Joo olen nähnyt ja 'Naisen Kivitys' on kyllä todella vaikeaa katseltavaa. Järkyttävä elokuva ja yksi ikävimmistä katsella.
Tuosta Hereditarysta on edes vaikea selittää, mikä siinä iski lopulta niin rajusti. Ja kyseessä on siis ehkä paras elokuva, jonka olen koskaan nähnyt, ei pelkästään paras kauhuelokuva. Todellisuudessa elokuvan iskuvoima johtuu tietenkin siitä, että tämän Ari Asterin tyyli kerronnallisesti, mutta erityisesti tyylillisesti, visuaalisesti, audiovisuaalisesti ja tunnelmallisesti osuu jostain syystä omaan psyykkeeseen todella todella rajusti.
En ole IKINÄ aikuisiällä edes harkinnut minkään elokuvan keskeyttämistä, mutta Hereditaryssa painoin noin 15min ennen loppua hetkeksi pausea ja keräilin itsenäni muutaman minuutin. Sanoin vaimolleni, että tämä elokuva ei voi tehdä kenenkään psyykkeelle hyvää. Ahdistukseni oli jotain, mitä yksikään elokuva kaikkien niiden tuhansien näkemieni elokuvien joukosta ei ole koskaan aiheuttanut. Niin voimakasta tunnereaktiota en ole koskaan minkään elokuvan aikana kokenut ja elokuva "vaivasi" minua viikkoja ja jopa kuukausia. Olenkin ajatellut ottaa sen 'Paimonin' symbolin tatskaksi ihan vain kunnianosoitukseksi elokuvalle, joka on vaikuttanut minuun eniten koskaan.
Ja mä olen kyllä nähnyt eri genrejen kaikki ne ahdistavimmat ja sairaimmat tapaukset, kaikki Eurooppalaiset auter-elokuvat ja muut ihan järjestäen.
Ari Asterin tyylin voimasta nimenomaan MINUUN kertoo myös se, että 'Midsommarin' alkukohtauksessa leffassa ollessamme kuiskasin vaimolleni, että en ole varma pystynkö tähän. Se kuva tämän päähenkilönaisen siskosta elokuvan alussa vaivasi minua pitkään. Ja mä olen siis psyykkisesti ihan terve ja rento kaveri, vaikka ei nyt siltä kuulostakaan
Elokuvat kyllä taiteena vaikuttavat minuun enemmän kuin ns.keskivertokatsojaan, mutta en ole normaalisti kuitenkaan mitenkään yliherkkä elokuvien suhteen. Esimerkiksi joku 'Serbian Film' aiheutti minussa lähinnä myötähäpeää, koska se oli niin itsetarkoituksellisen shokeeraava ilman mitään elokuvallisia arvoja.
Mutta en tosiaan olisi ikinä uskonut, että mm.elokuvien Martyrs, Antichrist, Men Behind the Sun, Salo, Le sept jours du talion, Nekromantik, Flowers of Flesh and Blood, Dogtooth, Deadgirl, The War Zone, Cannibal Holocaust, Irreversible, Audition, I Stand Alone, À l'intérieur, Aftermath, Ichi the Killer, The Girl Next Door ja muiden pääasiassa myös laadukkaiden tai jopa mestarillisten ahdistavien ja järkyttävien elokuvien jälkeen joku elokuva voisi vaikuttaa minuun kuten Hereditary vaikutti. Ja koska elokuva on mielestäni myös kaiken kirjallisen arvostelun yläpuolella oleva mestariteos, en kykene nimeämään yhtäkään sitä parempaa elokuvaa, jonka olisin nähnyt.
(Olenkin vähän ajatellut ns.näytteenä kirjoittaa siitä kunnollisen arvostelun ja lähettää sen johonkin, esim. Film-O-Holiciin, josko saisin pitkästä aikaa julkaista elokuva-arvostelun jossain alan arvostetussa julkaisussa.)