Elääkö poken palkalla oikeesti?

On aika erilainen näköjään tuo juomaraha-käytäntö Suomessa verrattuna Ruotsiin. Itse siis jälkimmäisestä maasta kotoisin ja aina silloin tällöin teen vuoroja baarissa/yöklubissa...
Eli meillä ei juomarahan jättäminen järjestysmiehelle kuulu asiaan(toki hieman paikasta riippuen) ja itse asiassa on annettu ohjeet olla ottamatta vastaa, jos tarjotaan, eikä sitä kyllä kovin moni tarjoakaan(lähinnä turistit:D )
Ja tämä on tosiaan yleinen käytäntö ainakin isoimmissa ja suosituimmissä yöklubeissa.

Eli lahjomalla ei onnistu sisään pääsy:) . Ja niissä paikoissa missä itse olen ollut töissä niin monessa vahtimestari ei edes päätä ketä sisään päästetään vaan sitä varten on erikseen entrè chef..(eli miten sen nyt kääntäisi...aulapäällikkö:) ) joka osoittaa ulkopuolella olevista ihmisistä meille ne jotka päästetään sisään.
...eli näin täällä...muutenkin tuntuu olevan täällä paljon tarkempaa ketä sisään päästetään(ja tämä ei aina välttämättä ole hyvä asia).
Esimerkiksi ikärajat menee usein niin, että naisille on esim 20 tai 22 vuotta ja miehille 25 tai 27 vuotta samaan ravintolaan samana iltana(tämä on kyllä omasta mielestä ihan järkevää)

Ruotsi on paska maa....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on noiden tippien kanssa niin, että aina sitä tulee annettua, määrä riippuu ihan siitä, että paljonko on kolikkoja taskun pohjalle kertynyt illan aikana ;) Yleensä se varmaan on jossain 5€ ja 10€ välissä.

Anteeksi poket, annan tosi harvoin tippiä. Lähinnä jos sattuu olemaan se 2e tai 5 e olemassa, eli harvoin, kun en juuri käteistä käytä.

Muutenkin. Mä olen kokenut, että tippaaminen on miesten hommaa. Daami hymyilee, mies antaa huomaamattomasti sen rahan. Ei tulisi mieleenkään tipata itse, jos olen herraseurassa. Ei tarjoilijaa, ei pikkoloa, ei portsaria. Kyse ei ole rahasta, on sitäkin sattunut, että multa se raha on löytynyt, mutta seuralaiselta ei, sitten pitää vain etukäteen antaa se raha miehelle, jotta tämä voi hoitaa tippaamisen taiteen sääntöjen mukaan...

Äh. Olen vaan vanha(naikainen) :wanha:

Ruotsissa homma menee lähinnä niin että valikoidaan keitä otetaan sisään, kun taas Suomessa valikoidaan, keiltä evätään sisäänpääsy.
Muuten tuollanen entrè chef voisikin olla täällä hyödyllinen ja tottakai koko ravintolahenkilökunta tekee yhteistyötä pokejen kanssa.
Tosta lahjomisesta... miettikääs nyt mikä lisä se on kuukausipalkkaan ovimiehellä ottaa vaikka muutama kappaletta liian kännisiä/muuten ei-kohderyhmään kuuluvaa asiakasta illan aikana joku 500-1000asiakasta vetävässä paikassa, jos nämä spedet jotain 50€ seteliä siitä sisäänpääsystä tarjoilee.. Sitäpaitsi kyseisen asiakkaan voi tietenkin poistaa heti ravintolasta jos pientäkin syytä ilmaantuu ja se viiskymppinen pysyy silti taskussa.

edit: Monesti on myös illan parhaat tipit tullu joltain vaatimattomamman näköiseltä tai speden oloiselta asiakkaalta..

Kaipa toi "dippaaminen" tarkottaa sitä et heilutellaan femmaa siinä naaman edessä ja sitte sujautetaan takas omaan taskuun.

Hehhheheeh....

Joo just noin mä teen :D

Khyl mä itsekkin sen huomasin et kirjotin epähuomiossa sen d:llä, mutta en jaksanut korjata.... ois vissiin pitänyt.

IMHO: Kyllä. Parhaat yrittävät lokittaa juomiset miehiltä kaupan päälle. (aka tuoppihuorat)

:offtopic: Voisiko joku tarkemmin määritellä tuon mielenkiintoisen "tuoppihuoran" käsitteen?

Tai siis mulle tyrkytetään aina ravintolassa/yökerhossa viinaksia. Miehet haluavat tehdä vaikutuksen, olla herrasmiehiä. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, hyvää käytöstä. Lisäksi joissain paikoissa baaritiskille on niin kamala tunku, että on luontevaa, että siinä aikaisemmin seisoskellut maksaa drinksut. Ja joskus myös tarvitaan kyynärpäätekniikkaa, että ylipäätään saa mitään tilattua, jolloin miehinen voima on välttämätöntä (vrt. kaivon kesäruuhkat). Olen myös itse maksanut miespuolisten kamujeni juomia sen enempää asiaa ajattelematta.

Sitten on vielä erikseen nämä rahamies-erkit, jotka tulevat leveilemään barbienukelle rahoillaan. Vähän niin kuin ostoaikeissa. Kun erkki kysyy, mitä haluaisin juoda, valitsen aina shamppanjaa ihan kiusallani, koska tiedän, että useimmissa paikoissa sitä myydään ainoastaan kokonaisina pulloina ja reilusti ylihinnoiteltuna. Ja yllättävän kiltisti ne ostavat domppaa (jotkut tyytyvät sibeliukseen). Olenko nyt sitten "tuoppihuora" jos mies tahtoo tuhlata ja mun ansioistani ravintolalle syntyy merkittävää myyntiä?? Tai edelliseen kappaleeseen viitaten, onko mun maksamiani viinaksia juonut mies "tuoppihuora"? Onko miehille jokin oma terminsä, esim. "tuoppilokki"? Tai "tuoppi:david: " :D

Eiköhän tuoppihuoralla tarkoiteta tapausta joka toimii sillä asenteella, että baarissa miehet tarjoavat koko illan, jos ei muuten niin vaikka kinutaan sitä juomaa.

:offtopic: Voisiko joku tarkemmin määritellä tuon mielenkiintoisen "tuoppihuoran" käsitteen?

Tuoppihuora on nainen, joka lypsää miehiltä juomia antamalla ymmärtää - ilman aikomustakaan antaa.
Miehiin voidaan käyttää samaa termiä. Moinen käytös lienee yleisempää gay- kuin heteropiireissä. (Edit. En muista tuoppihuoraavasta heteromiehestä koskaan edes kuulleeni.)

Älä juota tuoppihuoraa.

Edit. Termiä olen kuullut käytettävän myös naisesta joka kinuaa mieheltä juomia ja vastapalvelukseksi antaa. Itse kutsuisin tuota ihan vaan huoraamiseksi.

Kun erkki kysyy, mitä haluaisin juoda, valitsen aina shamppanjaa ihan kiusallani, koska tiedän, että useimmissa paikoissa sitä myydään ainoastaan kokonaisina pulloina ja reilusti ylihinnoiteltuna. Ja yllättävän kiltisti ne ostavat domppaa (jotkut tyytyvät sibeliukseen). Olenko nyt sitten "tuoppihuora" jos mies tahtoo tuhlata ja mun ansioistani ravintolalle syntyy merkittävää myyntiä??
Olet.

Edit: älä käy sitten itkemään päälle kun ite kerran kysyit!

... eli siis tuoppihuoraaminen edellyttää jonkinlaista viinaksien pyytämistä, kinuamista, vaatimista, valheellisten lupausten antamista tai muuta suunnitelmallista käytöstä (kuten esimerkiksi seksuaalisen vetovoiman hyväksikäyttöä toisen harhauttamiseksi ja houkuttelemiseksi ostotoimenpiteeseen), jonka tarkoituksena on nimenomaan ilmaisten drinksujen saaminen toiselta osapuolelta, joka ostamisen jälkeen tuntee itsensä petetyksi ja harhautetuksi (?).

... eli siis tuoppihuoraaminen edellyttää jonkinlaista viinaksien pyytämistä, kinuamista, vaatimista, valheellisten lupausten antamista tai muuta suunnitelmallista käytöstä (kuten esimerkiksi seksuaalisen vetovoiman hyväksikäyttöä toisen harhauttamiseksi ja houkuttelemiseksi ostotoimenpiteeseen), jonka tarkoituksena on nimenomaan ilmaisten drinksujen saaminen toiselta osapuolelta, joka ostamisen jälkeen tuntee itsensä petetyksi ja harhautetuksi (?).
Juuri näin.

Tuossa merkityksessä olen ko. termin oppinut tuntemaan.

Olet.

Pakko olla eri mieltä, vaikka mies olenkin. Jos paaluelvis menee rahojaan esittelemään niin eikun vaan lovea kukkaroon, mikään ei ole niin naurettavaa kuin yrittää esiintyä rahoillaan baarissa. Jos elvis sitten vielä kuvittelee että domppapullon tyrkytettyään nainen on jotain (tiedätte kyllä mitä) "velkaa" niin se on ns. voi voi, ei kun siperia opettamaan vaan. Jos on pakko tunkea väkisin tarjoamaan on turha olettaa mitään "velkoja" tai vastapalveluksia.

IMHO tuoppihuora on sellainen joka iskee kiinni johonkuhun "helppoon" ja tekee aloitteen ja pelaa ainoastaan tarkoituksenaan polata drinksuja itselleen.

Olet.

Enpäs ole, koska en ole pyytänyt/vaatinut keneltäkään mitään tai muuten toiminut suunnitelmallisesti saadakseni ilmaisia viinoja. Nämä elementit kuuluvat käsittääkseni olennaisella tavalla tuoppihuoran määritelmään.

Jos tällainen sekaannusvaara on kuitenkin olemassa, pitäisikö aina kieltäytyä kun tyrkyttävät / jättää itse ostamatta kavereille, etteivät he leimautuisi?? Käsittääkseni frendini eivät ole tuoppihuoria. Tai -lokkeja tai - :david: .

Enpäs ole, koska en ole pyytänyt/vaatinut keneltäkään mitään tai muuten toiminut suunnitelmallisesti saadakseni ilmaisia viinoja. Nämä elementit kuuluvat käsittääkseni olennaisella tavalla tuoppihuoran määritelmään.

Jos tällainen sekaannusvaara on kuitenkin olemassa, pitäisikö aina kieltäytyä kun tyrkyttävät / jättää itse ostamatta kavereille, etteivät he leimautuisi?? Käsittääkseni frendini eivät ole tuoppihuoria. Tai -lokkeja tai - :david: .

Eiköhän tässä tapauksessa tarkoiteta tilannetta että miehet yrittävät tehdä vaikutusta ja lähempää kontaktia. Jos se äijä ei kiinnosta niin siitä juomasta voi kieltäytyäkkin, eikös??

Itsellä ja kavereilla on ollut tapana että yksi tarjoaa eka kierroksen ja sitten toinen ja toinen.. eli normaalia toimintaa. eli silloin ainakin oman käsityksen mukaan ei ole tuoppihuora tai mikään muukaan...

Pakko olla eri mieltä, vaikka mies olenkin. Jos paaluelvis menee rahojaan esittelemään niin eikun vaan lovea kukkaroon, mikään ei ole niin naurettavaa kuin yrittää esiintyä rahoillaan baarissa. Jos elvis sitten vielä kuvittelee että domppapullon tyrkytettyään nainen on jotain (tiedätte kyllä mitä) "velkaa" niin se on ns. voi voi, ei kun siperia opettamaan vaan. Jos on pakko tunkea väkisin tarjoamaan on turha olettaa mitään "velkoja" tai vastapalveluksia.

Kyseessä on harmaa alue.
Jos nainen ei ole tyhmä, niin hän ymmärtää että kyse on kaupanteosta. Mikäli nainen ottaa vastaan tarjotut juomat ilman aikomusta suorittaa transaktio loppuun saakka on nähdäkseni kyse tuoppihuoraamisesta. Paitsi jos tarkoitus onkin vain vittuilla miehelle, jolloin kyseessä ei ole th, vaan kenties jopa ihan peruskusipäisyys. Ja nainenhan voi olla niin naiivi ettei ymmärrä mistä juoman tarjoamisessa on kyse.
Harmaata aluetta th-statuksen kannalta siis.

Kumpi nyt sitten on naurettavampi tapa saalistaa naaraita. Esitelläkö homohomo-tiukassa paidassa tiukan rh-treenin tuloksia, vai heittääkö tiskiin epätavallisen värisen Amex-kortin ;)
Nuohan voi tietysti yhdistää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom