoutta
(muutama hänen vakiomaneerinsa näkyi, mutta silti).
Ja miten voi ihminen ilahtua siitä, että näkee elokuvassa
räkää itkevän ihmisen sieraimissa?
Tämä on varmaan niin harvinaista.
Jenkkileffoissahan yleensä vierii kyllä
(pipetillä silmäkulmaan tiputeltuja) kyyneleitä, mutta ei ilmene minkäänlaista limakalvoturvotusta,
kasvot eivät punehdu mistään kohdasta, eikä liikutus muutenkaan näytä kovin aidolta, koska itkevän henkilön täytyy näyttää jopa itkiessään hyvältä.
Sekä ohjaus että casting olivat hyvin onnistuneita.
Pidin.
Ja vähän itkinkin.
8,5/10