D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Vaimolle tulee tehyn lehti ja siinä oli joku juttu d-vitamiinin liikakäytön haitoista. Siinä luki, että liian suuri d-vitamiiniannos alkaa haittaamaan kalsiumin imeytymistä ja näin ollen heikentää luustoa. En nyt muista kyseistä annosta, varmasti myös riippuu ihmisen painosta. Onko joku muu kuullut vastaavaa? Kuitenkin juttu oli ihan hoitoalan lehdessä.

Vaimolle tulee tehyn lehti ja siinä oli joku juttu d-vitamiinin liikakäytön haitoista. Siinä luki, että liian suuri d-vitamiiniannos alkaa haittaamaan kalsiumin imeytymistä ja näin ollen heikentää luustoa. En nyt muista kyseistä annosta, varmasti myös riippuu ihmisen painosta. Onko joku muu kuullut vastaavaa? Kuitenkin juttu oli ihan hoitoalan lehdessä.

Juuri tullut ilmoitus:

Euroopan elintarvikevirasto kohotti D-vitamiinin päivittäisen saannin turvarajoja

julkaistu 20.09.2012/Lääketietokannat - toimitus

Kesällä 2012 Euroopan elintarviketurvavirasto (EFSA) arvioi uudestaan Euroopan komission pyynnöstä D-vitamiinin saannin turvallisen päiväannoksen (UL, Tolerable Upper Intake Level) ylärajan. Kannanotossa todetaan, että päiväsaannin tasolla 250 μg ei ole osoitettu toksisuutta (NOAEL, No Observed Adverse Effect Level), kun toksisuuden mittarina on käytetty hyperkalsemiaa. Ottaen huomioon toksisuustutkimuksien epävarmuustekijät EFSA päätyi suosittamaan D-vitamiinin turvallisen päiväannoksen ylärajaksi (UL) 100 mikrogrammaa (4000 IU). Suositus koskee aikuisia – myös odottavia äitejä - ja yli 11-vuotiaita lapsia. Ikäryhmässä 1-10 vuotta suurimmaksi turvalliseksi annokseksi arvioitiin 50 μg ja vastasyntyneillä 0-1 vuotta 25 μg perustuen aikuisia pienempään ruumiinpainoon.

Nyt esitetyt suurimmat turvalliset D-vitamiinin saantirajat perustuvat tunnettuun D-vitamiinin liika-annoksen seuraamukseen, hyperkalsemian vaaraan. EFSA toteaa, että esitetyistä muista suuriannoksisen D-vitamiinin pitkäaikaiskäytön vaaroista (lisääntynyt kuolleisuus ja syöpä) ei ole vakuuttavaa näyttöä.

Lähde:
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA); Scientific Opinion on the Tolerable Upper Intake Level of vitamin D. EFSA Journal 2012;10(7):2813. [45 pp.] doi:10.2903/j.efsa.2012.2813. Available online: www.efsa.europa.eu/efsajournal

Nyt esitetyt suurimmat turvalliset D-vitamiinin saantirajat perustuvat tunnettuun D-vitamiinin liika-annoksen seuraamukseen, hyperkalsemian vaaraan. EFSA toteaa, että esitetyistä muista suuriannoksisen D-vitamiinin pitkäaikaiskäytön vaaroista (lisääntynyt kuolleisuus ja syöpä) ei ole vakuuttavaa näyttöä.
Lähde:
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA); Scientific Opinion on the Tolerable Upper Intake Level of vitamin D. EFSA Journal 2012;10(7):2813. [45 pp.] doi:10.2903/j.efsa.2012.2813. Available online: www.efsa.europa.eu/efsajournal

Mielenkiintoista, toissa aamuna haastateltiin jotain tutkijaa(titteliä en muista) ja heidän mukaansa D:llä olisi syöpäsolujan kasvamista la leviämistä rauhoittava vaikutus.
On myös mahdollista että syöpäsolut muuttuisivat takaisin normi tilaan. Me ja tiedä, mä olen HIEMAN skeptinen koska kuulostaa aivan liian hyvältä:rolleyes:

Suositukset on tosiaankin Suomessa liian pienet, mutta ompa sitä ennenki eletty, vaikka ei oo övereitä vedettykkään D-vitskunapeista.

Prkl tilasin d vitskua 5000ui vahvusta eli 125mikrog ja sit multivitassa on vielä 1000ui eli kokonaispotti pelkistä pillereistä on 6000iu..onkohan jo liikaa :D

Prkl tilasin d vitskua 5000ui vahvusta eli 125mikrog ja sit multivitassa on vielä 1000ui eli kokonaispotti pelkistä pillereistä on 6000iu..onkohan jo liikaa :D
Otat vaikka joka toinen päivä vaan tuon 5000 kapselin jos epäilyttää.

Itse söin viime talven 50ug päivittäin ja kesä-elokuun pidin taukoa kokonaan d-stä. elokuussa olin 3viikkoa ulkomailla nauttimassa täydestä auringosta. Tämän jälkeen söin joka toinen päivä 60ug ja joka toinen päivä 120ug annostuksen about 1.5kk ja kävin mittauttaa arvoni. Pitoisuus oli 118 nmo/l.

Tyttöystävällä oli muuten sama setti mutta tuon 1.5kk söi 100ug päivittäinen ja hänen tulos oli 78 nmo/l. Hän söi pureskeltavia devisoleja ja meikäläinen nappaili näitä Iherbin öljykuulia. Jos joku vahvuus pitäisi suositella henkillölle joka on hyvin epävarma näistä vahvuuksista ja pelkää "liikasaantia" niin sanoisin että 50-60ug niin ei tarvitse pelätä ylläreitä ja tästä annostuksesta varmasti saa jo hyötyä terveyden kannalta. Suosittelen silti käydä mittauttaa arvot. Yliopiston apteekin asiakkaat pääsevät mittaukseen 45€ ilman lähetettä.

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2012;128(19):2030

J Clin Endocrinol Metab

in press

High-dose vitamin D intervention in infants - Effects on vitamin D status, calcium homeostasis, and bone strength

1Elisa Holmlund-Suila, 1Heli Viljakainen, 2Timo Hytinantti, 3Christel Lamberg-Allardt, 1Sture Andersson, 1,4Outi Mäkitie

J Clin Endocrinol Metab, julkaistu verkossa 29.8.

Nykysuosituksia suuremmalla D-vitamiinilisällä voidaan turvata entistä paremmin vastasyntyneiden riittävä D-vitamiinin saanti. Jopa 40 µg:n D-vitamiiniannokset ovat vastasyntyneille turvallisia.

Suomessa on aiemmin suositeltu vastasyntyneille jopa 100 µg:n D-vitamiiniannoksia. Suositeltua annosta on sittemmin pienennetty, minkä perusteena on osittain ollut pelko suuriin annoksiin mahdollisesti liittyvistä haittavaikutuksista. Nykyään D-vitamiinia suositellaan annettavaksi kaikille imeväisille 10 µg vuorokaudessa. Useat asiantuntijat pitävät riittävänä seerumin kalsidiolipitoisuutena arvon 80 nmol/l ylittävää pitoisuutta. Tuore tutkimusnäyttö viittaa siihen, että nykysuositusten mukainen annostus johtaa liian pieneen seerumin kalsidiolipitoisuuteen eikä turvaa riittävää D-vitamiinin saantia.

Tutkimme terveistä vastasyntyneistä koostuvassa aineistossa eri D-vitamiiniannosten vaikutusta seerumin kalsidiolipitoisuuteen, kalsiumaineenvaihduntaan ja luustoon.
Tutkimuksessa satunnaistettiin sokkoutetusti 113 vastasyntynyttä saamaan D3-vitamiinia kahden viikon iästä kolmen kuukauden ikään saakka joko 10, 30 tai 40 µg vuorokaudessa. Tavoitteena oli saavuttaa kolmen kuukauden iässä arvon 80 nmol/l ylittävä seerumin kalsidiolipitoisuus ilman haittavaikutuksia.

D-vitamiinipitoisuuden lähtöarvot määritettiin syntymän jälkeen napaverinäytteestä, eikä pitoisuuksissa havaittu eroja ryhmien välillä. Napaverinäytteessä kalsidiolipitoisuus oli keskimäärin ainoastaan 53 nmol/l, vaikka valtaosa äideistä oli käyttänyt raskauden aikana säännöllisesti D-vitamiinilisää.

Kolmen kuukauden iässä lasten seerumin kalsidiolipitoisuus oli annoksen mukaan keskimäärin 88, 124 ja 153 nmol/l. Kalsidiolin tavoitepitoisuus seerumissa saavutettiin kaikilla lapsilla, joiden vuorokausiannos oli 30 tai 40 µg ja joiden hoitomyöntyvyys oli hyvä (yli 80 %). D-vitamiinipitoisuudella tai D-vitamiiniannoksella ei havaittu yhteyttä plasman kalsiumpitoisuuteen, seerumin parathormonipitoisuuteen tai virtsan kalsium-kreatiniinisuhteeseen. Seerumin kalsiumpitoisuus oli kaikilla lapsilla normaali.
Kolmen kuukauden iässä lasten sääriluun ominaisuuksia tutkittiin perifeerisellä kvantitatiivisella tietokonetomografialla (pQCT). Suurten D-vitamiiniannosten havaittiin vaikuttavan suotuisasti luun kasvuun ja lujuuteen.

Tutkituilla, nykysuositusta suuremmilla D-vitamiiniannoksilla saavutetaan suurempi seerumin kalsidiolipitoisuus ja taataan elimistön riittävä D-vitamiinin saanti. Jopa 40 µg:n vuorokausiannos osoittautui turvalliseksi. Suuremmilla D-vitamiiniannoksilla saattaa olla positiivisia vaikutuksia luuston kehitykseen. Lisätutkimuksia tarvitaan kuitenkin selvittämään suurempien D-vitamiiniannosten pitkäaikaisvaikutuksia.

1HYKS Lastenklinikka, Helsinki; 2Kätilöopiston sairaala, Helsinki; 3Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitos (ravitsemustiede), kalsiumtutkimusryhmä; 4Folkhälsanin tutkimuskeskus, Helsinki

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2012;128(19):2030

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
http://www.katsomo.fi/?progId=140659

Miksi pillereitä kannattaa syödä pimeällä eli kaikki mitä sinun pitää tietää D-vitamiinista
http://honkanen.wordpress.com/2012/10/04/d-vitamiini-ihmelaaketta-purkista/

D-vitamiinilisän käyttö on perusteltua
http://hevoskuuri.fi/terveys-ja-ravinto/444-d-vitamiinilisaen-kaeyttoe-on-perusteltua

itse vedän ainakin 100mg päivässä monasti myöskin 200mg, Homeopaatti oli sanonut että itse ottaa joskus kipeänäkin 500mg, ja pikkuhiljaa on myöskin myönetty ja nostettu rajaa minkä "saa ottaa". Lääketeollisuus on vain niin iso bisnes että haluaako ne flunssalääkkeistä koituvat voitot sen takia pois, niin että annetaan ihmisten syödä lisää d-vitamiinia, koska itse en juurikaan ole 2 vuoden aikana kipeänä ollut kun olen syönyt joka päivä vitamiinejä
http://http://www.sinunapteekki.fi/catalog/tri-tolosen-dvitamiini-100-mikrog-60-kaps-p-4242.html Tuo on hyvää ja halpaa

itse vedän ainakin 100mg päivässä monasti myöskin 200mg, Homeopaatti oli sanonut että itse ottaa joskus kipeänäkin 500mg, ja pikkuhiljaa on myöskin myönetty ja nostettu rajaa minkä "saa ottaa". Lääketeollisuus on vain niin iso bisnes että haluaako ne flunssalääkkeistä koituvat voitot sen takia pois, niin että annetaan ihmisten syödä lisää d-vitamiinia, koska itse en juurikaan ole 2 vuoden aikana kipeänä ollut kun olen syönyt joka päivä vitamiinejä
http://http://www.sinunapteekki.fi/catalog/tri-tolosen-dvitamiini-100-mikrog-60-kaps-p-4242.html Tuo on hyvää ja halpaa

Vaikutus se on plasebovaikutuskin. Pikainen info homeopatiasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Homeopatia

Tuliko mieleen, että D-vitamiinilla ei ole todistettu flunssaa ehkäisevää vaikutusta. C-vitamiini puolestaan voi hieman lyhentää flunssan kestoa. Ja lääkefirmat valmistavat myös vitamiineja, joista sitä fyffee saa kans käärittyä.

ei se liity homepatiaan mitenkään että jos homeopaatti on huomannut d vitamiinin hyödyn itsekkin, ja itse kyllä olen huomannut sairauksien huomattavan vähenemisen (syön myös c ja sinkki) ja hieman suorityskyvyn nousua kanssa

ei se liity homepatiaan mitenkään että jos homeopaatti on huomannut d vitamiinin hyödyn itsekkin, ja itse kyllä olen huomannut sairauksien huomattavan vähenemisen (syön myös c ja sinkki) ja hieman suorityskyvyn nousua kanssa

No itse kannatan länsimaista lääketiedettä ja suhtaudun suurella varauksella homeopaattien antamiin hoitosuosituksiin.

Joksainen syököön sitä, mistä kokee avun saavansa. Tutkimuksissa, joissa on satunnaistettua porukkaa sokkoutettuna saadaan kuitenkin minun mielestä luotettavampaa tietoa kuin yksittäisen ihmisen kokemuksen perusteella. Tutkimuksissa voidaan myös ottaa huomioon muita tekijöitä, kuten vaikuttaako yhtäaikainen säännöllinen C-vitamiinin käyttö tuloksiin vai onko tulos pelkästään D-vitamiinista riippuvainen.

Hyvä että näitä tutkimuksia tehdään, mutta suurin harmitus mikä tässä nyt itselle tulee mieleen on se, että kuinka paljonkohan yleensä sitä "placeboa" myydään muidenkin urheiluravinteiden maailmassa. Mistä sitä tietää proteiineista, kreatiineista sun muista hifistely tuotteista jne. että mikä sitten on varmasti oikeaa tavaraa? Tämä yksittäinen tutkimus osoitti että rajuja puutteita voi olla pelkästään yhdessä vitamiinissa, sen nyt tiesi että nuo pitoisuudet ei välttämättä aina pidä paikkaansa mutta tosiaan tuolla oli nollatuloksiakin joukossa mikäli nuo testitulokset nyt on luotettavia.

Ite oon huomannu jo joskus reilu 10 vuotta sitten ku otin kreatiinimonohydraatin mukaan kuvioihin että kaikki niistä 100% kreatiini monohydraateista ei yksinkertaisesti toiminut (yleensä se halpa vaihtoehto ei toiminut) vaikka kaikkien pitäs olla just samaa paskaa, eli 100%:sta kreatiinimonohydraattia. Silti yksi valmistaja nosti painoa ja voimatasoja, toisella ei tapahtunut mitään vaikka lisäsi annostakin vaikka kuinka paljon. Siksipä olen pysynyt nyt kreatiinin osalta jo vuosia vain yhdessä merkissä minkä olen toimivaksi todennut, muita ei huvita edes kokeilla enää kun aikaisemmin jo huomasin että eroja on.

Tästä voi kuitenki päätellä sen mikä pitäs muutenki olla täysin selvää, kannattaa panostaa rehelliseen ruokaan 110% ja ottaa lisäravinteita tosiaankin vain lisäksi, ei kannata perustaa ruokavaliota liikaa lisäravinteiden varaan. Edelleenkin itse henkilökohtaisesti haluan uskoa Suomalaisiin lisäravinnemerkkeihin mutta tokihan tämä uusi tutkimus horjuttaa omaakin uskoa :jahas:

Katsotaanpas mitä tuleman pitää, pitäs kyllä laittaa kylmästi kaikki lisäravinteet testeihin puolueettomalla labralle että sais todisteet että ostama tuote on varmasti sitä mitä luvataan.

Mua harmittaa kun testissä ei ollu mukana Tohtori Tolosen D-vitskuja.

EDIT: Ei siis sillä, että itse niitä käyttäisin vaan sillä että ois tosissaan ollu mielenkiintoista nähdä mitä ne pitävät sisällään. Mullakin on käytössä noita iiHerpeksestä tilattuja NowFoodsin 50mcg kapseleita ja olen käynyt mittauttamassa veren D-tasoni varmistuakseni että ne toimii. 125mcg kapseleilla nousi pitoisuudet jo niin ylös että pystyin huoletta puolittmaan annoksen. Muistelisin myös että noista NowFoodsin kapseleista ois joku jenkkiläisen Consumer Labsin tulos vuosien takaa milloin kaikki oli OK.

Ihan hyvä että näitä testataan. 0% kuulostaa varsin erikoiselta, mielenkiinnolla odotan selvityksiä. Minkähänlaisia pitosuuksia noissa iHerbin napeissa mahtaa olla?

µ merkin saa suominäppiksellä alt gr + m

Suomeen pitää saada sertifikaattimerkintä lääke- ja lisäravinneaineiden testatuista pitoisuuksista, ja moinen merkintä sitten purnukan kylkeen jos testit ovat menneet läpi. Piste. Näköjään kuka tahansa voi myydä mitä tahansa. Mä olin tuudittautunut harhaisaan lintukotounelmaan siitä että Suomessa JO tehtäisiin tälläistä laatuvalvontaa tuotteille pistokokeilla jne, mutta näköjään täällä on meininki ihan kuin itäblokin maissa.

http://www.hs.fi/elama/Apteekkariliitto+pit%C3%A4%C3%A4+D-vitamiinihuijausta+vakavana+/a1305609751489

Mua harmittaa kun testissä ei ollu mukana Tohtori Tolosen D-vitskuja.

EDIT: Ei siis sillä, että itse niitä käyttäisin vaan sillä että ois tosissaan ollu mielenkiintoista nähdä mitä ne pitävät sisällään. Mullakin on käytössä noita iiHerpeksestä tilattuja NowFoodsin 50mcg kapseleita ja olen käynyt mittauttamassa veren D-tasoni varmistuakseni että ne toimii. 125mcg kapseleilla nousi pitoisuudet jo niin ylös että pystyin huoletta puolittmaan annoksen. Muistelisin myös että noista NowFoodsin kapseleista ois joku jenkkiläisen Consumer Labsin tulos vuosien takaa milloin kaikki oli OK.

Joo harmittaa muakin. Tolosen 100 ug kapseleita käyttäny jo kauan ja kiva ois tietää millaset pitoisuudet niissä on...

Joo harmittaa muakin. Tolosen 100 ug kapseleita käyttäny jo kauan ja kiva ois tietää millaset pitoisuudet niissä on...

Onko ne Tolosen pillerit kenties softgel-tyylisiä? Tuossahan oli, että nuo muut testataan myöhemmin jos oikein luin.

edit. Jeah, eli öljypohjaiset tulee syyniin myöhemmin tuon Ylen jutun perusteella.

"Nyt tutkimusryhmä aikoo käydä vielä öljypohjaisten valmisteiden kimppuun. Kapseleiden lisäksi markkinoilla on myös vauvoille tarkoitettuja tippoja, joista osa näyttäisi olevan rekisteröitynä lääkkeeksi, ja näin ollen tarkemmin valvottuja. Mutta miten suurin osa D-vitamiinivalmisteista?"

http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/d_vitamiini

1960 -luvulla annossuositus oli 120μg päivässä. Ilman perusteita suositusta on laskettu yli kymmenkertaisesti lääkelaitosten johdosta. Miettikää kukin itse... Toisen tarvitsee Deetä paljon enemmän kuin toiset riippuu monista seikoista. Niin ja tämä euroopan evirahan jo kertoi pitävänsä 100μg turvallisena annoksen

Tästä voi kuitenki päätellä sen mikä pitäs muutenki olla täysin selvää, kannattaa panostaa rehelliseen ruokaan 110% ja ottaa lisäravinteita tosiaankin vain lisäksi,

Eikös ne juuri Ruotsissa värjänneet porsaanlihaa punaiseksi ja sen jälkeen se oli nautaa... olisi kyllä todella hienoa, jos otanta näissä testeissä olisi vieläkin suurempi, mutta totuushan on, että noita D-vitamiinejakin löytyy kaupan hyllyiltä varmasti useita satoja (osa toki samaa tavaraa erinäköisessä purkissa). Olisi kyllä kiva nähdä jotain vertailua proteiinijauhoille sekä Omega-valmisteille.

Suositut

Back
Ylös Bottom