D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

täällä menee 5000iu per päivä (loka-maaliskuu) ja päikkärit ja flunssat ovat historiaa.knock,knock...

Sama, ja muuna aikana esim kesäsin otan muutaman kerran viikkoon varmuudeksi :) Viime syksynä alotin ja huomas kyllä mielialasta että syksyhän on oikeestaan vaan ihan siisti juttu, kaikki se mielialan/henkisen vireystason lasku mitä ennen tuli niin jäi pois ja koskaan ei mieti että voi vittu kun on taas niin pimeää ja väsyttää. Keväälläkin tais olla sama vaikutus kun joskus valon määrän lisääntyminenkin aiheutti jotain vastaavia oireita, sekin tasaantu D-vitamiinilla. Ja kipeä en ole kun ehkä kerran vuoteen yleensä, muutenkin on tosin ravinto ja elämäntavat kunnossa. Heti kun ottaa reilusti kuppia ja valvoo kovan treenin päälle niin tulee kipeeksi jos on tullakseen.

Mittautin S-D-25 eli d-vitamiinin työterveydessä normi vuositarkastuksen yhteydessä pari kk sitten.
Arvo oli 98 nmol/l, ja tavoitearvo on vähintään 50 nmol/l(viitearvo 25-175)Luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava pitoisuus on kuitenkin yli 80 nmol/l. Toksisuuden rajaon noin 250 nmol/l.
Tämä teksti siis labralapuissa ja näkisin että arvo 98 oli kohdallaan, ei liian suuri eikä pieni. En tiedä mitä arvo olisi ollut esim. vuosi sitten ennen kuin aloitin d-vitamiinin runsaamman ottamisen, koska en mittauttanut sitä silloin.

125mcg eli 5000iu kapseleita olen syönyt ED/EOD miten nyt sattuu noin puolisen vuotta. Sitä ennen 30mcg ED samoin noin puolisen vuotta. Vaikutuksista en osaa sanoa mitään, koska syön paljon muitakin lisäravinteita päivittäin. Noin näppituntumalta sanoisin että sairastelut ovat vähentyneet ja vointi yleisesti parantunut liikunnan lisäämisen ja alkoholin vähentämisen, terveellisemmin syömisen ja erilaisten lisäravinteiden yhteisvaikutuksesta..yllättävää..

10 tonnin eli 250µg softgeelejä olen ottanut 2-5 kertaa viikossa mielentilasta riippuen, veriarvoja en ole käynyt mittauttamassa, mutta maksa-arvot olivat kaikki OK, yhtä asiaan liittymätöntä arvoa lukuun ottamatta.

Itse sain työterveyden kautta mitattua D-vitamiini arvot:

6.10.2011 S-D2-25 90 nmol/l ( 40 - )

Olen käyttänyt D-vitamiinin lähteenä möllerin kalanmaksaöljyä ja multivitaa. Kumpaakin olen ottanut annostus ohjeiden mukaisesti, vaikka toki päällekkäin. Yhteensä noista tulee 17,5 µg päivässä.

Mitatut arvot ovat mielestäni hyvät ja sen taki ihmetyttää miksi toiset syövät 10 kertaisia annoksia ja saavat samanlaisia arvoja verikokeista. Voiko imeytymisessä ihmisten välillä olla todella noin suuria eroja?

Pari vuotta sitten kokeilin nettikeskusteluiden innoittamana syödä 125µg d-vitamiinia päivässä. Tästä seurasi muutaman viikon kuluessa ponnistuspäänsärkyjä. Oireet katosivat kun lopetin d-vitamiinin käytön. Toistin testin myöhemmin ja samat oireet ilmenivät ja lopetin välittömästi. Muita sivuoireita en havainnut. Asioiden yhteys on tietysti hieman kyseenalainen, mutta riittävä itselleni.

No nykyisellä annostuksella on näköjään arvot kohdallaan, joten en näy tarvetta kasvattaa sitä.

Eihän maitoa juomalla voi vetää d-vitskua liikaa? :D
Tulee juotua se ~2L päivässä (Kevyt/täys/Plus maito) + siihen muut maitotuotteet kylkeen..
En käytä D-vitamiinia pilleri muodossa.

Tossa plus maidossa on kuitenkin aika paljon tota D-vitskua. :/

Eihän maitoa juomalla voi vetää d-vitskua liikaa? :D
Tulee juotua se ~2L päivässä (Kevyt/täys/Plus maito) + siihen muut maitotuotteet kylkeen..
En käytä D-vitamiinia pilleri muodossa.

Tossa plus maidossa on kuitenkin aika paljon tota D-vitskua. :/

No ite oon vetänny noita 125µg tabletteja 1 päivässä ja sit maidosta ym muusta tuleva d vitsku viel lisäks, kokonais-saanti pyörii siin jossai 160µg tuntumassa, eli saat vetää sen 8 litraa tota plus maitoo et saat ees saman määrän. Muutenkaa toi 160 ei viel oo mikää älytön määrä ees, jotkut vetää kokoajan niit 250µg kapseleita ja siihen viel muusta ravinnosta tulevat lisäks.. eli niinku vilu tohon totes jo lyhyesti ja ytimekkäästi ni et voi :)

Miltäs 50µg D3-vitskuu päivässä kuulostaa ? liikaa? liian vähä ?
Ei oo liikaa, eikä liian vähän. Ihan huoletta voit ton 50µg päiväs. Ite otan 100-150µg päiväs, eikä oo haittoja ollu. Ite ku otan tabletteina nii otan rypsärii samal et parantais imeytymist. Parhait ois kai noi öljykapselit, mut pitää ny syödä nää eka loppuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom