Elääkö poken palkalla oikeesti?

Eiköhän se edelleenkin ole työnantajan velvollisuus maksaa se palkka, ei asiakkaan. Ei tota vitun tippikulttuuria tänne Suomeen toivottavasti tuoda ainakaan muualle. Asiakas varmaan jossain yökerhossa maksaa kyllä ihan tarpeeksi jo. Käsittääkseni yökerhon työntekijöiden palkkoja ei tarvitse enää maksaa suoraan, koska eiköhän ne välillisesti ole jo maksettu kalliina viinana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SniffDaddy sanoi:
Käsittääkseni yökerhon työntekijöiden palkkoja ei tarvitse enää maksaa suoraan, koska eiköhän ne välillisesti ole jo maksettu kalliina viinana.
Kyllä se baarin omistaja maksaa ihan yhtälailla veroa siitä kalliista viinasta. Ei se viina tuota mitään superkatetta baarin omistajalle ja kun liiketoimintaa on, niin voitosta ne palkat maksetaan.

Mike sanoi:
Kyllä se baarin omistaja maksaa ihan yhtälailla veroa siitä kalliista viinasta. Ei se viina tuota mitään superkatetta baarin omistajalle ja kun liiketoimintaa on, niin voitosta ne palkat maksetaan.

Jep, näinhän se on, mutta edelleenkään ne poket ei ole asiakkailla töissä, joten semmonen tippikulttuurin lanseeraminen Suomeen ei oikein istu tänne. Voihan sitä tipata hyvää pokea. Teen niin itsekin, mutta naama norsunvitulla istuva ja vittuileva poke jos odottaa jotain tippiä ihan defaulttina, niin ei tod. heru.

SniffDaddy sanoi:
Jep, näinhän se on, mutta edelleenkään ne poket ei ole asiakkailla töissä, joten semmonen tippikulttuurin lanseeraminen Suomeen ei oikein istu tänne. Voihan sitä tipata hyvää pokea. Teen niin itsekin, mutta naama norsunvitulla istuva ja vittuileva poke jos odottaa jotain tippiä ihan defaulttina, niin ei tod. heru.

hyvinhän tuo kulttuuri tuntuu istuvan suomeenkin, koska sen kulttuurin mukaan tunnut toimivan itsekin. kukaan ei pakota jättämään tippiä, ja sille ´naama norsunvitulla´ olevalle kaverille jolla on käsite asiakaspalvelusta täysin hukassa, ei tarvitsekaan jättää tippiä. eihän se automaatio ole muissakaan maissa, poislukien ehkä jenkit joissa se tippi sisältyy automaationa siihen laskuun.

asiakaspalvelusta, ja hyvälle mielelle tulosta se tippi sinne jätetään. eihän se tippi defaulttina portsarille/tarjoilijalle tule, vaan sen takia kun asiakkaan tekee mieli jättää se - ja silloinhan sitä tekee mieli jättää, kun tulee itsekin hyvälle tuulelle ko. ihmisen työteosta, tai tuntee saaneensa rahalleen jotain vastinetta ko. ihmisen työnteon muodossa.

Tarkoitin vaan sitä, että tuon kulttuurin levitessä kohta saa tipata jo Essolla myyjää. Mutta hyvälle pokelle aina toki löytyy se irtokybä taskusta lähtiessä. Ja ei siihen mitään perseennuolentaa tarvitse suorittaa poken taholta, kunhan nyt on kohtelias asiakkaita kohtaan, ja asiakkaat kuittaa sitten sen kohteliaisuuden vaikka nyt sillä kybällä.

Edit: Ja eikös se Ämerikässä ollut vissiin kirjoittamaton sääntö tipata 15%. Eli omalla baaribudjetilla pitäs tipata 50 ekeä. :)

SniffDaddy sanoi:
Tarkoitin vaan sitä, että tuon kulttuurin levitessä kohta saa tipata jo Essolla myyjää. Mutta hyvälle pokelle aina toki löytyy se irtokybä taskusta lähtiessä. Ja ei siihen mitään perseennuolentaa tarvitse suorittaa poken taholta, kunhan nyt on kohtelias asiakkaita kohtaan, ja asiakkaat kuittaa sitten sen kohteliaisuuden vaikka nyt sillä kybällä.

joo, toi nyt on ihan selvä juttu - ei sen tietenkään tuohon pidä mennä että pitäisi alkaa tippailemaan jokaista, koska ´niin kuuluu tehdä´. tippailu pidettäköön edelleen suomessa idealtaan samanlaisena kuin se tällä hetkellä on. olisi toki hyvä, että joku opettaisi sitä suomen kulttuuria niille juuri täysi-ikäisiksi tulleille, sekä muillekin joilla se hukassa tuntuu olevan. ja tämänkin tredin perusteella niitä on aika lailla.

kukaan ei edelleen pakota tippaamaan ketään, eikä sen pitäisi olla automaatio. jos kuitenkin tunnet saaneesi hyvää palvelua (eikä se tosiaan tarkoita perseennuolemista kuten daddy tuossa jo mainitsi), ja koet että henkilö on hoitanut tonttinsa hyvin - kuten kuuluukin hoitaa, ja tunnet halua palkita kyseistä ihmistä - niin tippaa ihmeessä! ei sen tarvitse olla mikään prosenttiosuus illan kulutuksesta, ei puolet palkasta, eikä edes setelirahakaan - ajatus on se tärkein. kunhan nyt kuitenkin muistaa sen, ettei ala työntämään sille portsarille/tarjoilijalle/whoever niitä loppuja muutamia 5 senttisiään sieltä taskun pohjalta, erotellen samalla ko. henkilön nähden itselleen ne kaikki 20 senttiä suuremmat kolikot. se voidaan ottaa jo vittuilunakin - varsinkin jos se tehdään vielä rehvakkaasti maailmanmiehen tyyliin niin, että lähdetään kissa kainalossa kotiin, annetaan suurta huomiota herättämällä portsarille lähtiessä rahat käteen, ja poistutaan paikalta niin ettei kukaan nähnyt mitä annettiin - paitsi portsari. ja niitä 5 senttisiä kädessä katsellessaan voitte olla varma että se ovenkoriste muistaa teidät seuraavankin kerran - eikä välttämättä hyvällä.

eli - hoitakaa homma tyylikkäästi, jos haluatte tipata; se ajatus on siinä tärkein. kunhan muistaa nuo edellä mainitut. näin jokaiselle tulee hyvä mieli, ja asiakkaana teidät muistetaan kyllä myöhemminkin. nyrkkisääntönä tuossa voi pitää sen, että jos antaa muutamia kolikoita (vähän kertasummana), mutta joka kerran - niin portsari alkaa kyllä muistamaan pikkuhiljaa naaman. jos antaa kerralla suuren summan, niin portsari muistaa kyllä sitten nopeamminkin. eikä todella oleta että joka kerran asiakas antaa lähtiessä saman verran - eikä aina toki tarvitse antaa mitään. tarkoituksena ei ole ´lahjoa´ portsaria paremman palvelun toivossa, mutta jokaisen maalaisjärki varmaan sanoo sen, että mukavia ihmisiä kohtelee ehkä kuitenkin hieman toisella tavalla, kuin vittumaisia ihmisiä. ei kai kukaan esimerkiksi kohtele samalla tavalla arkielämässään töissä sitä ihmistä joka on hänelle ystävällinen, ja sitä ihmistä joka puukottaa häntä työpaikallaan selkään selän takana.

eli ei toimita vetää herneitä nenään, ja kailottaa taas sitä ´pitääkö portsareita muka lahjoa saadakseen parempaa palvelua, heillehän jo maksetaan siitä valmiiksi palkkaakin?!?!´ -laulua. siitähän tuossa äskeisessä ei ole kysymys. meistä jokainen on ihminen, ja toimii ihmisen tavoin - töissäänkin. turha sitä on kenenkään koettaa valehdella muuksi, koska se ei muuksi muutu.

pullasorsa sanoi:
Tippiä en tuu kyllä heittään nuille ennenku osaavat olla kuin muutki asiakaspalvelun harjoittajat.

Sillon, jos oon mukavaan ovimiehee törmännyt, nii oon kiitokset ja illanjatkot sanonut lähtiessäni, mutta ei oo kyllä edes ollut mielessä tippiä heittää. Oon aina luullut että työnantaja niillekki jotakin palkkaa maksaa ja menevät poies sieltä jos työ ei nappaa.

Ehkä joskus vois euron heittääki jos hymyillen sisään toivottavat.

Kannattaa yllättää se poke jättämällä se euro tai pari, sillä on vitun harvassa nuo 18-20 vee sankarit jotka jättää tippiä. Aika varmasti alkaa sitä hymyä ja sisäänheittoa tapahtumaan. Yleensä mitä tuon ikäiset jättää jälkeensä on oksennus, ihana räkälimppi paidallesi ja vittuilu. Siinä ei enää paljoa huvita hymyillä teinisankareille.
Poikkeuksetta joka teinimestassa poket on enemmän tai vähemmän paskaa syöneen näköisiä, ja ymmärrän täysin sillä itsellänikin kyllä paloi käämit muutamana kertana mitä olen kavereita käynyt nuissa k-18 paikoissa tuuraamassa ja minä sentään olen rauhallisuuden perikuva. :)

Itse jätän tippiä lähes aina pois lähtiessäni. Ihan vaan sen takia koska ei kehtaa olla jättämättä, kun tuntee suurimmanosan pokeista täällä ja poke tippaa yleensä aina toista pokea ;)

Taitaa vaan monesti olla myös niin, että niillä juuri täysi-ikäisiksi tulleilla on ne viimeset rahat mennyt bisseen, ja tippaukseen ei ole jäljellä kuin lämmintä kättä. :)

Ite oon kyllä ihan melkein poikkeuksetta törmänny tosi mukaviin pokeihin. Ehkä myös siksi, että olen vakkari muutamassa yökerhossa ja käyttäydyn aina ihmisiksi. Onpa nuo vipitkin jonneki mulle antanu. :)

SniffDaddy sanoi:
Edit: Ja eikös se Ämerikässä ollut vissiin kirjoittamaton sääntö tipata 15%. Eli omalla baaribudjetilla pitäs tipata 50 ekeä. :)

Sorry :offtopic: , mutta miten helvetissä joku saa baariin poltettua satasia? Tai tietty jos tarjoaa koko seurueelle tai juo baarin kalleinta konjakkia/viskiä niin ehkä sitten. Mulla ei ole KOSKAAN mennyt yli 100 euroa baarireissulla jos vain omat juomani maksan ja tossa on mukana se mahdollinen hese ja kotiinmeno taksilla.

Timba79 sanoi:
Sorry :offtopic: , mutta miten helvetissä joku saa baariin poltettua satasia? Tai tietty jos tarjoaa koko seurueelle tai juo baarin kalleinta konjakkia/viskiä niin ehkä sitten. Mulla ei ole KOSKAAN mennyt yli 100 euroa baarireissulla jos vain omat juomani maksan ja tossa on mukana se mahdollinen hese ja kotiinmeno taksilla.

Jättää ne pohjat ottamatta kotona niin helposti menee se satku.

Timba79 sanoi:

Viskiä muutama siivu, bisseä, ehkä valkovenäläisiä kaks tai kakskaks, taksit suuntiinsa, mahdollinen mättö. Ja nämä kaikki siis vain itselle. Pari hunttia menee notta pölisee.

Edit: Ja hyvässä seurassa vielä kunnon sikari siihen. Kyllä sitä aika äkkiä menee rahaa. Sitten jos vielä bläkkäriä...

Edit två: Siis ilman pohjia baariin oli toi tilanne. Voihan sitä kotona tietysti vetää koomat ja pilkkiä baarissa yhellä tuopilla koko illan. :)

SniffDaddy sanoi:
Viskiä muutama siivu, bisseä, ehkä valkovenäläisiä kaks tai kakskaks, taksit suuntiinsa, mahdollinen mättö. Ja nämä kaikki siis vain itselle. Pari hunttia menee notta pölisee.

Edit: Ja hyvässä seurassa vielä kunnon sikari siihen. Kyllä sitä aika äkkiä menee rahaa. Sitten jos vielä bläkkäriä...

Edit två: Siis ilman pohjia baariin oli toi tilanne. Voihan sitä kotona tietysti vetää koomat ja pilkkiä baarissa yhellä tuopilla koko illan. :)

Tähän vielä lisäksi jos lähtee kiertelemään eri baareja niin joutuu maksamaan sisäänpääsyt ja narikat joka paikkaan. Yökerhoihin ei nykyään varmaan alle kympin tahdo päästä ineen.

Ei ole ylimääräinen poken tippaaminen tullu mieleenkään ennen kuin täältä luin.
Se kolikko millä se heittää rotsin narikkaan saa riittää, yleensä siinä poken vieressä on kyltti "narikka 2€". Oon luullu tän riittävän.

Joskus on ollut jotain painiakin baarissa, kuitenkin poke on antanut mun jäädä ja heittänyt häiriköivän urpon mäelle. Kai ne on nähnyt kuka rettelöi, en ainakaan mitään ole maksanut.

Itse vastaisin tuohon tippi kysymykseen niin, että jos palvelu on miellyttävää tai hyvää niin heitän sen pari euroa (erikoistapauksissa jos tuttu poke 5e).
Jos ovella tai narikassa on hymyilemätön ylimielisen näköinen elämäänsä kyllästynyt sikaniska joka on töissä just ja pelkästään sen takia että sais mania niin en varman jätä kusipäälle latiakaan.

Ok tippi mun mielestä on 2-5e. Tietty enemmänkin saa antaa :) . Miettikää nyt ihmiset mitä maksatte paukuistanne? Niin hyvästä palvelusta esim. 2euroa ei todellakaan ole paha? Tosin monihan täällä onkin sillä linjalla jos palvelu on hyvää niin myös tippiä heruu. Tästä 50centin tipistä niin itse sen tahton ottaa aika pitkälti vittuiluna kun lätkästään pari 20centin kolikkoa käteen ja naureskellaan päälle. Yritäppä siinä nyt hymyillä ja kiitellä. Asiakaspalveluahan tämä on. Silti se hymy on irronnu ja kiitokset vaikka sisällä vituttaisikin. Jos jokainen jättäisi sen 50centtiä ja 1000 ihmisen baarissa siitähän tulisi vallan mainio summa mutta ei ole pelkoa, että jättäisivät.

Itse tulee melkein aina annettua tippiä pokelle. Yleensä mennään sillain sisään, että yksi kävelee jonon ohi ja tiedustelee portsarilta olisiko seurueen (yleensä 3-6 ihmistä) mahdollista päästä jonon ohi ja muistaa sitten lähtiessään portsaria kunnon tipillä. Kertaakaan ei ole tullut kieltävää vastausta ja sitten lähtiessä muistetaan aina kiitoksella ja 20€ tipillä.

Itse tulee melkein aina annettua tippiä pokelle. Yleensä mennään sillain sisään, että yksi kävelee jonon ohi ja tiedustelee portsarilta olisiko seurueen (yleensä 3-6 ihmistä) mahdollista päästä jonon ohi ja muistaa sitten lähtiessään portsaria kunnon tipillä. Kertaakaan ei ole tullut kieltävää vastausta ja sitten lähtiessä muistetaan aina kiitoksella ja 20€ tipillä.
Mun mielestä erittäin asiallinen tapa toimia. Välillä näkee niitäkin, jotka maailmanomistajan elkein tulee siihen ovelle koko porukalla. Sen jälkeen joku niistä kaivaa 50 euroa esiin ja kovaan ääneen kyselee, että pääsekö sisään ja alkaa survomaan sitä rahaa kouraan. Näin on mullekin pari kertaa käynyt ja jonoon ovat saaneet mennä.

Siinähän voivat sitten jonon perällä miettiä, että mikä meni pieleen. :evil:

Edit: Vielä siitä jonon ohituksesta sen verran, että IMO kohtuullinen tippi on 5 euroa per henkilö.

Mun mielestä erittäin asiallinen tapa toimia. Välillä näkee niitäkin, jotka maailmanomistajan elkein tulee siihen ovelle koko porukalla. Sen jälkeen joku niistä kaivaa 50 euroa esiin ja kovaan ääneen kyselee, että pääsekö sisään ja alkaa survomaan sitä rahaa kouraan. Näin on mullekin pari kertaa käynyt ja jonoon ovat saaneet mennä.

Lol! Joskus muinoin kun pokea leikin tarjos mulle alaikäinen muistaakseni 10 markkaa että päästäisin sisään. :D

Alle paperitippejä en ole heittänyt, joskus jäänyt kovan humalatilan vuoksi tippaamattakin mutta kerran olin vailla käteistä niin lykkäsin Studio51 -pokelle ("tutulle", jos pokeista voi niin sanoa :D) käteen 7.5e lounassetelin ja tokaisin että käy nyt ostamassa itelles vaikka kebabi. Molemmat vaikutimme tyytyväisiltä :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom