Elääkö poken palkalla oikeesti?

paksi sanoi:
Samaa mieltä. Juuri tuo 2-5 euroa tulee usein jätettyä mutta enempää ei oikeastaan koskaan. Olen itse aina ajatellut että tuo parikin euroa olisi pokelle mieluinen. Voisin kuvitella että itse ainakin olisin tyytyväinen jokaisesta ylimääräisestä eurosta jonka asiakkaat jättää.

Mä olen 100% varma, että kun narikka on 1,5e ja jätän huikean 2e kolikon enkä ota hiluja, niin poke on ihan tyytyväinen. Jos 300 muuta asiakasta tekee saman, niin se on 150e netto.. Eikä ole muuten ikinä poke vittuillut vaikka "tippi" on ollut lähinnä symbolinen - jos nyt ei ehkä aaltoliikettäkään ole tehnyt. Jos joskus poke vittuilee, saa vittuilla jatkossa muille asiakkaille..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Priimus sanoi:
En edes jaksa uskoa että ois vaan 1 tapaus missä poke ois pahoinpidelly asiakkaan. En väitä että poket ois jotenkin mulkkuja näin yleisesti, mutta kyllähän mätiä omenoita mahtuu ammattiin kuin ammattiin.
No joo, prosentuaalisesti voisin lyödä vetoa, että känniset ihmiset hakkaavat enemmän jengiä kuin poket. Totta helvetissä aina muutama mätämuna mahtuu joukkoon, vammaista ajattelua taas edustaa se, että leimataan kaikki hulluiksi.

Se on varmaan vaan ikävää kun yleensä poket on puhelinkopin kokoisia, niin mikäs siinä hakata kännisiä asiakkaita, jotka joo menivät ehkä liian pitkälle, mutta jotka eivät välttämättä haluisi turpaan. Yritän sanoa että pokella on lähes aina mukava ylivoima, pienempiä sammuneita heppuja voisi vaikka taluttaa asiallisesti ulos, kyllä se 50kg jätkä varmaan näkee että toi painaa sen 120kg ja on kiltisti.

Toki niinhän varmaan kaikki fiksut poket toimii, analysoin taas niitä mätiä omenoita.

takatukkamika sanoi:
Tai sitten ihmiset vaan arvostavat eri asioita, itse en lähde ulos jos rahaa on niin vähän että pitää laskea mitä voi ostaa, jos kuitenkin näin olisi niin mielummin jättäisin 10e juomatta ja jättäisin sen ovelle.

Tottakai on kiinni siitä mitä arvostaa. Mutta monellako täälä oikeesti menee siellä baarissa tyyliin 150 euroa illassa? Tai saahan sen menee jos tarjoilee sinne tänne, mutta niitä on vähän joilla se omiin juopotteluihin menee. Ja en mä vois kuvitellakkaan tollasta summaa pistäväni illassa sileeksi raflassa. Tollanen 50 euroa on jo ihan kohtuullinen, siinäkin puolet liikaa. Mutta pointti oli siinä, että 10 % omasta illan budjestista ei varmasti voi olla liian vähän tippiä, vai voiko?

Kyllähän se kuulostaa hölmöltä jos yli puolet illan budjetista menee taksikuskille ja ovimiehelle. Ja vaikka itselläni on joskus nuoruudessa mennytkin yli 50 euroa yhdessä illassa ryyppäämiseen, niin kyllä nykyisin vedän itseäni pataan jos niin suuria summia ryyppäilen kerralla. Sixpäck pohjaksi kotoa tekee noin 5 euroa ja siihen päälle yli 5 mutta alle 10 kaljaa baarissa. Siinä tulee sopivasti humalaan että kehtaa vielä tanssia ja jutella ihmisten kanssa, muttei ole niin lärvät että tarvitsisi hävetä tekemisiään, ihmetellä missä tavarat on ja pelätä turvallisuuttaan taksi- tai snagarijonossa oman huonon kuntonsa vuoksi. Mutta kukin tyylillään, ja budjetillaan.

Black dog sanoi:
Yritän sanoa että pokella on lähes aina mukava ylivoima, pienempiä sammuneita heppuja voisi vaikka taluttaa asiallisesti ulos, kyllä se 50kg jätkä varmaan näkee että toi painaa sen 120kg ja on kiltisti.

Kaikki 50kg painoiset henkilöt eivät tajua, että portsari painaa yli 100kg, on neljä metriä pitkä ja on ninjailun maailmanmestari. Jostain kumman syystä silti 50kg ääliö voi tulla päälle. Ja on tullutkin.

No jotain tohon ravintolan järjestysmiesten toimintaan voinen sanoa minäkin. Olen 15 vuoden aikana notkunut enempi ja vähempi erilaisissa paikoissa, enkä ikinä ole nähnyt järjestysmiehen käyttävän liikaa voimaa ketään kohtaan, kääntyvät jopa kannoillaan kun mä vähän rauhottelin yhtä kaveriani joka oli saanut mustasukkaisuuskohtauksen. Se, et joku hakkaa jonkun henkihieveriin ja tämä sattu oleen viel poke, ei tosiaan tee kaikista muista näitä luusereita.

Black dog sanoi:
Se on varmaan vaan ikävää kun yleensä poket on puhelinkopin kokoisia, niin mikäs siinä hakata kännisiä asiakkaita, jotka joo menivät ehkä liian pitkälle, mutta jotka eivät välttämättä haluisi turpaan. Yritän sanoa että pokella on lähes aina mukava ylivoima, pienempiä sammuneita heppuja voisi vaikka taluttaa asiallisesti ulos, kyllä se 50kg jätkä varmaan näkee että toi painaa sen 120kg ja on kiltisti.

Toki niinhän varmaan kaikki fiksut poket toimii, analysoin taas niitä mätiä omenoita.

Niinkuin Poser sanoi, että kun asiakkaat ja järjestyksenvalvoja eivät tunne toisiaan niin silloin syntyy eniten konflikteja, ja varsinkin pubeissa yms. niitä yrittäjiä voi olla paljonkin alkuvaiheessa.
Noi jutut missä järkkäri on pahoinpidellyt asiakkaan tulee helposti julkisuuteen, mutta kukaan ei osaa sanoa kuinka monta kertaa järkkärien kimppuun on käyty. Eihän sitä asiakasta saa siltikään piestä, mutta kuitenkin kannattaa tehdä selväksi heti ensimmäisellä kerralla, että niin ei voi käyttäytyä.

Mike sanoi:
No joo, prosentuaalisesti voisin lyödä vetoa, että känniset ihmiset hakkaavat enemmän jengiä kuin poket. Totta helvetissä aina muutama mätämuna mahtuu joukkoon, vammaista ajattelua taas edustaa se, että leimataan kaikki hulluiksi.
Jep jep. Tätä nimenomaan tarkoitin. Varmasti suurin osa pokeista osaa pitää hermonsa sen verran kurissa ettei ihan turpakäräjillä olla.. Tuskin muuten ois pitkään sellasessa ammatissa. Mutta ne muutamat onkin sitten mulkkuja muidenkin edestä. Nämä kommentit siis about 4 baarikerran jälkeen, viikon päästä vähän lisää kun on ikääkin mennä muutamille :D

Niin, kyllä se usein on niin päin, että asiakas käy järjestyksenvalvojaan kiinni. Yliampumisia tulee aina suuntaan ja toiseen, se on selvä, kun ihmisiä tulee ja menee viikossa satoja ja vuodessa tuhansia. Se on erittäin tärkeää, että asiakas ja ovimies oppivat tuntemaan toisensa. Tämä vaikuttaa myös huomattavasti siihen tippauksen määrään, josta täälläkin on jo puhuttu. Näin olen ainakin itse kokenut. Itse koen tärkeäksi myös "anteeksiantamisen" eli jos tänään hörhöilet, niin seuraavalla kerralla, kun tulet ravintolaan, pääsysi evätään, mutta tätä ei jatkua ikuisuutta. Virheistä monet oppivat. Eikä ovimieskään ole aina oikeassa.

Niin, paljonko sitä rahaa ravintolailtaan palaa? Itselle edellisen lauantai-iltavapaan "hinta" oli 500 euroa. Kauhean usein ei vapaita viikonloppuiltoja ole, mutta kun on, niin sitten viihdytään kunnolla.

TheGreatOne sanoi:
Niin, paljonko sitä rahaa ravintolailtaan palaa? Itselle edellisen lauantai-iltavapaan "hinta" oli 500 euroa. Kauhean usein ei vapaita viikonloppuiltoja ole, mutta kun on, niin sitten viihdytään kunnolla.
:eek: Minne sä sitä rahaa noin paljo saat tungettua?!?

Olin tuossa viime talvena Tiikerissä ja siellä joku hihhuli kaatoi toisen normaalikaverin tuopin. No normaalikaveri sanoi, notta perkelej ja sysäsi hihhulin edemmäs. Hihhuli kävi hyppimään normaalikaverin silmille ja se sitä pitämään loitolla. Väliin tuli sitten poket. No tää hihhulikaveri oli sen verran aineessa, että ilmeisesti kipukynnys oli varsin kova. Ei rauhoittunut millään. Rannelukkoa kokeiltiin molempiin käsiin, että ruske kuului ja ei muuta kun vauhti kiihtyi. Oli todella vaaraksi itselleen ja muille ravintolassa oleville. Pitkä väännön jälkeen sitten rauhottui kun oli aika napakan näköinen puristusote kaulassa. Ote oli todellakin varsin napakka, koska kaverilta lähti taju ja ei siitä noussut läpsimälläkään. Olin juuri pois lähdössä niin kaveri makas vielä tajuttomana narikassa ja kai siihen autoa soitettiin paikalle.

En tieäd oliko portsarien toiminta oikein, mutta kaveri ei kyllä millään muuten rauhoittunut. Potki, hakkasi, puri ja sylki niin pakkohan tuollainen on taltuttaa. Pitää vaan ihmetellä, että miten sekaisin pitää olla jos ei älyä lopettaa kun kaksi 2 kertaa painavampaa kaveria tulee rauhoittamaan joiden forkut on paksummat kun jannun lantio.

Kyllä portsereiden palkat pitäisi suomessa nousta, hyvää työtä tekevät tässä väkivallalla kyllästetyssä maailmassa.

Täällä on varmaan jo lisistä puhuttu mutten jaksa lukea kaikkia viestejä läpi, kysynpä siis suoraan: miten yö- ja sunnuntailisät lasketaan? Eli jos seisoo la-su-yön niin millaista liksaa sitä saa, jos esim. perusliksa on 10e/h?

alkuperäiseen kysymykseen: elää, koska jotkut eivät muuta työtä tee ja hengissä ovat

Sitten tuohon ikiaikaiseen vinkumiseen portsarien voimankäytöstä tai omavaltaisuudesta :
Idiootit jotka jaksavat valittaa, voisivat joskus kokeilla mennä niihin baareihin kuukauden ajan selvinpäin ja kulkea sen poken imussa siellä baarissa ja ovella seuraten mitä siellä sikalassa oikein tapahtuu. Väitän että kukaan ei enää koskaan valittaisi mistään mikä liittyy ravintolassa saamaansa asiakaspalveluun.

Itse tippaan aina sisään mennessä, olisiko parempi tapa antaa tippi
vasta poistuttaessa? Jotenkin tuntuu asiattomalta kävellä sen hymyilevän ja
"tervetuloa" toivotuksen ohi pelkällä kiitoksella. Etenkin kun monet jaksaa
olla kohteliaita vaikka olenkin aina jonkun verran päissäni.

Poket, miten on? Vai onko niin, että ainoastaan poistuessa annetut tipit jää mieleen?

olin pari vuotta sitten firman pikkujouluissa hartwall - areenalla, jonne jossakin vaiheessa pikkutunneilla tuli tony halmekin...ei mennyt kuin vartti niin arviolta sellanen 160 / 70 kg äijä oli käymässä Halmeen päälle aivan väkisin...Halmeen kaverit saivat estettyä pikku-ukon aikeet...

bfr sanoi:
Itse tippaan aina sisään mennessä, olisiko parempi tapa antaa tippi
vasta poistuttaessa? Jotenkin tuntuu asiattomalta kävellä sen hymyilevän ja
"tervetuloa" toivotuksen ohi pelkällä kiitoksella. Etenkin kun monet jaksaa
olla kohteliaita vaikka olenkin aina jonkun verran päissäni.

Poket, miten on? Vai onko niin, että ainoastaan poistuessa annetut tipit jää mieleen?

toihan on hyvä, tippaat etukäteen ja toteet vielä siihen että "..kun kumminkin saan aikaan jonkun hässäkän ni tässä on jo etukäteen tää.." :)

almerigo sanoi:
olin pari vuotta sitten firman pikkujouluissa hartwall - areenalla, jonne jossakin vaiheessa pikkutunneilla tuli tony halmekin...ei mennyt kuin vartti niin arviolta sellanen 160 / 70 kg äijä oli käymässä Halmeen päälle aivan väkisin...Halmeen kaverit saivat estettyä pikku-ukon aikeet...

:woot:

:zzzz:

Edit: Tuohon etukäteistippaamiseen...
Kyllähän se naurattaa, jos joku antaa tipin etukäteen. Jos teet näin aina, ja vaikka femmalla, niin sinut muistetaan kyllä parhaiten. Mies joka tippaa tullessa. Eli toimii kyllä noinkin päin. Joissain paikoissa ovimies ei vaan saa ottaa tippiä etukäteen, koska silloin se laskettaisiin "lahjukseksi" esim. jonon ohi päästämiseksi. Ovimies kyllä silloin sanoo, että "jätä lähtiessä". :thumbs:

Mike sanoi:
tuommoisia miehiä ei ovella voi olla, joku 13v apina vain rutkuttaa kun ei sattunut pääsemään baariin.

Tuommoisia miehiä VOI ja ON ovella. Pokenhommia olen itsekin tehnyt ja nähnyt juuri "tuommoisia" miehiä. En missään nimessä dissaa työtä, ihan jees ja arvostettava homma. Eli, takaisin aiheeseen... Josa nimisessä baarissa (on vaihtanut nimeä nykyään), rakas kolleegani antoi kyynelkaasua erään japanilaisen vaihto-oppilaan silmille, siitä kun tämä halusi valomerkin jälkeen (oli siis jo tässä vaiheessa ulkona) mennä takaisin etsimään kännykkänsä. Poke ei tätä 50-kiloista tappia sisään päästänyt ja tästä suivaantuneena tämä superkynäniska räkäsi lasioveen. Oliko tässä aihetta antaa kaasua? Hardly.

Eräällä ystävälläni on oikeudenkäynti ensi kuussa Kaivon pokea vastaan. Ystäväni oli sammunut terassin pöydälle, kun poke tuli ja hapetti ja heitti turpa edellä maahan.. tuloksena kaksi hammasta poikki. Poke oli kertaalleen jo tätä hemmoa varoittanut, muttei se tämmöiseen toimintaan silti oikeuta, vai?

Itse sain joskus nuorempana Arkadiassa pesäpallomailasta polvitaipeeseen, kun poke erehdyksissään luuli minun varastaneen viinapullon tiskin takaa. Ei edes kysellyt mitään, tuli vaan takaa päin ja humautti jalat alta... Ja ei tarvitse uskoa, mutta näitä tapauksia on lisääkin... Eli kyllä näitä "kaikkivaltias" ovimiehiä on ravintolan ovilla läjäpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom