D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Hyvä että näitä tutkimuksia tehdään, mutta suurin harmitus mikä tässä nyt itselle tulee mieleen on se, että kuinka paljonkohan yleensä sitä "placeboa" myydään muidenkin urheiluravinteiden maailmassa. Mistä sitä tietää proteiineista, kreatiineista sun muista hifistely tuotteista jne. että mikä sitten on varmasti oikeaa tavaraa? Tämä yksittäinen tutkimus osoitti että rajuja puutteita voi olla pelkästään yhdessä vitamiinissa, sen nyt tiesi että nuo pitoisuudet ei välttämättä aina pidä paikkaansa mutta tosiaan tuolla oli nollatuloksiakin joukossa mikäli nuo testitulokset nyt on luotettavia..

Itellä sama mielessä että jos kunnolla ruettaisiin testailemaan niin varmasti löytyisi järkyttäviä heittoja eri tuotteiden luvatuissa pitoisuuksissa. Onkohan joissain protskuissakin on ihan eri makrot kuin mitä kyljessä lukee.

Meikän mielestä nuo erot luvatusta on ihan hemmetin suuria noissa muissakin kuin näissä 0%. Johtuuko sitten siitä että mikrogramma on niin pieni yksikkö että heittoa tulee helposti kymmeniä prosentteja.

Itellä sama mielessä että jos kunnolla ruettaisiin testailemaan niin varmasti löytyisi järkyttäviä heittoja eri tuotteiden luvatuissa pitoisuuksissa. Onkohan joissain protskuissakin on ihan eri makrot kuin mitä kyljessä lukee.

Meikän mielestä nuo erot luvatusta on ihan hemmetin suuria noissa muissakin kuin näissä 0%. Johtuuko sitten siitä että mikrogramma on niin pieni yksikkö että heittoa tulee helposti kymmeniä prosentteja.

Niin ja sitten kun tehdään miljoona nappia kerralla ja "taikinaan" pläjäytetään se pari grammaa sitä tehoainetta, niin eiköhän se sekoituskone sitten tee tenät ja puoliin tulee tuplamäärä ja toiseen puoleen nolla. Voisiko tämmöinen olla syynä?

Pistää vaan mietityttään ne kaikenmailman muut vitamiinivalmisteet. Onko niissä mitään sisällä?

Tuskin mitään terveyttä edistävää.

Ravintolisissä paljon humpuukia. Kaikki vitamiinivalmisteet luokitellaan ravintolisiksi. Tästä näet itse ohjelman:
http://areena.yle.fi/tv/1669125

Syysväsymystä, kiirettä ja stressiä, kipeitä hartioita. Voisiko apu löytyä ravintolisäpurkeista?
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3177

Huomenna paikalliseen luotaistuotekauppaan keskustelemaan Leaderin D-vitamiineista (sisältö tasan 0). Olen käyttänyt kyseisen yrityksen palveluita jo monen monta vuotta ei toki heidän vika mutta jokuhan sen paskan ottaa vastaan. Jos ostan 200kpl 125µ tabuja oletan sen myös saavani, turha yrittää tuputtaa tilalle mitään 20µ 200 kappaletta.

Aika mielenkiintoista ja ärtymystä aiheuttavaa settiä! Heti piti mennä tarkistamaan omat vitskut valmistajiensa sivuilta. Itellä ollu käytös Vitabalansin tuotteita ja D-max d-vitamiinina. He olivat ainakin julkaiseet tiedotteenkin asiasta

http://www.vitabalans.com/deemax/D-vitamiinitiedote2.pdf

Mutta eniten tässä vituttaa (TAAS) tuo eviran touhu jonka kaiken järjen mukaan pitäisi ihan työkseen valvoa juttuja...ei kovin vahvalta vaikuta!

Tästä näkee listaa tutkituista vitskuista:

http://www.talouselama.fi/uutiset/y...jausta+ja+nama+puoliksi++katso+lista/a2152283

Aika mielenkiintoista ja ärtymystä aiheuttavaa settiä! Heti piti mennä tarkistamaan omat vitskut valmistajiensa sivuilta. Itellä ollu käytös Vitabalansin tuotteita ja D-max d-vitamiinina. He olivat ainakin julkaiseet tiedotteenkin asiasta

Mutta eniten tässä vituttaa (TAAS) tuo eviran touhu jonka kaiken järjen mukaan pitäisi ihan työkseen valvoa juttuja...ei kovin vahvalta vaikuta!

http://www.talouselama.fi/uutiset/y...jausta+ja+nama+puoliksi++katso+lista/a2152283

Toi noiden oma tulos on kyllä jotenkin hassu. Tuon mukaan kyseisessä tabletissa on enemmän d-vitamiinia kuin pitäisi, mutta silti ilmoitetaan että mittauksen epätarkkuus on 26% jos oikein ymmärsin.

Melkein enemmän itseäni huolestuttaa ne valmisteet joissa D-vitamiinia on ollut, mutta huomattavan alhaisia pitoisuuksia. Se kuitenkin tarkoittaa, että niihin on tehtaalla jotain satunnaisia määriä sitä vitamiinia pumpattu, ja se myös tutkimuksessa on saatu analysoitua. Tuossa 0% tilanteessa on vaihtoehtoina viallinen tuote-erä tai se, että sitä vitamiinipitoisuutta ei jostain syystä ole saatu mitattua (esim. kuten Delgado tuossa yllä mainitsikin tuon kasviöljyn liukeamisen).

Kiinnostaisi tietää myös montako tehdasta ja/tai tuotantolaitosta näitä pillereitä suomessa valmistaa. Aika monessa lukee, että: Valmistettu Suomessa. Eli siis tuleeko erimerkkiset pillerit jopa samoista tehtaista?

Onko muuten niin, että vahvat A- ja D-vitamiinit jäisivät tulliin, koska niitä ei Suomessa saisi muutoin kuin apteekista? Sorry jos on hölmö kyssäri. Mulla oli hatara mielikuva jostain tälläisestä, eikä google ole kovin ystävällinen juuri nyt kyselyilleni asian tiimoilta.

Melkein enemmän itseäni huolestuttaa ne valmisteet joissa D-vitamiinia on ollut, mutta huomattavan alhaisia pitoisuuksia. Se kuitenkin tarkoittaa, että niihin on tehtaalla jotain satunnaisia määriä sitä vitamiinia pumpattu, ja se myös tutkimuksessa on saatu analysoitua. Tuossa 0% tilanteessa on vaihtoehtoina viallinen tuote-erä tai se, että sitä vitamiinipitoisuutta ei jostain syystä ole saatu mitattua (esim. kuten Delgado tuossa yllä mainitsikin tuon kasviöljyn liukeamisen).

Tutustuin pikaisesti tuohon tutkimukseen ja siinä käytetyt menetelmät ovat kyllä luotettavia. 0% tulos ei pitäisi olla mahdollinen, mikäli tuotteessa on D-vitamiinia, varsinkin noiden 0-tuloksen saaneiden pilsujen määrän verran. Suosittelisin tilaajien vaativan rahojaan takaisin.

Olen itse jo pitkään harmitellut tätä markkinoinnin villi länsi-meininkiä. Ongelma ei koske pelkästään terveys ja luontaistuotteita (<-- siinä vasta huuhaa-pesäke), vaan pätee kaikenlaisissa mainospuheissa aina shampoo-pulloista kodin elektroniikkaan. Esimerkiksi TV:stä tai tietokoneen näytöstä et tiedä yhtään mitään esitettä lukemalla, koska esitetyt arvot ovat täydellistä paskaa. Samoin esim. stereoissa, aktiivikaiuttimissa, you name it. Ja kukaan ei valvo, koko homma toimii ihan lain puitteissa.

Itekin noita syönyt enkä löytänyt infoa mistään.:S

Näyttää oudosti yön aikana poistuneen viestejä, mutta vastaan uudestaan. Eli tuo Leader oli "typo", tarkoitin Forcea, molempien tuotteita kun olen käyttänyt niin erehdyin kiireessä kirjoittamaan väärin.

Tutustuin pikaisesti tuohon tutkimukseen ja siinä käytetyt menetelmät ovat kyllä luotettavia. 0% tulos ei pitäisi olla mahdollinen, mikäli tuotteessa on D-vitamiinia, varsinkin noiden 0-tuloksen saaneiden pilsujen määrän verran.

Itseni saamien tietojen mukaan taas ko. menetelmät eivät välttämättä solvetuisi tähän mittaukseen laisinkaan. Tässä on sen verran monta asianosaista (ja isoa sellaista), että kyllä tämä tullaan tutkimaan hyvin tarkkaan vielä ja totuus kaivamaan esille aikanaan. Turha luulla että nuo isot tekijät jäävät katselemaan tätä tälläisenä, mikäli katsovat tuotteidensa olevan kunnossa ja vian analyysissä.

Oliko noita tarkempia tutkimusmenetelmiä julkaistu tässä yhteydessä? Itse en ole kylläkään mikään farmakologian tms. asiantuntia, mutta kyllä täällä foorumilla meitä joka lähtöön on ja jos menetelmät ovat kerrottu tarkasti, niin oikeaakin tietoa täällä voisi olla.

Itseni saamien tietojen mukaan taas ko. menetelmät eivät välttämättä solvetuisi tähän mittaukseen laisinkaan. Tässä on sen verran monta asianosaista (ja isoa sellaista), että kyllä tämä tullaan tutkimaan hyvin tarkkaan vielä ja totuus kaivamaan esille aikanaan. Turha luulla että nuo isot tekijät jäävät katselemaan tätä tälläisenä, mikäli katsovat tuotteidensa olevan kunnossa ja vian analyysissä.

Oliko noita tarkempia tutkimusmenetelmiä julkaistu tässä yhteydessä? Itse en ole kylläkään mikään farmakologian tms. asiantuntia, mutta kyllä täällä foorumilla meitä joka lähtöön on ja jos menetelmät ovat kerrottu tarkasti, niin oikeaakin tietoa täällä voisi olla.

Kyllä on julkaistu, kas tässä:

http://ohjelmat.yle.fi/files/ohjelmat/analyysitiedot25102012.pdf

Tuossa on tarkkaan kerrottu mitä on oltu tekemässä. Näyte käsittää vähintään 20 jauhettua tablettia, ja siitä pulverikasasta on otettu 10-50mg analyysiin. Ovat jauhaneet siksi vähintään 20 tablettia että ovat saaneet edustavan seoksen. Mielenkiintoista on myös se että heillä oli mukana kontrollinäyte joka on analysoitu sertifioidussa laboratoriossa. Eli heidän menetelmä kyllä toimii. Ja analyysit on tehty kolmeen kertaan, Mannisen tapauksessa joka kerta on tullut tulokseksi 0%.

Se d-vitamiini oli tosiaan liuotettu kasviöljyyn, mutta sen jälkeen se oli kuivattu ja sekoitettu siihen tabletin sidosmateriaaliin, eli ei se vapaana öljynä siellä tabussa ole. Käsittääkseni varmaan kaikki kuivatablettimuodossa olevat pillerit tehdään noin kun on d-vitamiinista kyse, voin olla väärässäkin

Se d-vitamiini oli tosiaan liuotettu kasviöljyyn, mutta sen jälkeen se oli kuivattu ja sekoitettu siihen tabletin sidosmateriaaliin, eli ei se vapaana öljynä siellä tabussa ole. Käsittääkseni varmaan kaikki kuivatablettimuodossa olevat pillerit tehdään noin kun on d-vitamiinista kyse, voin olla väärässäkin

Olen itse ymmärtänyt että kaikki kuivatabletit pitää nimenomaan sekoittaa rasvaan jotta se d-vitamiini imeytyy sitten kunnolla rasvaliukoisena vitamiinina.

Olen itse ymmärtänyt että kaikki kuivatabletit pitää nimenomaan sekoittaa rasvaan jotta se d-vitamiini imeytyy sitten kunnolla rasvaliukoisena vitamiinina.

Niin, mä en oikein tiedä, tällänen elintarvikekemia ei ole ihan mun omaa alaa. Toi analyysi on tehty sellaisella korkean erottelukyvyn nestekromatogrammilla. Siinä se analysoitava matsku liuotetaan johonkin liottimeen ja pakotetaan sellaisen tietynlaisen kolonniputken läpi, ja sitten se laite tunnistaa siitä näytteestä erilaisia partikkeleja niiden kulkunopeuksien mukaan. Joten kun se pilleristä saatu jauhe on liuotettu johonkin niin luulis että se laite tunnistaa sieltä ne d-vitamiinimolekyylit vaikka ne oliskin sitoutuneena johonkin kasviöljyyn? Sen pitäis näkyä edes jonkinlaisena piikkinä ruudulla koska pohjaviivana (referenssinä) on se liuotin, ja kaikki muu paitsi se liuotin piirtyy tulosteelle piikkinä.

On olemassa erilaisia kirjastoja joissa on tarkkaan määritelty että mikä tuote/aine/alkuaine tekee minkäkin piikin ja missä kohtaa.

Oon viimeks neljä vuotta sitten tehny tollasia juttuja niin on vähän hämärän peitossa :D

Muutkin testissä olleet tabletit olivat juuri kuivatabletteja. Miksi Mannisen ja Forcen tabletit olisivat jotenkin poikkeavalla tavalla valmistettuja? Tuskin niissä käytetään radikaalisti erilaisia sidosaineita, enkä usko myöskään kyseisten tahojen myyvän jotain aivan uutta D-vitamiinia :rolleyes:

Kokeessa on jauhettu vähintään 20kpl tabletteja ja koe on toistettu kolme kertaa. Muille tuotteille on saatu näkyvä arvo, joten testimenetelmä siis havaitsee D-vitamiinin. Toistot ja otoksen määrä puolestaan sulkevat pois sen mahdollisuuden, että yksittäinen tabletti olisi ollut maanantaikappale. Tietty jos koko purkki on ollut maanantaikappaleita niin sittenhän tuo on aivan mahdollista, mutta se puolestaan paljastaisi huutavan vian laaduntarkkailussa.

Suositut

Back
Ylös Bottom