pullasorsa sanoi:
Huh, tulossa aiheen otsikkoa himppusen sivuava viesti.
Elikkäs, kun iän puolesta tulee käytyä aika harvakseltaan muualla kuin nuorison menopaikoissa, niin portsari edusti mulle vaan sitä kyrpänaamaa ovella.
Ehkä tämän tredin lukeminen on muuttanut käsitystä portsareista yleisesti.
Koen kuitenkin olevani maksava asiakas ja sellasta, ja se on vähän kun mun palvelijana siinä, siis omalla tavallaan. Eläkää ymmärtäkö väärin tuota palvelijaa.
Elikkäs, olis helekutin kiva ku sieltäki tulis se hymy ja tervehdys vastaan, vaikka huomattaiski että henkilö on humaltunut jo valmiiksi.
Toivoisin ainakin oman baarini portsareilta edes vähän asiakaspalvelualttiimpaa asennetta ja ois esim kiva, että jos on täyttä, nii voisivat jäähä vähän joskus jutusteleenki siihen eikä vaan lyödä ovea kiinni naaman eteen ja sanoa että joutuu oottaan vielä.
Tippiä en tuu kyllä heittään nuille ennenku osaavat olla kuin muutki asiakaspalvelun harjoittajat.
Sillon, jos oon mukavaan ovimiehee törmännyt, nii oon kiitokset ja illanjatkot sanonut lähtiessäni, mutta ei oo kyllä edes ollut mielessä tippiä heittää. Oon aina luullut että työnantaja niillekki jotakin palkkaa maksaa ja menevät poies sieltä jos työ ei nappaa.
Ehkä joskus vois euron heittääki jos hymyillen sisään toivottavat.
Portsari on asiakaspalvelija, eli ei toi palvelija sana nyt niin pahasti korvaan särähdä kunhan ei ala koirana pitämään ;)
Asiallisuus, tervehtiminen saavuttaessa ja hyvät illan jatkon toivotukset lähdettäessä, ripeä ja reipas palvelu sekä neutraali/iloinen ilme kyllä kuuluvat ammattitaitoisen portsarin käytökseen. Ne ketkä jaksavat hieman hymyilläkin, kestää asiakkaiden samoja jorinoita päivästä toiseen, juoppojen paskanjauhantaa, esittää jonkun verran kiinnostunutta ja nauraa tyhmillekin vitseille ja ottaa rennosti, samalla säilyttäen kuitenkin ammattimaisen asenteen ja auktoriteettinsa ovat niitä pokeja jotka saavat hyvin tippiä ja keitä mielestäni kuuluu tipata vaikka peruspalkkaa saisivatkin [joillain on vain narikkapalkka eikä se peruspalkkakaan aina päätä huimaa eli tipit voi olla iso osa palkkatuloja]...
Naama nyrpeänä jurottavat 'kovikset' eivät paljoa herätä tippauksen tarvetta asiakkaissa. Jos palvelu on hidasta ja huonoa, asiakkaan puhutteleminen tökeröä ja asenne 'vittuettämuakiinnostaa' niin saa seisoa ihan kaikessa rauhassa perus-, tai narikkapalkalla siellä ovella, mitään extraa on turha odottaa.
Siinä vaiheessa kun portsari on muutakin kuin perinteisesti oletetusti iso/lihaksikas/hyvä 'tappelija' ja täyttää ennenkaikkea nämä hyvän asiakaspalvelun kriteerit supliikkimiehen asenteella niin johan alkaa asiakkaatkin tykätä. Pientä perseennuolemistakin voi harrastaa jos extratipit kiinnostaa. Itse sivusta seuraajana olen huomannut että tietyllä asenteella [sillä etteivät asiakkaat pompi silmille ja kunnioittavat, mutta samalla pitävät myös portsaria hyvänä ja rentona tyyppinä keille haluavat jutella] tipit saattavat olla samanverran, tai jopa kaksinkertaisesti peruspalkan verran kuussa...
Itse tippaan aina hyviä asiakaspalvelijoita ruokaravintolan tarjoilijoista baarien portsareihin jos ja kun siihen on aihetta. 'Vältä meteliä - Käytä seteliä'-tippaamisella naama jää muistiin ja erikoispalvelu on taattu, mutta 1e riittää ihan yhtä hyvin, jopa 50cent jos sen jokainen asiakas antaisi. Siitä koostuu hyvä potti illanmittaan niille ketkä sen ansaitsevat. Turhasta ei tarvi tippailla.
Mitä tuli mieleeni tuosta kirjoituksestasi: Olet iältäsi nuori ja tunnustit suoraan että pohjia otat reilummin etkä juurikaan koskaan anna tippiä portsarille. Tämä asia voi olla hieman vice versa, portsari katsoo että voi ei taas toi ärsyttävä liikaa pohjia ottanut teini tulee tänne ja vittu siitä ei ees saa mttään extraa kun ei toi köyhä voi antaa ees 50cent tippiä, ja sinä taas kelaat että onpas vittumainen ilme että tota en kyllä tippaa ikinä. Jos käyt samassa paikassa paljon, väitän että asenne muuttuu hemmetisti jos nuorena ja selkeästi humaltuneena 'teininä' alat tippaamaan portsaria, pienelläkin summalla. Tästä voi seurata monenlaisia etuja, humalaasi ehkä katsotaan hieman sormien läpi tiettyyn pisteeseen asti koska olet hyvä tippaaja ym. Asioilla on aina kääntöpuolensa, ja kun tuota menoa on tullut nähtyä molemmilta puolin ja katsottua vaikka miltä kantilta tähän ikään mennessä niin usein ne nuoret humaltuneet miehet ovat kaikista huonoimpia asiakkaita, ja silloin voi olla myös sen mukaista kohtelu.