D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Vajaa pari vuotta sitten tilasin ensimmäisen kerran 5000iu öljykapseleita, annostus oli muistaaksi muutaman ensimmäisen kuukauden ajan 1-2 kapselia päivässä. Myöhemmin oon siirtynyt ottaan noita satunnaisemmin, esim. 4-7 kapselia kerran viikossa, tai silloin kun tunnen, että flunssa saattaisi olla tulossa. Viimeiseen puoleentoista vuoteen en ole ollut päivääkään flunssassa, mikä tuntuu erityisen hienolta siksi, että aiempina vuosina saatoin sairastaa kuusikin flunssaa jälkitauteineen.
Mitään negatiivisia sivuvaikutuksia en ole huomannut. Tarkoitus olisi mittauttaa D-vitamiinitasot seuraavan verikokeen yhteydessä, ja yritän muistaa raportoida tulokset tännekin.

Ja meikä pelkäs että tulee liikaa d-vitskua 1l maitoa ja 1 10µg tabletista päivässä kun kerta suositus määrät niin paljon ylittyvät. :)
Paljonkos olis optimaalinen määrä terveelle henkilölle joka lihasmassa koittaa lisäillä?

Ja meikä pelkäs että tulee liikaa d-vitskua 1l maitoa ja 1 10µg tabletista päivässä kun kerta suositus määrät niin paljon ylittyvät. :)
Paljonkos olis optimaalinen määrä terveelle henkilölle joka lihasmassa koittaa lisäillä?

1mcg/painokilo on semmonen "yleinen" suositus. Tiedä sitten mikä on optimaalisin, tarvii käydä mittauttaan arvot.

Näköjään Suomestakin saa halvalla nykyään D3:sta. 300kpl 125ug 14,90€.

Yllättävän paljon eroa pillerien fyysisessä koossa. Now Foodsin 5000IU pillerit on vain 1/4 Healthy Originsin pillerien koosta. Onko noissa Healthy Originsseissa sitten vaan enemmän oheis shaissea..?

Itsekkin syön noita Only One multivitamiini tabletteja, ja kun ne loppuu niin ostan samoja lisää + D-vitamiinia lisää erillään. Kyllä siitä on huomannut, että ei ainakaan flunssa yllätä niin usein.

Itse olen syönyt alkuvuoden (pl. 14pv Thaimaassa huhtikuussa) 5000IU/d kesäkuuhun asti. Kesän olin ulkona ja otin aurinkoa aina kun pystyin. Nyt kävin syyskuun alussa mittauttamassa tasot, että mikä olis lähtötaso kesän jälkeen niin yllätykseksi tulos oli vain 69nmol/l.

Itse olen syönyt alkuvuoden (pl. 14pv Thaimaassa huhtikuussa) 5000IU/d kesäkuuhun asti. Kesän olin ulkona ja otin aurinkoa aina kun pystyin. Nyt kävin syyskuun alussa mittauttamassa tasot, että mikä olis lähtötaso kesän jälkeen niin yllätykseksi tulos oli vain 69nmol/l.

Samaa annostusta olen itsekin tässä käyttänyt, mutten ole vielä tsekannut tasoja. Kesäksi pudottelin n. 5000IU/3d vaiheille. Ootko siis ollut kesäkuusta tuohon mittaukseen asti ilman lisävitamiinia vai ottanut jossain vaiheessa (jos näin on, niin missä vaiheessa) sen takaisin mukaan?

Samaa annostusta olen itsekin tässä käyttänyt, mutten ole vielä tsekannut tasoja. Kesäksi pudottelin n. 5000IU/3d vaiheille. Ootko siis ollut kesäkuusta tuohon mittaukseen asti ilman lisävitamiinia vai ottanut jossain vaiheessa (jos näin on, niin missä vaiheessa) sen takaisin mukaan?

Kesäkuun alusta mittaukseen en ottanut muuta kuin Solgarin VM-2000 monivitamiinia, jossa on 5ug (voi olla, että muutaman kerran otin 5000IU pillerin jossain välissä "vahingossa"). En ollut aloittanut säännöllisesti vetämään lisä d-vtamiinia ennen tasojen testausta. Kävin muuten HUS labissa ottamassa yksityisesti ja hinta oli 51,50€... Muistaakseni Mehilässsä olisin joskus saanut jopa halvemmalla ilman lähetettä.

Minkälaisia annoksia porukka näitä syö? Laskin just, että kaikkinensa mulle tulee D-vitamiinia noin 100ug päivässä...

Itsellä on tullut auringon ja ravinnon lisäksi 130ug (5000IU = 125ug) ja tasot oli näin kesän jälkeen yllättävän alhaalla (oma tavoitetaso on siinä 100nmol/l pinnassa). Aloitan nyt 10000IU/päivä joulukuuhun asti ja mittautan uudestaan tasot.

Muutenkin kannattaa tasojen mukaan ottaa oma annostus. Joillain 5000IU/d antaa jo 200nmol/l tuloksia ja toisilla se just ja just pitää tasot viitearvoissa. Kukaan ei pysty ilman tasojen sännöllistä mittauttamista sanomaan onko jokin geneerinen annostus jollekkin hyvä vai ei.

Suosittelen mittauttamaan lähtötason ja n. 3kk päästä uudestaan ja siitä 3kk päästä taas. Annostuksena 50-125ug/päivässä. Ensimmäisen 3kk:n jälkeen voin fiksata annostusta mikäli tasot on alle 80nmol/l tai yli 175nmol/l. Toisen 3kk mittauksen jälkeen taas mahdollinen viilaus annstukseen ja pitäisi oma henk. koht annostus olla hyvällä mallilla tiedossa.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta onkohan tässä mielekästä puhua tyyliin "onko joku annostus jollekin hyvä vai ei"? Vetelen kyllä itsekin tommosta 5000IU kapselia suunnilleen päivittäin, mutta vaikea on lähteä sanomaan, että mitä iloa siitä olisi ollut. Sairastele en muutenkaan, ja vireystila vaihtelee ihan muista asioista riippuen, joten en oikein ymmärrä, että mitä "oikeanlaiset" tasot tässa tapauksessa mua lämmittäisi?

Enkä ole siis jaksanut perehtyä tutkimuksiin asiasta, jos joku ihmettelee tyhmää kysymystä.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta onkohan tässä mielekästä puhua tyyliin "onko joku annostus jollekin hyvä vai ei"? Vetelen kyllä itsekin tommosta 5000IU kapselia suunnilleen päivittäin, mutta vaikea on lähteä sanomaan, että mitä iloa siitä olisi ollut. Sairastele en muutenkaan, ja vireystila vaihtelee ihan muista asioista riippuen, joten en oikein ymmärrä, että mitä "oikeanlaiset" tasot tässa tapauksessa mua lämmittäisi?

Enkä ole siis jaksanut perehtyä tutkimuksiin asiasta, jos joku ihmettelee tyhmää kysymystä.
Vitamiineissa ja hivenaineissa subjektiivinen toimivuuden kokeminen on yleensä pelkkä uskon asia. Tietääkseni ainastaan beta-alaniini ja b12 aiheuttaa selvästi erotettavia tuntemuksia (kihelmöintiä) kehossa. Tieteellisillä tutkimuksilla on todettu, että vähintään 80nmol/l tasot ja siitä ylöspäin johonkin jopa 250nmol/l ovat hyviä tasoja niin luuston kannalta kuin muidenkin d-vitmiinin suoraan tai välillisesti vaikuttavista eduista.

Mä ajattelin tässä syksyllä kokeilla sellasta, että syön normaalia enemmän D-vitamiinia ikään kuin talvea varten varastoon (rasvaliukosena vitamiinina tän pitäis onnistua). Mut ei mun annokset näköjään ookkaan niin kauheen suuret, koska tässä menee sellanen 40-120ug päivässä, yleensä lähempänä tota skaalan alapäätä. Kesällä söin 10ug, mut en joka päivä. Maidosta tulee kans sellaset reilu 10ug päivässä tohon lisäksi.

Ite kävin pari vuotta sit syksyllä verenkuvassa ja pyysin mittaa D vitamiinin samalla. Monivitamiinia olin silloin syöny ehkä pari vuotta missä on se 10mikroa. Tulos oli silloin 75nmol/l, luuston hyvinvoinnin kannalta pitäis kai olla min. 80. Tilasin sit purkin 5,000IU.n softgelsejä mitä kiskoin vuoden verran joka arkipäivä (purkki duunipaikalla) ja kävin viime syksynä uudestaan mittaa arvot. Silloin tulokseks tuli ~150nmol/l.

Eli itse siistissä sisätyössä ainakin tarviin ton 125 mikron annoksen että päästään normeihin mut tää tuntuu olevan tosi tapauskohtasta. Käykää ihmiset mittauttaa arvonne jos mietityttää.

Itsellä on tullut auringon ja ravinnon lisäksi 130ug (5000IU = 125ug) ja tasot oli näin kesän jälkeen yllättävän alhaalla (oma tavoitetaso on siinä 100nmol/l pinnassa). Aloitan nyt 10000IU/päivä joulukuuhun asti ja mittautan uudestaan tasot.

Muutenkin kannattaa tasojen mukaan ottaa oma annostus. Joillain 5000IU/d antaa jo 200nmol/l tuloksia ja toisilla se just ja just pitää tasot viitearvoissa. Kukaan ei pysty ilman tasojen sännöllistä mittauttamista sanomaan onko jokin geneerinen annostus jollekkin hyvä vai ei.

Suosittelen mittauttamaan lähtötason ja n. 3kk päästä uudestaan ja siitä 3kk päästä taas. Annostuksena 50-125ug/päivässä. Ensimmäisen 3kk:n jälkeen voin fiksata annostusta mikäli tasot on alle 80nmol/l tai yli 175nmol/l. Toisen 3kk mittauksen jälkeen taas mahdollinen viilaus annstukseen ja pitäisi oma henk. koht annostus olla hyvällä mallilla tiedossa.

Mun mielestä nuo kesänjälkeiset tasot kuulosti ihan järkeviltä. Oothan ollut tuossa lähes 0-vitamiinilisillä ilmeisesti koko kesän. Tästä nyt ei ole mitään sen suurempaa dataa esittää, mutta tietääkseni pelkkä auringonotto ei nostele veren tasoja ihan älyttömyyksiin. Eli itse tulkitsen mittaustuloksen niin, että tiedät nyt mille paikkeille pääsee kesällä & minimivitsulisällä. Tuo kevään 5000iU-annostelu on oman maalaisjärjen mukaan menettänyt suurimman osan vaikutuksestaan. Tossa ois esim. hieno käppyrä siitä, miten (yhden tutkimuksen mukaan) vitskutasot nousevat erilaisilla lisäannostuksilla. Voisi kuvitella että nuo on käänteiset, kun annostelu lopetetaan.

nrendo.2009.178-f1.jpg

http://ajcn.nutrition.org/content/77/1/204.full

Mutta tosiaan, niinkuin itsekin sanoit, kannattaa käydä tsekkailemassa nuo mittauksilla ja säädellä annostelu tulosten mukaan. Varmaan ihan mielenkiintoista tietää mihin sillä 10000iU:lla pääsee.

Suositut

Back
Ylös Bottom