Eduskuntavaalit 2011

Mitä puoluetta äänestät?

  • Kokoomus

    Votes: 0 0,0%
  • Keskusta

    Votes: 0 0,0%
  • SDP

    Votes: 0 0,0%
  • Vihreät

    Votes: 0 0,0%
  • Vasemmistoliitto

    Votes: 0 0,0%
  • Perussuomalaiset

    Votes: 0 0,0%
  • RKP

    Votes: 0 0,0%
  • Muutos 2011

    Votes: 0 0,0%
  • Kristillisdemokraatit

    Votes: 0 0,0%
  • Vapauspuolue

    Votes: 0 0,0%
  • SKP

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
Niin, yleensä kun ei operoida käsitteiden maailmassa vaan asiakysymysten parissa. Miten ihmeessä voi olla samanaikaisesti konservatiivinen (pidetään tämä asiantila) sekä liberaali (vapautetaan sitä ENEMMÄN kuin mitä se nykyisellään on), jos ehdotettu muutos veisi liberaalimpaan suuntaan. Ja tällöin todella päädytään loogiseen ristiriitaan vaikka mitä muuta väittäisit.

Kahdesta vaihtoehdosta liberaliimpi voi aivan hyvin olla myös vallitseva asiantila, eli samalla se konservatiivisempi vaihtoehto. Jos haluat operoida tätä asiakysymysten tasolla, niin kokeile vaikka sitä uutta aselakia. Tästä asiasta on niin turha vääntää.

Niinpä, mutta kun sinä peräänkuulutat puoluetta joka on nimenomaan SEKÄ konservatiivisempi ETTÄ liberaalimpi. Selitä mulle miten jonkun puolueen näkökulma KAIKKIIN asioihin voi olla samanaikaisesti sekä konservatiivisempi että liberaalimpi??? Tuo nimenomaan luo sen paradoksin: haluaa samaan aikaan sekä säilyttää KAIKKIA olemassaolevia asiantiloja että vapauttaa niitä. Ei ole loogisesti mahdollista.

Niin, konservatiivisempi ja liberaalimpi kuin kepulit ja koksut. Huomaa siis vertailupohja. Eikä nyt takerruta mihinkään ”KAIKISSA asioissa” reunaehtoon, vaan tarkastellaan vaikkapa koksujen ja kepujen hallituskaudellaan toteuttamaa politiikkaa. Mitäs asioita meillä taas on viime aikoina ollutkaan taas tapetilla. Jätevesiasiat, aselait... no kato vaikka se Kaapelin kommentissa #490 esittämä lista. Siellä niitä oli.

Mitä minä hieman tässä ajan takaa on se, että ”oikeistohallituksemme” on käytännössä aikaansaanut useampia vapauksia rajoittavia lakiuudistuksi, toisin sanoen toteuttanut yhtä aikaa niin epäliberaalia ja epäkonservatiivista linjaa, että he itse mahdollistavat jopa persujen ja kristillisten esiintymisen sekä konservatiivisempana että liberaalimpana vaihtoehtona. Pistää miettimään, että minkä sorttista politiikkaa sitä tulikaan viime vaaleissa äänestettyä, kun kokkarin numeron lappuun rustasin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Esimerkiksi Kreikan. Kreikka kärsii vaihtotaseen alijäämästä, suuresta harmaasta taloudesta (olikohan peräti 40 %) ja heikosta veronkantokyvystä (paljon veronkiertoa). Nyt se ei pääse kaivamaan itseään kolosta ylös, koska markkinat pitävät sitä "vastuuttomana."

Mielestäni ei vaadi suurta ajattelua ymmärtää, miksi euroalueen vakautta haetaan siten, ettei vaikkapa Kreikkaa päästetä omista ongelmistaan kuin koiraa veräjästä kauppakumppaniensa/kilpailijoidensa kustannuksella. Periaatteessahan tuollainen vippaskonsti jolla omat virheet paikataan muiden kustannuksella on rinnastettavissa tuohon muiden alueiden nyt maksamiin lainoihin, sillä erotuksella että nämä lainat edes saatetaan maksaa takaisin, ja lainoihin jokaisella lainaa antavalla maalla on ollut sanottavansa.

Valuuttapeli ei lisää tuotantoa, ei tuota lisäarvoa, eikä sitä siten voida pitää laajemmassa mittakaavassa alueelle hyödyllisenä. Jos kurssipelissä ainoa hyöty on suhteellinen ja muiden selkänahasta, sitä voidaan mielestäni hyvällä syyllä pitää vastuuttomana ja epämoraalisena.

Muutenkin tuollainen ongelmien ratkaisu puuttumalla pikemminkin seurauksiin kuin itse ongelmiin on kuin housuunsa kusisi; hetken ehkä lämmittää, mutta pitkällä tähtäimellä seuraukset ovat harvoin hyviä.
 
Niin siis halutaanko tässä nyt olla Eurooppa, jossa on 27 itsenäisesti kikkailevaa ja heikkoa keskenäänkin kilpailevaa valuuttaa vai maailmanluokan talousmahti.

Myönnän etten ole mikään talousasiantuntija. Kaukana siitä... Mutta eikö se tuo raha ja väestömäärä kuitenkin lopulta ole valtaa? Olisiko siis toivottavaa, että dollari, jeni ja kolminkertaisesti väestörikkaampi Kiina olisivat pallomme talous- ja valuuttamahdit, kun EU:n postimerkkivaltioissa ei saada yhteistä rahapolitiikkaa aikaiseksi?
Voihan se tietysti olla vahvuuskin tässä asiassa, että kenttä on sirpaloitunut, mutta maallikkona kuvitella irtonaisten Euroopan maiden jäävän helposti isojen poikien jalkoihin talouden vallanjaossa.
 
Peruskysymys: velkaantuuko valtio omassa valuutassaan vai vieraassa valuutassa. Näiden kahden eroa ei voi riittävästi korostaa.

Ei ole tarkoituskaan velkaantua loputtomasti, vaan tasapainottaa suhdannevaihtelua, kun yksityisen sektorin velkakriisi levisi käsiin ja ihmisiä jää työttömäksi. Tuotantokapasiteettia ei ole tuhottu, joten miksi makuuttaa/istuttaa/seisottaa työttömiä turhan panttina, kun he voisivat oikeasti tehdä jotain tuottavaa? Julkisen sektorin velkaantumisella voidaan oikeasti tuottaa jotain hyödyllistäkin. Kun yksityinen sektori alkaa velkaantua (toivottavasti investoinneilla tuottavaan toimintaan eikä spekulaatioon) niin julkinen sektori voi vetäytyä pois ja alijäämät korjautuvat samaan tapaan kuin ne syntyivätkin: pitkälti automaattisten tasapainottajien toimesta.

Mutta eihän valtio tee sillä lainalla mitään hyödyllistä vaan se on syömävelkaa. Lainalla rahoitetaan paisuvaa budjettia, byrokratiaa, eduskunnan palkankorotuksia, mamupolitiikkaa jne. Jos se raha käytettäisiin oikeasti investointeihin niin se olisi kannattavaa. Et kai usko, että on kannattavaa pitää velkarahalla virkamiehiä pyörittelemässä papereita toisilleen? Tai ehkä tämä jätevesiasetus on valtion elvytyspolitiikkaa ;)

Esimerkkinä tästä turhasta byrokratiasta on lääkkeiden ALV ja Kelan maksama osuus lääkkeistä.

Pitkä versio

Tullaan siihen perusasetelmaan:

1. Yksityinen sektorin velkakriisi purkaantuu, koska velkarahaa on käytetty spekulointiin ts. se on allokoitu väärin. (OMG, markkinat allokoi resursseja väärin.)
2. Kun näin tapahtuu, rahan kiertonopeus ja likviditeetti heikkenevät.
3. Ihmisiä jää työttämäksi ja automaattisten tasapainottajien vuoksi valtion menopuoli kasvaa.
4. Tilanne ei ole niin huono kuin miltä se näyttää, koska tuotantokapasiteettia ei ole tuhoutunut vaan kyseessä on ns. balance sheet -recession.
5. Tässä tilanteessa tulee valintakysymykset eteen:
A) leikataan julkista budjetin menopuolta, joka ei auta em. ongelmiin yhtään mitään, muuta kuin tasapainottaa valtion budjettia (jonka ei ole välttämätöntä olla tasapainossa). Tällä vaan tuhotaan talous. Veronkorotukset menevät samaan kategoriaan: turhaa ja haitallista.
B) valtiolla, jolla on oma rahapolitiikka ja finanssipolitiikka: julkinen sektori lisää kierrossa olevan rahan määrää julkisen kulutuksen kautta ja antaa alijäämän kasvaa, jonka keskuspankki rahoittaa. (Voi tietty yrittää myös QE:ta pankkisektorin kautta, mutta se johtaa todennäköisesti vain spekulaatioon.) Markkinoita tämä ei kiinnosta tippaakaan, koska niitä eivät kiinnosta vajeet vaan inflaatio. Inflaatiota taas ei synny, koska ei olla lähelläkään täystyöllisyyttä. Aiemmin tuli ilmi kuinka Ruotsin osalta tämä on toiminut, kun kruunun ulkoinen arvo on heikennyt. Kun yksityinen sektori saa paskansa setvittyä ja velkaa otetaan tuottaviin investointeihin eikä kuplan rahoittamiseen (toivottavasti tällä kertaa, mutta olen skeptinen markkinoiden "rationaalisuutta" koskien), niin julkinen sektori voi imuroida ylimääräisen likviditeetin markkinoilta esimerkiksi vuotuisen veronmaksun yhteydessä. Yhdysvallat tekee ainakin näin, Ruotsilla on tähän mahdollisuus, kuten kaikilla muilla valtioilla, jotka eivät ole eurossa mukana ja niiden valuutta kelluu.
C) valtiot, jotka ovat tehneet suuren virheen ja menneet mukaan yhteiseen eurovaluuttaan: no, sitä omaa rahapolitiikkaa ei ole ja joku on repäissyt perseestään jonkun 3 prosentin alijäämätavoitteen, jolle ei ole mitään perusteita. Markkinoiden piti valvoa, että valtiot harjoittavat vastuullista talouspolitiikkaa. No yllättäen näin ei sitten käynyt. Mikä shokki... Näillä valtioilla on sitten vain huonoja vaihtoehtoja: joko ottaa lisää velkaa vieraassa valuutassa, nostaa veroja tai leikata julkista kulutusta. Mikään näistä vaihtoehdoista ei ole hyvä ja se on seurausta siitä, ettei euromailla ole enää oma rahapolitiikkaa. EKP suostuu vastahakoisesti ostamaan jälkimarkkinoilta (muutamien) valtioiden velkakirjoja vasta äärimmäisen pakon edessä. Kaikille muille euromaille vaan annetaan keppiä ja torutaan talouskomissaarin toimesta, kun ne ovat olleet niin vastuuttomia... :jahas:

Lisäksi markkinat kyttäävät tuota alijäämätavoitetta, vaikka sille ei ole mitään perusteita, mutta tästä "vastuullisesta alijäämätavoitteesta" lipsuminen nostaa kuitenkin niiden velkakirjojen markkinakorkoja. Voi myös mainita, että Kreikan talousvaikeudet johtuvat hyvin suureksi osaksi suuresta harmaan talouden osasta ja heikosta veronkantokyvystä.

Ei voi muuta sanoa kuin että suoraan sanottuna vituttaa, että Suomi ainoana Pohjoismaana on ajettu näin syvälle EU:n integraatioon, että oikein vieras valuuttakin otettu käyttöön.

Kannattaa muistaa, että valtio on itse mukana puhaltamassa näitä kuplia kuten esim. asuntojen hinnat. Markkinat valvovat nimenomaan lainan koroilla valtioiden talouspolitiikkaa. Kreikkaa alkoi kiinnostamaan budjetin tasapaino kun lainan korot lähtivät nousuun. Ylipäätään mitään ongelmaa ei olisi jos valtiot ymmärtäisivät tehdä budjetit verotulojen mukaan. Jos katsot vaikka Suomen budjetin kehitystä niin v.2006 budjetti oli 40 miljardia ja 2010 50 miljardia.
 
Kokoomuksen Golden Boyn eli Alex "XBB" Stubbin teesit, joilla noustaan tulevien vaalien ääniharavaksi. Tässä mies minun makuuni.


http://octavius1.wordpress.com/2010/10/28/alex-kokoomuksen-kultapoika/


Mitä mieltä Alex sitten asioista on?

•Kansallisvaltiolla ei ole mitään tulevaisuutta ja ne ovat nykymuodossaan historiallinen jäänne. Myös Suomi ja suomalaiset, siis hänen äänestäjänsä, ovat historiallinen jäänne, koska olemme kaikki eurooppalaisia.

•Alex on voimakkaasti ylistänyt Astrid Thorsia ja hänen avointa maahanmuuttopolitiikkaansa.
•Stubb on korostanut voimakkaasti Suomen olevan sekä Turkin että Afrikan Unionin ystävä ja hän ajaa voimakkaasti Turkkia EU:n jäseneksi.

•Alexin ensimmäinen vaalilupaus oli, että ruotsin kielen asemaa ei heikennetä, vaan päinvastoin. Ruotsi tulee saada pakolliseksi jo ensimmäisellä luokalla.

•Stubb on esittänyt myös viisumivapautta Suomen ja Venäjän välille.

•Alex on kannattanut raivokkaasti Suomen sotaretkeä Afganistaniin.

•Stubb ilmoittanut vastustavansa voimakkaasti kerjäämiskieltoa Suomessa ja samalla kannattanut myös nyt ympärillämme nähtävää järjestäytyneen rikollisuuden määrätietoista pureutumista maahan.
 
Niin siis halutaanko tässä nyt olla Eurooppa, jossa on 27 itsenäisesti kikkailevaa ja heikkoa keskenäänkin kilpailevaa valuuttaa vai maailmanluokan talousmahti.

Myönnän etten ole mikään talousasiantuntija. Kaukana siitä... Mutta eikö se tuo raha ja väestömäärä kuitenkin lopulta ole valtaa? Olisiko siis toivottavaa, että dollari, jeni ja kolminkertaisesti väestörikkaampi Kiina olisivat pallomme talous- ja valuuttamahdit, kun EU:n postimerkkivaltioissa ei saada yhteistä rahapolitiikkaa aikaiseksi?
Voihan se tietysti olla vahvuuskin tässä asiassa, että kenttä on sirpaloitunut, mutta maallikkona kuvitella irtonaisten Euroopan maiden jäävän helposti isojen poikien jalkoihin talouden vallanjaossa.

Jokaisella maalla on omat yksilölliset suhteelliset etunsa. Valuuttapolitiikkaa pitäisi olla mahdollista siis sopeuttaa kunkin maan yksilöllisiin tarpeisiin. Yhteisvaluutassa tämä ei ole mahdollista. Tämä pätee vastauksena myös tuohon Crusaderin postiin.
 
Mutta eihän valtio tee sillä lainalla mitään hyödyllistä vaan se on syömävelkaa. Lainalla rahoitetaan paisuvaa budjettia, byrokratiaa, eduskunnan palkankorotuksia, mamupolitiikkaa jne. Jos se raha käytettäisiin oikeasti investointeihin niin se olisi kannattavaa. Et kai usko, että on kannattavaa pitää velkarahalla virkamiehiä pyörittelemässä papereita toisilleen? Tai ehkä tämä jätevesiasetus on valtion elvytyspolitiikkaa ;)

Ensiksi pitää jälleen erottaa se mitä mahdollisuuksia on valtiolla, jolla on oma valuutta ja ne valtiot, joilla on käytössä vieras valuutta (euro).

Yhdysvaltojen on ollut mahdollista käyttää julkisia varoja erilaisiin projekteihin, koska sillä on oma valuutta eikä sen tarvitse huolehtia siitä pitävätkö markkinat sitä "vastuullisena". Yhdysvaltain joukkovelkakirjojen korot ovat pysyneet alhaisina, vaikka rahaa on painettu ja alijäämää juoksutettu erilaisia projekteja varten:

Esimerkki ARRA 2009:stä:

Total: $48.1 billion [44]

* $27.5 billion for highway and bridge construction projects
* $8 billion for intercity passenger rail projects and rail congestion grants, with priority for high-speed rail
* $6.9 billion for new equipment for public transportation projects (Federal Transit Administration)
* $1.5 billion for national surface transportation discretionary grants
* $1.3 billion for Amtrak
* $1.1 billion in grants for airport improvements
* $750 million for the construction of new public rail transportation systems and other fixed guideway systems.
* $750 million for the maintenance of existing public transportation systems
* $200 million for FAA upgrades to air traffic control centers and towers, facilities, and equipment
* $100 million in grants for improvements to domestic shipyards

Kun euromaa Suomi tekee vastaavaa (paljon pienemmässä mittakaavassa), se ei voi tehdä sitä omassa valuutassaan alijäämää juoksuttamalla, vaan rahoittamalla alijäämän ottamalla lainaa vieraassa valuutassa markkinoilta. :hyper:
 
Eivät taida olla Alexander Stubbin teesejä, vaan pikemminkin anonyymin bloggaajan (mahdollisesti) tarkoitushakuisia sutkautuksia.

No ei tietenkään ole mihinkään virallisesti kirjannut noita, mutta kyllä nuo asiat on XBB:n suusta pullahtanut ihan aikuisten oikeasti.
 
Ensiksi pitää jälleen erottaa se mitä mahdollisuuksia on valtiolla, jolla on oma valuutta ja ne valtiot, joilla on käytössä vieras valuutta (euro).

Yhdysvaltojen on ollut mahdollista käyttää julkisia varoja erilaisiin projekteihin, koska sillä on oma valuutta eikä sen tarvitse huolehtia siitä pitävätkö markkinat sitä "vastuullisena". Yhdysvaltain joukkovelkakirjojen korot ovat pysyneet alhaisina, vaikka rahaa on painettu ja alijäämää juoksutettu erilaisia projekteja varten:

Esimerkki ARRA 2009:stä:



Kun euromaa Suomi tekee vastaavaa (paljon pienemmässä mittakaavassa), se ei voi tehdä sitä omassa valuutassaan alijäämää juoksuttamalla, vaan rahoittamalla alijäämän ottamalla lainaa vieraassa valuutassa markkinoilta. :hyper:

Kyllähän USA ymmärtääkseni on ihan markkinoilta lainannut rahat noihin projekteihin, toistaiseksi luottamus USA:n maksukykyyn on pysynyt hyvänä. Epävarmuuden maailmassa maailman mahtavimman valtion velkakirjat ovat kovin houkutteleva ostos. Suomikin voisi velkaantua paljon rajummin ja uskoisin Suomen pystyvän rahoittamaan velkansa nykyisellä korolla aika kauankin. Mutta velan kasvaessa maksuhäiriön riski kasvaa jatkuvasti ja kunhan velkaa on jotain 200% BKT:stä niin 2%yks nousu koroissa on tarpeeksi ajamaan maan rahoituskriisiin.

USA ei lisäksi edes pysty monetisoimaan suoraan velkojaan, koska FED:n säännöt kieltävät sen. Voi tietty harrastaa pientä QE:tä silloin tällöin, mutta USA:n luotto perustuu siihen, että se on maailman mahtavin talous.
 
Kyllähän USA ymmärtääkseni on ihan markkinoilta lainannut rahat noihin projekteihin, toistaiseksi luottamus USA:n maksukykyyn on pysynyt hyvänä. Epävarmuuden maailmassa maailman mahtavimman valtion velkakirjat ovat kovin houkutteleva ostos. Suomikin voisi velkaantua paljon rajummin ja uskoisin Suomen pystyvän rahoittamaan velkansa nykyisellä korolla aika kauankin. Mutta velan kasvaessa maksuhäiriön riski kasvaa jatkuvasti ja kunhan velkaa on jotain 200% BKT:stä niin 2%yks nousu koroissa on tarpeeksi ajamaan maan rahoituskriisiin.

USA ei lisäksi edes pysty monetisoimaan suoraan velkojaan, koska FED:n säännöt kieltävät sen. Voi tietty harrastaa pientä QE:tä silloin tällöin, mutta USA:n luotto perustuu siihen, että se on maailman mahtavin talous.

En ymmärrä miksi et tee erottelua sen välille velkaantuuko maa omassa valuutassaan vai vieraassa. Englannin kielessä näille on peräti omat termit. Vieraassa valuutassa velkaantumista kutsutaan nimellä "sovereign debt", joka viittaa nimenomaan siihen, että ollaan velkaa jollekin vieraalle taholle vieraassa valuutassa. Se ei ole mikään pikkuseikka, vaan kaikkein keskeisin seikka.

Odotan edelleen kommentteja tähän:

The problem with the eurozone is that each nation gave up its sovereign currency in favor of the euro. For individual nations, the euro is a foreign currency. It is true that each national government still spends by crediting the bank accounts of sellers, and this results in a credit of bank reserves at the national central bank. The problem is that national central banks have to get euro reserves at the ECB for clearing purposes. The ECB in turn is prohibited from buying the public debt of governments: even though national central banks can facilitate “monetization” to enable governments to spend, the clearing imposes fiscal constraints. This is similar to the situation of individual U.S. states, which really do need to tax or borrow in order to spend.
...
By contrast, a sovereign nation like the United States, Japan, or the UK does not borrow its own currency. It spends by crediting bank accounts. When a country operates on sovereign currency, it doesn’t need to issue bonds to “finance” its spending. Issuing bonds is a voluntary operation that gives the public the opportunity to convert their noninterest-earning government liabilities, currency, and reserves at the central bank into interestearning government liabilities, treasury bills, and bonds, which are credit balances in securities accounts at the same central bank. If one understands that bond issues are a voluntary operation undertaken by a sovereign government, and that bonds are nothing more than alternative accounts at the same central bank operated by the same government, it becomes irrelevant for matters of solvency and interest rates whether there are takers for
government bonds or whether the bonds are owned by domestic citizens or foreigners.

There is a further consideration. When a private entity goes into debt, its liabilities are another entity’s asset: there is no net financial asset creation. When a sovereign government issues debt, it creates an asset for the private sector without an offsetting private sector liability. Hence, government issuance of debt results in net financial asset creation for the private sector. Private debt is debt, but government debt is financial wealth for the private sector. A buildup in private debt should raise concerns, because the private sector cannot run persistent deficits. However, a sovereign government, as the monopoly issuer of its own currency, can always make payments on its debt by crediting bank accounts;
those interest payments are nongovernment income, while the debt is nongovernment assets. Put another way, when one must borrow to make future payments, one is in a Ponzi position. For a government with a sovereign currency, there is no imperative to borrow; hence, it is never in a Ponzi position.

With a sovereign currency, the need to balance the budget over some time period or over the course of a business cycle is a myth. When a country operates with a sovereign monetary
regime, debt and deficit limits—even bond issues, for that matter— are self-imposed; that is, there are no financial constraints inherent such as those that exist under a gold-standard or fixedexchange- rate regime.
But that superstition is seen as necessary, because if everyone realized that government was not actually constrained by the necessity of a balanced budget, then it might spend “out of control,” taking too large a percent of the nation’s resources. The late Nobel Laureate Paul Samuelson (1995) agreed: "I think there is an element of truth in the view that . . . the budget must be balanced at all times. Once it is debunked, [that] takes away one of the bulwarks that every society must have against expenditure out of control. There must be discipline in the allocation of resources or you will have anarchistic chaos and inefficiency. And one of the functions of old-fashioned religion was to scare people, by [using] what might be regarded as myths, into behaving in a way that the long-run civilized life requires. We have taken away a belief in the intrinsic necessity of balancing
the budget, if not in every year, [then] in every short period of time. If Prime Minister Gladstone came back to life he would say, “Uh-oh, what have you done?” and James Buchanan argues in those terms. I have to say that I see merit in that view."

Sovereign governments do not face financial constraints in their own currency, as they are the monopoly issuers of that currency. They make any payments that come due, including interest payments on their debt and payments of principal, by crediting bank accounts—meaning that, operationally, they are not constrained in terms of how much they can spend. Nor does a sovereign government have to allow the markets to determine the interest rate it pays on its bonds, since bond issues are voluntary. On the other hand, countries that give up their monetary sovereignty do face financial constraints, and are forced to borrow from capital markets at market rates in order to finance their deficits. As the Greek experience shows, this monetary arrangement allows the markets and rating agencies (or other countries, in the case of Greece) to dictate domestic policy to a politically sovereign country.
 
En ymmärrä miksi et tee erottelua sen välille velkaantuuko maa omassa valuutassaan vai vieraassa. Englannin kielessä näille on peräti omat termit. Vieraassa valuutassa velkaantumista kutsutaan nimellä "sovereign debt", joka viittaa nimenomaan siihen, että ollaan velkaa jollekin vieraalle taholle vieraassa valuutassa. Se ei ole mikään pikkuseikka, vaan kaikkein keskeisin seikka.

Odotan edelleen kommentteja tähän:

Raha on vaan työtä ja arvostusta eri muodossa, et voi printata painokoneesta vaurautta sen enempää kuin kirjoittaa itsellesi shekkiä. Vieraassa valuutassa velkaantuminen on ainoastaan ongelmallista silloin kun oman valuutan arvo romahtaa velkavaluuttaan nähden, silloin et tarvitse tehdä mitään, mutta velan reaalinen arvo onkin kasvanut vaikka 50%, eli samanlainen tilanne mitä Suomessa oli 90-luvun alussa valuuttalainojen kanssa. Devalvaatio jauhoi minkinrehua ihmisistä, jotka ottivat valuuttalainoja (Näihin muistaakseni liittyi vielä jotain muutakin petosta pankkien taholta, mitä Koiviston käskystä ei koskaan pöyhitty kunnolla)

Samalla tapaa Suomikin lisäksi velkaantuu omassa valuutassaan kuin USA, ymmärtääkseni FED:n ja EKP:n välillä ei ole mitään en isompaa eroa käytännössä, kuin että EKP on konservatiivisempi. Itsenäisiä ovat molemmat suhteessa valtioon, ainakin teoriassa.
 
Raha on vaan työtä ja arvostusta eri muodossa, et voi printata painokoneesta vaurautta sen enempää kuin kirjoittaa itsellesi shekkiä. Vieraassa valuutassa velkaantuminen on ainoastaan ongelmallista silloin kun oman valuutan arvo romahtaa velkavaluuttaan nähden, silloin et tarvitse tehdä mitään, mutta velan reaalinen arvo onkin kasvanut vaikka 50%, eli samanlainen tilanne mitä Suomessa oli 90-luvun alussa valuuttalainojen kanssa. Devalvaatio jauhoi minkinrehua ihmisistä, jotka ottivat valuuttalainoja (Näihin muistaakseni liittyi vielä jotain muutakin petosta pankkien taholta, mitä Koiviston käskystä ei koskaan pöyhitty kunnolla)

Niin, mutta sillä voidaan tasapainottaa kierrossa olevan rahan määrää, kun yksityisen sektorin velkaa tuhoutuu samanaikaisesti. Miten tämä liittyy siihen ettei Suomella tai muilla EMU-mailla ole OMAA valuuttaa lainkaan, vaan se käyttää vierasta valuuttaa omana valuuttanaan?

Samalla tapaa Suomikin lisäksi velkaantuu omassa valuutassaan kuin USA, ymmärtääkseni FED:n ja EKP:n välillä ei ole mitään en isompaa eroa käytännössä, kuin että EKP on konservatiivisempi. Itsenäisiä ovat molemmat suhteessa valtioon, ainakin teoriassa.

Et voi olla tosissasi. Suomen asema EKP:hen on sama kuin yksittäisellä jenkkiosavaltiolla FED:iin. FED toimii liittovaltion säätämien lakien puitteissa ja liittovaltio voi muuttaa niitä milloin tahansa niin halutessaan. Mites meinasit, että Suomi vaikuttaa EKP:n toimintaan...

Lisäksi, en tiedä mistä olet keksinyt tuon, että FED:iä olisi kielletty ostamasta Yhdysvaltain liittovaltion joukkovelkakirjoja?

USA ei lisäksi edes pysty monetisoimaan suoraan velkojaan, koska FED:n säännöt kieltävät sen.

http://www.msnbc.msn.com/id/29707055/

The Fed's announcement that it will spend up to $300 billion over the next six months to buy long-term government bonds was something that in January it had hinted it would do.

http://www.businessweek.com/news/20...as-fed-seen-buying-shorter-maturity-debt.html

http://online.wsj.com/article/SB123739788518173569.html

http://www.joplinglobe.com/dailybus...reasury-bonds-to-help-fight-high-jobless-rate

To buy Treasury debt, the Fed in effect prints money.
 
Jokaisella maalla on omat yksilölliset suhteelliset etunsa. Valuuttapolitiikkaa pitäisi olla mahdollista siis sopeuttaa kunkin maan yksilöllisiin tarpeisiin. Yhteisvaluutassa tämä ei ole mahdollista. Tämä pätee vastauksena myös tuohon Crusaderin postiin.

Noinkohan. Projekti nimeltä EU on mitä suurimmissa määrin sitä, että jäsenmaat luopuvat jostain, jotta saavutettaisiin yhteistä etua. Varmaankin se olisi esim. Kreikan kansallinen etu että pääsisi vapaamatkustajaksi rahapolitiikalla, mutta se ei olisi euroalueen etu. Suhteellista etua pitäisi saavuttaa EU:n ja muiden tahojen välillä, ei sen sisällä.
 
Et voi olla tosissasi. Suomen asema EKP:hen on sama kuin yksittäisellä jenkkiosavaltiolla FED:iin. FED toimii liittovaltion säätämien lakien puitteissa ja liittovaltio voi muuttaa niitä milloin tahansa niin halutessaan. Mites meinasit, että Suomi vaikuttaa EKP:n toimintaan...

Lisäksi, en tiedä mistä olet keksinyt tuon, että FED:iä olisi kielletty ostamasta Yhdysvaltain liittovaltion joukkovelkakirjoja?

http://www.msnbc.msn.com/id/29707055/
http://www.businessweek.com/news/20...as-fed-seen-buying-shorter-maturity-debt.html

http://online.wsj.com/article/SB123739788518173569.html

http://www.joplinglobe.com/dailybus...reasury-bonds-to-help-fight-high-jobless-rate

Fed ei muistaakseni saa osallistua ollenkaan liittovaltion velkahuutokauppoihin. Toki se voi ostaa velkakirjoja kuten kaikkia muitakin arvopapereita markkinoilta. Kuitenkin Bernanke on täysin (teoriassa) itsenäinen siinä suhteessa, että Obama tai kongressi ei pysty määräilemään häntä rahapolitiikan suhteen.
 
Noinkohan. Projekti nimeltä EU on mitä suurimmissa määrin sitä, että jäsenmaat luopuvat jostain, jotta saavutettaisiin yhteistä etua. Varmaankin se olisi esim. Kreikan kansallinen etu että pääsisi vapaamatkustajaksi rahapolitiikalla, mutta se ei olisi euroalueen etu. Suhteellista etua pitäisi saavuttaa EU:n ja muiden tahojen välillä, ei sen sisällä.

Ehkä, mutta se vaatisi kaiken harmonisoimista Euroopassa (tähänhän federalistit tähtäävätkin). Myös mininormitason asettamista esimerkiksi verotasoihin. Ihan samanlaista "vapaamatkustamista" se alemman verotason kautta on kuin rahapolitiikan kautta.

Keskusjohtoisista älyttömän suurista järjestelmistä on vähän huonoja esimerkkejä tuolta itärajan takaa parin vuosikymmenen takaa eikä tuolla Atlantin toisella puolellakaan sitä ihan kaikkien yhteisen edun mukaisena nähdä.

En näe mitenkään mahdollisena, että näin suuressa järjestelmässä voidaan harmonisoida kaikki niin että se palvelisi jokaisen valtion tai alueen suhteellisia ja absoluuttisia "luontaisia" etuja sillä tavoin, että siitä syntyisi enemmän yhteistä etua koko alueelle.

Pidätkö esimerkiksi Ruotsia vapaamatkustajana, kun se kuuluu EU:hun, mutta ei rahaliittoon ja on päässyt taantumasta eroon todella näppärästi suvereenin valuuttapolitiikan kautta?

Jos esimerkiksi yksittäisen Pohjoismaan valuutta on liian pieni itsenäiseksi valuutaksi maailmanmarkkinoille, niin itse näkisin jonkinlaisen Pohjoismaiden unionin ja yhteisen rahan huomattavasti järkevämpänä kuin tällaisen koko Euroopan kattavan hirvityksen. Olen samaa mieltä Soinin kanssa siitä, että EU:n pitäisi olla vain vapaakauppaliitto, ei muuta.

Mielenkiintoinen on esim. tämä:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...tämisellä+yli+40+prosentin+tuki/1135261270515

Kysely: Pohjoismaiden yhdistämisellä yli 40 prosentin tuki

Pohjoismaiden liittovaltio saa yllättävän paljon tukea maiden kansalaisilta.

Pohjoismaiden neuvoston julkistaman kyselytutkimuksen mukaan jopa 42 prosenttia Pohjoismaiden väestöstä suhtautuu hyvin myönteisesti tai myönteisesti Pohjoismaiden yhdistymiseen liittovaltioksi, jolla olisi yhteinen valtiosääntö ja valtionpäämies.

Toisaalta 40 prosenttia suhtautuu kielteisesti ja 18 prosenttia hyvin kielteisesti varsinaiseen poliittiseen liittovaltioon. Perusteluksi kansalaiset ilmoittavat huolen lähidemokratian ja kansallisen identiteetin häviämisestä.

Tutkimus pohjustaa ruotsalaisen historioitsijan Gunnar Wetterbergin kirjan "Pohjolan liittovaltio" julkistamista. Kirjailija kohautti viime vuonna esittämällä Kalmarin unionin palauttamista Tanskan kuningatar Margareta II hallitsijanaan.

Tutkimukseen osallistui yhteensä yli 1 000 kansalaista kaikista Pohjoismaista. Suomalaisia vastaajia oli 201.
 
Fed ei muistaakseni saa osallistua ollenkaan liittovaltion velkahuutokauppoihin. Toki se voi ostaa velkakirjoja kuten kaikkia muitakin arvopapereita markkinoilta. Kuitenkin Bernanke on täysin (teoriassa) itsenäinen siinä suhteessa, että Obama tai kongressi ei pysty määräilemään häntä rahapolitiikan suhteen.

Joo, taitaa pitää paikkansa, mutta en tiedä onko tuo laissa vai ainoastaan Fedin säännöissä. Periaatteessa sama asetelmahan on EKP:n osalta (ei saa pitää hallussa jäsenmaiden velkoja), mutta niinhän vaan sekin ostaa jvk:ita jälkimarkkinoilta.

Tästä päästäänkin siihen mielenkiintoiseen kysymykseen, että miksi valtion rahapolitiikka on parlamentaarisen järjestelmän ulkopuolella niin Yhdysvalloissa kuin EU:ssa? Ron Paulhan on mm. sanonut, ettei Fediä voida auditoida kongressin toimesta. Kongressi ei voi varmuudella tietää onko esimerkiksi Fort Knoxissa ensimmäistäkään kultaharkkoa. Älytön asetelma.
 
Joo, taitaa pitää paikkansa, mutta en tiedä onko tuo laissa vai ainoastaan Fedin säännöissä. Periaatteessa sama asetelmahan on EKP:n osalta (ei saa pitää hallussa jäsenmaiden velkoja), mutta niinhän vaan sekin ostaa jvk:ita jälkimarkkinoilta.

Tästä päästäänkin siihen mielenkiintoiseen kysymykseen, että miksi valtion rahapolitiikka on parlamentaarisen järjestelmän ulkopuolella niin Yhdysvalloissa kuin EU:ssa? Ron Paulhan on mm. sanonut, ettei Fediä voida auditoida kongressin toimesta. Kongressi ei voi varmuudella tietää onko esimerkiksi Fort Knoxissa ensimmäistäkään kultaharkkoa. Älytön asetelma.

En sitten muista yhtään mistä luin, joten voi olla että puhun paaaaskaa, mutta muistelen että FED ainakin jossain vaiheessa myös myi osakkeita ennenkuin osti bondeja, eli siis sen tase pysyi ennallaan. FED:n auditointi on tosiaan vesittyi ihan täysin sen jälkeen kun Paulin lakiehdotuksesta karsittiin kaikki merkitykselliset kohdat pois.
 
Persuja olen äänestänyt siitä lähtien kun äänioikeuden sain. Ja menee taas ääni samalle puolueelle. Ainoa puolue joka puhuu enemmän 98% kantaväestön ongelmista ja asioista kuin 2% muukalaisväestön joka on nykyisellään monessakin asiassa etuoikeutetussa asemassa kantaväestöön nähden.
 
Back
Ylös Bottom