Persuthan ovat tässä täysin avoimia itsekin niistä tavoitteistaan, joten sekä he että minä olemme mielestäni täysin samaa mieltä siitä mikä on persujen tavoite. He tietenkin luonnollisesti ajattelevat sen kontrollin Hyvänä Asiana ja siten puhuvat yhteisön merkityksestä, järjestyksestä, isänmaallisuudesta, kristillisyydestä, kasvatuksesta, pääoman suitsimisesta, globalisaation torjumisesta, "rötösherrojen ja rikollisten kuriin laittamisesta" jne. Minä taas näen nuo negatiivisina asioina, koska persujen toteutus vie kontrolliyhteiskuntaan ja vähentää yksilöiden oikeutta määrätä itsestään, mielipiteistään ja omaisuudestaan.
Aamen! Jokaisen pitäisi äänestää sitä puoluetta, jonka tavoitteet kokee sopivan omaan arvomaailmaan. Ja siitä puolueesta sitä edustajaa, jonka asialistalla on eniten niitä kohtia, joita itse haluaa potkittavan eteenpäin.
Sen verran Perussuomalaisista, että vaalivoittoahan voidaan pitää jo varmana, koska viime eduskuntavaaleissa vuonna 2007 kannatus oli 4,05 %, kunnallisvaaleissa 2008 5,39 % ja europarlamenttivaaleissa 2009 9,79%. Se mitä se vaalivoitto merkitsee on sitten toinen juttu. Väittäisin, että tämä tulollaan oleva voitto tulee olemaan puolueen tähän astisen historian yksi vaikeimmista paikoista. Tavallaan se tulee olemaan vedenjakaja siinä mielessä, että kuinka paljon tuosta menestyksestä puolue pystyy säilyttämään vaalien jälkeen. Hallitukseen on vielä pitkä matka, mutta jos/kun Perussuomalaiset on mukana seuraavassa hallituksessa, uskoisin että osa kannattajista tulee pettymään jo senkin vuoksi, että hallitusyhteistyö vaatii kompromisseja ja niitä kompromisseja tulee olemaan paljon. Perussuomalaisten äänestäjille nämä kompromissit ovat vaikeampia ymmärtää ja hyväksyä kuin ns. vanhojen puolueiden kannattajille, jo pelkästään siitä syystä, että "vanhojen puolueiden" ohjelmat eivät ole niin kaukana toisistaan, kuin mitä perussuomalaisten vaaliohjelma, jota voisi ehkä kuvailla suorasanaiseksi, on niistä. Eli siis Perussuomalaisilla on niin selkeät tavoitteet, että tavan mieskin ne ymmärtää, jos hakee vain käsiinsä tuon ohjelman. Sitä tavan miehen voi olla vaikea ymmärtää, että vaalivoiton jälkeen asiat eivät enää olekaan niin yksinkertaisia.
Kuten jo totesin, en ole kiinnostunut siitä mitä kukakin äänestää. Itse liityin tähän Perussuomalaisten hienoon (omasta mielestäni) puolueeseen vuonna 2003. Enkä rehellisesti osaa sanoa, mitä puoluetta äänestäisin jos Perussuomalaisia ei olisi. Halosta vastaan olen äänestänyt molemmissa pressanvaaleissa toisella kierroksella. Itselleni tärkeitä kysymyksiä näissä vaaleissa satunnaisessa järjestyksessä mainittuna ovat mm. maahanmuuttopolitiikka, EU-politiikka, ilmasto- ja energiapolitiikka, byrokratian karsiminen sekä nimenomaan tämä "rötösherrat ja rötöskansalaiset kiikkiin", eli tuomiot ja rangaistukset tulisi olla yleistä oikeustajua tyydyttäviä. Näitä en nyt tämän tarkemmin käy läpi, koska muuten tulisi helposti tekstiä useamman A4:n verran.
Vaikka olen puolueen jäsen, en ole koskaan yrittänyt käännyttää ketään äänestämään Perussuomalaisia. Jokaisen tulee itse ottaa selvää vaihtoehdoista ja valita itselleen paras vaihtoehto. Toki olen usein kertonut omia mielipiteitäni ja Perussuomalaisten yleisiä linjauksia ja kantoja parhaan kykyni mukaan tai toimittanut/jakanut materiaalia sitä pyydettäessä. Jotenkin tuosta käännyttämisestä tulee vaan niin mieleen Jehovat ja muut ovelta ovelle kiertelijät.
Eli siis ne, jotka kokevat Perussuomalaiset omakseen ja tuntevat mm. tuon vaaliohjelman asiasisällön, ei muuta kuin äänestämään. Ne jotka huutavat kilpaa äänestävänsä Perussuomalaisia vain esimerkiksi paljon esillä olleen maahanmuuttokeskustelun vuoksi, suosittelen lukemaan tuon vaaliohjelman. Se löytyy täältä
http://www.perussuomalaiset.fi/ohjelmat