Originally posted by jambo
Joo vielä. Vitut niitä porttikieltoja mikään poliisi määrää, ravintolat ite. Ei se ravintola mikään kirjasto ole vaan jollekkin bisnestä ja elannon repimistä. Häiriökäyttäytyjiä ei ole pakko ottaa sisään. Ei siellä mitkään jokamiehen oikeudet päde. Ei Siwankaan ole PAKKO sulle myydä juustoo jos kauppias ei halua.
Ja ikärajan saa asettaa miten haluaa, vaikka 100 v jos bisnes sen kestää. 18 on tietty alaraja.
Itse asiassa sen Siwan on nimenomaan pakko myydä sitä juustoa, jos se myy sitä muillekin ja ei ole mitään perusteltua syytä olla myymättä (häiriökäyttäytyminen tms.).
Jatkoa aiempaan pykälälitaniaan, Rikoslaki 1889/39:
"Syrjintä
Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä
1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,
2) kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka
3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan
rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Sinänsä toki olen kuitenkin ravintoloitsijoiden puolella ja ymmärrän että tarkoitus on tehdä bisnestä. Minun puolestani oven pielessä voisi lukea ne todelliset sisäänpääsykriteerit, niin ei kenenkään turhaan jonottaneen juniorin tarvitsisi käämejään polttaa kun ovat nämä kirjoittamattomat pelisäännöt selvinneet. Em. laki tosin moisen estää, joten eiköhän homma pelaa ihan entiseen malliin tulevaisuudessakin.