Dipit vaarallisia???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Renfrew
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mniska sanoikin jo kaiken tarpeellisen.

Dipit eivät ole koskaan aiheuttaneet ongelmia edes 45kg lisäpainolla jolla tein neljä kymppiä.
Taitaa olla kiinni suoritustekniikasta tai voimailijan omasta rakenteesta jos joku liike ei toimi.

Ranskalaisistä sen sijaan itselläni hajoo kyynärpää ja niskantakaa punnerrus on nykyään mahdoton, penkissä pitää olla varovainen yms.

Ranskalaisiakin sain ennen tehtyä ilman vaikeuksia ja ennen olkapää vammaa niskantakaa punnerruksenkin sai ihan alas hartioille asti laskettua, nyt ei saa tankoa vietyä edes pään taakse punnerruksista puhumattakaan.

no olipas hyviä liikkeitä;)

Sellainen oma huomio vielä dipin suoritustekniikasta, että kun kyynerpäät vie dipatessa "taakse", ottaa liike enemmän ojentajaosastoon ja on olkapääystävällisempi. Jos taas kädet päästää leviämään sivulle, kohdistuu rasitus enemmän rintaan ja olkapäihin. Olkapäävaivoja ei ole liikkeestä itselle siunaantunut, mutta järjellä ajatellen tuo "ojentajadippi" eli kädet taakse vietyinä olisi parempi, jos ei meinaa olkanivelet kestää.

Tämä olikin melkoista mutuilua, joka ei sinällään perustu mihinkään muuhun kuin omiin kokemuksiin. Omistan kuitenkin säännöllisestä dippitreenistä huolimatta terveet olkapäät, joten tuskin voin täysin väärässäkään olla?

Sellainen oma huomio vielä dipin suoritustekniikasta, että kun kyynerpäät vie dipatessa "taakse", ottaa liike enemmän ojentajaosastoon ja on olkapääystävällisempi. Jos taas kädet päästää leviämään sivulle, kohdistuu rasitus enemmän rintaan ja olkapäihin. Olkapäävaivoja ei ole liikkeestä itselle siunaantunut, mutta järjellä ajatellen tuo "ojentajadippi" eli kädet taakse vietyinä olisi parempi, jos ei meinaa olkanivelet kestää.

Tämä olikin melkoista mutuilua, joka ei sinällään perustu mihinkään muuhun kuin omiin kokemuksiin. Omistan kuitenkin säännöllisestä dippitreenistä huolimatta terveet olkapäät, joten tuskin voin täysin väärässäkään olla?

Löyhästi aiheeseen liittyen: yhtä naurettavan näköinen liike kuin runkkaripena on juuri ns amisdippi eli lähes vaakatasossa vartalo S-mallisena dipataan 2 sentin liikeradalla ja mahdollisimman isolla lisäpainolla kakkosia.

Pienimuotoinen fysioterapeuttinen näkökanta:

Dippi on varmasti yksi tehokkaimmista olkapäiden ja ojentajien voimaa lisäävistä liikkeistä mutta liikkeen biomekaninen kuormitus kohdistuu aivan liikaa olkanivelen etukapseliin venyttäen sitä aiheuttaen helposti kapselin löystymistä tai huonolla tuurilla rasitusvammatyylisen tulehduksen ja/tai siitä seuraavan rotator cuffin (eli kiertäjäkalvosimen) repeämisen. Sanoisin että mitä "puhtaammalla :D" tekniikalla tuon liikkeen tekee (vartalo suorassa, olkanivelen nivelkulma lähentyy 90 astetta) sen suurempi riski olkapääongelmiin on. Itse sain rasituksen olkapäiltä ihan hyvin ojentajille nojaamalla hieman eteenpäin, jolloin olkannivelen ojennus jää pienemmäksi.

Kyynärpäähän sattuminen saattaa liittyä puhtaasti anatomiseen rakenteeseen, itselläni ainakin tricepsin jänne kulkee sen verran villissä paikassa että määrättyjä ojenjaliikkeitä ei voi tehdä. Esim ranskalainen punnerrus tangolla maaten oli ihan mahdoton mutta siirryin tekemään ko. liikkeen maaten käsipainolla, joka sallii minulle sellaisen asennon että ei käy kyynärpäähän ja saa varsinkin lateriseen päähän (ulommaisin osa, hoitaa sen ihan viimeisen ojennuksen) hyvän tuntemukseen. 4kk treenaamisella (paluu salille siis) paransin ohjelmalla kapea penkki, ko. ranskalainen, ojentajatalja + 1xsarja dippiä jos siltä tuntui kapeaa penkkipunnerrusta 110kg-> 145kg joka on 2,5kg kovempi kapea penkki kuin koskaan :thumbs: Kapea penkkin etusormet karhennuksen reunassa (otin tosin myö nimettömät karhennuksen reunassa 140kg)

No jaa..Ei dipit mun mielestä ole vaarallisia. Teen dippejä renkailla omalla painolla ja lisäpainoilla ja ei mulla mitään ongelmia ole ollut. Oikeastaan olkapäät ovat saaneet helvetisti lisää voimaa ja liikkuvuus on parantunut.

No jaa..Ei dipit mun mielestä ole vaarallisia. Teen dippejä renkailla omalla painolla ja lisäpainoilla ja ei mulla mitään ongelmia ole ollut. Oikeastaan olkapäät ovat saaneet helvetisti lisää voimaa ja liikkuvuus on parantunut.

No joo eipä ne vaarallisia ole jos ne oikein tekee. Kuten jo aikaisemminkin todettu, että mikä tahansa liike on vaarallinen jos sen tekee väärin.

Saatana.

Itellä oikean olkapään nivelkapseli löysä. Tästä johtuen joku kiertolihas (ei kiertäjäkalvosin) joka menee olkapäästä tissiä kohti on kipeytyny.
Lääkäri sano että yleinen penkkaajilla mutta tätä topikkia kun lukee niin aloin epäilee jos johtuisi dipeistä.
Penkannu olen ikäni mutta dippejä en tehny kuin muutaman kuukauden ja sen ajan olkapää vihoitellu. Yleensä ei vaan dipatessa satu ellei liian alas mene. Dippi kyllä viimosena liikkeenä (rinta ja olkapäät ennen) joten olkapäät on lämpimänä. Lisäpainoja 30kg ollut viimeaikoina käytössä joka vissiin vaikuttanut enemmän kipeytymiseen, jos vertaa pelkällä omalla painolla tekemiseen.
Vituttaa vaan koska tykkään dipeistä.

Pitää tänään tunnustella ja varmistella että kumpi nyt pahempi, penkki vai dippi.

täällä nyt jauhetaan tuosta oikein ja väärin tekemisestä. mikä siinä nyt on niin vaikea älytä ettei se kaikilla siitä ole kiinni miten sen tekee. itse olen tehnyt liikettä pystyssä, etukenossa, takakenossa ja vaikka millä perkeleen otteilla eli hammerilla ja penkki otteella, on tehty vajaana ja syvältä. siis aivan sama miten tekee niin olka kivut alkaa. joillekkin se vain on luonnoton liike ja sillä selvä. uskon jatkuvuuden teoriaan tässä asiassa hyvin pitkälti.
Jos on treeniuran alusta asti tehnyt niitä dippejä, niin yleensä niitä voi tehdä kivuitta jatkossakin. Jos ei ole dipannut muutamaan vuoteen ja alkaa sitten murjomaan, varsinkin lisäpainoilla, niin melko varmasti tulee kipuja olkapäiden/rintalihaksen kiinnityskohdan alueelle. Dippi on miun mielestä yksi pahimmista ns. uusista liikkeistä treeniohjelmaan. Kannattaa todella varovasti ja hyvin lämmitellen alkaa tekemään jos on melko aloittelija ko. liikkeessä.

Olkapäiden liikeradathan on todella laajat mutta niiden tottuminen noinkin radikaaliin liikkeeseen kuin dippi on, menee aikaa. .

On täyttä typeryyttä yleistää jotain asiaa että asia on näin. Kun ei se kumminkaan ole niin jokaisella.

jonkun asian yleistäminen ei tarkoitakaan sitä että asian pitäisi olla jollain tietyllä' tavalla jokaisella. ei tupakastakaan tule jokaiselle keuhkosyöpä jne....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
jonkun asian yleistäminen ei tarkoitakaan sitä että asian pitäisi olla jollain tietyllä' tavalla jokaisella. ei tupakastakaan tule jokaiselle keuhkosyöpä jne...

Nyt en pysynyt kärryillä :confused: Tuotahan minä tarkoitin, ei tupakastakaan tule jokaiselle keuhkosyöpää jne.. eli ei dipistäkään jokaiselle tule kipeitä paikkoja

No ei ole ensimmäinen kerta eikä toinen saatika viimeinen :)

Nyt en pysynyt kärryillä :confused: Tuotahan minä tarkoitin, ei tupakastakaan tule jokaiselle keuhkosyöpää jne.. eli ei dipistäkään jokaiselle tule kipeitä paikkoja

No ei ole ensimmäinen kerta eikä toinen saatika viimeinen :)

niin elikkä mielestäsi on turha yleistää ettei tupakasta tule keuhkosyöpää, koska kaikille se ei kuitenkaan tule. minusta se taas on aivan järkevä yleistys.

tosin tupakoimalla saa keukosyövän varmasti varmemmin kuin dipillä olkapäät kipeiksi:)

niin elikkä mielestäsi on turha yleistää ettei tupakasta tule keuhkosyöpää, koska kaikille se ei kuitenkaan tule. minusta se taas on aivan järkevä yleistys.

tosin tupakoimalla saa keukosyövän varmasti varmemmin kuin dipillä olkapäät kipeiksi:)

No nyt selkisi pointisi :thumbs:

Itse olen todella kankea liikuvuudeltani ja notkeudeltani pois lukien olkapäät. Olkapäät ovat jostain syystä todella liikuvat ja notkeat eikä minulla ole ollut mitään ongelmaa dipin kanssa... vielä :) Mutta uskon että tuolla olkapäiden notkeudella on aika paljon tekemistä sen kanssa että dipin kanssa ei ole ollut ongelmia. + vielä että olen tehnyt dippiä säännöllisesti aloittelijasta lähtien mitä nyt olen vieläkin. Eli jatkuvuuden teoria on kyllä ihan järkeen käyvä.

:offtopic:
Röökin veto nyt on täyttä kusipäisyyttä ja luonteen heikoutta. Suurin osa on aloittanut 15vee kun identiteetti kriisi on ollut pahimillaan ja on haettu hyväksyntää kaveripiirissä olemalla nurkan takana tuprutelemassa. Itse olin kyllä nurkantakana mukana mutta sitä paskaa en laittanut suuhun :D Toinen vastaava paikka onkin sitten armeija kun 18-20vee jampat yrittävät laajentaa sosiaalista piiriään tupruttelemalla samassa ympyrässä. Hemmetin heikkoluonteiset laumasielut :lol2:

Kun teet etukenossa, niin se ottaa vähän enemmän rintaan. Pystymmässä asennossa suuntautuu puhtaammin ojentajiin. Ihan miten sitten itse tykkää tehdä ja minkälaista rasitusta hakee...
Mutta jos olet vasta aloittanut dippaamisen, niin useimmilla se aiheuttaa kipuiluja aina vähäsen ensimmäisillä kerroilla, kun on uusi liikerata ja rasituskulma. Pitäisi kadota tottumisen myötä.

Tottuu kyllä. Otat vain rauhallisesti aluksi ja et laske liian syvälle. Vähitellen liikkeeseen tulee "tatsi". Tärkeintä on etenkin lisäpainojen kanssa että dippaus ei ole heilumista, vaan rauhallisesti suoritettua; kun vyössä alkaa olla useampi kymppi kontrolli on todella tärkeää. Muuten tosiaan voi käydä nolosti. Oikein tehtynä kuningasliike, dipillä saa käsittämättömän hyvin voimaa ojentajiin :)

turhaa kytselet mihin kulmaan mikäkin lasketaan. lasket siihen kulmaan missä pystyt ilman ei toivottua kipuja tekemään. aivan sama sanooko joku sitä sitten huijamiseksi vai ei. teet sillä liikeradalla mikä on sulle hyvä ja mikä tuntuu ojentajissa. mitä syvemmälle mennään niin sitä enemmän tulee rinta ja olkapäät avuksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom