Dipit vaarallisia???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Renfrew
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
NHB: Niinkuin aiemmassa viestissäni jo totesinkin, eivät dipit treenaa rinnan yläosaa yhtä tehokkaasti kuin penkkipunnerrus. Ei penkki tietenkään mikään pakollinen liike ole, kuten ei mikään muukaan. Mikäli penkki korvattaisiin dipillä, olisi kuitenkin fiksua ottaa mukaan jokin liike, mikä erikseen treenaa ylärintaa. Itse treenaan tämänhetkisessä ohjelmassani sekä dippiä, penkkiä että vinopenkkiä käsipainoilla.

Kaikki edellä mainitut liikkeet ovat hyviä, mutta jos vain yksi pitäisi valita, olisi se penkki.
No pitäisikö tuosta päätellä sitten, että penkki ei treenaa rinnan alaosaa yhtä tehokkaasti kuin dippi, jolloin dippiä ei voi korvata penkillä? Itse en ainakaan ala tekemään eroa rintalihaksen eri osien välillä. Vaikka viimeisen vuoden aikana olen yhä enemmän siirtynyt dippiin punnerrusliikkeenä, niin enpä kyllä huomaa eroa rintalihaksen muodossa. Ehkä sitten jollain tasolla harrastatteassa tuohonkin pitää kiinnittää huomiota.

Itse en kyllä keksi kovinkaan montaa hyvää syytä dipin tai penkin kohottamiseen toisen yli. Molemmat varmasti hyviä perusliikkeitä. Molemmissa voi myös itsensä särkeä.

Penkkipunnerrus treenaa rintalihasta monipuolisemmin kuin dippi. Dippi ottaa enemmän alarintaan ja erityisesti ojentajiin. Dippihän on ennen kaikkea erinomainen ojentajaliike. Lisäksi on ihan fysiologinen fakta, että rinta jakautuu isoihin rintalihaksiin (Pectoralis Major) ja pieniin rintalihaksiin (Pectoralis Minor). Vaikka NHB ei haluaisikaan jakaa rintalihasta eri osiin, ei se muuta sitä tosiasiaa, miten ihmisruumis rakentuu.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että molemmat ovat hyviä perusliikkeitä ja käytän omissa ohjelmissani usein molempia. Silti ei pääse yli eikä ympäri siitä, että dippi oikein tehtynäkään ei sovellu monille. Tietenkin dippiä kannattaa tehdä, jos paikat kestää. Sen sijaan penkkipunnerrus oikealla tekniikalla ja itselle sopivilla painoilla tehtynä sopii lähestulkoon kaikille. Repimisellähän saa paikkansa hajalle tietysti liikkeessä kuin liikkeessä.

JSK: -No mutta mitä tekemistä on pienellä rintalihaksella (m. pectoralis minor) ja sen treenaamisella on dipin/penkin kanssa? Pieni rintalihas kun on lavan kohottaja, joka lähtee kylkiluista ja kiinnittyy lapaan, eikä kyllä osallistu liikettä tuottavan lihaksena mitenkään kummankaan liikkeen suorittamiseen. Mutta tarkoititkin varmaan jakaa ison rintalihaksen sen eri osiin, eikö? Rintalihashan on toiminnaltaan etupuolen latissimus dorsi hyvin pitkälti, eli toimii varsin monimuotoisesti.

Ja kyllä, molemmat ovat hyviä perusliikkeitä jotka vaikuttavat hyvin pitkälti samoihin lihoihin. Dippi korvaa mielestäni ihan hyvin penkkipunnerruksen ,varsinkin jos treeni ohjelmassa on mukana pystypunnerrus. Ei se tasapenkkikään treenaa kovin tehokkaasti niitä rintalihaksen yläosaa eikä alimmaisia säikeitä, vaan rasittaa enimmäkseen sen keskiosaa. Mutta kyllä se koko lihas kehittyy, vaikkei sitä joka kulmasta koko aikaa veivaakkaan.

Siihen kumpi on vaarallisempi olkanivelelle tai ylipäätään muuten kropalle sopivampi, ei varmasti pysty kukaan antamaan yksiselitteistä vastausta. Siihen kun voi vaikuttaa esim. olkanivelen rakenne ja rintarangan liikkuvuus hyvinkin paljon. Niissä kun on eri henkilöiden välillä suuriakin eroja.

risumies: Halusin vain mainita NHB:lle, että rintalihas todellakin koostuu kahdesta osasta, kun hän ei osannut tehdä eroa eri osien välille. Itse dippiin ja penkkiin liikkeinä ja niiden paljon kiisteltyyn paremmuuteen tai huonommuuteenhan tuo tieto ei vaikuta.

JSK: -Mutta ei pieni rintalihas (pectoralis minor) ole osa rintalihasta (pectoralis majoria), vaan ihan eri lihas. Rintalihas itsessään jakaantuu kahteen osaan, pars clavicularikseen ja pars sternocostalikseen.

edit. itse asiassa taidetaan rintalihas jakaa komeen osaan, pars abdominaliskiin edellisten lisäksi.

Tekisin dippiä jos olkapää antaisi myöten. Ehkä pumppailu-tyyliin voisi joskus tehdä, lisäpainoilla +40 kg jälkeen alkaa juilimiset oikein kunnolla, vaikka jättäisi hieman vajaaksikin.
Penkkidippiä on tullut toisinaan tehtyä korvaavana liikkeenä, mutta yksin treenatessa se on aika vaivalloista ja lisäpainoja joutuu käyttämään aika lailla, tuplaten normidippiin verrattuna.

Kovimman kasvupyrähdyksen ojentajille nuorempana sain tekemällä ranskalaista punnerrusta maaten ja 1 käden ojentajapunnerrusta yli-isoilla painoilla (n. 45 kg kässärillä, toisella kädellä avittaen). En tehnyt kapeeta penkkiä lainakaan, luultavasti olis kasvanu silläkin.
Myöhemmin tein enempi dippiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Itse en pysty tekemään dippiä lainkaan, sillä heti kun nousen ilmaan, rintalasta tai joku alkaa särkeä ja tuntuu että painuu keuhkohin eikä pysty hengittämään.
Tuota tapahtuu siis vain dipin käytössä.
Pitäiskö mennä kysymään joltain lääkäriltä?

Dipit tuntuvat minulla eniten kyynärpäissä jos en ole tehnyt niitä pitkään aikaan tai olen lämmitellyt huonosti. Olisi hyvin tärkeää että jos dippi on uusi liike tai sitä ei ole tehnyt pitkään aikaan, niin aloittaisi ihan omalla painolla tehden pidempiä sarjoja rauhallisesti. Ennen dippiä voi olla hyvä lämmitellä rinta, ojentajat ja olkapäät vaikkapa penkissä pienillä käsipainoilla.

Sitten vain varovasti lisää painoja kiinnittäen tekniikkaan ja liikkeen hallintaan paljon huomiota. Hiljaa hyvä tulee.

Hauskaa jutella faktoista mielipiteinä.

No, ei aleta nyt tällaisista asioista väittelemään. Omat henkilökohtaiset kokemukseni vain ovat tuollaisia. Kaikki liikkeet (dippi, kapea penkki, ojentajapunnerrus taljassa jne) treenaavat hyvin ojentajia, tosin kaikki eri tavalla. En väitäkään, että itse muotoon voisi vaikuttaa, mutta itselläni nuo mainitsemani liikkeet vain ovat sattuneet tuomaan sitä muotoa paremmin esille, kuin dippi ja kapea penkki.

No, ei aleta nyt tällaisista asioista väittelemään. Omat henkilökohtaiset kokemukseni vain ovat tuollaisia. Kaikki liikkeet (dippi, kapea penkki, ojentajapunnerrus taljassa jne) treenaavat hyvin ojentajia, tosin kaikki eri tavalla. En väitäkään, että itse muotoon voisi vaikuttaa, mutta itselläni nuo mainitsemani liikkeet vain ovat sattuneet tuomaan sitä muotoa paremmin esille, kuin dippi ja kapea penkki.

Voi hyvä helvetti. Sä puhut aivan ristiin. Jos ojentajan muotoon ei voi vaikuttaa, sillon sitä muotoa tulee VAIN kasvattamalla ojentajia = kaikilla liikkeillä joilla ne sun ojentajat kasvaa.

Jos et saa muotoa ojentajiin (ts. lisää lihasta) noilla liikkeillä, niin se tarkoittaa vain sitä, ettei ne toimi sulla niin hyvin kuin ne muut liikkeet. Tai sitten teet ne vaan väärin. Yleensäkin noissa isoissa moninivelliikkeissä kannattaa käyttää mahdollisimman isoja painoja, jotta kaikki lihakset ja lihasten osat aktivoituvat.

Kun mä ekaa kertaa elämässäni koitin montako dippiä menee, niin kahdeksan meni ja ärsyttävä kipu jäi oikeeseen olkapäähän muutaman päivän ajaks.

Voi hyvä helvetti. Sä puhut aivan ristiin. Jos ojentajan muotoon ei voi vaikuttaa, sillon sitä muotoa tulee VAIN kasvattamalla ojentajia = kaikilla liikkeillä joilla ne sun ojentajat kasvaa.

Se ristiinpuhuminen on kyllä totta, välillä noita omia ajatuksia on hieman vaikeaa ilmaista kovin selvästi. Tällöin tulee joskus puhuttua mitä sattuu ja tulee aina tälläisiä pieniä ongelmia vastaan, kun joku toinen ei ymmärrä, mitä oikein sanon. Mut ei jakseta enää jauhaa samasta asiasta koko aikaa, parempi vaan treenata, niin silloin varmasti lihakset kasvaa.

Dippi kannattais varmaan alottaa sillon ku alottaa tän sali harrastuksen ?:o jos 120kg lihaskölli menee dippailee ilman aikaisempaa kokemusta ni ei varmasti hyvä tule :o Itelle dippaus ei sovi ollenkaa... varmaan tekniikka kysymyski :G

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom