Eduskuntavaalit 2011

Mitä puoluetta äänestät?

  • Kokoomus

    Votes: 0 0,0%
  • Keskusta

    Votes: 0 0,0%
  • SDP

    Votes: 0 0,0%
  • Vihreät

    Votes: 0 0,0%
  • Vasemmistoliitto

    Votes: 0 0,0%
  • Perussuomalaiset

    Votes: 0 0,0%
  • RKP

    Votes: 0 0,0%
  • Muutos 2011

    Votes: 0 0,0%
  • Kristillisdemokraatit

    Votes: 0 0,0%
  • Vapauspuolue

    Votes: 0 0,0%
  • SKP

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
Olen jo vastannut tähän aikaisemmin, sitä käsiteltiin aiemmin linkkaamassani radiokeskustelussa enkä tajua miksi tätä pitää vääntää koko ajan uudestaan.

Ongelma liittyy EMU:un, jossa EKP lisää rahan määrää taloudessa finanssimarkkinoiden kautta, joiden kautta eurovaltiot saavat velkarahoituksen (ts. markkinat päättävät minkä suuruista korkoa valtiot lainoistaan maksavat). Miksi näin? Mikä funktio tällä välikädellä oikein on? Miksi valtion pitää maksaa itse liikkeellelaskemastaan rahasta korkoa finanssimarkkinoille?

Joku voisi siis selittää mulle minkä takia eurovaltioiden pitää lainata finanssimarkkinoilta EUROJA kulutustaan rahoittakseen? Tämä on operationaalisesta näkökulmasta täysin seinähullua toimintaa.

Alkuperäinen idea on varmaankin ollut, että valtiot pitävät budjettinsa tasapainossa eivätkä kikkaile alijäämien kanssa. Eikös tätä säädetty Maastrictin sopimuksessa? Jos näin toimittaisiin, niin mitään velkakriisiä ei olisi. Nyt kuitenkin poliitikot eivät halua elää budjetin mukaan, vaan hakevat lainaa finanssimarkkinoilta sinunkaltaisten kaverien säestäessä miten budjetin ei tarvitse olla tasapainossa.

Mutta mitä sinusta pitäisi tehdä nyt kun kerran ollaan EMU:ssa ja järjestelmä on mikä on? Näetkö muuta vaihtoehtoa kuin leikkaukset?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja tällaisen toimijan kannattaa valehtelemalla, tilastoja vääristelemällä tai virheellisillä laskelmilla tuhota uskottavuutensa?

Siis kysyt kannattaako sähköntuottajien etuja valvovan yrityksen antaa sellainen kuva julkisuuteen, että sähkön hinta on liian kallista verotuksen takia? Mietitäänpäs.
Sitä minä en epäile ettäkö nuo nyt suoranaisesti valehtelisivat, mutta tottahan toki firman tavoite on lobata sähköyhtiöiden etua ja esittää asiat sen mukaisesti.

Katsoppa tuo kuva 1. Todelliset sähköverot suurelle sähkönkäyttäjälle. Myös tuo taulukko 1, Sähköverokannat Suomi ja EU:n verodirektiivin minimiverokannat on hyvä.

Sopivasti se kertoo vain sähköveroista vaan ei sähkön käyttäjähinnoista. Toisaalta tietoa näkyisi olevan veroistakin monenmoista:
Viimevuonna Suomen energiavero kotitalouksille oli 0,88 senttiä/kWH, kun Ruotsissa 2,75 ja Tanskassa 8,15 (http://www.veronmaksajat.fi/tutkimuksetjatilastot/kulutusverotus/energiaverot).
 
Siis kysyt kannattaako sähköntuottajien etuja valvovan yrityksen antaa sellainen kuva julkisuuteen, että sähkön hinta on liian kallista verotuksen takia? Mietitäänpäs.
Sitä minä en epäile ettäkö nuo nyt suoranaisesti valehtelisivat, mutta tottahan toki firman tavoite on lobata sähköyhtiöiden etua ja esittää asiat sen mukaisesti.
En ole kysynyt tuollaista mitä väitit.

Sinä sanoit aiemmin "Mutta tuo artikkelin väite "Elfin laskelmien mukaan sähkö oli suurkuluttajille viime vuonna Suomessa kalliimpaa kuin missään muussa vertailumaassa. "
Ei selvästikään pidä paikkaansa ainakaan Eurostatin mukaan."

Joten mikä näistä: valehtelu, tilastojen vääristely vai virheelliset laskelmat? Uskotko todella, että tämänkaltainen toimija voisi julistaa totena tietoja, mitkä kuka tahansa random forumkirjoittelija pakkiksella pystyisi googlen avulla alta minutin kumoamaan? Ei tämä järjestö nyt mikään vitsi ole. Tuossa Elfin tiedotteessahan on yhteystiedot, joten ei muuta kuin viestiä menemään, että ilmianto iltapäivälehdille on lähdössä, kun kerran vedenpitävät todisteet huijauksesta ja tietojen vääristelystä on olemassa. Tosin eiköhän tuollainen huijarijärjestö olisi jo julkisuudessa kauan sitten hiljaiseen lepoon saateltu jos tämä olisi asianlaita.

Kappas, Teknoglogiateollisuus ry valehtelee myös:

Teknologia teollisuus ry sanoi:
Tuotanto seis

Viime talvena riskit kohtuuhintaisen sähkön saatavuudesta realisoituivat ja kylmän talven seurauksena pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla esiintyi kolme erittäin korkeaa hintapiikkiä. Kun sähkön pörssihinnan kuukausikeskiarvo normaalitalvena on alle 40 euroa/MWh, nousi sen tuntihinta 8.1.2010 peräti 1000 euroon/MWh. Kaikkien aikojen ennätys saavutettiin kuitenkin 22.2.2010, kun sähkön tuntihinta kipusi 1400 euroon/MWh.

Hintapiikkien seurauksena eräät energiaintensiiviset metallinjalostusyritykset ajoivat prosessinsa seisokkiin ja lykkäsivät sulatuseriä liian korkean sähkön hinnan takia. Oltiin tultu rajalle, jossa metallinjalostajien kannattaisi mieluummin myydä etukäteen hankkimansa sähkö kuin käyttää sitä tuotannolliseen toimintaan.

Tilanne on sietämätön ottaen huomioon, että teollisuuden osuus Suomen vientituloista on 80 prosenttia. Suomen talouskasvu, työllisyys ja hyvinvointi riippuvat ratkaisevasti suomalaisen teollisuuden kannattavuudesta ja kilpailukyvystä. Siksi teollisuuden toimintaedellytyksistä on pidettävä niin hyvää huolta kuin se kotimaisin päätöksin on mahdollista.

Verot tappiin, kilpailukyky alas

Kotimaisin päätöksin ollaan kuitenkin etenemässä päinvastaiseen suuntaan. Teollisuuden energiaverotusta ollaan nostamassa EU-maiden huipputasolle. Näin siitä huolimatta, että energiaverot jo nyt ovat Suomessa kilpailijamaita korkeammat. EU:n energiaverodirektiivin sallimaan minimiin verrattuna Suomen energiaverot ovat nyt viisinkertaiset ja ensi vuoden alussa ne on päätetty nostaa peräti 14-kertaisiksi.

Muissakin EU-maissa on teollisuudella nimellisesti korkeita energiaveroja, mutta energiaintensiivisen teollisuuden verotusta on poikkeuksetta tuntuvasti lievennetty. Ruotsissa teollisuuden sähkövero on nolla niiden yritysten osalta, jotka ovat liittyneet energiansäästösopimuksiin.
http://www.teknologiateollisuus.fi/...ea-hinta-uhkaa-teollisia-tyopaikkoja-suomessa

Samaan syyllistyy näköjään myös Metsäteollisuus ry. http://www.metsateollisuus.fi/Infokortit/energia2010/Sivut/default.aspx

Sopivasti se kertoo vain sähköveroista vaan ei sähkön käyttäjähinnoista. Toisaalta tietoa näkyisi olevan veroistakin monenmoista:
Viimevuonna Suomen energiavero kotitalouksille oli 0,88 senttiä/kWH, kun Ruotsissa 2,75 ja Tanskassa 8,15 (http://www.veronmaksajat.fi/tutkimuksetjatilastot/kulutusverotus/energiaverot).

Ja se, että Suomessa tuo verotus kotitalouksien osalta on "vasta" viidenneksi kovinta EU:ssa osoittaa, että verotus on maassamme kevyttä?

Tuossa minun aiemmin linkittämässä ELfin tiedotteessahan oli kyse nimenomaan teollisuuden sähkönverotuksesta.
 
Joten mikä näistä: valehtelu, tilastojen vääristely vai virheelliset laskelmat? Uskotko todella, että tämänkaltainen toimija voisi julistaa totena tietoja, mitkä kuka tahansa random forumkirjoittelija pakkiksella pystyisi googlen avulla alta minutin kumoamaan? Ei tämä järjestö nyt mikään vitsi ole. Tuossa Elfin tiedotteessahan on yhteystiedot, joten ei muuta kuin viestiä menemään, että ilmianto iltapäivälehdille on lähdössä, kun kerran vedenpitävät todisteet huijauksesta ja tietojen vääristelystä on olemassa. Tosin eiköhän tuollainen huijarijärjestö olisi jo julkisuudessa kauan sitten hiljaiseen lepoon saateltu jos tämä olisi asianlaita.

Luitkohan nyt viestiä aivan ajatuksen kanssa, kun et vaikuttanut ymmärtävän sanomaa. Elfi tilasto oli sähkön verotuksesta, joka on eri asia kuin sähkön hinta. Voidaan siis esittää pelottavia tilastoja verotuksesta, mutta jättää mainitsematta sähkön muita maita edullisempi hinta (johon vaikuttaa tukkuhinta, siirtohinta, verot, päästökaupat, kausivaihtelut...), joka on harhaanjohtavaa vaikka ei suoranainen valhe, virhe tai edes vääristely. Jätetäänpähän vain kertomatta se, että sähkö on edullisempaa veroista huolimatta.


Huomaatko, että siinä puhutaan lähinnä sähkön verotuksesta ja hintapiikeistä. Ei sähkön keskihinnasta suhteessa muuhun Eurooppaan, joka on siis alhainen tilastojen mukaan.

Samaan syyllistyy näköjään myös Metsäteollisuus ry. http://www.metsateollisuus.fi/Infokortit/energia2010/Sivut/default.aspx

Nähtävästi, koska tuo "Uutta oli, että sähkön markkinahinta Suomessa oli vuonna 2010 lähes koko ajan korkeampi kuin Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa." ei pidä paikkaansa tilastojen ja muiden lähteiden perusteella.

"Suomessa tukkusähkö pysyy yhä selvästi halvempana kuin Keski-Euroopassa. "
30.3.2011
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article601911.ece

"Ostovoimaan suhteutettu kokonaishintamme oli noin 37 prosenttia edullisempi kuin EU-maissa keskimäärin."
Lehdistötiedote 2.6.2010
http://www.energia.fi/fi/ajankohtai...i pitää pintansa sähkön hintavertailussa.html

"Muissa Euroopan maissa ja pörsseissä hintataso on Suomea korkeampi. " (linkissä havainnollistava taulukko)
12.08.2010
http://www2.aamulehti.fi/uutiset/talous/sahkon-hinnat-taalla-suomessa-kylla-nousevat/187287

Ja se, että Suomessa tuo verotus kotitalouksien osalta on "vasta" viidenneksi kovinta EU:ssa osoittaa, että verotus on maassamme kevyttä?

Ei se kevyttä tietenkään ole, kuten ei juuri mikään verotus tässä maassa, mutta keskeisintä on kuitenkin sähkön hinta.
 
Elfi tilasto oli sähkön verotuksesta, joka on eri asia kuin sähkön hinta.

Huomaatko, että siinä puhutaan lähinnä sähkön verotuksesta ja hintapiikeistä. Ei sähkön keskihinnasta suhteessa muuhun Eurooppaan, joka on siis alhainen tilastojen mukaan.

Nimenomaan. Koko keskusteluhan alkoi tästä energiaveron korotuksesta.

Verot tappiin, kilpailukyky alas
Kotimaisin päätöksin ollaan kuitenkin etenemässä päinvastaiseen suuntaan. Teollisuuden energiaverotusta ollaan nostamassa EU-maiden huipputasolle. Näin siitä huolimatta, että energiaverot jo nyt ovat Suomessa kilpailijamaita korkeammat. EU:n energiaverodirektiivin sallimaan minimiin verrattuna Suomen energiaverot ovat nyt viisinkertaiset ja ensi vuoden alussa ne on päätetty nostaa peräti 14-kertaisiksi.

Muissakin EU-maissa on teollisuudella nimellisesti korkeita energiaveroja, mutta energiaintensiivisen teollisuuden verotusta on poikkeuksetta tuntuvasti lievennetty. Ruotsissa teollisuuden sähkövero on nolla niiden yritysten osalta, jotka ovat liittyneet energiansäästösopimuksiin.
Teknologiateollisuus ry http://www.teknologiateollisuus.fi/...ea-hinta-uhkaa-teollisia-tyopaikkoja-suomessa


Metsäteollisuuden energia- ja polttoaineverot nousevat vuonna 2011 yli 100 miljoonaa euroa. Energiaverojen korotukset nostavat merkittävästi suomalaisen tuotannon kustannuksia. Kansallisia lisäkustannuksia ei voi kansainvälisillä markkinoilla siirtää tuotteiden hintoihin.
Metsäteollisuus ry http://www.metsateollisuus.fi/Infokortit/energia2010/Sivut/default.aspx

Suurten teollisuusalojen, Suomelle elintärkeiden vientialojen kilpailukykyä ei tule valtiovetoisesti heikentää.
 
Nimenomaan. Koko keskusteluhan alkoi tästä energiaveron korotuksesta.

Ja minun näkemykseni oli ja on, että koska energian hinta on Suomessa ollut alle Euroopan keskitason ja kuluttajille jopa halvinta, ei se ollut lainkaan huonoin vaihtoehto pakolliselle veronkorotukselle. Jos hinta on alhainen tai keskitasoa, ei sillä ole asiakkaan kannalta merkitystä kuinka suuri osuus siitä muodostuu veroista.
 
Ja minun näkemykseni oli ja on, että koska energian hinta on Suomessa ollut alle Euroopan keskitason ja kuluttajille jopa halvinta, ei se ollut lainkaan huonoin vaihtoehto pakolliselle veronkorotukselle. Jos hinta on alhainen tai keskitasoa, ei sillä ole asiakkaan kannalta merkitystä kuinka suuri osuus siitä muodostuu veroista.

Ja minun mielipiteeni oli ja on se, että Suomelle elintärkeiden vientialojen kilpailukykyä ei tule valtiovetoisesti heikentää energian kustannuksia nostamalla. Yksityisen asiakkaan kannalta vain kokonaishinta ratkaisee. Teollisuudelle tuolla veron osuudella on merkitystä, koska erityisesti vientialoilla veronkorotus on vaikeaa saada hintoihin ja sitä kautta katteet säilytettyä. Perusteluksi energiaveron kaksinkertaistamiselle ei käy se, että jossain muualla on kalliimpaa. Sillä ei ole mitään merkitystä maksajalle.

No, eiköhän molempien mielipiteet tulleet selviksi, turha tästä tämän enempää länkyttää.
 
Huhhuh mitä tekstiä tältä jugend-osastolta... Melkein kuin lukisi jotain Vasemmistoliiton manifestia.

"Perussuomalaisten nuorten ohjelma: Kapitalismi on loisjärjestelmä"

"Tällä hetkellä erityisesti suurpääomapiirien toiminta on heikentämässä ihmisyyttä."

"On selvää, että kapitalistisessa yhteiskunnassa demokratia ei ole mahdollista."

"Vahvin kulttuuri kapitalistisessa yhteiskunnassa on rahan kulttuuri, minkä takia eliitti kykenee yhteistyöhön keskenään samalla kun ne, joilla on vähemmän pääomia, taistelevat keskenään."

http://www.verkkouutiset.fi/index.p...elmae&catid=87:eduskuntavaalit-2011&Itemid=30

Taitavaa Suomikin viennistä riippuvaisena teollisuusmaana olla aika riippuvainen ja toisaalta suuri hyötyjä tästä parjatusta globaalista kapitalismista. Tiedä sitten minkälaista muusta maailmasta poikkeavaa talousjärjestelmää nämä PS-nuoret ehdottaisivat Suomelle...
 
Helvetin hyvin sanottu.

Ihmiset ei tunnu tajuavan, että jos äänestää Persuja, niin ei välttämättä kannata juuri Soinin talouspolitiikkaa ja aborttikantoja. Persuista löytyy paljon porukkaa, jotka ovat perillä asioista, kannattaisi antaa ääni jollekin muulle kuin Soinille. Itse äänestän Halla-Ahoa, joka muuten tuli itselläni vaalikoneessakin ykkösvaihtoehtona. Ja kun luki hänen vastauksia kysymyksiin, niin oli ne kyllä aika fiksuja ja perusteltuja. On turha huutaa populistia jokaisen Persun kohdalla.

Kai tiedät, että Suomessa on käytössä suhteellinen vaalitapa? Se tarkoittaa, että ääni henkilölle on ääni puoleelle (tai listalle). Siksi on outoa, että puolueella on erilaisia näkökantoja saman lipun alla. Meneekö ääni sitten lopulta jonnekin muualle kuin alunperin ajatteli?

Omaa puoluekantaa en aio julistaa tai yrittää vaikuttaa kenenkään äänestämiseen jonkin puolesta, mutta en ole koskaan äänestänyt Kokoomusta, jos joku sitä epäilee. Itseasiassa uskon, että eduskunnan tulisi koostua fiksuista yksilöistä ei niinkään puolueista, mutta se nyt ei oikein tässä systeemissä toteudu. Fiksuilla yksilöillä tarkoitan sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät keskustelemaan faktoilla perustellen, vaikka olisinkin eri mieltä asiasta.

Keitä sellaisia mielestäni ovat tällä hetkellä? Tuomioja, Stubb, Risikko, Katainen, Lehtomäki, Vanhanen, Pekkarinen, Andersson, Halla-Aho ainakin..
 
Kai tiedät, että Suomessa on käytössä suhteellinen vaalitapa? Se tarkoittaa, että ääni henkilölle on ääni puoleelle (tai listalle). Siksi on outoa, että puolueella on erilaisia näkökantoja saman lipun alla. Meneekö ääni sitten lopulta jonnekin muualle kuin alunperin ajatteli?

Käytännössä jokaisella puolueella on erilaisia näkökantoja saman lipun alla. Yleisesti puolueen kansanehdostajia yhdistää kenties vain yksi yhteinen nimittäjä, ja kaikkien ehdokkaiden kohdalla tuskin mikään yleinen nimittäjä liittää henkilöä puolueeseen. Kyllä noilla puolueilla on silti nuo ydinasiansa pitkälti edelleen, vaikka se ei välttämättä enää niin nimestä käy ilmikään.

Puoluejärjestelmä sinänsä ehkä kaipaisi remonttia, mutta tämä on vaikeaa, kun kyseessä on itse päättäjien ryhmä, ja touhussa on rahaa ja työpaikkoja mukana.
 
Puoluejärjestelmä syntyisi heti uudelleen kun alettaisiin vetää linjauksia mistä tahansa. Ilman puoluejärjestelmää koko päätöksenteko halvaantuisi. Puoluekartta uudistuu tarpeen ja kysynnän mukaan. Se tietty on ikävää että tuntuu että kaikki puolueet on perseestä koska kukaan ei kannata juuri niitä asioita mitä minä pidän järkevänä, ja jotka tietty itsestäänselvästi ovat myös tosia. Ei ole täydellinen maailma eikä siten eduskuntakaan.
 
Käytännössä jokaisella puolueella on erilaisia näkökantoja saman lipun alla. Yleisesti puolueen kansanehdostajia yhdistää kenties vain yksi yhteinen nimittäjä, ja kaikkien ehdokkaiden kohdalla tuskin mikään yleinen nimittäjä liittää henkilöä puolueeseen. Kyllä noilla puolueilla on silti nuo ydinasiansa pitkälti edelleen, vaikka se ei välttämättä enää niin nimestä käy ilmikään.

Ei se ihan niinkään ole. Lähes kaikissa puolueissa lukuun ottamatta PerSuja on olemassa ns. puoluekuri, jonka mukaan eduskuntaryhmä sopii keskenään miten äänestää eduskunnassa. PerSujen kansanedustaja saa äänestää ihan miten haluaa ilman mitään sanktiota puolueeltaan. Minusta tämä on iso ongelma, kun meillä on kuitenkin käytössä tämä suhteellinen vaalitapa. Voit siis äänestää vaikkapa Soinia tai Halla-Ahoa, mutta suhteellisen vaalitavan vuoksi hänen siivellään suuren vertailuluvun saanut edustaja voi kuitenkin tehdä eduskunnassa mitä tahtoo huolimatta siitä, että häntä kuitenkin äänesti hyvin pieni osa kansaa..
 
Ei se ihan niinkään ole. Lähes kaikissa puolueissa lukuun ottamatta PerSuja on olemassa ns. puoluekuri, jonka mukaan eduskuntaryhmä sopii keskenään miten äänestää eduskunnassa. PerSujen kansanedustaja saa äänestää ihan miten haluaa ilman mitään sanktiota puolueeltaan. Minusta tämä on iso ongelma, kun meillä on kuitenkin käytössä tämä suhteellinen vaalitapa. Voit siis äänestää vaikkapa Soinia tai Halla-Ahoa, mutta suhteellisen vaalitavan vuoksi hänen siivellään suuren vertailuluvun saanut edustaja voi kuitenkin tehdä eduskunnassa mitä tahtoo huolimatta siitä, että häntä kuitenkin äänesti hyvin pieni osa kansaa..

Aiemmin kirjoitit seuraavaa:

Meneekö ääni sitten lopulta jonnekin muualle kuin alunperin ajatteli?

Ymmärrät kai että tuo puoluekuri on juuri aiheuttaa sen, että voit äänestää jotain ehdokasta, mutta edes hän ei saa kuitenkaan äänestää siten kuin haluaisi/näkee oikeaksi. Eli äänestät vaikkapa kokkareiden Pöntistä (skenaario viime eurovaaleista) siinä toivossa, että hän yrittää hillitä turvapaikkaturismia, mutta sen lisäksi että ääni menee vaikkapa Sirpa Pietikäiselle, joka edustaa ymmärtääkseni melkolailla erilaista näkökulmaa asiaan, Pöntinen ei saa edes läpi mennessään äänestää kuten haluaa ryhmäkurin takia. Kaiken huipuksi se, että äänestit Pöntistä, tulkitaan sekä puolueen sisä- että ulkopuolella Kokoomuksen linjan tukemiseksi ja tuenosoitukseksi puoluejohdolle, joka ei mitä ilmeisimmin jaa Pöntisen näkemystä.

En tiedä saako PS:ssä jatkossa äänestää "miten haluaa", mutta olisihan se hieno ele.
 
Vaalitapaa voisi muuttaa siten, että ei laskettaisi vertailulukuja vaan laitettaisiin porukka sisään absoluuttisten äänimäärien mukaisessa järjestyksessä. Tämän jälkeen sisäänpäässeille laskettaisiin (alkuperäiset) vertailuluvut ja kullakin edustajalla olisi käytössään tämä määrä ääniä (sopiviksi luvuiksi skaalattuna). Näin mukaan ei tule siipeilijöitä samalla tavalla kuin tällä hetkellä. Tällöin esim. Soinilla ja ilmeisesti Halla-Ahollakin olisi erityisen painava arvo äänestyksissä.
 
Kai tiedät, että Suomessa on käytössä suhteellinen vaalitapa? Se tarkoittaa, että ääni henkilölle on ääni puoleelle (tai listalle). Siksi on outoa, että puolueella on erilaisia näkökantoja saman lipun alla. Meneekö ääni sitten lopulta jonnekin muualle kuin alunperin ajatteli?

Tiedän kyllä. Sama pätee muihinkin puolueisiin. Ihmettelen vain tuota hysteriaa, että jos äänestää persuja, niin kannattaa automaattisesti Soinin kantoja. Samalla tavoin kokoomuksen kannattajat antaa äänensä Stubbin maailmanhalauspuheille vaikkei Stubbia äänestäisikään.

Tästä on nyt kyllä tosin ollut puhetta jo puolin ja toisin. Täällähän porukka haukkuu juuri näillä perusteilla toisia puolueita. Mutta tänään pääsee jo äänestämään!
 
Alkuperäinen idea on varmaankin ollut, että valtiot pitävät budjettinsa tasapainossa eivätkä kikkaile alijäämien kanssa. Eikös tätä säädetty Maastrictin sopimuksessa? Jos näin toimittaisiin, niin mitään velkakriisiä ei olisi. Nyt kuitenkin poliitikot eivät halua elää budjetin mukaan, vaan hakevat lainaa finanssimarkkinoilta sinunkaltaisten kaverien säestäessä miten budjetin ei tarvitse olla tasapainossa.

Tässä tulee Timo Soini -paradoksi esille: hän voi olla samanaikaisesti sekä oikeassa että väärässä. Soini on aivan oikeassa siinä, että EMU:ssa on valuvika. Hän on kuitenkin väärässä kritisoidessaan Kreikkaa yms muita valtioita vastuuttomuudesta, koska tämä käytännössä syntyy EMU:n rakenteesta. (Tämä ei tosin tarkoita sitä, etteikö esim. Kreikan taloudessa olisi mätää mm. instituutioiden osalta, korruptiota ja veronkiertoa yms).

Palataan tuohon aiemmin postaamaani yhtälöön:

(S – I) + (T – G) + (M – X) = 0

joka on suomeksi yksityisen sektorin rahoitustase + ulkomaansektorin rahoitustase + julkisen sektorin rahoitustase = 0

tai toisin

(S – I) = (G – T) + (X – M)

Saving (S) Investment (I)
Taxes (T) Government Spending (G)
Imports (M) Exports (X)

Kun tällaisessa EMU-tyyppisessä rahaliitossa aina tulee olemaan maita joilla on joko maksutaseen ylijäämä tai alijäämä, täytyy julkisen sektorin joustaa tai muuten yksityinen sektori nettovelkaantuu. Toisin sanoen, jos yksityisen sektorin ei haluta nettovelkaantuvan, täytyy maksutaseen olla ylijäämäinen tai julkisen sektorin budjetin alijäämäinen. Tämä tulee suoraan tuosta ylläolevasta yhtälöstä.

Nykymuotoisessa rahatalousjärjestelmässä yksityinen sektori on kyvytön luomaan yksin nettovarallisuutta (yksittäiset yksityisen sektorin toimijat voivat kerätä nettovarallisuutta, mutta yksityinen sektori kokonaisuudessaan ei siihen kykene). Ulkomaansektori ja julkinen sektori voivat saada aikaiseksi yksityisen sektorin nettovarallisuutta tai -velkaantumista. Ylijäämäinen ulkomaansektorin maksutase = nettovarallisuutta yksityiselle sektorille. Alijäämäinen ulkomaansektorin maksutase = nettovelkaantumista yksityiselle sektorille.

Yksityinen sektori pystyy kerryttämään nettovarallisuutta myös siinä tapauksessa, että julkinen sektori juoksuttaa budjettialijäämiä. Jos valtio velkaantuu suoraan keskuspankilleen syntyy yksityisen sektorin käyttöön rahavarallisuutta ilman (yksityisen sektorin) velkakomponenttia. Velka on tässä tapauksessa valtion velka keskuspankilleen.

Valtion myydessä velkakirjojaan kansalaiset saavat velkakirjan, mutta menettävät rahavarallisuuttaan. Jos valtio kuitenkin kuluttaa tällä tavalla keräämänsä rahavarallisuuden, lopulta yksityisen sektorin nettovarallisuus kasvaa tässäkin tilanteessa.

Jos valtio pyrkii budjettiylijäämiin, johtaa se yksityisen sektorin nettovelkaantumiseen ellei maa nauti riittävän suurista maksutaseen ylijäämistä. Tällaisessa asetelmassa valtio verottaisi siis pois osan yksityisen sektorin varallisuudesta: velat jäisivät ennalleen, mutta varallisuus olisi vähentynyt. Ylijäämäinen budjetti = valtio ei kuluta keräämäänsä varallisuutta. Tällaisessa tilanteessa yksityisellä sektorilla olisi enemmän velkaa kuin varallisuutta.

Jos yksityinen sektori nettovelkaantuu:
- konkursseja
- kokonaistuotannon supistuksia
- deflaatiokierre
- lama

Uusia velkasuhteita ei tällaisessa tilanteessa solmita ja kokonaiskysyntä romahtaa.

Tästä päästään siis Kreikkaan ynnä muihin maksutaseeltaan alijäämäisiin maihin. Jos ne olisivat sitkeästi pitäneet kiinni siitä, etteivät ne olisi antaneet julkisen sektorin velkaantua maksutaseen ollessa alijäämäinen, olisivat ne ajaneet yksityisen sektorinsa järkyttäviin ongelmiin.

PIIGS-maissa nimelliset työvoimakustannukset nousivat aikavälillä 1999-2009 n. 30 prosenttia ja samaan aikaan Saksassa 8 prosenttia.

Samaan aikaan Kreikassa työtuntia kohtaan laskettu työvoiman tuottavuus on noussut yli kaksi kertaa nopeammin kuin Saksassa. Tällaisen ekspansiivisen talouspolitiikan maat (PIIGS-maat) ovat siis kärsineet maksutaseen alijäämistä, kun taas "vyötä kiristäneet" maat ovat nauttineet maksutaseen ylijäämistä. Tästä voidaan vetää se yksinkertainen johtopäätös, että rahaliiton sisällä tulee aina olemaan maita, jotka ovat toisia vientikilpailukyvyltään heikompia ja niiden julkisen velan taakka kasvaa automaattisesti (tai muuten niiden yksityinen sektori nettovelkaantuu). Jos PIIGS-maat olisivat luopuneet ekspansiivisesta talouspolitiikasta, olisivat vientimaat (Saksa, Suomi, Alankomaat, Itävalta jne) kärsineet.

Näissä vyötä kiristäneissä maissa työvoimakustannuksia on pyritty rajoittamaan ja tämän vuoksi kotimainen kysyntä onkin vähäistä, ja ne nojaavat ulkomaiseen kysyntään. Tämä tuntuu joidenkin pienten maiden osalta ehkä loogisemmalta, kuten Suomen osalta, mutta ei todellakaan Euroopan suurimman talouden, eli Saksan osalta joka siis nojaa ekspansiiviseen vientipolitiikkaan ja vyönkiristyslinjaan kotimaisen kysynnän osalta.

Mutta mitä sinusta pitäisi tehdä nyt kun kerran ollaan EMU:ssa ja järjestelmä on mikä on? Näetkö muuta vaihtoehtoa kuin leikkaukset?

Jos valtiolla on oma rahapolitiikka voi keskuspankki luotottaa valtion tiliä rajattomasti. Valtio voi siis milloin tahansa suoriutua velkasitoumuksistaan (tämä on periaattessa teoreettinen mahdollisuus, mutta sillä on vaikutuksia mm. velkakirjamarkkinoihin, jos valtiolla tätä mahdollisuutta ei ole). Tämän toimivuus on osoitettu esimerkiksi Japanin osalta, joskaan Japanin talouspolitiikka ei muilta osin välttämättä ole mikään malliesimerkki. Kuten siinä radiohaastattelussa tuli ilmi, "deficit hawkit" ovat vuodesta toiseen 90-luvulta lähtien sanoneet, että "ensi vuonna Japani menee nurin" tai "pikkasen kun korot nousee niin se menee nurin" eikä se nyt vaan mene nurin.

2j3nxnq.jpg


kun taas PIIGSien osalta tilanne on tämä:
2uf7muw.jpg


Jos valtion kulutus kuitenkin ylittää talouden tuotantokyvyn, on seurauksena inflaatio. Täystyöllisyyden vallitessa budjetti on siis syytä pitää tasapainossa, mutta siitä ollaan nyt aika kaukana.

EMU:ssa tilanne on kuitenkin se, ettei mailla ole enää omia rahapolitiikkojaan eikä näin ollen mahdollisuutta kääntyä keskuspankin puoleen rahoituksen toivossa.

Lisäksi kaikki EMU-maat eivät voi nauttia samanaikaisesti maksutaseen ylijäämistä. Jos näin tapahtuisi, euro vahvistuisi. Lisäksi euromaiden viennin pitäisi tällaisessa tilanteessa painottua euroalueen ulkopuolelle, joka asettaa koko eurojärjestelmän mielekkyyden kyseenalaiseksi.

Valtioiden budjettivajeet siis suojelevat yksityisen sektorin rahoitusasemaa tilanteessa, jossa maksutase kääntyy alijäämäiseksi. Jos EMU-maat kuitenkin kantavat tämän velkataakan (Kreikka jne) syntyy ongelmallinen asetelma, koska niiden kulutus on tulorajoitettua (verrattuna maihin, joilla on oma keskuspankki).

Vastauksena kysymykseesi, on tasan kaksi vaihtoehtoa:
1. Euroalueelle rakennetaan keskitetty finanssipoliittinen auktoriteetti, jonka tehtävänä on turvata euroalueen valtioiden riittävä kulutusvoima ja täystyöllisyys.
2. Euroalue puretaan ja siirrytään kansallisiin valuuttoihin.

Leikkauksien kanssa säheltäminen on tässä tilanteessa suurin piirtein yhtä järkevää kuin kuseminen vastatuuleen.
 
Jos valtiolla on oma rahapolitiikka voi keskuspankki luotottaa valtion tiliä rajattomasti. Valtio voi siis milloin tahansa suoriutua velkasitoumuksistaan (tämä on periaattessa teoreettinen mahdollisuus, mutta sillä on vaikutuksia mm. velkakirjamarkkinoihin, jos valtiolla tätä mahdollisuutta ei ole). Tämän toimivuus on osoitettu esimerkiksi Japanin osalta, joskaan Japanin talouspolitiikka ei muilta osin välttämättä ole mikään malliesimerkki. Kuten siinä radiohaastattelussa tuli ilmi, "deficit hawkit" ovat vuodesta toiseen 90-luvulta lähtien sanoneet, että "ensi vuonna Japani menee nurin" tai "pikkasen kun korot nousee niin se menee nurin" eikä se nyt vaan mene nurin.

2j3nxnq.jpg


kun taas PIIGSien osalta tilanne on tämä:
2uf7muw.jpg


Jos valtion kulutus kuitenkin ylittää talouden tuotantokyvyn, on seurauksena inflaatio. Täystyöllisyyden vallitessa budjetti on siis syytä pitää tasapainossa, mutta siitä ollaan nyt aika kaukana.

EMU:ssa tilanne on kuitenkin se, ettei mailla ole enää omia rahapolitiikkojaan eikä näin ollen mahdollisuutta kääntyä keskuspankin puoleen rahoituksen toivossa.

Lisäksi kaikki EMU-maat eivät voi nauttia samanaikaisesti maksutaseen ylijäämistä. Jos näin tapahtuisi, euro vahvistuisi. Lisäksi euromaiden viennin pitäisi tällaisessa tilanteessa painottua euroalueen ulkopuolelle, joka asettaa koko eurojärjestelmän mielekkyyden kyseenalaiseksi.

Valtioiden budjettivajeet siis suojelevat yksityisen sektorin rahoitusasemaa tilanteessa, jossa maksutase kääntyy alijäämäiseksi. Jos EMU-maat kuitenkin kantavat tämän velkataakan (Kreikka jne) syntyy ongelmallinen asetelma, koska niiden kulutus on tulorajoitettua (verrattuna maihin, joilla on oma keskuspankki).

Vastauksena kysymykseesi, on tasan kaksi vaihtoehtoa:
1. Euroalueelle rakennetaan keskitetty finanssipoliittinen auktoriteetti, jonka tehtävänä on turvata euroalueen valtioiden riittävä kulutusvoima ja täystyöllisyys.
2. Euroalue puretaan ja siirrytään kansallisiin valuuttoihin.

Leikkauksien kanssa säheltäminen on tässä tilanteessa suurin piirtein yhtä järkevää kuin kuseminen vastatuuleen.

Japani on selvinnyt tähän asti ainoastaan siksi, että sen omat eläkerahastot ovat ostaneet sen velkaa. Tämä ei voi jatkua loputtomiin ja Japani onkin ongelmissa vielä kun jälleenrakennus vaatii niin paljon rahaa. Nytkin Japanin budjetista menee 30% korkomaksuihin. Kannattaa muistaa, että pari vuotta sitten Krugman ja kumppanit käyttivät Kreikkaakin esimerkkinä siitä miten valtion velkaantumisella ei ole niin väliä.

Valtion "elvytys" ainoastaan estää talouden tasapainottumisen ja siirtää riskiä yksityisiltä veronmaksajille.
 
Back
Ylös Bottom