Eduskuntavaalit 2011

Mitä puoluetta äänestät?

  • Kokoomus

    Votes: 0 0,0%
  • Keskusta

    Votes: 0 0,0%
  • SDP

    Votes: 0 0,0%
  • Vihreät

    Votes: 0 0,0%
  • Vasemmistoliitto

    Votes: 0 0,0%
  • Perussuomalaiset

    Votes: 0 0,0%
  • RKP

    Votes: 0 0,0%
  • Muutos 2011

    Votes: 0 0,0%
  • Kristillisdemokraatit

    Votes: 0 0,0%
  • Vapauspuolue

    Votes: 0 0,0%
  • SKP

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
...puhumattakaan siitä kun valuuttavipu ei toimi niinkuin sen pitäisi. Vietän duunin puolesta aika paljon aikaa länsinaapurissa on olen ihastellen saanut katsoa, kuinka 15% devalvaatio sai viime vuonna ihmeitä aikaan.

Mutta joo, menee vähän offiksi.

Joo, luin aiheesta yhden hyvän artikkelin. Kas kummaa, se löyty netistäkin:
http://img29.imageshack.us/img29/1558/vartiainen1pieni.jpg
http://img100.imageshack.us/img100/8963/vartiainen2pieni.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/5491/vartiainen3pieni.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Stubbin ja Kataisen sielunveli Kokkareista tietää:
http://tomisandstrom.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50131-maahanmuuttoa-rajoittamalla-ei-suomea-pelasteta

Maahanmuuttoa rajoittamalla ei Suomea pelasteta

26.10.2010 17:16 Tomi Sandström

Maahanmuuttokriitikot kiinnittävät aktiivisesti huomiota humanitaariseen maahanmuuttoon. Erityisesti heitä tuntuu sapettavan ajatus siitä, että joku ulkomaalainen voi asua Suomessa yhteiskunnan kustannuksella. Harvemmin heiltä kuulee kritiikkiä suomalaisia sosiaalijärjestelmän väärinkäyttäjiä kohtaan.

Jos nämä maahanmuuttokriitikot todella olisivat huolissaan Suomen taloudellisesta huoltosuhteesta, eivätkä ulkomaalaisväestön määrän lisääntymisestä, he luultavasti esittäisivät kehittämisehdotuksia sosiaaliturvajärjestelmäämme kohtaan.

Suomessa on noin 200 000 työtöntä, joista ulkomaalaisten osuus on noin 10 000. Eli ulkomaalaisten osuus kansakuntamme työttömistä on vain noin 5 prosenttia. Toki kausivaihtelua tapahtuu suhdanteiden mukaan, mutta tämä on se suuruusluokka, josta puhutaan. Työvoiman ulkopuolella olevien suhde työvoimaan on ulkomaalaisilla samaa tasoa kuin kantaväestöllä.

Jos joku saa näillä luvuilla laskettua, että maahanmuuton rajoittaminen jotenkin maagisesti pelastaa Suomen taloudellisen huoltosuhteen heikkenemisen, minä haluan nähdä sen laskukoneen.

Edelleen, jos todella halutaan että perusteeton yhteiskunnan tuen varassa eläminen vähenee Suomessa, rajojen kiinni laittaminen ei yksin auta. Tämän tosin varmaan useimmat maahanmuuttokriitikot tietävätkin.

Aika monta klisettä on saatu yhteen kirjoitukseen ängettyä. Han-suomalaisista alkaen.
 
Mitkä kliseet? Mitä ovat han-suomalaiset, joku hommafoorumin insidejuttu?

han-suomalaiset: tavalliset normisuomalaiset. Viittaus "mutta ryöstäväthän/raiskaavathan/tappavathan suomalaisetkin"-argumenttiin, jota yleisesti käytetään ulkomaalaisten rikollisuudesta keskusteltaessa, kun joku ottaa esille sen, että ei kannata tuoda ulkomailta maahan rikollisuudelle alttiita ryhmiä. Vertaa han-kiinalaiset, Kiinan suurin etninen ryhmä.
 
Mitkä kliseet? Mitä ovat han-suomalaiset, joku hommafoorumin insidejuttu?

han-suomalaiset, rajat kiinni-argumentti...

ja tuo työttömyyslaskelmakin on perseellään:
Suomen kansalaisia on työttömänä 0,19 milj. / 5,2 milj. eli 3,65% kaikista vauvasta vaariin.

Ulkomaalaisia työttömänä 0,01 milj. / 0,156 milj. eli 6,41% kaikista.
 
Mikä ongelma on argumentissa "mutta ovathan suomalaisetkin sosiaaliturvajärjestelmän väärinkäyttäjiä"? Eikö se ole sitten totta? Mitä jos ekax vaikka korjattaisiin sosiaaliturvaa ja tehtäisiin loisimisesta vaikeampaa, ja sitten katsottaisiin mihin suuntaan humanitaarinen maahanmuutto kääntyy? Miksei perussuomalaiset tai muut maahanmuutosta huolestuneet ole tällaista ehdottaneet?

Typerämpää ehdotusta kuin "maahanmuuton rajoittaminen" ei voi olla, se on vähän sama kuin vaadittaisiin kaupankäynnin rajoittamista tai matkustamisen rajoittamista.
 
Niinpä, mutta kun sinä peräänkuulutat puoluetta joka on nimenomaan SEKÄ konservatiivisempi ETTÄ liberaalimpi. Selitä mulle miten jonkun puolueen näkökulma KAIKKIIN asioihin voi olla samanaikaisesti sekä konservatiivisempi että liberaalimpi??? Tuo nimenomaan luo sen paradoksin: haluaa samaan aikaan sekä säilyttää KAIKKIA olemassaolevia asiantiloja että vapauttaa niitä. Ei ole loogisesti mahdollista.

Mietitäänpä jotain tuollaista puoluetta ja sen puolueohjelmaa. Konservatiivis-liberaali-puolue:

Haluamme pitää aserajoitukset tällä hetkellä sellaisena kuin ne ovat ja lisäksi höllentää niitä.
Haluamme pitää huumausaineiden hallussapidon rangaistavana tekona sekä lisäksi dekriminalisoida huumausaineiden hallussapidon.
Haluamme pitää nopeusrajoitukset sellaisena kuin ne ovat sekä lisäksi poistaa ne.
.
.

Kaikissa asioissa konservatismi ja liberalismi eivät poissulje toisiaan tai ole toistensa vastakohtia. Niitä pitäisi pitää ajatella poliittisina suuntauksina, jotka eivät kuitenkaan ole toistensa varsinaisia vastakohtia. Monet konservatiiviset arvot ovat myös liberaaleja arvoja ja päinvastoin.

Käytännön esimerkkeinä:
Jenkeissä konservatiivit republikaanit kannattavat liberaalia asepolitiikkaa ja arvoliberaalit demokraatit taas sen rajoittamista.
Suomessa Kokoomusta on pidetty arvokonservatiivisena, mutta talousliberaalina puolueena (verrattuna muihin suomalaisiin valtapuolueisiin).
Vastaavasti useasti vasemmistopuolueet ovat arvoliberaaleja, mutta kannattava sosialistista talouspolitiikkaa.

Klassisessa liberalismissa ja libertalismissa yhdistyvät sekä arvoliberalismi että talouslibeliralismi.
Valitettavasti tällainen puolue meiltä puuttuu täysin (tai on sellainen, mutta se ei ole saanut kerätyksi tarpeeksi kannattajakortteja päästäkseen puoluerekisteriin).
 
Mikä ongelma on argumentissa "mutta ovathan suomalaisetkin sosiaaliturvajärjestelmän väärinkäyttäjiä"?

Mun mielestä se ei ole peruste uusien väärinkäyttäjien massiiviselle maahantuonnille.

Eikö se ole sitten totta?

Osittain on. Suomalaisia vaan ei voi poistaa maasta.

Mitä jos ekax vaikka korjattaisiin sosiaaliturvaa ja tehtäisiin loisimisesta vaikeampaa, ja sitten katsottaisiin mihin suuntaan humanitaarinen maahanmuutto kääntyy?

Miksei perussuomalaiset tai muut maahanmuutosta huolestuneet ole tällaista ehdottaneet?

Ai ei? Mihinkä tässä nyt kaikki kriittiset oikein on sun mielestä pyrkiny? Nimenomaan vaikeuttamaan loisimista.

Typerämpää ehdotusta kuin "maahanmuuton rajoittaminen" ei voi olla, se on vähän sama kuin vaadittaisiin kaupankäynnin rajoittamista tai matkustamisen rajoittamista.

Haluatko perustella ton viimeisen lauseen jotenkin? Sun mielestä se, että maahan ei tuoda vuosittain tuhansittain luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomia somaleita = kaupankäynnin rajoittaminen?

Toivottavasti vain trollaat...
 
Suomi on sitoutunut läjään kansainvälisiä sopimuksia joissa helpotetaan kaupankäyntiä, pääomien ja työvoiman liikkuvuutta, matkustamista ja muuttoa rajojen yli. Vahvemmin Suomi on sitoutunut moniin yhteisiin poliittisiin tavoitteisiin muiden EU-maiden kanssa. Jos maahanmuuttokriittisten (eli muukalaisvihamielisten) tavoitteisiin todella pyrittäisiin, pitäisi monista näistä sopimuksista pyrkiä irti. Humanitaarisen maahanmuuton rajoittamista ei voi tarkastella minään irrallisena ilmiönä. Helpompaa on korjata sosiaaliturvajärjestelmää joka on jo valmiiksi tehoton tai sitten vaikka pienentää pakolaiskiintiötä (mutta onko parikymmentä tai pari sataa pakolaista vuodessa todellakin joku ongelma?)

Mikseivät muukalaisvihamieliset persut ym. suoraan vaan sano että haluavat potkia neekerit vittuun, niin voidaan heivata heidät takaisin marginaaliin ja siirtyä käsittelemään oikeita ongelmia? Se että otetaan pieni ongelma kokonaisuudesta irti ja tehdään siitä suuri numero on todellista populismia.
 
Suomi on sitoutunut läjään kansainvälisiä sopimuksia joissa helpotetaan kaupankäyntiä, pääomien ja työvoiman liikkuvuutta, matkustamista ja muuttoa rajojen yli.

Mitkä ovat nämä kansainväliset sopimukset, jotka velvoittavat ottamaan esim. somaleita? Vihjeenä voin sanoa, että Geneven sopimus on väärä vastaus.

Vahvemmin Suomi on sitoutunut moniin yhteisiin poliittisiin tavoitteisiin muiden EU-maiden kanssa. Jos maahanmuuttokriittisten (eli muukalaisvihamielisten) tavoitteisiin todella pyrittäisiin, pitäisi monista näistä sopimuksista pyrkiä irti.

Mitkä ovat nämä sopimukset?

Humanitaarisen maahanmuuton rajoittamista ei voi tarkastella minään irrallisena ilmiönä. Helpompaa on korjata sosiaaliturvajärjestelmää joka on jo valmiiksi tehoton tai sitten vaikka pienentää pakolaiskiintiötä (mutta onko parikymmentä tai pari sataa pakolaista vuodessa todellakin joku ongelma?)

Osuit, joskin vahingossa, ytimeen. Pakolaiskiintiöllä maahan tulevat eivät ole ongelma. Sen sijaan sosiaalisin perustein maahan tulevat ovat. Miksi pienentäisit jo valmiiksi pientä ja toisaalta ongelmatonta pakolaiskiintiötä, etkä tarttuisi sosiaalisen maahanmuuton ongelmiin?

Mikseivät muukalaisvihamieliset persut ym. suoraan vaan sano että haluavat potkia neekerit vittuun, niin voidaan heivata heidät takaisin marginaaliin ja siirtyä käsittelemään oikeita ongelmia? Se että otetaan pieni ongelma kokonaisuudesta irti ja tehdään siitä suuri numero on todellista populismia.

He eivät sano niin, koska eivät tarkoita sitä.

Millä muotoa sosiaalisin perustein tapahtuva maahanmuutto ei ole oikea ongelma? Kun selvästikin olet maahanmuuttouskovaisiin lukeutuva ns. mokuttaja niin mitä olet mieltä siitä, että Malmössä asia on vaiettu kuoliaaksi eikä ongelmiin ole puututtu? Kun näin tehdään tarpeeksi kauan, rupeaa joku jossain vaiheessa Malmön malliin ratkomaan ongelmaa omin päin ja käsiaseen kanssa.

Ja viimeiseen lauseeseen: tarkista populismin määritelmä.
 
Kaikissa asioissa konservatismi ja liberalismi eivät poissulje toisiaan tai ole toistensa vastakohtia. Niitä pitäisi pitää ajatella poliittisina suuntauksina, jotka eivät kuitenkaan ole toistensa varsinaisia vastakohtia. Monet konservatiiviset arvot ovat myös liberaaleja arvoja ja päinvastoin.

Käytännön esimerkkeinä:
Jenkeissä konservatiivit republikaanit kannattavat liberaalia asepolitiikkaa ja arvoliberaalit demokraatit taas sen rajoittamista.
Suomessa Kokoomusta on pidetty arvokonservatiivisena, mutta talousliberaalina puolueena (verrattuna muihin suomalaisiin valtapuolueisiin).
Vastaavasti useasti vasemmistopuolueet ovat arvoliberaaleja, mutta kannattava sosialistista talouspolitiikkaa.

Klassisessa liberalismissa ja libertalismissa yhdistyvät sekä arvoliberalismi että talouslibeliralismi.
Valitettavasti tällainen puolue meiltä puuttuu täysin (tai on sellainen, mutta se ei ole saanut kerätyksi tarpeeksi kannattajakortteja päästäkseen puoluerekisteriin).

Joo, näistähän jauhettiin jokin aika sitten. Sanoin jo aikaisemmin, että tästä näkyy läpi jonkinlainen pyrkimys yrittää määritellä konservatismia "positiiviseksi" käsitteeksi vapauden suhteen, vaikka kyseinen termi ei varsinaisesti viittaa mihinkään muuhun kuin vallitsevan asiantilan säilyttämiseen (joka voi olla vapauksien osalta mitä tahansa).

En edelleenkään tosin voi ymmärtää miten joku voi peräänkuuluttaa puoluetta joka on samanaikaisesti sekä konservatiivisempi että liberaalimpi, eikä määrittele erikseen niitä politiikkakysymyksiä mihin haluaisi puolueen suhtautuvan konservatiivisesti ja mihin liberaalisti. Näin siksi, ettei nykypolitiikassa suhtautuminen kaikkeen ole "liberaalia", vaan halutaan pitää erilaisia yksilönvapauksien rajoituksia paikallaan. Voi toki olla, että näissä termeissä on jotain overlappia, koska nykytilanne, johon konservatismi viittaa, saattaa olla jo jonkin politiikkakysymyksen osalta "liberaali", mutta minkä takia ei voi sanoa haluavansa liberaali- tai libertaaripuoluetta Suomeen, vaan pitää sotkea tuo konservatismi sana sinne sekaan?

Toki se "konservatismi" on kätevä keppihevonen, jos ei haluakaan suhtautua joihinkin asioihin liberaalisti.
 
Kokoomukselle ja Keskustalle taas yksi sulka hattuun:

Yle
Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti kiistellyn aselain muutoksen. Muutos hyväksyttiin luvuin 158-17. Poissa oli 24 kansanedustajaa. Uuteen lakiin kuuluu lääkäreiden ilmoitusvelvollisuus sekä ikärajan nosto.

http://www.halla-aho.com/scripta/aselaki_ja_poliittinen_muisti.html
Uusi laki mm. lopettaa käytännössä pistooliammunnan, tuhoaa lääkärin ja potilaan välisen luottamussuhteen sekä passittaa kaikki aseiden haltijat, mukaanlukien metsästäjät, palikkatestiin todistamaan "soveltuvuuttaan" ampuma-aseen hallussapitoon.

Lakiprosessi toi karmivalla tavalla esiin kansanedustajan roolin tahdottomana napinpainajana. Keskusta ja kokoomus kyttäsivät viimeiseen asti toisiaan ja pakottivat vastentahtoiset kansanedustajansa ruotuun tekemällä selväksi, että se, joka äänestää lakiesitystä vastaan, ei ole ehdolla seuraavissa tai missään muissakaan vaaleissa.

Eduskuntavaaleihin on puoli vuotta aikaa. Puoluekurilla pelotellut kansanedustajat, etenkin kokoomuksesta ja keskustasta, ovat hädissään ja toivovat, että äänestäjän poliittinen muisti on tavanomaisen lyhyt. Toivon, että tämä sivu on osaltaan ehkäisemässä kansalaisen dementiaa. Toivon myös, että sitä linkitetään mahdollisimman moneen paikkaan.

Ääntä vaan Käteiselle niin hyvä tulee.
 
Budjetin leikkaaminen heikentää kokonaiskysyntää tilanteessa, jossa kysynnän puute on muutenkin ongelmana eikä olla lähelläkään täystyöllisyyttä eikä inflaatio ole uhkana. Jos haluaa tuhota tämän maan talouden, niin siitä vaan leikkaamaan.

Selittäkää joku mulle juurta jaksaen minkä takia sen valtion budjetin täytyy olla tasapainossa aina ja kaikkina aikoina ja kaikissa tilanteissa?

Suomessa on jo nyt verotus niin kireällä, että verojen korotusvaraa ei enää ole. Budjetti on alijäämäinen ja velkaantua ei voi loputtomasti, jossain välissä tulee raja vastaan ja silloin Suomi tekee Kreikat. Ei se vaikuta kokonaiskysyntään suuremmmin jos leikataan kehitysavusta, mamutuksesta, byrokratiasta ja sosiaalituista. Se brittien tapa jossa asumistukea leikataan olisi jopa järkevää jotta saataisiin pk-seudun vuokria alemmaksi. Seuraamalla miten Iso-Britannian käy nähdään kumpi reitti on oikea - leikkaukset vai velkaantuminen.

Kävin tänään Kalliossa räätälillä ja maksoin käteisellä ilman kuittia. Matkalla metroon katselin miten joka puolella oli vain thaihierontamestoja ja kebabpizzerioita. Illalla tilasin netistä d-vitamiinia. Se pisti miettimään, että harmaa talous on suurempi ongelma kuin mitä ajatellaankaan. Täällä on jo niin kova verotus, että veron kierto on jo kannattavaa. Teki sen laillisesti ostamalla tavarat netin kautta tai laittomasti maksamalla palveluista ilman kuittia. Jos meillä olisi järkevämpi verotus ja vähemmän byrokratiaa niin jonkun kannattaisi maahantuoda ja myydä täällä ne d-vitamiinit.

Miten sinusta muuten valtion budjetti pitäisi tasapainottaa? Leikkaamalla, nostamalla verotusta vai ottamalla ikuisesti velkaa?
 
^ jepjep, kun edes työttömällä ei ole mahdollisuutta perustaa yritystä ja tehdä laillisesti töitä ilman että heti tipahtaa kaikkien tukien ulkopuolelle, niin ei ole ihme vaikka harmaatalous rehottaa.

Ja mikä on valtion vastaus, tiukennetaan tilaajavastuu lakia. Voisiko joskus asiat ajatella niinkin päin että kyllä suuri osa ihmisistä on ihan perusrehellisiä ja haluaa kantaa oman vastuun yhteiskunnan pyörittämisestä jos heille vain annetaan siihen järjellinen mahdollisuus.
 
Suomi on sitoutunut läjään kansainvälisiä sopimuksia joissa helpotetaan kaupankäyntiä, pääomien ja työvoiman liikkuvuutta, matkustamista ja muuttoa rajojen yli. Vahvemmin Suomi on sitoutunut moniin yhteisiin poliittisiin tavoitteisiin muiden EU-maiden kanssa. Jos maahanmuuttokriittisten (eli muukalaisvihamielisten) tavoitteisiin todella pyrittäisiin, pitäisi monista näistä sopimuksista pyrkiä irti. Humanitaarisen maahanmuuton rajoittamista ei voi tarkastella minään irrallisena ilmiönä. Helpompaa on korjata sosiaaliturvajärjestelmää joka on jo valmiiksi tehoton tai sitten vaikka pienentää pakolaiskiintiötä (mutta onko parikymmentä tai pari sataa pakolaista vuodessa todellakin joku ongelma?)

Aikamoista potaskaa tässä vaiheessa. Nuo "kansainväliset sopimukset" eivät todellakaan velvoita Suomea tekemään maasta jokaisen onnenonkijan unelmakohdetta, niinkuin nyt näyttää olevan tavoitteena.

Esim. turvapaikanhakijoille maksetut rahalliset korvaukset ovat Suomessa eurooppalaisittainkin korkeita, puhumattakaan esim. tuosta perheenyhdistäjien maahanlennättämisestä. Jopa kiintiöpakolaisten vastaanotto on euroopassa lopulta varsin harvojen valtioiden harrastamaa toimintaa. Tuo kansainvälisistä sopimuksista puhuminen on lähinnä klisee jota turvapaikkaturismiin positiivisesti suhtautuvat hokevat, vaikka noissa puheissa ei juuri villoja ole.
 
Suomessa on jo nyt verotus niin kireällä, että verojen korotusvaraa ei enää ole. Budjetti on alijäämäinen ja velkaantua ei voi loputtomasti, jossain välissä tulee raja vastaan ja silloin Suomi tekee Kreikat.

[...]

Miten sinusta muuten valtion budjetti pitäisi tasapainottaa? Leikkaamalla, nostamalla verotusta vai ottamalla ikuisesti velkaa?

Peruskysymys: velkaantuuko valtio omassa valuutassaan vai vieraassa valuutassa. Näiden kahden eroa ei voi riittävästi korostaa.

Ei ole tarkoituskaan velkaantua loputtomasti, vaan tasapainottaa suhdannevaihtelua, kun yksityisen sektorin velkakriisi levisi käsiin ja ihmisiä jää työttömäksi. Tuotantokapasiteettia ei ole tuhottu, joten miksi makuuttaa/istuttaa/seisottaa työttömiä turhan panttina, kun he voisivat oikeasti tehdä jotain tuottavaa? Julkisen sektorin velkaantumisella voidaan oikeasti tuottaa jotain hyödyllistäkin. Kun yksityinen sektori alkaa velkaantua (toivottavasti investoinneilla tuottavaan toimintaan eikä spekulaatioon) niin julkinen sektori voi vetäytyä pois ja alijäämät korjautuvat samaan tapaan kuin ne syntyivätkin: pitkälti automaattisten tasapainottajien toimesta.

Pitkä versio:

Tullaan siihen perusasetelmaan:

1. Yksityinen sektorin velkakriisi purkaantuu, koska velkarahaa on käytetty spekulointiin ts. se on allokoitu väärin. (OMG, markkinat allokoi resursseja väärin.)
2. Kun näin tapahtuu, rahan kiertonopeus ja likviditeetti heikkenevät.
3. Ihmisiä jää työttämäksi ja automaattisten tasapainottajien vuoksi valtion menopuoli kasvaa.
4. Tilanne ei ole niin huono kuin miltä se näyttää, koska tuotantokapasiteettia ei ole tuhoutunut vaan kyseessä on ns. balance sheet -recession.
5. Tässä tilanteessa tulee valintakysymykset eteen:
A) leikataan julkista budjetin menopuolta, joka ei auta em. ongelmiin yhtään mitään, muuta kuin tasapainottaa valtion budjettia (jonka ei ole välttämätöntä olla tasapainossa). Tällä vaan tuhotaan talous. Veronkorotukset menevät samaan kategoriaan: turhaa ja haitallista.
B) valtiolla, jolla on oma rahapolitiikka ja finanssipolitiikka: julkinen sektori lisää kierrossa olevan rahan määrää julkisen kulutuksen kautta ja antaa alijäämän kasvaa, jonka keskuspankki rahoittaa. (Voi tietty yrittää myös QE:ta pankkisektorin kautta, mutta se johtaa todennäköisesti vain spekulaatioon.) Markkinoita tämä ei kiinnosta tippaakaan, koska niitä eivät kiinnosta vajeet vaan inflaatio. Inflaatiota taas ei synny, koska ei olla lähelläkään täystyöllisyyttä. Aiemmin tuli ilmi kuinka Ruotsin osalta tämä on toiminut, kun kruunun ulkoinen arvo on heikennyt. Kun yksityinen sektori saa paskansa setvittyä ja velkaa otetaan tuottaviin investointeihin eikä kuplan rahoittamiseen (toivottavasti tällä kertaa, mutta olen skeptinen markkinoiden "rationaalisuutta" koskien), niin julkinen sektori voi imuroida ylimääräisen likviditeetin markkinoilta esimerkiksi vuotuisen veronmaksun yhteydessä. Yhdysvallat tekee ainakin näin, Ruotsilla on tähän mahdollisuus, kuten kaikilla muilla valtioilla, jotka eivät ole eurossa mukana ja niiden valuutta kelluu.
C) valtiot, jotka ovat tehneet suuren virheen ja menneet mukaan yhteiseen eurovaluuttaan: no, sitä omaa rahapolitiikkaa ei ole ja joku on repäissyt perseestään jonkun 3 prosentin alijäämätavoitteen, jolle ei ole mitään perusteita. Markkinoiden piti valvoa, että valtiot harjoittavat vastuullista talouspolitiikkaa. No yllättäen näin ei sitten käynyt. Mikä shokki... Näillä valtioilla on sitten vain huonoja vaihtoehtoja: joko ottaa lisää velkaa vieraassa valuutassa, nostaa veroja tai leikata julkista kulutusta. Mikään näistä vaihtoehdoista ei ole hyvä ja se on seurausta siitä, ettei euromailla ole enää oma rahapolitiikkaa. EKP suostuu vastahakoisesti ostamaan jälkimarkkinoilta (muutamien) valtioiden velkakirjoja vasta äärimmäisen pakon edessä. Kaikille muille euromaille vaan annetaan keppiä ja torutaan talouskomissaarin toimesta, kun ne ovat olleet niin vastuuttomia... :jahas:

Lisäksi markkinat kyttäävät tuota alijäämätavoitetta, vaikka sille ei ole mitään perusteita, mutta tästä "vastuullisesta alijäämätavoitteesta" lipsuminen nostaa kuitenkin niiden velkakirjojen markkinakorkoja. Voi myös mainita, että Kreikan talousvaikeudet johtuvat hyvin suureksi osaksi suuresta harmaan talouden osasta ja heikosta veronkantokyvystä.

Ei voi muuta sanoa kuin että suoraan sanottuna vituttaa, että Suomi ainoana Pohjoismaana on ajettu näin syvälle EU:n integraatioon, että oikein vieras valuuttakin otettu käyttöön.
 
Siviksen tämänkertainen teesi lienee yksinkertaisesti se, että talousvaikeuksissa olevan maan pitäisi pelata valuuttakikkailulla itsensä kuiville? Rahan arvolla kikkailemisessa on se puoli, että kun arvo vahvistuu johonkin muuhun valuuttaan nähden, kurssien muutos antaa suhteellista kilpailuetua mm. viennin suhteen yhdelle maalle toisen kustannuksella. Nyt kun talouskriisin on ainakin periaatteessa globaali, kiinnostaisi tietää minkä maiden (tilanteessa jossa euroa ei olisi) tulisi käyttää tätä valuuttakikkailua ja kenen kustannuksella? Mikä estää toisia maita reagoimasta yhden maan muutokseen? Lienee selvää että jos kaikki maat onnistuvat muuttamaan valuuttansa kurssia hypoteettisesti vaikkapa saman verran, koko toimenpiteestä ei aiheudu etua millekään maalle.

Jos puhutaan EU:n vastuullisesta talouspolitiikasta, voisiko olla niin, että sillä vastuullisuudella tarkoitetaan myös sitä, että yksi yhteisön maa ei pääsisi hyötymään vapaamatkustajana valuuttakeinottelusta, vaan yhteisen rahan myötä koko yhteisö olisi tässä suhteessa samassa veneessä? Ilmeisesti Kiinaa syytetään juuri nyt tälläisestä vastuuttomuudesta valuuttakurssien suhteen, ja sitä uhataan mm. tulleilla.

Tilanne vaikuttaa olevan hiukan samanlainen kuin siviksen toisessa keskeisessä teesissä, otetaan-velkaa-ja-odotetaan-niin-se-häviää -doktriinissa. Mitä jos kaikki ottavat toisiltaan velkaa, ja kukaan ei ajatellut maksaa lopulta takaisin, vaan odottelee lainan arvon sulamista? Pelastuuko maailma?
 
Kun PS ei koskaan ota kantaa talousasioihin niin nyt ottaa!
http://areena.yle.fi/video/1396190

Maahanmuuttoa sivuavat säästökohteet:

- Lähialuetuki kokonaan pois (15 miljoonaa euroa pois)
- Maahanmuuttopolitiikan rahoituksesta osa pois (”puolet pois”, eli toimittajan ja Soinin laskun mukaan 100 miljoonaa pois)
- Kehitysavusta osa pois (250-300 miljoonaa pois)

Soinin esittämät pointit

- julkisten tukien leikkaus
- vihreät energiaverot suuri virhe
- ei yleistä kustannustasoa nousuun, kilpailukyky säilytettävä
- EU:n lähialuetuet pois
- kehitysapu leikkuriin
- rooli EU:n eturivin finninaamaisena innokkaana maksajana uudelleen arvioitavaksi
- Kreikkatuki ja vastaavat kusetukset heti pois
- ilmastopolitiikka remonttiin, pois anekaupasta
- maahanmuuttobordelli karsittava
- yhteisöverot ennallaan
- pääomaverotus + 1 % ja lievä progressio
- alvin nosto +1 %
- ruuan alv lasku
- uudet virat täyttämättä julkisella, esim. kuntaliitosten yhteydessä
- eläkeikä nykyisellään.
 
Siviksen tämänkertainen teesi lienee yksinkertaisesti se, että talousvaikeuksissa olevan maan pitäisi pelata valuuttakikkailulla itsensä kuiville? Rahan arvolla kikkailemisessa on se puoli, että kun arvo vahvistuu johonkin muuhun valuuttaan nähden, kurssien muutos antaa suhteellista kilpailuetua mm. viennin suhteen yhdelle maalle toisen kustannuksella. Nyt kun talouskriisin on ainakin periaatteessa globaali, kiinnostaisi tietää minkä maiden (tilanteessa jossa euroa ei olisi) tulisi käyttää tätä valuuttakikkailua ja kenen kustannuksella? Mikä estää toisia maita reagoimasta yhden maan muutokseen? Lienee selvää että jos kaikki maat onnistuvat muuttamaan valuuttansa kurssia hypoteettisesti vaikkapa saman verran, koko toimenpiteestä ei aiheudu etua millekään maalle.

Ei tämä "teesi" ole muuttunut yhtään mihinkään tuolta rahoitusmarkkinakriisi-threadista.

Esimerkiksi Kreikan. Kreikka kärsii vaihtotaseen alijäämästä, suuresta harmaasta taloudesta (olikohan peräti 40 %) ja heikosta veronkantokyvystä (paljon veronkiertoa). Nyt se ei pääse kaivamaan itseään kolosta ylös, koska markkinat pitävät sitä "vastuuttomana."

Kiinan tapauksessa voidaan ajatella kyseessä olevan "epäreilu" valuuttakikkailu, koska renminbi ei kellu vapaasti. Esimerkiksi Ruotsin valuutta kelluu vapaasti, joten valuutan ulkoisen arvon heikkeneminen vastaavasti heikentää kotimaista kysyntää (ulkomailta). Jos taloussektori on kuitenkin vahvasti vientivetoinen niin silloin tällaisessa taloudellisen lisäarvon ulkomaille viemisessä on järkeä pienen maan kannalta. Suuret maat voivat luottaa kotimaiseen kysyntäänsä.

Jonkinlainen taloustieteellinen utopia olisi se, että kaikki valuutat kelluisivat vapaasti, jolloin se ricardolainen suhteellinen etu toimisi oikein.

Jos puhutaan EU:n vastuullisesta talouspolitiikasta, voisiko olla niin, että sillä vastuullisuudella tarkoitetaan myös sitä, että yksi yhteisön maa ei pääsisi hyötymään vapaamatkustajana valuuttakeinottelusta, vaan yhteisen rahan myötä koko yhteisö olisi tässä suhteessa samassa veneessä?

Ongelma on se, että jäsenmaiden autonomia on muissa asioissa edelleen aivan helvetin suuri. Euroalueen sisällä on suurta hajontaa siinä mikä on valtioiden nettopositio vaihtotaseiden osalta.

Rahapolitiikka on kuitenkin viety täysin niiden käsistä, joten asetelma on absurdi.

Voit käydä Yhdysvalloissa kysymässä kuinka tyytyväisiä yksittäiset osavaltiot ovat liittovaltion ja FED:n toimiin. Euromaat ovat vastaavassa tilanteessa (itse asiassa huonommassa, koska EKP ei voi/halua toimia riittävissä määrin) kuin yksittäiset jenkkiosavaltiot ja tähän on vielä menty vapaaehtoisesti. :D

Ilmeisesti Kiinaa syytetään juuri nyt tälläisestä vastuuttomuudesta valuuttakurssien suhteen, ja sitä uhataan mm. tulleilla.

Kuten sanottua, Kiinan asetelma on erilainen vapaasti kelluviin valuuttoihin verrattuna.
Tilanne vaikuttaa olevan hiukan samanlainen kuin siviksen toisessa keskeisessä teesissä, otetaan-velkaa-ja-odotetaan-niin-se-häviää -doktriinissa. Mitä jos kaikki ottavat toisiltaan velkaa, ja kukaan ei ajatellut maksaa lopulta takaisin, vaan odottelee lainan arvon sulamista? Pelastuuko maailma?

Nyt rakentelet olkinukkea. En ole puhunut mistään "kaikki kaikilta velkaa" -tyyppisestä skenaariosta. En ole missään vaiheessa sanonut vieraassa valuutassa velkaantumisen olevan mikään ratkaisu, vaan valtion omassa valuutassa velkaantumisen väliaikaisena suhdennevaihtelua tasoittavana ratkaisuna, josta pitää poistua inflaation kiihtyessä ja työllisyystilanteen kohentuessa. Yhdysvallat on tätä käyttänyt ja se on tilannetta helpottanut. Joskin on vaikeaa sanoa, onko julkinen kulutus ollut riittävää suhteessa yksityisen sektorin deleverointiin. Liittovaltiolla on myös exit-plan.
 
Back
Ylös Bottom