No pitäisikö tuosta päätellä sitten, että penkki ei treenaa rinnan alaosaa yhtä tehokkaasti kuin dippi, jolloin dippiä ei voi korvata penkillä? Itse en ainakaan ala tekemään eroa rintalihaksen eri osien välillä. Vaikka viimeisen vuoden aikana olen yhä enemmän siirtynyt dippiin punnerrusliikkeenä, niin enpä kyllä huomaa eroa rintalihaksen muodossa. Ehkä sitten jollain tasolla harrastatteassa tuohonkin pitää kiinnittää huomiota.NHB: Niinkuin aiemmassa viestissäni jo totesinkin, eivät dipit treenaa rinnan yläosaa yhtä tehokkaasti kuin penkkipunnerrus. Ei penkki tietenkään mikään pakollinen liike ole, kuten ei mikään muukaan. Mikäli penkki korvattaisiin dipillä, olisi kuitenkin fiksua ottaa mukaan jokin liike, mikä erikseen treenaa ylärintaa. Itse treenaan tämänhetkisessä ohjelmassani sekä dippiä, penkkiä että vinopenkkiä käsipainoilla.
Kaikki edellä mainitut liikkeet ovat hyviä, mutta jos vain yksi pitäisi valita, olisi se penkki.
Itse en kyllä keksi kovinkaan montaa hyvää syytä dipin tai penkin kohottamiseen toisen yli. Molemmat varmasti hyviä perusliikkeitä. Molemmissa voi myös itsensä särkeä.