Elääkö poken palkalla oikeesti?

Kyl mullekki lounarit kelpaa:D Sit on näitä ens kerralla tippaajia, jotka kaivaa taskuja ja möngertää et ei just nyt löydy kolikoita ja saat ens kerralla jne. jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lol! Joskus muinoin kun pokea leikin tarjos mulle alaikäinen muistaakseni 10 markkaa että päästäisin sisään. :D

ite kerran leikin kans pokea baarissa. pöytään tuli sitten joku jätkä jutteleen ja kysyi että ootko portsari, sanoin että oon täällä töissä mutta en oo nyt työ vuorossa. sanoin jätkälle että tarjo tupakkaa ja kaljat niin pääset uutena vuotena ilmaseksi sisään ja jonon ohi ku oon silloin työ vuorossa:D. meikä sai ilmasta juomaa ja keseä, en tiiä onko se jätkä sitten haahuillu siellä narikassa uutena vuotena, että missä se poke on kelle tarjosin kaljaa ja kessua :D:hyper:

Portsari on duunissa palvelualalla niinkuin taksikuski, bussikuski, kaupan kassa jne. Itse en suostu enää tekemään moisia duuneja, koska en ole ns. palvelualtis, en todellakaan halua mielistellä kenelläkään, sitähän palvelualan duuni on. Vittumaista hommaa. Jos sinne hakeutuu/muualle ei pääse niin sitten ollaan nöyrästi eikä vaadita sitä tippiäkään jos ei erikseen anneta.

Eipä ole pahemmin tullut tippailtua, paitsi vaihtohiluja en yleensä jää odottelemaan. Jonon ohituksesta voisin hyvinkin kympin pari heittää, mutta kun on tällainen nöyrä suomalainen, niin ei kehtaa alkaa ohittelemaan muun jonon mulkatessa selän takana kuin pahempaakin kusipäätä. Lisäksi, en käytä käteistä juuri ollenkaan, niin välillä vituttaa lähteä metsästämään raha-automaattia pelkän narikkamaksun takia.

Tämä olikin opettavainen ketju. En pahemmin rafloissa käy. Mutta täytynee ottaa tavaksi vaikka narikkaan maksaessa antaa vaikka tippiä siinä tai narikkalapun mukana rotsia hakiessa. Vartavasten poken puheille meno tippiä antaakseen tuntuu hiukan kömpelöltä tavalta itselle, kädenpuristuksista tms. puhumattakaan. Hmm... paluu käteiseen siis ainakin noilta osin tiedossa.

Jätän aina ovelle tippiä. En halua tuhlata vähäistä vapaa-aikaani jonoissa seisoskeluun, joten maksan (reilusti) hyvästä palvelusta. Se kuuluu mielestäni hyviin tapoihin.

Jos pääsen ohittamaan jonot jne. jätän ovelle vähintään 10 euroa ja narikkaan tasarahan (oli se ”tasa” sitten mitä hyvänsä). Jos taas on tosikiva ilta, tulee juotua kännit ja ovella on söpöjä ja mukavia muskelimiehiä, ovelle jää yli 20 euroa. Parhaimmillaan (pahimmillaan?) minulta on jäänyt ovelle ja narikkaan yli 50 euroa tippiä… mutta hei mulla on ollut hauska ilta, on ollut verygoodservice ja ovimies on ollut kiva söpöliini!

Olisi muuten hauska tietää, kuinka yleistä on se, että nainen ylipäätään jättää tippiä.

”Uudet” poket näyttävät joskus todella hämmästyneiltä, kun jätän ovelle/narikkaan extraa. Pidetäänkö kaikkia nuoria nättejä naisia jonkinlaisina köyhinä siipeilijöinä, joilla ei ole rahaa / jotka luulevat saavansa hyvää palvelua vain nätin naamansa vuoksi? Vai onko tämä tipittämiskulttuuri vain jotenkin enempi miehinen juttu??

Jos pääsen ohittamaan jonot jne. jätän ovelle vähintään 10 euroa ja narikkaan tasarahan (oli se ”tasa” sitten mitä hyvänsä). Jos taas on tosikiva ilta, tulee juotua kännit ja ovella on söpöjä ja mukavia muskelimiehiä, ovelle jää yli 20 euroa. Parhaimmillaan (pahimmillaan?) minulta on jäänyt ovelle ja narikkaan yli 50 euroa tippiä… mutta hei mulla on ollut hauska ilta, on ollut verygoodservice ja ovimies on ollut kiva söpöliini!

Olisi muuten hauska tietää, kuinka yleistä on se, että nainen ylipäätään jättää tippiä.

Tervetuloa asiakkaaksi meillekin!

Sanotaanko näin että meilläpäin ehkä 15-20 tipin jättäjästä yksi on nainen. Tipin suuruus n. 1-5e. Poikkeuksiakin tietty löytyy. Yleensä ravintola-alalla olevia. Joka tapauksessa jos naisena jätät 20 euron tipin niin kyllähän se tahtoo kummastusta herättää. Positiivista sellaista :thumbs:

Pidetäänkö kaikkia nuoria nättejä naisia jonkinlaisina köyhinä siipeilijöinä, joilla ei ole rahaa / jotka luulevat saavansa hyvää palvelua vain nätin naamansa vuoksi? Vai onko tämä tipittämiskulttuuri vain jotenkin enempi miehinen juttu??
IMHO: Kyllä. Parhaat yrittävät lokittaa juomiset miehiltä kaupan päälle. (aka tuoppihuorat)

Mä dippaan aina niissä paikoissa missä usein käyn. Yleensä dippaan aina ovella olevalle kun tulen pois. 5 euroa pistän. Varsinkin jos on tuttu poke.

Jos on tunnettu bodari pokena niin oon jättäny tonnikalarahaa.Muille sitte vaan tippiä :)

En muista summaa, mutta ei sitä yleensä alle 2 euroa kehtaa antaa. Ja kun tosiaan käyn baarissa varmaan 2 kertaa vuodessa niin eipä siinä paljon köyhdy.

3000e /kk kuulostaa ihan kivalta ja voittaa varmasti mennen tullen ns. hanttihommat. Hyvät toimistotyöt sensijaan voittaa tuon rahamäärän, jos sillä saa varman elämisen ja voi tosiaan ostaakin ne autot ja talot eikä tarvi pelätä verottajaa :)

Mutta pitää muistaa että työpaikoilla on yleensä myös terveydenhuolto ja muut vakuutukset. Mä en tiedä miten käy, kun poke joutuu ottelemaan jonkun puusilmädeekun kanssa vaikkapa huonoin seurauksin, mutta veikkaanpa että tuskinpa siinä hirveän hyvin ammattiliitto/vakuutukset tulee apuun. Joku vois tätäkin valaista jos jaksaa.

Pidetäänkö kaikkia nuoria nättejä naisia jonkinlaisina köyhinä siipeilijöinä, joilla ei ole rahaa / jotka luulevat saavansa hyvää palvelua vain nätin naamansa vuoksi? Vai onko tämä tipittämiskulttuuri vain jotenkin enempi miehinen juttu??

Ei sais yleistää mut turhan usein ne rahat on isän eikä tämän teiniprinsessan :D

Musta on jotenki aina tuntunu nololta tipata jos poke on mua vanhempi mies. Se vaikuttais jotenki nenäkkäältä. Niinpä lähtiessä olen sitte antanut setelin poikaystävälle tai veljelle, niin se on saanu antaa sen pokelle.

Nyttemmin oon kyl tarkistanut tota noloilua ja tipannut ihan itse. *edistystä*

Paitsi en koskaan lykkää seteliä yhdelle, kun se on mun tuleva aviomies (vaikka se ei tiedä sitä vielä itse) ;)

On aika erilainen näköjään tuo juomaraha-käytäntö Suomessa verrattuna Ruotsiin. Itse siis jälkimmäisestä maasta kotoisin ja aina silloin tällöin teen vuoroja baarissa/yöklubissa...
Eli meillä ei juomarahan jättäminen järjestysmiehelle kuulu asiaan(toki hieman paikasta riippuen) ja itse asiassa on annettu ohjeet olla ottamatta vastaa, jos tarjotaan, eikä sitä kyllä kovin moni tarjoakaan(lähinnä turistit:D )
Ja tämä on tosiaan yleinen käytäntö ainakin isoimmissa ja suosituimmissä yöklubeissa.

Eli lahjomalla ei onnistu sisään pääsy:) . Ja niissä paikoissa missä itse olen ollut töissä niin monessa vahtimestari ei edes päätä ketä sisään päästetään vaan sitä varten on erikseen entrè chef..(eli miten sen nyt kääntäisi...aulapäällikkö:) ) joka osoittaa ulkopuolella olevista ihmisistä meille ne jotka päästetään sisään.
...eli näin täällä...muutenkin tuntuu olevan täällä paljon tarkempaa ketä sisään päästetään(ja tämä ei aina välttämättä ole hyvä asia).
Esimerkiksi ikärajat menee usein niin, että naisille on esim 20 tai 22 vuotta ja miehille 25 tai 27 vuotta samaan ravintolaan samana iltana(tämä on kyllä omasta mielestä ihan järkevää)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom